Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olet hankkinut lapsia jos sinulla ei ole niihin varaa?

Vierailija
06.01.2020 |

Näissä viimeaikaisissa keskusteluissa tullut esiin se, kuinka ihmiset valittaa että kahden tai kolmen lapsen kanssa on niin tiukkaa eikä mitään ylimäärästä voi ostaa. Tuliko tää yllätyksenä? Itse oon vielä lapseton ja tiedän jo nyt että meidän tuloilla ei kahden lapsen kanssa eletä sellaista elämää mitä halutaan, joten lapsiluku jää pieneksi.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kolmekymppisiä ja teimme jo muutama vuosi sitten että tähän paska valtioon emme lapsia tee. En yksinkertaisesti halua että joutuisivat kärsimään tästä hyvinvointivaltion alasajosta sekä yleisestä turvattomuudesta. Pärjäämme näin aivan mainiosti ja meillä on hyvä avioliitto.

Vierailija
22/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska valitsen ennemmin lapset kuin sen että voin "ostella jotain ylimääräistä". En arvosta materiaa kovin paljon, perhettä arvostan. Lapsilla kuitenkin on aina mahat täynnä ravitsevaa ruokaa, ehjät vaatteet ja katto pään päällä turvallisessa ympäristössä. Kotona saavat rakkautta ja läsnäoloa. Se on enemmän kuin suurimmalla osalla maailman väestöstä, en siis koe ettei minulla olisi lapsiin varaa, vaikka uusimpiin iphoneihin ei olekaan.

En kyllä myöskään valita täällä palstalla rahan puutetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tiesin, että Suomessa saa tukia. Ei tarvitse tienata. Olen kiitollinen.

Vierailija
24/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpäs osannut kuvitella että miehestä tulee vuosien kuluessa väkivaltainen juoppo. Oli pakko erota. Mutta kun siitä helvetistä pääsimme pois lasten kanssa, raha tuntuu hyvin pieneltä asialta.

Kaikki on niin suhteellista.

Vierailija
25/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa asiaa ihmettelen jatkuvasti ja syvästi.

Kun lapsiperheet valittavat köyhyyttä ja rahattomuutta.

Miksi, oi miksi pukkaatte lapsia tähän maailmaan syrjäytymään?

Av ämmät valittaa. Heikko älyllinen taso heillä.

Vierailija
26/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko että monellekkaan lapset kovin paljon maksaisivat. Aivan järnyttäviä valheita välillä uutisoidaan kuinka yksi lapsi maksaa ensimmäisenä vuonna esim yli 10 000€ jne. Kyllähän siihen saa tyhmä kulumaan vaikka 100 000€, mutta sitä se ei maksa. Vaipat maksaa eniten, muuten eka vuonna on hyvin vähän kuluja. Meillä on koko 5 hengen perheen tulot alle 3000€kk ja ei meillä ole mitään rahahuolia, oikeastaan lasten tulo ei ole raha-asioita muuttanut mitenkään, kaupassa käydään ja ostetaan se mitä Tarvitaan, lomaillaan kerran pari vuodessa. Turhaan ei tuhlata, ei tuhlattu ennen lapsiakaan. Niin ja koira on myös.

Vierailija
27/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui niin ihanalta sillain paljaalla!

Vierailija
28/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko että monellekkaan lapset kovin paljon maksaisivat. Aivan järnyttäviä valheita välillä uutisoidaan kuinka yksi lapsi maksaa ensimmäisenä vuonna esim yli 10 000€ jne. Kyllähän siihen saa tyhmä kulumaan vaikka 100 000€, mutta sitä se ei maksa. Vaipat maksaa eniten, muuten eka vuonna on hyvin vähän kuluja. Meillä on koko 5 hengen perheen tulot alle 3000€kk ja ei meillä ole mitään rahahuolia, oikeastaan lasten tulo ei ole raha-asioita muuttanut mitenkään, kaupassa käydään ja ostetaan se mitä Tarvitaan, lomaillaan kerran pari vuodessa. Turhaan ei tuhlata, ei tuhlattu ennen lapsiakaan. Niin ja koira on myös.

Se on just näin kun sillä 4v piltilläkin on pakko olla se 600e känny nii maksaahan se

Vierailija
29/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vielä opinnot kesken, miehellä myös vähän. Meillä on jo yksi lapsi, toinen luultavasti hommataan kun mies on töissä, itse tuskin saan vielä siihenkään mennessä opintoja valmiiksi. Viimeistään kun poikani on kouluikäinen niin uskon että ollaan molemmat töissä.

Tällä hetkellä asutaan vuokralla eikä paljon ole ylimääräiseen varaa, mutta ei me paljon mitään tarvitakaan. Lapsi ei vielä kaipaa mitään harrastuksia tai merkkivaatteita, sitten kun niiden aika on niin luultavasti tulot on paremmat. Mielestäni tämä tilanne on oikein hyvä eikä tulisi mieleen valittaa, meiltä ei puutu mitään tarpeellista.

Vierailija
30/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, osa sentään korjaa Suomen väestöpyramidia osaltaan. Siitä sietääkin saada tukia ja avustuksia. Mitä ite oot tehny?

Vierailija
31/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, osa sentään korjaa Suomen väestöpyramidia osaltaan. Siitä sietääkin saada tukia ja avustuksia. Mitä ite oot tehny?

Käynyt töissä ja maksanut pää märkänä veroja. Se on jotain sellaista mitä sinä ainakaan et ole koskaan tehnyt.

Vierailija
32/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla hedelmällisessä iässä on oikeasti varaa hankkia lapsia, koska urakehitys alussa ja varallisuutta ei juuri mitään, jos on oma asunto sekin velkana.

Jos tilastojen valossa tarkastelee urakehitystä ja varallisuuden määrää, paras ikä olisi tehdä lapset kuusikumppisenä, mutta sehän ei ole mahdollista.

Ja kukaan ei tiedä, kun hankitaan lapsia, onko kahden vuoden päästä enää työtä vai onko työtön. Elämä on sattumia täynnä, eikä sitä voi suunnitella etukäteen, vaikka kuinka niin haluaisia.

Ja sitäpaitsi, onnellisessa lapsuudessa muut arvot menevät lapsen näkökulmasta edelle kuin raha esim. rakastavat vanhemmat, yhdessä vietetty aika, isovanhemmat, kodin ilmapiiri jne.

Itse olen melko varakkaasta perheestä ja materiaa oli yllin kyllin ja sain kaiken sen mitä keksin pyytää, mutta silti lapsuus oli kaikkea muuta kuin onnellista ja olen työstänyt nyt aikuisena paljon kurjaa ja onnetonta lapsuutta. Vanhemmilla ei koskaan ollut aikaa, kun tekivät töitä, riitelivät, käyttivät alkoholia, hoitajat vaihtuvat jne. Vaikka kaikki oli ulospäin hyvin ja mallikkaasti.

Vierailija
33/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin köyhä ja läsnäoleva kuin aina töissä oleva ja tienaava .. pari h kotona illasta kunnes pitää lasten jo mennä nukkumaan.

Tai jos vuorotyö niin vielä vähemmän näkee lapsia kun vain aamulla kiireisenä ja illalla kotiin tullessa porukka on jo nukkumassa.

Vierailija
34/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin olen miettinyt, kun kuulin tutun odottavan viidettä lastaan (kolmannelle isälle). Ikää hänellä 30v, ei mitään koulutusta, työkokemusta siivoushommista muutaman kuukauden ajalta. 18-vuotiaasta lähtien ollut kotona lasten kanssa. Tämän uusimman miehen kanssa meni ihme kyllä naimisiin ja mies on jopa töissä, joskin pienipalkkaisella alalla. En ymmärrä, miten he kuvittelevat elättävänsä viisi lasta sitten kun kaikki ovat isompia. Isoimmat ovat jo esiteinejä.

Vierailija
35/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos miettisin tekeväni lapsia vasta kun on ”varaa”, niin en edes 30-vuotiaana voisi vielä tehdä lapsia, ja sillon on jo paras hedelmällisyysikä ohi ja myös omasta näkökulmasta parempi olla nuori kuin vanha äiti.

tottakai lapset tuo ylimääräsiä kuluja, mut sit pitää vaan tinkii jostain muusta, jos haluaa perheen perustaa.

itse ainakin aion hankkia lapsia kun parisuhde sillä pohjalla ja elämänhallinta (eli terapian päätyttyä) ei siihen monien tuhansien eurojen säästöjä tarvita.

Vierailija
36/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Jotenkin ihmiset ei vaan vieläkään tajua, että niihin lapsiin menee paljon rahaa. Sillä ei ole mitään väliä onko keskituloinen vai köyhä- kallista se on silti. Ja näitäkin asioita voi miettia ja budjetoida etukäteen.

Vierailija
37/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia suunnitella.

Niitä vain syntyy. Tämä on se fakta joka pitäisi tajuta ja tätä faktaa tapahtuu ympäri maailmaa jatkvuasti.

Sen takia on ylikansoittuminen käynnissä.

Se pitäisi tajuta. Se jos mikä todentaa ettei ihmisellä ole omaa tahtoa.

Vierailija
38/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin miehen kanssa ajateltiin noin, mutta se aika ei koskaan tullut, kunnes huomasimme ajan menneen jo ohi.

Jos saimme elää elämän uudestaan, lapset olisi hankittu jo ennen opiskeluaikoja tai sen aikana. Nyt siihen aikaan ei ole paluuta ja lapset jäivät hankkimatta, vaikka niitä halusimme.

Vierailija
39/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsia suunnitella.

Niitä vain syntyy. Tämä on se fakta joka pitäisi tajuta ja tätä faktaa tapahtuu ympäri maailmaa jatkvuasti.

Sen takia on ylikansoittuminen käynnissä.

Se pitäisi tajuta. Se jos mikä todentaa ettei ihmisellä ole omaa tahtoa.

Tai se että ihminen ei voi lopettaa syömistä. pylipaino johtuu perintötekijöistä.

Toiset syö ja syö. Ne jotka on hoikkia on perimältään kylläisempiä.

Akvaariokalatkin syövät itsensä halki.

Vierailija
40/48 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eron tullen kyllä laskuri nakuttaa niin paljon kuin mahdollista, useimmiten. Et silloin kyllä alkavat maksaa. Ja kyllä kun kasvavat ja harrastavat, maksavat ihan oikeastikin. Ja on joo ymmärrettävää et lapsia tulee ja kaikkee ei voi kontrolloida eikä laskee rahassa. Eikä voi tietää tuleeko ero tms. Mutta on ihmisiä jotka lähtökohta isesti lisääntyy vaikkei siitä omasta taloudenhallinnasta ole hajuakaan. Ja sit uhriudutaan ku on lauma lapsia eikä rahaa heitä varten. Ja minä myös jätin sen kolmannen tekemättä, kun tiesin et ero tulee joku päivä. Kahdelle voin turvata hyvän elämän yhnakin, kolme on liikaa monin tavoon. Ja oikeessa olin. Noi 2 on hyvin saanu elätettyä, kolmas olis tarkoittanu elintason laskemista niin et perusasioissa olis pitäny tinkiä liikaa. Jos olis ollu hyvä liitto, olisin kolmannen halunnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän