Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olet hankkinut lapsia jos sinulla ei ole niihin varaa?

Vierailija
06.01.2020 |

Näissä viimeaikaisissa keskusteluissa tullut esiin se, kuinka ihmiset valittaa että kahden tai kolmen lapsen kanssa on niin tiukkaa eikä mitään ylimäärästä voi ostaa. Tuliko tää yllätyksenä? Itse oon vielä lapseton ja tiedän jo nyt että meidän tuloilla ei kahden lapsen kanssa eletä sellaista elämää mitä halutaan, joten lapsiluku jää pieneksi.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä mä mitään taloutta tullut ajatelleeksi silloin, kun lapsia alettiin tekemään. Suomessa pärjää kyllä tavalla tai toisella. Ja niin ollaan pärjättykin. Ihan omilla palkoilla ja lapsilisillä (äityisajan rahat). Välillä on tiukempaa, välillä ei.

Vierailija
2/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa asiaa ihmettelen jatkuvasti ja syvästi.

Kun lapsiperheet valittavat köyhyyttä ja rahattomuutta.

Miksi, oi miksi pukkaatte lapsia tähän maailmaan syrjäytymään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa asiaa ihmettelen jatkuvasti ja syvästi.

Kun lapsiperheet valittavat köyhyyttä ja rahattomuutta.

Miksi, oi miksi pukkaatte lapsia tähän maailmaan syrjäytymään?

Sulla ei ole kyllä mitään kosketusta todellisuuteen, jos kuvittelet, että ne oikeasti köyhät ja pärjäävät missään tilittävät mitään. Myöskään heidän lapset ei syrjäydy yhtään mihinkään.

Nää muka köyhät on sitten näillä sossun tuilla eläviä ja kaikesta valittavia tapauksia. Niitä ei saa töihin, ei millään. Kunhan valittavat, kun on kurjaa ja lapset eri arvoistuu siinä ymmärryksessä, kun ei heidän kurjuuttaan kukaan tajua.

Vierailija
4/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. En käsitä. Ei mitään vastuuta, kun lisääntyä vaan pitää. Jotenki vaan joku maksaa, jos ei muu kuin veronmaksajat. Miksi? Lapsi on kallis projekti, vähintään 18v. Jos ei ole rahaa, ei pidä hankkia montaa lasta. Ja eron tullen tilanne vielä korostuu. Tehdään monta lasta ja kun ovat pieniä, erotaan. Äiti saa sit elaria ja lapsilisää, isä kun maksaa elarit, eikä saa mitään, niin siinä on edessä köyhä elämä ja verorahat menee, että ne siittämisen tulokset saa ihmisarvoisen elämän. Seuraan läheltä juur tällaista tapausta. Erottu on, mis ihan persaukinen ja olis todella kannattanut käyttää ehkäisyä, kun lapsia on ihan liikaa elätettäväksi. Ja sitten se lasten äiti jolle jo tulee ne elarit mitä isä pystyy maksamaan, kelalta loput, lapsilisät yh-kotostuksin (ja jotain kai itekin kuuluu maksaa lapsistaan), vaatii isältä koko ajan lisää, kun haluaa lapsilleen sitä ja tätä kun lapsilla kerran kuuluu olla. Ei mene jakeluun ettei isällä ole varaa edes lastenperustoimeentuloon puhumattakaan jostain paremmasta elintasosta. Eikä äidillä itselläänkään ole. Jos lapsia olis vähän vähemmän, niin rahaa riittäis ehkä vähän paremmin. En ole tyhmempää ja vastuuttomampaa touhua nähnyt ikinä. Ja siknäpä ne lapset sitten kärvistelee köyhyydessä ja vanhempien riidoissa ja ahdingossa. Kannattiko hankkia? Perua ei tietenkään voi, mutta kyllä on niin itse aiheutettua ja itsekkäästi viattomille lapsille aiheutettua tuskaa.

Vierailija
5/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. En käsitä. Ei mitään vastuuta, kun lisääntyä vaan pitää. Jotenki vaan joku maksaa, jos ei muu kuin veronmaksajat. Miksi? Lapsi on kallis projekti, vähintään 18v. Jos ei ole rahaa, ei pidä hankkia montaa lasta. Ja eron tullen tilanne vielä korostuu. Tehdään monta lasta ja kun ovat pieniä, erotaan. Äiti saa sit elaria ja lapsilisää, isä kun maksaa elarit, eikä saa mitään, niin siinä on edessä köyhä elämä ja verorahat menee, että ne siittämisen tulokset saa ihmisarvoisen elämän. Seuraan läheltä juur tällaista tapausta. Erottu on, mis ihan persaukinen ja olis todella kannattanut käyttää ehkäisyä, kun lapsia on ihan liikaa elätettäväksi. Ja sitten se lasten äiti jolle jo tulee ne elarit mitä isä pystyy maksamaan, kelalta loput, lapsilisät yh-kotostuksin (ja jotain kai itekin kuuluu maksaa lapsistaan), vaatii isältä koko ajan lisää, kun haluaa lapsilleen sitä ja tätä kun lapsilla kerran kuuluu olla. Ei mene jakeluun ettei isällä ole varaa edes lastenperustoimeentuloon puhumattakaan jostain paremmasta elintasosta. Eikä äidillä itselläänkään ole. Jos lapsia olis vähän vähemmän, niin rahaa riittäis ehkä vähän paremmin. En ole tyhmempää ja vastuuttomampaa touhua nähnyt ikinä. Ja siknäpä ne lapset sitten kärvistelee köyhyydessä ja vanhempien riidoissa ja ahdingossa. Kannattiko hankkia? Perua ei tietenkään voi, mutta kyllä on niin itse aiheutettua ja itsekkäästi viattomille lapsille aiheutettua tuskaa.

Ja tähän kuvioon kuului vielä sekin, et äiti halusi lisää lapsia, pakko hankkia, ja sit vielä vähän vahinkoja väliin. Isä ei olis niin lapsia edes halunnut. Että kasvattakaas naiset poikanne niin et uskaltavat pitää puolensa naisten kanssa, käyttää ehkäisyä ja päättää itse lapsiluvustaan.

Vierailija
6/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ihmettelen usein ja nyt joulunalla erityisesti kun oli nämä jouluavustusjutut esillä.

Ymmärrän äkillisen muutoksen elämässä joka voi hetkellisesti vaikuttaa tuloihin ja pärjäämiseen.

Mutta jos joka vuosi haetaan jouluruuat avustuksesta ja lasten lahjat kustantaa joku muu, ollaan elämänhallinnan kanssa oltu pielessä jo monta vuotta.

Vierailija
7/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ihmettelen usein ja nyt joulunalla erityisesti kun oli nämä jouluavustusjutut esillä.

Ymmärrän äkillisen muutoksen elämässä joka voi hetkellisesti vaikuttaa tuloihin ja pärjäämiseen.

Mutta jos joka vuosi haetaan jouluruuat avustuksesta ja lasten lahjat kustantaa joku muu, ollaan elämänhallinnan kanssa oltu pielessä jo monta vuotta.

Ja sit hankitaan vielä lisää lapsia. Tähän samaan aiheeseen, kun perustaa uusperheen, se tarvii aika paljon rahaa et kaikilla on mahdollisuus hyvinvointiin. Jos siihen hankitaan vielä lisää lapsia, niin talouden kannattais olla kunnossa.

Vierailija
8/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsiin hyvinkin varaa silloin kun he ovat syntyneet ja vuosia sen jälkeenkin. Mistään en vaan olisi voinut tietää että nelikymppisenä, lasten ollessa reippaasti alaikäisiä, mieheni päättikin ettei perhe-elämä olekaan sitä mitä hän haluaa. Siitä lähtien on ollut hieman tiukkaa mutta älkää murehtiko, en ole kerjännyt apua jouluryhmissä enkä missään muuallakaan.

Ap, toivottavasti sulle ei tule elämässä mitään ikäviä yllätyksiä vaan kaikki menee niin kuin suunnittelet.

Vierailija
9/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on köyhän rikkaus...

Vierailija
10/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että ap kaltaisella ummessa olevalla hiivaviivalla olisi, jotain mistä pahoittaa mielensä.

Vierailija
11/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että monet eivät vaan osaa elää varojensa mukaan. Tarkoitan, että lapsilla on kalliimpia harrastuksia ja kalliimpia tavaroita kuin mihin vanhemmilla oikeasti olisi varaa. Lapsiin investoidaan nykyisin paljon, mikä tarkoittaa, että vanhemmat joutuvat tinkimään omista jutuistaan. Lisäksi suomalaiset arvostavat aika paljon asumisviihtyvyyttään ja ovat valmiita maksamaan siitä. 

Vierailija
12/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks muija pyöräytti 4 lasta, vaikka asuu vanhemmillaan. Lasten isä toimi siittäjänä. Isä ei saanut laittaa kirjoja asuntoon, koska sai paremmat rahat saa kelasta. Nyt mies numero 2 kuvioissa. Tuleekohan ankkurilapsi....

Vierailija
13/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on yksi lapsi ja toinen tulossa. Ei olla köyhiä, mutta ei ole varaa ulkomaanmatkoihin ja kalliisiin harrastuksiiin. Koti, vaatteet ja normiruokaa on.

Itse käyn töissä, mies tällä hetkellä työtön. Vaikka ei olla rikkaita, niin halusimme toisen lapsen. En jää odottelemaan rikkauksia, että voisin hankkia lapsia, sillä nyt olen sopivassa lapsentekoiässä, myöhemmin ei onnistu. Toisekseen elämässä ei voi koskaan olla varma mistään eli vaikka olisin nyt kuinka varoissa, myöhemmästä ei koskaan tiedä.

Vierailija
14/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismissa ei tarvi itse maksaa lapsista. Yhteiskunta rahoittaa, jos tulee useampi ja varat ei riitä.

Vierailija
15/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toka muksu uunissa ja täytyisi jotain kivaa duunia löytää. Eipä tässä :)

Vierailija
16/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole tehnyt lapsia kuin kaksi ja niihin jotenkin on varaa. Mutta onhan se nyt hassua, että toisaalla kysytään, miksei lapsien teko kiinnosta ja miksi perheen perustamista lykätään.

Jos olisin esikoisen tai toisenkaan lapsen kohdalla punninnut ja laskeskellut tarkoin, onko minulla varaa, olisivat nuo jääneet kokonaan tekemättä. "Onneksi" sitä en sen enempää miettinyt silloin, koska ei valinta ole missään vaiheessa talouden kannalta ollut väärä. Jos olisin laskeskellut ja jäänyt odottamaan sopivaa hetkeä, sitä ei olisi tullut koskaan. Mistäpä sitä voi pätkätyössä nuorena tietää, saako sitten äitiysvapaan jälkeen töitä ollenkaan tai jos lapsi onkin sairas ja vaatii jotain erikoishoitoja ja systeemejä. 

Vierailija
17/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli lapsiin hyvinkin varaa silloin kun he ovat syntyneet ja vuosia sen jälkeenkin. Mistään en vaan olisi voinut tietää että nelikymppisenä, lasten ollessa reippaasti alaikäisiä, mieheni päättikin ettei perhe-elämä olekaan sitä mitä hän haluaa. Siitä lähtien on ollut hieman tiukkaa mutta älkää murehtiko, en ole kerjännyt apua jouluryhmissä enkä missään muuallakaan.

Ap, toivottavasti sulle ei tule elämässä mitään ikäviä yllätyksiä vaan kaikki menee niin kuin suunnittelet.

Vähän sama tilanne. Lapsiin oli varaa heitä tehdessä, mutta sitten nainen päättikin haluta jotain muuta kuin perhe-elämää. Toki otti lähivanhemmuuden itselleen, vaikka puoliksi jaetaan hoito. Avustuksia ei tule mistään ja köyhyydessä elämme töistäni huolimatta, mutta onnellisina. Naiselle toki sataa niitä avustuksia eikä töihin kannata mennä.

Vierailija
18/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti käski.

Vierailija
19/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa voin vastata kysymykseen, en hankkinutkaan. Tai siis en hankkinut kolmatta lasta. Olen eronnut ja minulla on kaksi lasta ja miesystävällä myös kaksi. Hän ehdotti yhteisen lapsen hankintaa ja aiheesta nousi pieni kriisikin. Kieltäydyin ehdottomasti, osittain juuri siksi, että taloudellinen tilanne olisi mahdoton. Olin ihan varma, että hän jättää minut tämän takia ja ehdin viikkoja jo itkemään ja valmistautumaan eroonkin. Mutta mies ei jättänytkään minua, kun saimme asian käsiteltyä kunnolla. Olen yleensä aika helposti ylipuhuttavissa huonoihinkin valintoihin, mutta onneksi sain pidettyä pääni, vaikka olinkin ihan romuna eroajatuksesta. 

Vierailija
20/48 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tähän kuvioon kuului vielä sekin, et äiti halusi lisää lapsia, pakko hankkia, ja sit vielä vähän vahinkoja väliin. Isä ei olis niin lapsia edes halunnut. Että kasvattakaas naiset poikanne niin et uskaltavat pitää puolensa naisten kanssa, käyttää ehkäisyä ja päättää itse lapsiluvustaan.

Kasvatusvastuu kuuluu kyllä isillekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme