Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi on hamstraaja - Miten puuttua?

Vierailija
05.01.2020 |

Olen jo vuosia tiennyt, että seitsemänkymppisellä anopillani on ongelmia tavaran kanssa.
Joululomalla tajusin, että tilanne on riistäytymässä käsistä. 4 huoneen asunnon yksi huone on niin täynnä tavaraa, että sinne ei pääse sisään, mm. uusia astioita avaamattomissa paketeissa. Eteiskäytävä on täynnä tyhjiä erikokoisia pahvilaatikkoja. Anoppi yrittää päästä tavarasta eroon ja puhuu myymisestä ja roskiin viemisestä, mutta mitään ei tapahdu: hän tekee asiasta hirveän vaikean, keksii aivan kummallisia tekosyitä sille, miksi ei halua lahjoittaa Hopelle, Punaiselle ristille, ei ainakaan kierrätyskeskukseen, eikä pelastusarmeijalle eikä seurakunnalle.... Säästää aivan hulluja asioita, esimerkiksi jostakin kylkiäisinä saatuja juoksuvälineitä ja maratoonareiden käyttämiä energiageelipusseja, vaikka ei itse ikinä ole harrastanut mitään liikuntaa ja käy autolla parinsadan metrin päässä kaupassa.
Talo ränsistyy ja on osin tosi siivoton. Mietin paloturvallisuusriskiäkin.
Miten ottaa asia puheeksi? Onko tällaiseen tilaan mitään ammattiapua saatavana?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne. Hänen lastensa pitäisi siihen puuttua ja järjestää ammattiapua. Tosin jos ei itsellä ole motivaatiota avun vastaanottoon, aika mahdotonta on.

Kyllä miniäkin saa olla huolestunut,

Vierailija
22/74 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hamstraaja ja yritäpä puuttua asioihin. Ei oo sun asia.

Kyllä on, varsinkin, jos hamstraaja asuu kerrostalossa. Paloturvallisuusriski on erityisen suuri. OLetko koskaan kuullut pölyräjähdyksestä?  Pieni kipinä esim. vahingoittuneesta sähköjohdosta riittää tuhoamaan koko talon.

Hamstraus on sairaus. Jos läheisesi potisi esim. sydänoireita, etkö yrittäisi saada häntä hoitoon?

AP:lle: Asian arkaluontoisuuden johdosta suosittelen kääntymään asiantuntijoiden puoleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/74 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän sanoo vähänkin jotain sen suuntaista, että haluaisi tavaraa pois tai että tilanne harmittaa / ahdistaa häntä, tarttuisin heti siihen ja tarjoutuisin auttamaan konkreettisesti. Muuten on vaikeaa puuttua aikuisen ihmisen valintoihin. 

Joskus hamstraaja ei varmaan tiedä, mistä aloittaisi, ja koko ajatus, että pitäisi viedä osa tavaroista roskiin, osa kirpparille, osa lahjoitettavaksi saattaa tuntua liian monimutkaiselta ja ahdistavalta. Sen takia hän ehkä torjuu koko idean? Konkreettisen avun tarjoaminen voisi olla ratkaiseva tekijä.

Vierailija
24/74 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millähän ilveellä te saatte sinne jonkun viranomaisen, jos anoppi ei halua päästää ketään sisään? Minkä lain nojalla pystyisivät väkisin tunkeutumaan toisen kotiin?

Vierailija
25/74 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin teini niin äitini oli salaa tyhjentänyt kirjahyllyni. No nyt 30 vuotta myöhemmin kirjoja on noin 1000 sisältäen mm 150 ensimmäistä Aku Ankan taskukirjaa. Eli moninkertaisesti se määrä mitä teininä omistin.

Kasetteja omistin vain muutaman, videoita vielä vähemmän. Tämän hetken tilanne cd-levyjä yli 300 ja dvd-levyjä 200.

Hamstraajia ehkä olen mutta kun on noin nuorena kohdeltu niin ei mikään ihme.

Vierailija
26/74 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin teini niin äitini oli salaa tyhjentänyt kirjahyllyni. No nyt 30 vuotta myöhemmin kirjoja on noin 1000 sisältäen mm 150 ensimmäistä Aku Ankan taskukirjaa. Eli moninkertaisesti se määrä mitä teininä omistin.

Kasetteja omistin vain muutaman, videoita vielä vähemmän. Tämän hetken tilanne cd-levyjä yli 300 ja dvd-levyjä 200.

Ja jos niitä joskus vävy tai miniä haluaisi hävittää niin nostan metelin.

Vierailija
27/74 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, ikävää! Toivottavasti saat tavarasta lohtua ja iloa, eivätkä ne hallitse elämääsi. Ymmärräthän, että tavara ei voi korvata rakkautta?

Vierailija
28/74 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyspuolella työskentelevänä olen nähnyt monia hamstraajan koteja. Kyllä näitä asioita viedään eteenpäin ja juurikin paloturvallisuuden takia. Jokainen asunto on ollut pakko tyhjentää niin ettei aiheudu vahinkoa kenellekään. Tämän jälkeen varmistetaan ettei tilanne pääse näin pahaksi. Jos asia huolestuttaa niin se on jokaisen velvollisuus toimia, on sitten oma lapsi, miniä tai täysin ulkopuolinen. Itse ottaisin yhteyttä viranomaisiin ja kertoisin tilanteen.

Vierailija
29/74 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveyspuolella työskentelevänä olen nähnyt monia hamstraajan koteja. Kyllä näitä asioita viedään eteenpäin ja juurikin paloturvallisuuden takia. Jokainen asunto on ollut pakko tyhjentää niin ettei aiheudu vahinkoa kenellekään. Tämän jälkeen varmistetaan ettei tilanne pääse näin pahaksi. Jos asia huolestuttaa niin se on jokaisen velvollisuus toimia, on sitten oma lapsi, miniä tai täysin ulkopuolinen. Itse ottaisin yhteyttä viranomaisiin ja kertoisin tilanteen.

Miten tyhjäksi olette asunnot tyhjentäneet? Onko esim kirjat koettu paloturvallisuusriskinä? Tiedäthän että monella terveellä voi olla useita hyllyjä täynnä kirjoja?

Vierailija
30/74 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin muutama muu. Olipa suhde mikä hyvänsä (lapsi, naapuri, miniä) voi jutella hamsterin kanssa ja tarjota konkreettista apua heti. Esim. helpointa voisi olla aloittaa noista pahvilaatikoista. - Jos ei onnistu kerralla, voisi käydä usein tervehtimässä ja houkutella mukaansa muutaman laatikon kerrallaan.

Voi myös esittää, että tarvitsisi vähän laatikoita - jospa lahjoittaisi pojan vaimolle, meneehän se oman lapsen hyväksi, eikä "hukkaan".

Vierailija
31/74 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhjäksi olette asunnot tyhjentäneet? Onko esim kirjat koettu paloturvallisuusriskinä? Tiedäthän että monella terveellä voi olla useita hyllyjä täynnä kirjoja?

Mullakin on paljon tavaraa kotona, mutta eivät ole vielä koskaan leimahtaneet itsekseen tuleen. Miten teillä muilla?

Vierailija
32/74 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Anna anopin olla. Pidä oma kotisi kunnossa.

Vierailija
33/74 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on monta kirjahyllyä täynnä kirjoja. En usko, että ne hevin syttyvät, jos ei sytytä.

Suurin osa on ovellisissa kaapeissa, joten eivät kovin pahasti pääse pölyyntymään.

Vierailija
34/74 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän jos saisi vastauksen.....

Vierailija
35/74 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän jos saisi vastauksen.....

Tiedätkö, mikä on hamstrauksen ja keräilyn ero? Hamstraajalla kyse on pakonomaisesta toiminnasta, ja hamstraaja haalii itselleen kaikenlaista turhaa, rikkinäistä ja ihan jopa roskia.

Onko sinun asunnossasi vaikea liikkua? Säilytätkö roskia? Onko joukossa homehtuneita tai mädäntyneitä tavaroita tai elintarvikkeita? Tuholaisia, eritteitä?

Jos ei, sinun ei tarvitse olla huolissasi kirjahyllyistäsi. Pelkät kirja- tai DVD-hyllyt eivät ole mikään ongelma.

Mutta jos kämppä on täynnä kirjapinoja ja niiden seassa on tyhjiä pakkauksia, rikkinäisiä tavaroita, ruokaa, eritteitä ym., niin silloin kyseessä on hamstraus ja haitallinen tilanne.

Vierailija
36/74 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/sosiaalipalvelut/…

Tee huoli-ilmoitus,kysy voitko mennä mukaan juttelemaan

Vierailija
37/74 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 huoneen talosta 1 huone täynnä tavaraa eli 3 huonetta normaaleja. Ehkä anoppi on halunnut pitää sen yhden huoneen varastona niin kuin esim vanhojen omakotitalojen vintit Jos anoppi asuu yksin tai korkeintaan apen kanssa niin hyvin mahtuu asumaan 3 huoneeseen. Tyhjät pahvilaatikot eteisessä. No hyvä että ne ovat järjestelmällisesti yhdessä paikassa eikä ympäri asuntoa. Siisteysäsitykset on ihmisillä erilaisia mutta jos anopilla ei ole haisevia roskia joka paikassa niin mikä ongelma miniälle? Mutta tee vain huoli- ilmoitus jos haluat anopillesi pahaa mieltä ja ahdistusta sekä riskeerata suhteen mieheesi.

Vierailija
38/74 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 huoneen talosta 1 huone täynnä tavaraa eli 3 huonetta normaaleja. Ehkä anoppi on halunnut pitää sen yhden huoneen varastona niin kuin esim vanhojen omakotitalojen vintit Jos anoppi asuu yksin tai korkeintaan apen kanssa niin hyvin mahtuu asumaan 3 huoneeseen. Tyhjät pahvilaatikot eteisessä. No hyvä että ne ovat järjestelmällisesti yhdessä paikassa eikä ympäri asuntoa. Siisteysäsitykset on ihmisillä erilaisia mutta jos anopilla ei ole haisevia roskia joka paikassa niin mikä ongelma miniälle? Mutta tee vain huoli- ilmoitus jos haluat anopillesi pahaa mieltä ja ahdistusta sekä riskeerata suhteen mieheesi.

"Tyhjät pahvilaatikot eteisessä" Täällä meillä tapahtui parikymmentä vuotta sitten tapaus,joku laittoi naapurin postiluukusta palavan moplotovin coktailin sisään, Rouva sattui olemaan eteisessä juuri ja tempaisi maton sen päälle ja sai sammumaan,heidän ei pitänyt olla kotona ollenkaan.

Mieti jos tuolla joku saa päähänsä saman,nehän syttyy samantien palamaan.

Just uudenvuoden aikaan on kuulema työnnetty ilotulitteitakin postiluukusta.

Ei siis huolta pahvilaatikoista eteisessä.

Koskaan ei tiedä kuka kilahtaa.

Vierailija
39/74 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoa konkreettista apua. Käy tavaroita läpi hänen kanssaan ja vie itse heti kierrätyskeskukseen tms. Aloita pienestä. Jos tilanne on paha, jo muutamasta tavarasta luopumienkin on hamstraajalle iso juttu. Kurja on tuo sairaus ja läheisten vaikea seurata vierestä ja arvioida, milloin täytyy puuttua. Tsemppiä!

Tuolla keinolla saa vain anopin vihat niskaansa. Hamstraaja on kiintynyt tavaroihinsa (jopa arvottomiin ja rikkinäisiin) samalla tavalla kuin terveet ihmiset toisiin ihmisiin. He eivät anna anteeksi koskaan, jos joku vie heidän rakkaat kallisarvoiset aarteensa. Oman äitini kanssa on käyty melkoinen vääntö mm. lasipurkista, jossa oli homehtuneita suolasieniä... t. hamstraajan tytär

Tämä on totta. Yritimme tyhjentää palvelutaloon muuttavan tädin asuntoa niin, että hän oli paikalla. Kolmen huoneen kerrostaloasunto täynnä tavaraa. Oli pakko ylipäänsä vuokrata väliaikainen varasto, koska mitään tavaraa ei saanut myydä pois. Varastoonkaan ei kaikki mahtunut, joten yritimme ehdottaa, että kaatopaikalle voisi viedä esim kymmeniä vuosia vanhoja kangastilkkuja. Ehdoton ei. Tärkeitä tilkkuja. Tyhjiä jugurttipurkkeja, talouspaperihylsyjä, käytettyjä paristoja, langan- ja naurunpätkiä, seinäkalentereja -80 -luvulta, rikkinäisiä parittomia sukia.... tätä rataa. Mitään ei olisi saanut hävittää.

Vierailija
40/74 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoa konkreettista apua. Käy tavaroita läpi hänen kanssaan ja vie itse heti kierrätyskeskukseen tms. Aloita pienestä. Jos tilanne on paha, jo muutamasta tavarasta luopumienkin on hamstraajalle iso juttu. Kurja on tuo sairaus ja läheisten vaikea seurata vierestä ja arvioida, milloin täytyy puuttua. Tsemppiä!

Tuolla keinolla saa vain anopin vihat niskaansa. Hamstraaja on kiintynyt tavaroihinsa (jopa arvottomiin ja rikkinäisiin) samalla tavalla kuin terveet ihmiset toisiin ihmisiin. He eivät anna anteeksi koskaan, jos joku vie heidän rakkaat kallisarvoiset aarteensa. Oman äitini kanssa on käyty melkoinen vääntö mm. lasipurkista, jossa oli homehtuneita suolasieniä... t. hamstraajan tytär

Tämä on totta. Yritimme tyhjentää palvelutaloon muuttavan tädin asuntoa niin, että hän oli paikalla. Kolmen huoneen kerrostaloasunto täynnä tavaraa. Oli pakko ylipäänsä vuokrata väliaikainen varasto, koska mitään tavaraa ei saanut myydä pois. Varastoonkaan ei kaikki mahtunut, joten yritimme ehdottaa, että kaatopaikalle voisi viedä esim kymmeniä vuosia vanhoja kangastilkkuja. Ehdoton ei. Tärkeitä tilkkuja. Tyhjiä jugurttipurkkeja, talouspaperihylsyjä, käytettyjä paristoja, langan- ja naurunpätkiä, seinäkalentereja -80 -luvulta, rikkinäisiä parittomia sukia.... tätä rataa. Mitään ei olisi saanut hävittää.

Ok mutta ap anopilla ilmeiseti vain 1/4 huoneista täynnä tavaraa eikä rikkinäisiltä tavaroista/ roskista maininnut mitään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän