Oulun parhaat ja pahimmat asuinalueet
Mistä päin kannattaa hankkia asunto ja mitä aluetta kannattaa välttää?
Kommentit (53)
Myös Oulujoen pohjoispuolella on hyviä ja rauhallisia alueita, joissa asuu myös paljon lapsiperheitä. Hintta, Värttö, Myllyoja jne. Ja rauhallista, ulkona voi liikkua vaikka keskellä yötä ja ei tarvitse pelätä, että joku hullu tulee ahdistelemaan.
Kannattaa katsoa alue, josta pääsee kätevästi moottoritielle (kohti Kemiä) ja pyörällä ja bussilla keskustaan.
Monilla uusilla, suurilla asuinalueella on levotonta, uusilla omakotitaloalueilla on päiväkodeissa ja kouluissa tungosta, eikä lasta saa välttämättä lähipäiväkotiin. Levottomia alueita on Toppilan ja Rajakylän lisäksi Tuira, Kaakkuri (ei ne omakotitaloalueet), Haukipudas. Puolivälinkankaalla ja Myllyojalla esim on rauhatonta tiettyjen kerrostalojen lähellä, mutta jo isomman kadun toisella puolen ihan rauhallista, samoin Kaukovainiolla.
Meri-Toppilan reuna-alue lähellä frisbee golf rataa on ainakin nykyään super rauhallista aluetta. Asunut täällä reunassa jo kuutisen vuotta, eikä paljon rauhallisempaa paikka ole ollut. En tiedä onko aiemmin ollut huonompaa aluetta vai onko muualla sitten rauhattomampaa, mutta täällä ainakin on hyvä asua.
Itsellä kokemusta näistä:
Keskusta: ehkä nykyään Oulun toiseksi pahinta aluetta Rajakylän jälkeen, en missään nimessä muuttaisi uudelleen!
Hiironen: Paljon lapsiperheitä mutta ehkä juuri siksi niin tylsä paikka. Aina pimeää koska havumetsikköä, Lidl valikoima huono. Vttumaiset frisbeegolffaajat tuijottavat nenänvartta pitkin kun lenkkeilet urheilupuistossa, samat hyypiöt tallovat myös latuja.
Etu-Lyötty ja Heinäpää: melko tylsää mutta rauhallista, kaikki palvelut ihan vieressä.
Haukiputaalla on rauhallista omakotitaloalueella, mutta varsinkin koulun luona kesäisin pörrää mopopoikia yötä myöten. Kuuluu häiritsevästi lähitaloihin.
Kiitos kaikille vinkeistä! Itse olen opiskelijana muuttamassa joten mitkä olisi sen suhteen ne parhaimmat asuinalueet? Lähinnä kerrostalo/luhtitalo/rivitalo asuminennon ajankohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vinkeistä! Itse olen opiskelijana muuttamassa joten mitkä olisi sen suhteen ne parhaimmat asuinalueet? Lähinnä kerrostalo/luhtitalo/rivitalo asuminennon ajankohtaista.
Missä tulet opiskelemaan, millä kuljet koulumatkat? Tämä vaikuttaa jo paljon siihen, mitä kannattaa suositella.
Lapsiperheelle suosittelen Metsokangasta,Kempelettä ja Oulunsaloa.
Olen asunut eripuolilla Oulua ja paras asuinpaikka riippuu elämäntilanteesta. Nyt perheellisenä tykkään asua eri asuinalueella kuin opiskelijana.
Ap oli ilmeisesti opiskelija. Itse opiskelijana viihdyin Tuirassa. Lyhyt matka joka paikkaan ja hyvät kulkuyhteydet niin pyörällä kuin bussillakin. Tuirassa on muutama rauhaton talo, joihin en lapsen kanssa muutaisi, mutta opiskelijana vaatimukset on erit. Tuirasta löytyy myös rauhallisia taloyhtiöitä, joissa asuu omistusasunnoissa lapsiperheitä. Näistä vaan on harvoin tarjolla vuokralle asuntoja ja jos on niin hintakin on sen mukainen. Olen myös asunut Toppilassa ja opiskelijana sekin alue menetteli. Taas on ihan niistä lähinaapureista kiinni minkälainen meno juuri siinä talossa on. Koirien kanssa asuvalle Toppila tarjosi mukavia ulkoilumahdollisuuksia, joten olin valmis sietämään hieman rauhatontakin menoa naapurustossa. Toppilassa on asuntoja usein vapaan ja hintataso on kohtuullinen, joten sieltä on helppo löytää asunto.
Opiskeluaikana monet opiskelukaverit suosivat keskustaa (itse en koirien takia pitänyt sitä edes vaihtoehtona), Kaijonharju oli myös suosittu (yliopistolle lyhyt matka) ja kaikki alueet yliopiston ja keskustan väliltä (Puolivälinkangas, Välivainio, Alppila). Opiskelijalle kuitenkin on tärkeintä, että liikkuminen kouluun ja mahdollisesti kaupungille on vaivatonta ja hintataso kohtuullinen. Kaikki kaupungin eteläpuolella olevat asuinalueet kannattaa unohtaa, etenkin jos yliopisto on se missä opiskelet. Esim. Metsokankaalla/Kaakkurissa on suht edulliisa vuokra-asuntoja tarjolla, mutta sieltä kulkeminen yliopistolle tai edes ilta-aikaan kaupungille on mahdotonta ilman omaa autoa.
Jos olet vasta muuttamassa Ouluun ota asunto sieltä mistä saat. Kannattaa kuitenkin huomioida hyvät kulkuyhteydet opiskeluja ajatellen. Voit sitten ajan kanssa katsella rauhassa missä päin haluat asua. Mitkä ovat juuri sinun vaatimuksesi.
Suosittelen lämpimästi Hinttaa. Rauhallinen alue, oikeastaan kaikkialle on lyhyt matka, lähinnä omistusasuntoja.
Vältä: Meri-Toppila, Kaukovainio, Rajakylän vuokra-asuntoalueet, Tuira, Maikkula. Näillä alueilla asuu tavallista enemmän ongelma-asujia ja tapahtuu siihen liittyviä lieveilmiöitä.
Hyviä rauhallisia alueita: Korvensuoran suuralue (Talvikangas, Huonesuo, Rannanperä), Haapalehto, Kynsilehto, Karjasilta, Pateniemi, Metsokangas, Kuivasranta/Jylkynkangas/Oinaansuo, Värttö, Kastelli, Knuutilankangas, Mäntylä.
Kaakkurinkangas on mukava ja rauhallinen asuinalue.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kokemusta näistä:
Keskusta: ehkä nykyään Oulun toiseksi pahinta aluetta Rajakylän jälkeen, en missään nimessä muuttaisi uudelleen!
Hiironen: Paljon lapsiperheitä mutta ehkä juuri siksi niin tylsä paikka. Aina pimeää koska havumetsikköä, Lidl valikoima huono. Vttumaiset frisbeegolffaajat tuijottavat nenänvartta pitkin kun lenkkeilet urheilupuistossa, samat hyypiöt tallovat myös latuja.
Etu-Lyötty ja Heinäpää: melko tylsää mutta rauhallista, kaikki palvelut ihan vieressä.
Parempi kuin kaupungissa. Ehkä kaupungin toiseksi paras.
Kuivasjärvi on ihana. Pelkkää omistusasuntokantaa. Hyvä koulu, turvallinen ja rauhallinen alue, mukavia ihmisiä. Huonomaineisia ovat Kaukovainio, Rajakylä, Itä-Tuira, Puolivälinkangas ja Veri-Toppila. Jossain määrin myös Kaijonharju, mutta sen alueen sisällä on isoa hajontaa.
Itse asutaan itä-patelassa on kyllä tykätty mut keskustaan turhan pitkä matka ja teitä hoidetaan talvella huonosti jos on lunta paljon voi olla et päätietkin patelassa aurataan vasta kello 12 jälkeen joka on käsittämätöntä ja Kastelli kiva paikka ollaan asuttu ja taka-löytty etu-lyötty ja limingantulli kivoja paikkoja lähempänä keskustassa ja patelasta ei kantti lukee niitä kuula-ase juttui ja välttäsin rajakylää tapahtunu murhia pahoinpitelyjä ryöstöjä jne ja kaukovainio ja meri-toppila mut muu toppila on ihan kivaa ja sillee ja ainii itä-tuira ja länsi-tuirasta ne vihreet talot niin on ei ei ei
Puokkarilla asunut puolet elämästä, eikä mitään valittamista. Kuitenkin enemmän siellä omakotitaloalue päädyssä. Niihin 8. kerroksisiin kerrostaloihin en muuttais, muuten ei valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat on helppo sanoa: Toppila (erityisesti meri-Toppila), Rajakylä ja Kaukovainio. Näissä siis levottominta, mutta toisaalta esim. Kaukovainio on ihan hyvällä sijainnilla ja ilmeisesti mainettaan parempi. Lasten kanssa en sinne kuitenkaan muuttaisi.
Näkemyksesi kaukovainiostaon jäänyt jonnekin 80-luvulle koska tänne muuttaa koko ajan lapsiperheitä ja aluetta kehitetään jatkuvasti. Uusia asuntoja myös rakennetaan koko ajan. Hampparit ovat enää aivan vähemmistönä.
Ampuhaukantie on aivan helmi paikka. Lenkkimaastot ihan vieressä. Leikkipuisto on haukkapuistossa.
Muuttakaa Iihin :)