Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon ennen maata menoa Mirtzapam pitää ottaa?

Vierailija
05.01.2020 |

Uusi lääke minulle. Heti petiin mennessä vai jo paljon ennen?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä edes aloita tollasta myrkkyä.

Vierailija
2/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tais lekuri ohjeistaa että noin tuntia ennen.

En silti suosittele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin tuntia ennen. Toki yksilöllistä eli kannattaa tehdä iltatoimet valmiiksi niin että voit köllähtää aiemminkin.

Vierailija
4/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et suosittele?

Vierailija
5/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko Mirtazapinia? Puolessa tunnissa alkaa väsyttää. Mutta muista ottaa vain neljäsosa tai puolikas tabletista nukahtamistarkoitukseen. Liian iso määrä virkistää.

Vierailija
6/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli tuntia viiva tunti. Itse syön vielä iltapalaa lääkkeen otin jälkeen, niin vaikuttaa ehkä hitaammin. Liian kauan ei kannata hoippua pystyssä tai tyhjentää vahingossa jääkaapin.

Vierailija
7/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa mulla noin puolessa tunnissa. Mainio lääke unettomuuden hoitoon, käytän huonojen öiden putken katkaisemiseen. Paljon turvallisempi kuin unilääkkeet, joihin jää koukkuun. Ja se nukuttava annos on tosiaan murunen - ei yhtään isompi.

Älkää kuunnelko provoajia, unettomuus ja univaikeudet ovat terveydelle vahingollisia. Jopa tappavia... Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
8/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtatsapiini otetaan noin  kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa. Mitä pienempi annos, sitä enemmän väsyttää 3,75-7,5 mg on nukahtamiseen käytetty annostus. Tuo määrä ei vielä vaikuta mielialaan. 

Vierailija
9/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 30 min ennen on ollut minulle hyvä. Mömmöjä kukaan tuskin popsii ilokseen mutta pitkään jatkunut unettomuus on ihan kamalaa ja vie pahimmillaan työkyvyn. Toivottavasti auttaa!

Vierailija
10/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan kolmasosan 15:n mg:n tabletista vähän ennen lukuvalon sammuttamista. Antaa kyllä hyvän unen,

en käytä kuin pitkän unettomuusjakson jälkeen korkeintaan parina iltana peräkkäin. Seuraavana päivänä

usein vähän tokkurainen olo ja paha maku suussa mutta mieluummin noinkin kuin unettomana.

Lapsesta asti olen kärsinyt huonounisuudesta.

Vierailija
11/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa mulla noin puolessa tunnissa. Mainio lääke unettomuuden hoitoon, käytän huonojen öiden putken katkaisemiseen. Paljon turvallisempi kuin unilääkkeet, joihin jää koukkuun. Ja se nukuttava annos on tosiaan murunen - ei yhtään isompi.

Älkää kuunnelko provoajia, unettomuus ja univaikeudet ovat terveydelle vahingollisia. Jopa tappavia... Tsemppiä ap:lle!

Täydellistä tuubaa! Kannattaa lukea käypähoitosuosituksia. Tässä videona https://www.kaypahoito.fi/nix02284

Lääkkeistä nimenomaan halutaan eroon, koska myös SSRI-lääkkeet ovat haitallisia.

Vierailija
12/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täydellistä tuubaa! Kannattaa lukea käypähoitosuosituksia. Tässä videona https://www.kaypahoito.fi/nix02284

Lääkkeistä nimenomaan halutaan eroon, koska myös SSRI-lääkkeet ovat haitallisia.

Huokaus. Ei ole ihan turvallisesta ja vaaratonta valvoakaan yötolkulla. Olen kärsinyt kolme vuotta unettomuudesta. Huomattavasti turvallisempaa on ottaa pieni lääkemurunen kuin olla nukkumatta kuukausitolkulla. 

Vierailija
13/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus. Ei ole ihan turvallisesta ja vaaratonta valvoakaan yötolkulla. Olen kärsinyt kolme vuotta unettomuudesta. Huomattavasti turvallisempaa on ottaa pieni lääkemurunen kuin olla nukkumatta kuukausitolkulla. 

Lääke on väärä ratkaisu. Lue käypähoitosuositus https://www.kaypahoito.fi/hoi50067

Tilapäinen unettomuus kuuluu tavanomaiseen elämään.

Jos ihminen herää aamulla virkeänä ja kokee elämänlaatunsa hyväksi, kyseessä ei ole sairauden asteinen, välttämättä hoitoa edellyttävä unettomuus.

Pitkäkestoinen unettomuus suurentaa monien sairauksien ja tapaturmien riskiä, heikentää toimintakykyä ja huonontaa elämänlaatua.

Vastikään alkaneen unettomuuden tunnistamisella ja hyvällä hoidolla on mahdollista ehkäistä pitkäaikaisen unettomuuden kehittyminen.

Unettomuuden diagnoosi perustuu ensisijaisesti huolelliseen anamneesiin, kliiniseen tutkimukseen ja nukkumispäiväkirjan pitämiseen.

Tilapäisen unettomuuden ensisijainen hoito on lääkkeetön hoito. Keskeisiä asioita ovat potilaan tukeminen, taustalla olevien syiden ja laukaisevien tekijöiden etsiminen ja käsitteleminen sekä ohjaus omatoimiseen unen huoltoon.

Pitkäkestoisen unettomuuden hoidossa parhaat tulokset saavutetaan kognitiivis-behavioraalisilla menetelmillä.

Pitkäkestoisessa unettomuudessa lääkehoidon tarve tulee arvioida yksilöllisesti.

Unilääkkeet pidentävät mutta myös keventävät yöunta. Muun muassa kaikki bentsodiatsepiinit ja niiden kaltaiset lääkkeet vähentävät elimistölle tärkeiden syvän unen ja REM-unen määrää, ja niistä on raportoitu muitakin merkittäviä haittavaikutuksia.

Tavanmukaisten unilääkkeiden (bentsodiatsepiinit ja niiden kaltaiset lääkkeet) käyttämisestä ikääntyneillä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä ja niiden määräämisessä tulee käyttää harkintaa. Potilaan hoidon seuranta on välttämätöntä.

Unettomuuden taustalla mahdollisesti olevat sairaudet tulee hoitaa asianmukaisesti.

Tähän päivitykseen on lisätty nykykäsityksen mukaiset unettomuuden teoreettiset mallit, raskauteen, vaihdevuosi-ikään, kipuun ja uniapneaan liittyvä unettomuus sekä unilääkkeiden käytön vaikutus ajokykyyn.

Kognitiivis-behavioraaliset menetelmät esitellään aikaisempaa tarkemmin. Lasten unihäiriöitä kuvaavassa osuudessa lasten ikäraja on laskettu 6 vuoteen. Neuropsykiatristen (ADHD, autismi) potilaiden unihäiriöt käsitellään aikaisempaa tarkemmin.

Vierailija
14/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jopa se pieni määrä virkisti enkä nukkunut koko yönä. Lääkärin oli vaikea uskoa sitä todeksi, mutta miksi ihmeessä kukaan huijaisi tälläisessä asiassa.

Vierailija
15/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saa naputeltua itselleen noin monta ylänuolta? Ohis

Vierailija
16/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtsut on liian kesyjä mulle, samoin unilääkkeet, ellei niitä ota kolminkertaista annostusta, mikä lieneen ei suositeltavaa. Mulla maniaan taipuvainen "luonne". Pitää olla tuhdimpaa lääkettä jotta ajatukset hiljenevät päässä ja kierrokset sitä kautta laskee. Ketiä tai muita psykoosilääkkeitä en pysty syömään liian pahojen sivureiden takia.

Vierailija
17/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni jopa se pieni määrä virkisti enkä nukkunut koko yönä. Lääkärin oli vaikea uskoa sitä todeksi, mutta miksi ihmeessä kukaan huijaisi tälläisessä asiassa.

Mulla ihan sama juttu, samoin kaikki rihasrelaksantit virkistävät mieltä, vaikka keho rentoutuisikin.

Vierailija
18/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirtsut on liian kesyjä mulle, samoin unilääkkeet, ellei niitä ota kolminkertaista annostusta, mikä lieneen ei suositeltavaa. Mulla maniaan taipuvainen "luonne". Pitää olla tuhdimpaa lääkettä jotta ajatukset hiljenevät päässä ja kierrokset sitä kautta laskee. Ketiä tai muita psykoosilääkkeitä en pysty syömään liian pahojen sivureiden takia.

Mikä on tuhdimpi lääke?

Minulle nukahtamislääkkeet aiheuttivat maniaa, mutta mirta sopii.

Vierailija
19/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et suosittele?

Itse sain aika pahat sivuoireet. Mm aggressio ja itsetuhoisuus, sain raivareita ja itkukohtauksia. Niiden rinnalla se armoton nälkä ja painonnousu oli sivuseikkoja.

Viikon verran söin iltaisin ennen nukkumaanmenoa (lääkärin ohjeistus, kuulema tarvitsi aikaa toimiakseen)ja viikon lopulla yritinkin sitten tappaa itseni.

Eikä se mulla sitä untakaan auttanut, ahdistuin vaan entistä enemmän.

Jotkut kehuvat kovastikin mutta itse pysyn kaukana ja pyysyn nukahtamislääkkeessä, kun sitä tarvitsen.

Vierailija
20/24 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tuhdimpi lääke?

Minulle nukahtamislääkkeet aiheuttivat maniaa, mutta mirta sopii.

Opioidit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi