Miksi laihat ei saisi kuntoilla?
Olen hento nainen, rauskauden jälkeen mahaani jäi makkarat ja pylly ei ole enää niin muhkea. Olen puhunut julkisesti instagramissa treenaamisesta ja mahamakkaran kiinteyttämisestä ym. (Koska haluaisin kokemuksia, vinkkejä tms)
Tosi moni on tullut valittamaan että miksi laihdutan, en ole järkevä, olen sairas kun kuvittelen että mahassani on makkara.
En ole laittanut mitään kuvia mutta tiedän ja näen sen itse aina, jokapäivä. Ja minusta ei ole väärin että haluan treenata itseni yhtähyvään kuntoon mitä olin ennen raskautta. Haluan pitää kesällä toppeja ja shortseja enkä verhoutua löysiin vaatteisiin koska en ole tyytyväinen ulkonäkööni, ihan pieni muutos siihen riittäisi. Motivaatio alkaa vaan aina menemään haukkujen jälkeen. Koska olen äiti niin minun pitäisi kuulema olla tyytyväinen lapseeni (2v jo) eikä miettiä miltä näytän koska olenhan kantanut lastani mahassa ym p*skaa.
Kysynkin että miksi? Miksi laihat ei saisi mielestänne treenata? Valittajat ovat yleensä itse pyöreitä/ylipainoisia. Hyvässä kunnossa olevilta tulee tsemppiä tai pysyvät hiljaa.
Kommentit (9)
Mä treenaan sen takia että terveellinen ruoka maistuu paremmalta. Ja nukun paremmin. Ulkonäkö taitaa olla ihan vikoina motivaattoreina.
Se on niin mukavaa mukatietää, mitkä ovat toisen motiivit. Tai mitä lautasella oikeasti on. Saa tuntea olevansa tärkeä, kun voi ilmaista pinnallisen mielipiteensä toiselle.
Kannattaa kuntoilla. Kyllä se kiinteyttää laihaakin. Huomaa sen usein miehissäkin, että kuntoilematon laiha on usein jostain kohtaa kroppaa löysä. Ryhti, jaksaminen arjessa, yleinen olemus lähes poikkeuksetta parempi kuntoilevilla kuin kuntoilemattomilla. Aloittajan mainitsemat haukkujat ovat varmaan jotain pullan tuputtajia itse.
Tiedän tunteen. Erehdyin viime vuoden lopulla laittamaan instagramiin kuvan minusta liikuntaharrastuksessani (akrobatia) ja sen alle kirjoitin vähän semmoista loppuvuoden mietiskelyä että millaiset fitnesstavoitteet minulla on vuodelle 2020. En edes sanonut sanaakaan laihduttamisesta, painosta tms. vaan nimenomaan fyysisen kunnon kohottamisesta ja harrastuslajissa etenemisestä. Kuvan alle tuli muutama kommentti missä minua arvosteltiin että vaikutan pakkomielteiseltä kun näin hoikkana ajattelen jotain fitnesstavoitteita. Ja yksi sanoi että lopettaa seuraamisen koska en ole kehopositiivinen (???) ja tuotan hänelle pahaa mieltä (???????)
Poistin lopulta koko kuvan koska rupesin epäröimään itseäni ja nyt jälkeenpäin vituttaa koska miksi en saisi puhua liikunnan ilosta ja itseni kehittämisestä ihan niin kuin kuka tahansa muukin, vain siksi että olen hyvin hoikassa kunnossa?
Minä treenaan, mutten puhu siitä julkisesti, miksi pitäisi maailmalle tiedottaa kuntoilevansa? En laihduta mutten myöskään yleensä puhu ruokavaliostani.
Vierailija kirjoitti:
Minä treenaan, mutten puhu siitä julkisesti, miksi pitäisi maailmalle tiedottaa kuntoilevansa? En laihduta mutten myöskään yleensä puhu ruokavaliostani.
Miten olisi vaikkapa siksi, että kaipaa samanhenkistä seuraa juttelemaan? Esimerkiksi instagramissa monet tekevät tilejä, joille postaavat vain treeniaiheisia juttuja ja joilla seuraavat muita treenaajia kommentoiden, jutellen ja tsempaten toinen toistaan. Yhteisöllisyys on yksi somen parhaimpia puolia, äkkiäkös sitä löytää jokaiselle harrastukselle oman porukkansa jossa jengi haluaa jakaa omia kokemuksiaan.
Kiinnostus oman kroppansa kehittämiseen nähdään harmittavan usein paremman ihmisen esittämisenä. Näistä jutuista hermostuvat tuntevat luultavasti olonsa epävarmaksi kun joku tekee jotakin mitä heidänkin "pitäisi" tehdä. Monilla on yhä sellainen käsitys että liikunta on vain ja ainoastaan laihdutusta varten, vaikka liikkeellä pidetään huolta kokonaisvaltaisesta terveydestä.
Laiha saa kuntoilla, ja heillä lihakset näkyvätkin helpommin, kun ei ole rasvakerrosta päällä peittämässä lihaksia.
En tiedä, miksi siitä pitää ilmoittaa kaikille suureen ääneen, varsinkin, jos pelkää tai tietää saavansa negatiivisia reaktioita. Voihan liikunnasta kertoa vaikka jossain suljetussa fb-ryhmässä, jossa on toivottavasti kannustava ja positiivinen ilmapiiri.
Kuntoilukieltoon olen törmännyt vain katsellessani telkkarista syömishäiriöistä kertovaa dokkaria. Anoreksiaa sairastava ei saisi sairauden pahimmassa vaiheessa ollessa edes seisoskella, jos on mahdollista istua, mutta kyse oli siis todella hengenvaarallisesti sairaista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Laiha saa kuntoilla, ja heillä lihakset näkyvätkin helpommin, kun ei ole rasvakerrosta päällä peittämässä lihaksia.
En tiedä, miksi siitä pitää ilmoittaa kaikille suureen ääneen, varsinkin, jos pelkää tai tietää saavansa negatiivisia reaktioita. Voihan liikunnasta kertoa vaikka jossain suljetussa fb-ryhmässä, jossa on toivottavasti kannustava ja positiivinen ilmapiiri.
Kuntoilukieltoon olen törmännyt vain katsellessani telkkarista syömishäiriöistä kertovaa dokkaria. Anoreksiaa sairastava ei saisi sairauden pahimmassa vaiheessa ollessa edes seisoskella, jos on mahdollista istua, mutta kyse oli siis todella hengenvaarallisesti sairaista ihmisistä.
Kai siinä on eroja mitä kukakin pitää "suureen ääneen" ilmoittamisena. Minusta ei ole mitenkään kailottamista kertoilla juuri alkaneesta kuntoiluharrastuksestaan omalla facesivullaan. Ihan yhtälailla ihmiset postaa koiristaan, autoistaan ja kokkailuista. Silti liikuntatavoitteet tuntuvat olevan ainoa asia jota ihmiset pitävät yliampuvana. Face kuitenkin on kuulumisien kertomista varten, mikäs siinä jos jonkun kuulumiset sattuu pyörimään elämäntaparempan ympärillä. Aina voi estää jos ei miellytä, olisi aika outoa vaatia kavereitaan olemaan hiljaa aiheista joista nämä tykkää.
Miksi puhua insyagramissa? Julistaa kaikille. En ymmärrä. Menee ja treenaa, mitä se kenelekkään kuuluu.