Kannattaako seurustelukumppanille lainata rahaa?
Vai muuttuuko suhde joksikin muuksi?
Kyseessä olisi satasia takuuvuokraan. Minulla on rahat eikä lainaaminen vaikeuttaisi talouttani. Toinen vaan haluaisi puurtaa itsensä piippuun äkkiä saadakseen rahat pian kokoon sen sijaan että lainaisi.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi herranjumala, vuosi seurusteltu? Monet asuvatkin tuossa vaiheessa yhdessä. Alatteko siinäkin nipottamaan, jostain takuuvuokrasta? Eri asia, jos kumppanilla on pahoja rahavaikeuksia ja itselläkään ei ole hyvä tilanne.
En nipota, hänellä ottaa luonnolle pyytää tai ottaa vastaan rahaa.
Oletko siis jo tyrkyttänyt rahojasi?
Jos haluaa itse vastata asioistaan, anna hänen tehdä niin. Ellette sitten ole muuttamassa saman katon alle.
Oletteko nuoriakin?
Ei olla nuoria, miksi niin?
Mulla on edelleen saatavia entiseltä tyttöystävältä, yli tuhat euroa lainasin yhteensä vuokriin kun oli kuulemma häätöuhan alla. Olin naiivi, en suosittelisi lainaamaan ilman kirjallista sopimusta. Tarpeen vaatiessa sitten käräjille sen paperin kanssa.
Outoja kommenteja.
Useasti olen lainannut rahaa kavereille, jopa itse tarjonnut ja suurin summa on. 800€ eikä koskaan ole ollut ongelmia.
Eikö kaverin tai ystävän auttaminen ole itsestään selvää? Veljeä/siskoa ei jätetä.
Ja ap. tapauksessa on vielä seurustelukumppani.
Silloin kun mies opiskeli, hän lainasi usein rahaa, nyt ei tarvi, kun on hyväpalkkainen työ ja rahat yhteiset.
Miksei voisi lainata jos on varaa? Mä oon lainannut ja lainaisin edelleenkin jos olisi tarve. Maksaa takaisin sitten kun on parempi rahatilanne, tosin olen sanonut että ei edes tarvitse maksaa. Sen enempää en lainaa kenellekään, mitä mulla on varaa menettää.
Riippuu kumppanista. Itse lainaan yhtään kellekään ainoastaan sellaisia summia, että minun ei ole pakko saada rahoja takaisin, ja yleensä lainatessani niin sanonkin.
Toisaalta, kun joudut asiaa edes miettimään, tulee olo, että ei varmaan kannata.
Muutamille lainaan. Toistuvastkin.
Parilta ihmiseltä on jäänyt saamatta takaisin ihan nätti summa. Toisen kanssa sovimme jutun. Toinen varmaan miettii edelleen, kannattaako maksaa takaisin. Meikäläisen palkoilla toki tuntuisi kivalta saada se n. 400 - 500 € yllärinä - tuntuisi varmaan ihan lahjalta näin monen vuoden jälkeen.
Tarkoitettiinkohan tässä että lainaamalla asettaa toisen kiitollisuudenvelkaan ja siksi suhteesta tulisi epätasapuolinen?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitettiinkohan tässä että lainaamalla asettaa toisen kiitollisuudenvelkaan ja siksi suhteesta tulisi epätasapuolinen?
Varmaankin, mutta VELKAKIRJA on olennaisinta.
Vain siinä tapauksessa, että haluat hänen jättävän sinut.
Mä antaisin rahat jos jo vuoden oltu yhessä..
Jos sulla on vara menettää muutama satanen, niin hyvä testi että maksaako takaisin.
En lainaisi, antaisin ne rahat silleen etta "no maksa sa sit jotain meille kun olet varoissasi".
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin, mutta kukaan ei ajattele asiaa velkakirjaa syvemmälle.
Itse kokisin että varakkaammalla on valta minuun. En kehtaisi jättää vaikka menisi huonommin ennen kuin olisin maksanut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin, mutta kukaan ei ajattele asiaa velkakirjaa syvemmälle.
Itse kokisin että varakkaammalla on valta minuun. En kehtaisi jättää vaikka menisi huonommin ennen kuin olisin maksanut takaisin.
Oletko ostettavissa? Maksaisit jo luonnossa?
Miksi oletetaan että AP on nainen ja kumppani mies?
Meillä on aina ollut yhteiset rahat. Ei tarvitse puolin tai toisin lainailla. Yhdessä köyhinä ja yhdessä varakkaana. Toisin muutimme yhteen jo 3 viikon seurustelun jälkeen ja olemme olleet siitä lähtien yhdessä melkein 30 vuotta. Emme ole koskaan riidelleet rahasta. Olemme molemmat järkeviä rahankäyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletetaan että AP on nainen ja kumppani mies?
Koska miesoletetun oletettaisi automaattisesti maksavan naisoletetun elämisen.
Mutta toisinpäin sitä pitää pohtia psykologisesti parisuhdedynamiikan kannalta sekä laatia velkakirja.
En lainaisi miesystävälleni noin suuria summia. Monesti oon lainannut sille muutamia kymppejä kerrallaan ja luvannut aina maksaa "ensi rahoista" takaisin. Kun rahat tulee niin ne menee laskuihin tai kuulema puhtaasti unohtaa.
Lapsuuden perheelleni lainaisin kaikki mitä kykenen, kaiken on aina saanut takaisin ajallaan ja yleensä etukäteenkin. Eivät lupaa maksua jos on pieninkään epävarmuus takaisin maksusta, ja näin toimin itsekin. Jos jostain syystä lainan maksu kuitenkin viivästyy niin ilmoitan siitä jaannn oma-aloitteisesti korvausta myöhästymisestä.
Itse miehenä si tekisin enemmän töitä tai lainaisin joltain viralliselta taholta. Onko kelan lainaama takuuvuokra ihan poissuljettu.
Tai sinuna jos päätyisin lainaamaan niin maksaisin henkilökohtaisesti vuokranantajalle omalla allekirjoituksella, jolloin takuu palautuisi automaattisesti sinulle. Siinäkin on tosin se vaara, että erotessa mies päättää alkaa vaikeaksi ja tekee vahinkoa kämpälle jolloin et saa takaisin mitään.
Raha-asiat kannattaa pitää perheestä ja ystävistä erillään, ne sotkee suhteita ja parhaimmillaan joku voi päästä hengestään pikku-asian takia.
Jos annat rahat, muistakaa maksaa lahjavero.