Olen 43-vuotias ja asun vuokralla kaupungin kerrostalossa. Masentaa.
Kuusivuotiaan tytön äippä. Pienituloinen yksinhuoltaja. Haaveena omakotitalo. Mutta ei taida haave toteutua tämän elämän aikana. En ainakaan keksi miten. Opintolainaakin kakskyttonnia.
Kommentit (72)
Surulliselta kuulostaa :(
Itse olen samanikäinen mutta asun omistamassani talossa täysin velattomana :)
Ei kai noin vanhana enää voi olla opintolainaa.
M51
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloasuminen on hanurista ja yliarvostettua. Myin oman talon pois kymmenen vuotta sitten ja olen siitä asti asunut vuokralla kerrostalossa. Ei minkäänlaista stressiä asumisesta tai sen kustannuksista, kaikki omakotitalon murheet ovat muisto vain. Ei yllätyslaskuja, ei remontteja, ei isoa velkataakkaa. Jos en olisi koskaan omistanut taloa, saattaisin haaveilla sellaisesta vieläkin. Ei todellakaan sovi mulle kyseinen asumismuoto, siitä katosi hohto jo ensimmäisen vuoden aikana täysin kun vaivannäkö, stressi ja kulut realisoituivat.
Vuokralla kerrostalossa voi oikeasti keskittyä elämiseen, se ei ole mikään klisee. Omistusasumisen suosio on muutenkin laskussa ja omakotitaloista tullut suuressa osassa maata pikku hiljaa katoavaa kansanperinnettä.
Kiitos. Minulla on useita sijoitusasuntoja. Kumpa sinunlaisia olisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin samassa tilassa (rahat tilillä) että ostanko talon jostain maalta vai maksaako asumisoikeuden kaupungissa. Valitsin kaupungin. Eli kyllä sieltä maalta voi saada taloja sillä 15% kaupunkiasunto hinnalla, jonka maksoin asumioikeusasunnosta. Itselläni olisi kaveri asunut jo siellä, mutta silti kaupunki on minulle parempi.
Minä taas valitsin nuorena poikana kaupungin ja omakotitalon.
M51
Jos kerrostaloasunnossa on omakotitalon verran neliöitä, asumisen ei pitäisi masentaa, mutta monella pieniä kopperoita.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi rajaton määrä rahaa, valitsisin laadukkaan keskusta-asunnon koska tahansa ylitse omakotitalon.
Ei myöskään kiinnosta ylläpitotyöt, lumenluonti, jne. vaan mielummin niin että taloyhtiö hoitaa ne heti kun ongelmia ilmenee.
Ainahan sitä rahalla saa.
M51
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ikävä omakotitaloon. Siinä oli aina jotain hommaa. En kyllä ole yhtään viherpeukalo.... Nyt eronnut yh-äiti rivitalossa tyytyväisenä. 🏘️🏠🏡 Lapset kun muuttaa omilleen, ostan retkiauton, ja lähden kiertämään maailmaa... 🚐
Joo, rahalla saa palvelua.
M51
Vierailija kirjoitti:
Olemme nelikymppinen, keskituloinen ja lapseton pariskunta. Asutaan kaupungin edullisessa vuokra-asunnossa hyvällä sijainnilla. Olemme tyytyväisiä, emmekä kaipaa muualle. Vuokralla on helppo asua, asuinpaikka on mukava ja huolto pelaa hyvin. Kuukausittain rahaa säästyy mukavasti, eikä pesukoneen laukeaminen tai putkiremontti kurkistele kulman takana. Asuminen ei ole meille status-kysymys.
Mistä sen voi tietää ettei pesukoneen laukeaminen kurkistele kulman takana?
M51
Vierailija kirjoitti:
Itse 56 vuotiaana, yksin lähiön vuokratalossa, pienituloisena kituutan. Vihaan tätä asuntoa ja taloa. Asuin ennen omakotitalossa, jossa puutarha. Täytyy vain yrittää sopeutua jotenkin. Eniten harmittaa puutarhan puuttuminen, oli niin kiva touhuta pihalla ja laitella kukkia. Täällä piha-alue täynnä nokkosia ja roskia. Välillä iskee epätoivo. Tekisi mieli tappaa itsensä.
Yksi tuttavani rupesi puutarhanhimossaan kunnostamaan kerrostalonsa pihaa, istutti kukkia ja hoiti niitä. Voi olla että taloyhtiö kustansi ne. Otapa selvää jos onnistuisi! Miksei onnistuisi!
Itse tykkään asua omakotitalossa todella paljon. En ymmärrä kun ihmiset sanovat, että siinä on hirveästi hommia, mitä ne hommat ovat? Lumityöt ja nurmikon leikkuu? Meille ihan normi hommia..
Asuimme väliaikaisesti kaupungin kerrostalossa, enkä viihtynyt. Kolkko ja kylmä asunto, ympäristö oli ankea ja kaipasin omaa pihaa.
Kesäisin on ihana juoda kahvit terassilla ja grillata. Viikonloppuisin saunotaan ja käydään paljussa. Jokainen toki tykkää eri asioita, toivottavasti jokainen olisi onnellinen omassa kodissaan.
Älä nyt. Tapaat vielä rikkaan omakotitalon omistavan miehen. Ja voilà!
Vierailija kirjoitti:
Jos kerrostaloasunnossa on omakotitalon verran neliöitä, asumisen ei pitäisi masentaa, mutta monella pieniä kopperoita.
Kyllä siihen vaikuttaa muukin, esim. naapurien läheisyys. Minusta kt-asuminen on täysin luonnoton tapa asua. Olen asunut aina okt:ssa luonnon keskellä ja nyt keski-ikäisenä ensimmäistä kertaa kt:ssa. En usko, että totun tähän ikinä.
Miten tässä ketjussa suurin osa voi missata aloitusviestin pointin?
Ei ongelma ole se, että asuu kerrostalossa. Ei ole kysymys eri asuntomuotojen paremmuudesta.
Kysymys on alemmuudentunnosta ja epäonnistumisen tunteesta, joka saattaa iskeä, kun tajuaa asuvansa 40-vuotiaana kaupungin kerrostalossa vuokralla. Ja varsinkin silloin, kun lähtee vertailemaan omaa tilannettaan ikätovereihinsa ja tuttaviinsa.
Vierailija kirjoitti:
Olemme nelikymppinen, keskituloinen ja lapseton pariskunta. Asutaan kaupungin edullisessa vuokra-asunnossa hyvällä sijainnilla. Olemme tyytyväisiä, emmekä kaipaa muualle. Vuokralla on helppo asua, asuinpaikka on mukava ja huolto pelaa hyvin. Kuukausittain rahaa säästyy mukavasti, eikä pesukoneen laukeaminen tai putkiremontti kurkistele kulman takana. Asuminen ei ole meille status-kysymys.
Kyllä putkiremontti tulee kaupungin vuokra-asuntoihinkin. Kuka ne maksaa ellei vuokralainen?
Maksatte myös pesutuvasta vuokrassanne.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, kaupungin vuokra-asunto on ehdottomasti paras asumismuoto. Vuokra on edullinen, pesutuvat, saunat, autotallit, parkkipaikat ilmaisia tai lähes ilmaisia. Remonteista ei tarvitse maksaa mitään, evakkoasunnot järjestetään ja muuttoauto kantajineen tulee kuin manulle illallinen. Sisäisesti voi vaihtaa asuntoa mieleisemmäksi jonottamalla tai vaihtamalla haluamaansa paikkaan. Jopa palovaroittimet käydään ruuvaamassa kattoon, jos kissa repii tapetit seiniltä, saa hakea uudet rautakaupasta kaupungin laskuun. JOTEN älkääpä valittako osaanne!
Ei hyvää päivää päivää näitä "ilmaisia".
Jos suomi olisi edes lämpimämpi maa niin voisi asua vaikka asuntovaunussa, mutta ei. Betonikuutioita ja ihmispaskaa on katseleminen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, kaupungin vuokra-asunto on ehdottomasti paras asumismuoto. Vuokra on edullinen, pesutuvat, saunat, autotallit, parkkipaikat ilmaisia tai lähes ilmaisia. Remonteista ei tarvitse maksaa mitään, evakkoasunnot järjestetään ja muuttoauto kantajineen tulee kuin manulle illallinen. Sisäisesti voi vaihtaa asuntoa mieleisemmäksi jonottamalla tai vaihtamalla haluamaansa paikkaan. Jopa palovaroittimet käydään ruuvaamassa kattoon, jos kissa repii tapetit seiniltä, saa hakea uudet rautakaupasta kaupungin laskuun. JOTEN älkääpä valittako osaanne!
Toiset tykkäävät tunteesta, että pitävät itse itsestään huolen, ei siitä, että joku toinen tekee puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään asua omakotitalossa todella paljon. En ymmärrä kun ihmiset sanovat, että siinä on hirveästi hommia, mitä ne hommat ovat? Lumityöt ja nurmikon leikkuu? Meille ihan normi hommia..
Asuimme väliaikaisesti kaupungin kerrostalossa, enkä viihtynyt. Kolkko ja kylmä asunto, ympäristö oli ankea ja kaipasin omaa pihaa.
Kesäisin on ihana juoda kahvit terassilla ja grillata. Viikonloppuisin saunotaan ja käydään paljussa. Jokainen toki tykkää eri asioita, toivottavasti jokainen olisi onnellinen omassa kodissaan.
No niinpä. Ei todellakaan ole luonnollista asua metelöitsijöiden, alkoholistien, ulisevien koirien ja nitkujen keskellä ja seinänaapurina. Tuntuu kuin asuisi jossain vankilassa.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti omassa talossa asuessanne maksaisitte siitä kuluja vähemmän ja säästäisitte enemmän. Lisäksi esim. pk-seudulla taloa maksamalla olisitte kasvattaneet asuinkuluilla varallisuutta, jota teillä ei ilmeisesti nyt ole, koska olette saaneet kaupungin vuokra-asunnon.
Parveke tekee paljon kerrostalossa. Lisäksi jos se on lasitettu ja puistoon/metsikköön päin, niin nauttii jo luonnosta. Parvekkeelle voi istuttaa kukkia ja vaikka mitä. Itse jos lisäksi kaipaisin jotain, niin siirtolapuutarhapalsta tai sitten pieni mummonmökki maalta. Kyllä voi asua viihtyisästi vaikkei ole miljonääri.