Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Sanna Marinin 4 päiväinen työviikko olisi utopiaa? Minulla on 0 päiväinen työviikko ja hyvin menee. :)

Elämäntapa työtön.
08.01.2020 |

Ei huolet paina, ei rasita polla. Kalja maittaa ja pilvi palaa. Kela laittaa välillä tilille rahaa. Jos ei riitä niin sossu antaa lisää. Elämä on ihanaa, suosittelen teillekin. Miksi käyt töissä kun voit olla kotona?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Sanna rohkaisee myös muita lyhyempään työviikoon.

Vierailija
2/12 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yksinyrittäjä, ja pystyn kyllä 4 päiväiseen viikkoon. rahaa tulee vaan vähemmän, mutta just sen verran että selviää.

Mutta useat paheksevat valintaani, yrittäjienhän pitäisi painaa pitkää päiviä ilman vapaapäiviä ja lomia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYÖN ORRJAT IHAN YOSSÄ TÄÄLLÄ OLLAAN..

Vierailija
4/12 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään utopiaa ole, vaan hatun nosto sille, että on nostanut asian esille.

Työn tehokkuuden nousu ja työn tekijöiden tarpeen vähentyminen on johtanut siihen että työtä ei enää riitä kaikille, eikä työn kautta hyvinvointiaan jakava yhteiskunta voi toimia enää samoilla säännöillä kuin tähän asti.

Edessä on kaksi asiaa, perustulo ja työajan lyhentäminen, kumpaakin tarvitaan.

Ideaalitilannehan olisi se että koneet luo hyvinvoinnin ja ihmiset voivat keskittyä harrastamiseen. Kuka muka haluaa olla töissä pelkästään työn tekemisen ilosta?

Vierailija
5/12 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yksinyrittäjä, ja pystyn kyllä 4 päiväiseen viikkoon. rahaa tulee vaan vähemmän, mutta just sen verran että selviää.

Mutta useat paheksevat valintaani, yrittäjienhän pitäisi painaa pitkää päiviä ilman vapaapäiviä ja lomia. 

Yrittäjien mielestä kuset heidän muroihinsa, jos et joka välissä valita työn paljoutta, rahan vähyyttä, markkinoiden raakuutta ja toimimattomuutta sekä työntekijöiden laiskuutta.

Vierailija
6/12 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelipäiväinen työviikko tai 6 tuntinen työpäivä on ainoita asioita, joista olen samaa mieltä vasemmiston kanssa. Mieheni tekee nyt väliaikaisesti töitä 6h/pv ja kyllä on hyvä! Koko perhe nauttii, kun mies ei enää ole koko ajan puolikuollut väsymyksestä.

Vierailija
7/12 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaan se unelma kaiken takana. Back to 60-luvulle ja Suomesta voisi tehdä uuden San Franciscon. Kelit nyt on aika kehnot jos verrataan, mutta jos oikein panostetaan muutama vuosi ilmantonlämpenemiseen niin ehkä saataisiin ikuinen kesä. Kannatan 110%, loppuisi tämä 8-16 rattaassa eläminen.

Vierailija
8/12 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsotaan 10v jälkeen näinköhön se Kela maksaa enää yhtään mitään.

Mutta jatka toki valitsemallasi tiellä. Itsehän valintasi aikuisena teet.

Vierailija
9/12 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako myös velat anteeksi kun sitten ei markat riitä. vai maksaako työnantaja edelkeen 40:stä tunnista viikossa.

Vierailija
10/12 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän milloin vain voidaan hyväksya kuuden tunnin työpäivät ja lyhyempi työviikkokin, mutta kenkään verrattavalla ÄO:lla varustetut yksilöt eivät vain millään tunnu saavan paksuun kalloonsa, että silloin hyväksytään aika paljon heikompi sosiaaliturvakin, kuin mihin nämä samaiset yksilöt ovat tottuneet. Ei ole pitkällä aikavälillä varaa tähän nykyisenkään tukipajatsoon, niin itse kukin voi miettiä kuinka hyvin 6h työpäivät sopivat tähän yhtälöön.

Vierailija
11/12 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän milloin vain voidaan hyväksya kuuden tunnin työpäivät ja lyhyempi työviikkokin, mutta kenkään verrattavalla ÄO:lla varustetut yksilöt eivät vain millään tunnu saavan paksuun kalloonsa, että silloin hyväksytään aika paljon heikompi sosiaaliturvakin, kuin mihin nämä samaiset yksilöt ovat tottuneet. Ei ole pitkällä aikavälillä varaa tähän nykyisenkään tukipajatsoon, niin itse kukin voi miettiä kuinka hyvin 6h työpäivät sopivat tähän yhtälöön.

Toisaalta työtä riittäisi niillekin jotka ovat nyt työttömänä joten tukien määrä laskisi. Ihmiset saisivat yhdistettyä palkkaa ja tukia elämiseen. Olisihan se parempi kuin että osa raataa niska limassa ja toiset on toimettomina

Vierailija
12/12 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työpaikasta. En usko että olisi utopiaa tehdä neljäpäiväistä työviikkoa tai viispäiväistä työviikkoa vähän lyhyemmällä päivittäisellä työajalla ilman että työn tulokset heikkenisi. Olen ymmärtänyt että Norjassa tehdään jo nyt melko yleisesti lyhyempää työpäivää.