vauvan kääntäminen ulkopuolelta?
Laskettu aika on heinäkuun lopulla ja minut on passitettu tutkimuksiin, josko vauva on väärinpäin. Jos näin on, vauvaa ehkä yritetään kääntää ulkoapäin. Onko teillä muilla kokemusta tästä kääntöoperaatiosta?
Kommentit (6)
Minäkin olen menossa torstaina neuvolaan ja jos th ei saa tunnustelemalla selville onko vauva kääntynyt oikein päin niin sit ultraan ja mahdolliseen käännösyritykseen jos vauva on väärinpäin. Itsestä tuntuu, että vauva on yhä väärinpäin eli peppu on alhaalla. Omaa kokemusta tuosta kääntämisestä ei ole, koska esikoista odotan, mutta olen lukenut aika paljon noista yrityksistä ja keskustellut nyt tuttujen kanssa. Aika yleistä taitaa olla että vauva on väärinpäin. Toisilla käännös onnistuu ja toisilla ei. Mieheni veljen vaimolla vauva saatiin käännettyä, mutta kääntyi itsekseen takaisin perätilaan melkein heti toimenpiteen jälkeen, kun taas kaverini vauva pysyi oikeassa asennossa.
Toivotaan, että vauvat kääntyisivät itsekseen oikein päin.
Terv. wbm 33+6
Moi! Mulla esikoinen oli perätilassa 2002. Huomattiin joskus 32rv ja ulkokäännöstä yritettiin 36rv. Aamulla oli aika synnärille ultralla katottiin koko ajan ja makoilin sängyl,sit lääkäri tuli ja alko paineleen,sanoin kyll siin vaihees et ei se käänny,oli meinaa niin ahtaan tuntusta kohussa. No lääkäri väitti et kyllähän se kääntyy,pää kääntyi toiselta kylenpuolelta toiselle ja siihen jäi,ei kääntyny. Ei yksinkertasesti mahtunu. Sit makoilin vähä aikaa sängyl ja päästivät kotio. Siin o kuulemma joku mahollisuus et synnytys käynnistys... Sit va varattii aika sectioon. Tai kylhä ne kysy et haluanko synnyttää alakautta,lääkäri sano et voin aivan hyvin synnyttää ja kätilö lääkärin takana puisteli päätään et ei kannata oli sen verran kookas tulos. rv38 synty 3930 painava poika
Mulla myös la heinäkuun lopussa. Kuulemma vasta Taysin synnytystapa-arviossa rv 37 yritetään kääntää jos ei oo siihen mennessä itsekseen kääntynyt. Yllättävää että jossain käännetään noinkin aikaisin kuin rv 34. Oon kuullut että käännetyt aika usein kääntyvät itsekseen takaisin perätilaan. :/ Mut tuonne viikolle 36 ainakin vauva voi ihan hyvin kääntyä itsekseen ja useimmat kuulemma kääntyvätkin.
Heippa!
Voi olla että vastaan myöhässä tähän viestiin mutta kuitenkin.. Huomenna meillä kans toinen kääntöyritys.Viikko sit yritettiin mutta ei kääntyny. Mulla ei sattunu ku yhestä kohtaa vähän tosta häpyluun yläpuolelta kun se on ollu muutenki arka nyt loppuraskauden aikana. ´Hyvillä mielin oon huomenna sinne menossa, ei pelota yhtään. Jos ei vauveli suostu vieläkään kääntymään niin varmaan päädytään sektioon. Nyt raskausviikkoja 36+6. Laskettu aika 18.7. Olen ensi synnyttäjä niin eivät vissiin mielellään synnyttämään laita. Vaikka riippuu sekin vissiin sairaalasta/lääkäristä. Huomenna ollaan viisaampia.
Koko toimituksen ajan vauvan sykettä seurattiin ja välillä ultrattiin että kaikki on ok. Itse käännösyritys ei montaa minuuttia kestänyt, sen verran tiukassa vauva oli jo istumassa kohdussani, että lääkäri oli melkein saman tien sitä mieltä, että ei tule onnistumaan. Yritti tuupata takapuolesta vauhtia ja samalla painoi varovasti päätä (siis vauvan;) mutta eihän tämä hievahtanutkaan. Sen verran kovaa kuitenkin painettin alavatsalta, että tuntui hyvin epämiellyttävältä oikeastaan koko ajan, onneksi ei kestänyt kovin kauaa. En usko että menisin uudemman kerran, jos tulisi sama tilanne eteen.
Ainakin Kätilöopistolla kovasti kannustettiin perätilasynnytykseen, vaikka olin ensisynnyttäjä, mutta en kuitenkaan halunnut/uskaltanut siihen lähteä. Valittiin siis sektio, joka tehtiin rv 39+4.
Moi!
Olin viime viikolla sairaalassa ultrassa ja vauva edelleen perätilassa.
Lääkäri yritti muutaman kerran kääntää, mutta ei onnistunut. Sain uuden ajan ensi viikolle jolloin tsekataan tilanne uusiksi.
Kääntäminen (tai siis yritys) tapahtui niin et lääkäri painoi alavatsasta toisella kädellä ja toisella yritti ohjata ylempää. Sanoi ettei satu, mutta sattui se puristus alavatsalla aika lailla kun itsellä mm. kuiva iho ja toinen puristi aikaslailla voimalla... Mutta ei mitenkään kovin kipeää siis tehnyt joten ei kannata pelätä etukäteen. Yritti alhaalta nostaa vauvan peppua jotta saisi kiepsautettua vauvan ympäri mut peppu ei tosiaan sitten hievahtanutkaan!
Olin siis viikolla 34+2 kun yritystä kokeiltiin.