Haukutaanko teidänkin työpaikoilla kuntoutujia?
Itse olen törmännyt tähän monella työpaikalla. Sille 9 € tuntipalkalla työskentelevälle jätetään omat hommat ja mennään taukotilaan puhumaan pahaa tästä työntekijästä. Joskus jopa niin, että hän itse kuulee. Pomolle kerrotaan, kuinka tämä ei tee mitään ja aina saa itse olla tekemässä perässä. Eräässä työpaikassa pilkattiin jopa henkilöä, joka oli tehnyt itsemurhan n. kuukauden kuluttua aloitettuaan. Kommentit olivat luokkaa "eipä sekään kauaa töitä jaksanut tehdä", "heikot sortuu elontiellä" ja "yksi tukipelle vähemmän". Minulle itsemurhan tehnyt oli kertonut, että lapsi ja mies olivat kuolleet auto-onnettomuudessa n. vuosi sitten ja oli nyt ensimmäistä kertaa sen jälkeen työelämässä. Voin vain kuvitella, miltä hänestä oli töissä tuntunut. Tukeahan hän olisi tarvinnut. Niin kuin kaikki muutkin.
Kommentit (51)
Luinko oikein? Mies ja lapsi kuolleet onnettomuudessa, ihminen yrittää viimeisillä voimillaan takasin elävien kirjoihin ja sitten hänestä vielä puhutaan pahaa ?
Olen sanaton.
Miksi ne vakkarit kokisi olonsa uhatuksi jos itse hoitavat hommansa myös yhtä hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Luinko oikein? Mies ja lapsi kuolleet onnettomuudessa, ihminen yrittää viimeisillä voimillaan takasin elävien kirjoihin ja sitten hänestä vielä puhutaan pahaa ?
Olen sanaton.
Et tainnut lukea oikein tai ainakin kirjoitat väärään paikkaan
Tulee mieleen Tuhkimo-satu, nykyaikaan mukautettuna. Nämä nokkavat ja ilkeät vakituista palkkaa nauttivat arvostelevat ja haukkuvat kuorossa takanapäin tukityöllistettyä. Nykyajan Tuhkimon osa kova
Kuulostaapa tosi kivalta. Vähän sielusta raapaisi varsinkin tuo "Yksi tukipelle vähemmän" itsemurhan tehneelle. Ihmiset ei osaa yhtään asettua toisten saappaisiin, ja miettiä sitä miten paha sellaisella ihmisellä on olla, joka itsensä tappaa.
Omalla kohdallani voin vain kertoa sen, että tuollaisessa kuntoutushommassa ollessani "työkaverit" alkoivat ivailevasti matkia puhetyyliäni minun kuulteni. Ei sinällään niin hirveän pahaa kohtelua, mutta eipä se kauhean kivalta siltikään tuntunut.
Terveisin Naispelko26
Meillä on silloin tällöin kuntoutujia, ja mielestäni heitä on kohdeltu ihan asiallisesti. Ei meillä ole aikaa tai kiinnostusta heitä arvostella. Mutta totta on, että ei ole mahdollisuuksia heitä riittävästi perehdyttää, ja he voivat joskus jäädä vähän oman onnensa nojaan. Järjestelmä ei toimi kunnolla.
Yhdistyksessä samanlaista. Itse en antaisi yhdistykseen työllistää ketään työkokeiluun, jos olisin vastuussa. Työntekijöitä otetaan, mutta kukaan ei neuvo mitään, joku epämäärinen ohje paperilla. Työkokeilijat jätetään keskenään, vaikka ei saisi. Oppilaitosten harjoittelijat, jopa alaikäiset yläasteikäiset laitetaan työkokeiljoiden vastuulle tai pahimmillaan yksinään, jos kokeilija esim. sairastuu. Lisäksi vastuuhenkilöt eivät välttämättä tunne lakeja ja ohjeistuksia lainkaan, kunhan kirjoittavat vain nimen paperiin. Sitten valitetaan, kun ei saada hyviä työntekijöitä - miksi kukaan "hyvä" edes yrittäisi tällaiseen? Haukutaan työkokeilijoita, jotka eivät ole tehneet hommaa X, johon kukaan ei ole antanut ohjetta, että se pitäisi tehdä. Yhdelle oli sanottu, ettei saa aloittaa koulussa ennen kuin on saatu uusi työkokeilija tilalle. No tämähän ei pidä lainkaan paikkaansa. Tosi paljon käytetään aikaa haukkumiseen, vaikka sen ajan voisi käyttää vaikkapa neuvomiseen ja mukana olemiseen.
Sivusta seurannut ja kun tartun epäkohtiin, saan tiuskaisun tee sitten itse jos ei kelpaa. No en voi tehdä, kun olen omissa töissäni. Lopetin enkä enää palaa mihinkään yhdistystoimintaan, olen saanut tarpeekseni.
Kun olin rakennustyömaalla, niin siellä oli muutama 9 € päivässä. Vastaava mestari sanoi, että ei teetä heillä kovin raskaita töitä, kun palkka on niin pieni. Vastaava mestari oli siis reilu, vaikka toisaalta aika yrmy.
Samassa työpaikassa oli normaalilla palkalla nuoria kesätöissä. Eivät opiskelleet rakennusalaa ja olivat kaupungin työntekijöiden lapsia ja suhteilla töissä. Ne laiksottelivat vaan. Kun taas ne aikuiset 9 euron miehet sentään teki jotain.
Mä selvisin vähillä henkisillä vammoilla, kun toin useasti esille, että olen täällä vain pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Olen sanaton.
Mä en ole.
Koulukaverini menehtyi syöpään abivuonna ja jum4lauta mikä p4skanpuhuminen hänestä alkoi kun hän kuoli! Joku epäröi että "ei sillä Markulla ollut syöpää, hullujenhuoneella se oli ja lopulta teki itsarin" Vaikka tämä "Markku" kävi meillä koululla muutaman kerran aivan karvattomana ja kalpeana. Oksettavinta tässä oli se, että nämä peen jauhajat itse teeskentelivät säälivänsä ja tsemppaavansa.
Sitten työelämässä erästä vammaisen lapsen äitiä kiusattiin myös ihan päin naamaa, kun tämä lapsi kuoli. Syrjittiin, supateltiin, naureskeltiin, ja kahvihuoneessa selän takana puhuttiin että "lapsen varjolla lintsaa" ym.
No, en ihmettele miksi tämä on niin yleistä. Suomalaiset ovat maailman huonoimpia asettumaan toisen ihmisen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sanaton.Mä en ole.
Koulukaverini menehtyi syöpään abivuonna ja jum4lauta mikä p4skanpuhuminen hänestä alkoi kun hän kuoli! Joku epäröi että "ei sillä Markulla ollut syöpää, hullujenhuoneella se oli ja lopulta teki itsarin" Vaikka tämä "Markku" kävi meillä koululla muutaman kerran aivan karvattomana ja kalpeana. Oksettavinta tässä oli se, että nämä peen jauhajat itse teeskentelivät säälivänsä ja tsemppaavansa.
Sitten työelämässä erästä vammaisen lapsen äitiä kiusattiin myös ihan päin naamaa, kun tämä lapsi kuoli. Syrjittiin, supateltiin, naureskeltiin, ja kahvihuoneessa selän takana puhuttiin että "lapsen varjolla lintsaa" ym.
No, en ihmettele miksi tämä on niin yleistä. Suomalaiset ovat maailman huonoimpia asettumaan toisen ihmisen asemaan.
😔
Ei todellakaan tai ei ainakaan minun kuulteni.
Suomessakin poljetaan ihmisoikeuksia.
Tuo nyt on ihan tavallinen tapa toimia varsinkin hoitoalalla. Työkavereita simputetaan, pilkataan ja jos olet kuntoutuja, olet täyttä saastaa. Nämä simputtajat ovat pomon kavereita ja mielellään tuhoavat toisten ihmisten elämän. Sitten mediassa julistetaan eettisiä periaatteita niin, että oksettaa.
Haluaisin vastata, että ei. Valitettavasti kuntoutujaa haukutaan, arvostellaan ja pilkataan. Kaikkia hänen tekemisiään ja sanomisiaan pilkataan. Ja sitten kun hän masentuu eikä pysty tulemaan töihin, niin pilkataan entistä enemmän.
Suurin osa näyttää olevan pilkkalinjalla.
Itse en siihen ole lähtenyt mukaan, vaan kohtelen häntä kuin muutakin ihmisiä. Onneksi pari muutakin työkaveria on samoilla linjoilla kanssani niin ei sen kuntoutujan kyntoutumisjakso ole ihan puhdasta h#lvett,ä.
Psykopaattinen kansa olemme ilmeisesti. No ei ihmetytä ainakaan mielenterveyssyistä eläkkeellä olevien suuri määrä.
Mistä ne vakityöntekijät tietää kuka on kuntoutuja?