Raskausmyrkytys vk 23+0
Hei,
Meillä odotellaan toista lasta. Esikoisesta ilmestyi pieniä raskausmyrkytys oireita vasta vk 38. Eikä ne johtanut mihinkään. Neiti syntyi vk 38+4 täyden kympin tyttönä.
Nyt minulla on odotettavissa poikaa ja alusta asti raskaus ollut todella erillainen. Hemoglobiini anemian puolella rautalisästä välittämättä, verenpaineet koholla ja nyt myös erittäin suuri pissan proteiini eritys. Päänsäryt ja älytön väsymys myös seuranneet.
Olen TAYSin seurannassa ja koko ajan yrittävät rauhoitella, ettei hätä tämän näköinen, päivä kerralla.
Minulla on siis aloitettu verenpaine lääkkeet ja kerran viikossa seurataan vrk keräyksellä proteiinia. En ole vuode levossa.
Minkälaisia teillä jotka ovat synnyttäneet ja alle rv 30 ovat proteiini arvot olleet ja mitä muita oireita on ilmennyt?
Olen aika hukassa ja yritän vain kerätä tietoa keskosista jos ja kun meille on sellainen tod näk. syntymässä.
Heips, ajattelin kysellä sinun ja vauvan vointia? Vieläkö vauveli mahassa vai miten on käynyt?
Kiinnostaa kovasti tietää, kun tuntuu, että tästä raskausmyrkytyksestä niin vähän keskustellaan.
Itellä kolmas raskaus meneillään ja viikkoja tänään 29+6. Kaks raskausmyrkytystä takana, ekasta sektiolla poika viikoilla 33+1 ja tokasta kans poika viikoilla 36+6. Eka oli rajumpi ja proteiinit huiteli muistaakseni jossain 8 gramman tienoilla tuossa ennen sektioon päätymistä.
Toisessa myrkytys hieman lievempi, muistaakseni gramman verran proteiinia viikko ennen sektiota.
Nyt tää kolmas alko niin kertakaikkisen erilailla. Mulla on hieman ylipainoa, joten paino putos ensinnäki huimasti ekat 20 viikkoa, mulla oli aika ilkee pahoinvointi, mitä ei edellisissä raskauksissa ollu lainkaan. Jotenki ajattelin että toivottavasti tää raskaus nyt kestää vähintään yhtä pitkälle ku edellinenki, mielellään pitemmällekki. Mutta nyt näyttää pahasti siltä, että myrkytysoireita on jo kovastikki. Pissa oli kuitenki puhdas vielä 29+2 viikoilla. Verenpaineet kuitenki reilusti koholla ja lääkitys siihen alotettiin. Jalat on niin turvoksissa että nilkoista ei oo tietoakaan.
Nyt vaan sitte toivotaan parasta.