Epäreilua - elämäntapatyöttömällä kaverillani on parempi elintaso kuin minulla!
Itse olen aina tehnyt töitä ja opiskellut, ja kovalla työllä saanut itselleni vakituisen työpaikan. Kaverini taas välttelee töitä parhaansa mukaan, ja aina huokailee miten saisi kikkailtua siten että ei tarvitsisi mennä töihin. Hänellä on ammatti, ja voisi työllistyä, mutta ei vain kiinnosta.
Ihmetyttää miten yhteiskunnassa voi mennä näin, että hänellä on silti täysin samat ja osin jopa paremmat oltavat kuin minulla! Kaverini syö jatkuvasti ulkona, vaatteet on hienot ja hän asuu poikansa kanssa suhteessa isommassa asunnossa kuin meidän nelihenkinen perhe! Yh:na saa tietysti kaikki tuet ja tietää tarkalleen miten kikkailla nämä maksimissaan itselleen. Ei maksa itse mistään, kun taas minä laskeskelen kuukauden tulot aina tarkkaan.
Kaverini vain vilettää ja narkkailee, ja tuntuu leuhkivan vapaa-ajallaan ja sillä miten ei tarvitse tehdä mitään. Suoraan sanottuna suututtaa!
Kommentit (53)
Keskity omiin asioihisi. Aina pitää kyylätä muita.
Kokoomuksen palkatut trollit ovat saaneet uuden tehtävän: Seuraavan kuukauden ajan kirjoitetaan siitä, kuinka heikoilla hyvätuloinen ihminen Suomessa on.
Vinkki: Nämä nähtiin jo. Voitte lopettaa. Alkakaa taas kertoa vaikka Masasta, joka ei mene töihin tai Uolevista, joka ei saa palkattua ketään, vaikka maksaisi 5000 euroa kuussa. Huoh!
Jos kaverisi vain "bilettää ja narkkailee" eikö olisi aika hankkia uusia ystäviä? Ja jos työttömän elämä ja tuet niin paljon kiinnostaa miksi et jättäydy työttömäksi myös ja nauti niistä ihanista lisistä ja autuaasta elämästä?
Sinun palkkasi tässä kusee eikä mikään muu..
Jotenkin ymmärrän...
Itse asun talossa missä taidan olla ainoita jotka aamuisin lähtee johonkin. Pari opiskelijaa löytyy ja lisäksi ulkomaalainen lehdenjakaja. Muut erilaisia pultsareita, eläkeläisiä jne.
Eikä siinäkään mitään, mutta itse olen vieläpä asiantuntijatyössä teollisuudessa! Työpäivillä on mittaa keskimäärin 10h. Silti tulotasoni riittää samaan mihin yhteiskunnan tuella elävillä tai ulkomaalaisella lehdenjakajalla.
Kaikilla pitää olla katto pään päällä, enkä sitä vastusta, että heikommassa asemassa olevia tuetaan. Mutta kyllä siinä joku ero pitäisi olla, että yksi tekee miljoonien eurojen projekteja, roikkuu sähköpostin päässä yökaudet, lentelee ulkomaille työpalaveriin tarvittaessa parin päivän varoitusajalla, ja yksi elää toimettomana tulonsiirroilla. Eikö?
Edelleen, suon kaikille asunnon ja on ok että minunkin verorahojani käytetään asunnon hommaamiseen niille jotka eivät siihen itse esim. sairauden vuoksi pysty. MUTTA silti näkisin, ettei sen niin pidä mennä, että kaltaiseni elämänsä työlle uhraava saa juuri ja juuri hankitusi saman elintason. Missä kannustimet?
/rant
Kerrotko vähän, että millaisissa paikoissa tuo ystäväsi käy syömässä? Kuinka usein on jatkuvasti?
Lounaspaikoissa: Jotkut lounaspaikat tarjoavat ilmaista syömistä varattomille. Tämä ei siis ole yhteiskunnan pussista pois.
Samoin joissakin ravintoloissa voi joku ihan kuka tahansa maksaa tuntemattomalle aterian. Aterian saa sitten se, joka sitä menee kysymään. tämäkään ei ole kenenkään pussista pois.
Osalla ravintoloista on sovellus, jossa ylijäämäruokaa saa todella halvalla syödä joko paikan päällä tai ottaa mukaan.
Se mäkkärin euron hampurilainen ei ole kallista.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ymmärrän...
Itse asun talossa missä taidan olla ainoita jotka aamuisin lähtee johonkin. Pari opiskelijaa löytyy ja lisäksi ulkomaalainen lehdenjakaja. Muut erilaisia pultsareita, eläkeläisiä jne.
Eikä siinäkään mitään, mutta itse olen vieläpä asiantuntijatyössä teollisuudessa! Työpäivillä on mittaa keskimäärin 10h. Silti tulotasoni riittää samaan mihin yhteiskunnan tuella elävillä tai ulkomaalaisella lehdenjakajalla.
Kaikilla pitää olla katto pään päällä, enkä sitä vastusta, että heikommassa asemassa olevia tuetaan. Mutta kyllä siinä joku ero pitäisi olla, että yksi tekee miljoonien eurojen projekteja, roikkuu sähköpostin päässä yökaudet, lentelee ulkomaille työpalaveriin tarvittaessa parin päivän varoitusajalla, ja yksi elää toimettomana tulonsiirroilla. Eikö?
Edelleen, suon kaikille asunnon ja on ok että minunkin verorahojani käytetään asunnon hommaamiseen niille jotka eivät siihen itse esim. sairauden vuoksi pysty. MUTTA silti näkisin, ettei sen niin pidä mennä, että kaltaiseni elämänsä työlle uhraava saa juuri ja juuri hankitusi saman elintason. Missä kannustimet?
/rant
Höpöhöpöhöpö, nyt jonnet nukkumaan.
Jännä juttu mä olen vastoin tahtoen työtön. Koska pätkätyöt.
Joudun tulla toimeen 200 eurolla ansio ja asumistuen kanssa. Joten EI tuet eivät pelasta!! Pysyn laihana kun en syö ja kävelen tylsyyteen.
Tiedän minäkin, että isä ja lapsi saavat 1750€ kuussa.Isä maksaa vuokraa naisystävälleen tai tämän firmalle, joka on lainarahalla asunnon ostanut. Eli yhteistä asuntoa maksavat kikkaillen asumistuella. Lääkärit, lääkkeet, oikeusavun yms. saa ilmaiseksi. Pimeästi ja taitavasti tekee töitä naisystävän firmassa, mutta on työtön ja saa kaikki tuet.
Syö jatkuvasti ulkona eikä ole köyhä eikä kipeä.
Kelalle on ilmoitettu, mutta koska työnteko ei jätä kirjallisia todisteita ja koska asuu nykyään naisen kanssa eri osoitteissa, ei tutkita.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen palkatut trollit ovat saaneet uuden tehtävän: Seuraavan kuukauden ajan kirjoitetaan siitä, kuinka heikoilla hyvätuloinen ihminen Suomessa on.
Vinkki: Nämä nähtiin jo. Voitte lopettaa. Alkakaa taas kertoa vaikka Masasta, joka ei mene töihin tai Uolevista, joka ei saa palkattua ketään, vaikka maksaisi 5000 euroa kuussa. Huoh!
Minä taas epäilen näitä Venäjältä tehdyiksi trolleiksi.
Yrittävät horjuttaa tavalla kuin tavalla yhteiskuntarauhaa. Mikäs sen parempi kuin uskotella, että kyllä yh.t, työttömät ja varsinkin työttömät yh:t saavat kaikenlaista maallista mammonaa joillan salaperäisillä yh-tuilla.
Mieti pieni hetki: eikö kuulosta yhtä hämäräperäiseltä kuin mitä Venäjällä tapahtuu: joku joskus jossain on nähnyt jotain... ja sitten tämä joku, joka on joskus nähnyt jossain jotain kuolee "tapaturmaisesti"
Minusta maailmankuvani ei ole mitenkään erikoinen, jos olen sitä mieltä että yhteiskunnan tuottavien ja kovasti töitä yhteisen hyvän eteen tekevien ihmisten pitäisi saada jotain etua, verrattuna täysin terveenä ja työkykyisinä loisiviin ihmisiin verrattuna. Kuten jo sanoin, kyse ei ole perinnöistä tai sijoituksista.[/quote]
Mitä ihmeen väliä sillä on, mistä se mamma sitä rahaa saa? Mikset keskity omaan elämään vaan katkeroit siitä että joku toinen on sinua varakkaampi työttömänä? Vai luuletko että töissäkäyvä on automaattisesti joku "moraalinvartija"?
[/quote]
No sitä väliä, että tällä menolla yritykset ja kaikki älykkäät ja ahkerat ihmiset muuttavat ulkomaille. Koko yhteiskunta rappeutuu ja myös sosiaalijärjestelmä romahtaa, jos maksajia ei riitä. Lisäksi nämä opettavat myös lapsensa ja koko seuraavan sukupolven siihen, että mitään ei kannata tai tarvitse tehdä, jos ei vaan kiinnosta.
Sittenpä on mukavaa elellä yhteiskunnassa, jossa kaikki kurjistuu ja palveluita , eläkkeitä tai terveydenhuoltoa ei ole kellään. Että sitä väliä!!
No, kun vähän aikaa vielä narkkailee, niin on hengetön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittävät horjuttaa tavalla kuin tavalla yhteiskuntarauhaa. Mikäs sen parempi kuin uskotella, että kyllä yh.t, työttömät ja varsinkin työttömät yh:t saavat kaikenlaista maallista mammonaa joillan salaperäisillä yh-tuilla.
Mieti pieni hetki: eikö kuulosta yhtä hämäräperäiseltä kuin mitä Venäjällä tapahtuu: joku joskus jossain on nähnyt jotain... ja sitten tämä joku, joka on joskus nähnyt jossain jotain kuolee "tapaturmaisesti"
No venäläisillä on kyllä tästä systeemistä karmaisevat opit kontollaan. Ei paljoa elintasossa näkynyt oliko raketti-insinööri vai siivooja. Silti osa halusi raketti-insinööriksi. Suomen valtio luottaa samaan. Siinä oli vaan sellainen ero, että sieltä ei saanut muuttaa pois leveämmän leivän ääreen. Suomesta vielä pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Minusta maailmankuvani ei ole mitenkään erikoinen, jos olen sitä mieltä että yhteiskunnan tuottavien ja kovasti töitä yhteisen hyvän eteen tekevien ihmisten pitäisi saada jotain etua, verrattuna täysin terveenä ja työkykyisinä loisiviin ihmisiin verrattuna. Kuten jo sanoin, kyse ei ole perinnöistä tai sijoituksista.
Mitä ihmeen väliä sillä on, mistä se mamma sitä rahaa saa? Mikset keskity omaan elämään vaan katkeroit siitä että joku toinen on sinua varakkaampi työttömänä? Vai luuletko että töissäkäyvä on automaattisesti joku "moraalinvartija"?
No sitä väliä, että tällä menolla yritykset ja kaikki älykkäät ja ahkerat ihmiset muuttavat ulkomaille. Koko yhteiskunta rappeutuu ja myös sosiaalijärjestelmä romahtaa, jos maksajia ei riitä. Lisäksi nämä opettavat myös lapsensa ja koko seuraavan sukupolven siihen, että mitään ei kannata tai tarvitse tehdä, jos ei vaan kiinnosta.
Sittenpä on mukavaa elellä yhteiskunnassa, jossa kaikki kurjistuu ja palveluita , eläkkeitä tai terveydenhuoltoa ei ole kellään. Että sitä väliä!!
Niinhän kokoomus myös pelotteli että jos työläisten palkkoja ei lasketa ja toimitusjohtajien roimatsti nosteta, niin tapahtuu aivovuoto ulkomaille ja suomalaiset toimitusjohtajat revitään käsistä.
Eipä ole toistaiseksi mitään vuotoja tapahtunut... Eivät ne ilman hyväveliverkostoja pärjää missään muualla kuin Suomessa, aivan kuten et sinäkään. Et sinä mihinkään ulkomaille ole muuttamassa, hyväksy kohtalosi.
Jonkinlainen narsistinen harha kaltaisillasi kokkareilla että olet niin korvaamaton yhteiskunnalle, että voit "kostaa" sille lähtemällä maasta pois. Vinkki: Et ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei tt-tuella, asumistuella ja lapsilisillä eläminen mitään herkkua ole eikä niiden turvin todellakaan "jatkuvasti matkustella ja ostella merkkivaatteita".
Ja jos näin on, voi ihan hyvin olla että esim. joku perheenjäsen antaa näille käteisenä tai prepaid kortilla isohkoja lahjoja pimeänä.
eikä tarvii olla tt-tukeakaan,on säästeliäästi elänyt töissä ollessan ja nyt voi elää leveämmin. Ei ole pakko ilmoittautua työttömäksi. Jos e i kerran halua ja on rahaa.
Itelle kävi onnettomuus vuosi ennen eläkeikää,en mennyt sairausloman jälkeen enää töihin,eläkeaika oli lähellä,jäin pois kun ei enää huvittanut mennä sinne. Elin säästöilläni ja aikanaan sitten jäin eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No venäläisillä on kyllä tästä systeemistä karmaisevat opit kontollaan. Ei paljoa elintasossa näkynyt oliko raketti-insinööri vai siivooja. Silti osa halusi raketti-insinööriksi. Suomen valtio luottaa samaan. Siinä oli vaan sellainen ero, että sieltä ei saanut muuttaa pois leveämmän leivän ääreen. Suomesta vielä pääsee.
Ja huonostihan niillekin kävi. Lopulta massit loppui eikä insinööritkään viitsineet keksiä mitään kovin ihmeellistä. Näitä jälkiä on nyt yritetty korjata 30 vuotta, mutta vieläkään ei esim. tieteellinen osaaminen ole sillä tasolla kuin aikoinaan - ennen kuin iso osa kouluttautuneesta työvoimasta lähti perävalot vilkkuen ulkomaille.
Siellä se uudessa maassa yksikin venäläinen on nyt perustanut erään Googlen.
Neuvostoliitossa ei olisi kannattanut perustaa kun ei siitä mitään hyötyä olisi saanut. Edelleen olisi puliukkojen kanssa kolistellut samassa rapussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja huonostihan niillekin kävi. Lopulta massit loppui eikä insinööritkään viitsineet keksiä mitään kovin ihmeellistä. Näitä jälkiä on nyt yritetty korjata 30 vuotta, mutta vieläkään ei esim. tieteellinen osaaminen ole sillä tasolla kuin aikoinaan - ennen kuin iso osa kouluttautuneesta työvoimasta lähti perävalot vilkkuen ulkomaille.
Siellä se uudessa maassa yksikin venäläinen on nyt perustanut erään Googlen.
Neuvostoliitossa ei olisi kannattanut perustaa kun ei siitä mitään hyötyä olisi saanut. Edelleen olisi puliukkojen kanssa kolistellut samassa rapussa.
Mielestäni Suomen pitäisi omaksua Saksan malli. Ei Amerikan eikä Venäjän mallia.
Saksassa kovasti työtä tekevä pystyy asumaan hiukan laveammin, yrittäjyys kannattaa, mutta silti 'kaikilla' on säälliset elinolot, vaikka olisikin heikommassa tilanteessa. Saksasta tulee suuryhtiöitä ja innovatiivista teknologiaa ja elintaso on keskimäärin korkea.
Olen ap kanssa samoilla linjoilla. Enkä nyt tarkoita perintöjä tms. Kyllä työttömiä paapotan, on tukea jos jonkinlaista. Jos teet keikkatöitä saat silti joko täyden työkkärin tai sovitellun päivärahan. Itse teen 8h töitä päivässä ja tulomme ovat samat. Harmittaa tämä yhteiskunta. Työnteko ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ymmärrän...
/rant
En todellakaan usko että sinä hyvässä työssäsi saat niin vähän palkkaa että vuokran ja sähkölaskun maksamisen jälkeen jää n. 500€ käteen. Jos näin on, niin sitten kannattaa irtisanoutua niin surkeasta työpaikasta heti.
Ja sinun asuntosi on varmasti omistusasunto ja siten sinulla on omaisuutta, kellään niillä toisilla ei ole, he maksavat tukirahoistaan vuokraa jollekin sinun kaltaisellesi ruikuttajalle jolla on kuitenkin sijoitusasuntoja.
Tukien avulla ei syödä jatkuvasti ulkona. Joko hän saa sukulaisilta rahaa tai lahjakortteja esim. joulu- ja synttärilahjoiksi, hänellä on sokeri-isi, hän myy tiettyjä palveluita tai sitten hänellä on pääomatuloja.