Tokaluokkalainen harrastukset
Tuttavani tokaluokkalainen harrastaa kahdeksan kertaa viikossa.
2xsoittotunti, 2xbaletti, 3xvoimistelu, 1xtanssi
Onko teidän mielestänne liikaa vai sopivasti?
Lapsi itse haluaa liikkua ja harrastaa, sanoo kaverini. Soittonneista kotona kuitenkin tapellaan, käsirysyyn saakka.
Olen neuvonut, että voisi olla leikkiinkin aikaa ja että lapsi väsyy noin paljoon harrastamiseen. Kuitenkin kaikki ovat kuulemma pakollisia, jotta lapsi kehittyy taitavaksi.
Kommentit (67)
Huh. Meillä samanikäinen ja käy kerran viikossa koulun iltiksen aikaan soittotunnilla ja sitten yhtenä iltana viikossa on partio. Kun ne molemmat ovat kesätauolla, hän pelaa futista kahdesti viikossa. Siinä jo riittävästi. Viime vuonna olimme helisemässä, kun futiskausi alkoi ja oli uimakoulu ja balettitunnit vielä käynnissä - jalkapallossa kun aloittavat kauden jo huhtikuussa, ja lukuvuotta noudattelevat harrastukset jatkuvat toukokuun puoliväliin. Eli oman kokemuksen perusteella 1-3 harrasteiltaa tuonikäiselle on ehdoton maksimi, eikä tuo kolmekaan ole hyvä, jos koko vuoden jatkuu. Yksikin harrastus riittää ihan hyvin, eikä ole mitenkään tarpeen. Leikki ja siinä tapahtuva liikkuminen ja sosiaaliset suhteet ovat tärkein juttu pienille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi ilmeisesti ei itse ole motivoitunut harrastamaan kaikkea, tilanne on huono. Jos itse haluaisi harrastaa, en menisi ulkopuolisena huutelemaan mitään. Ennen ajattelin juuri näin, että pitää olla paljon aikaa vain olla, mutta se on luonteesta kiinni ja lapsikin voi olla intohimoisen kiinnostunut jostain. Väärin olisi silloin pakottaa lapsi vain olemaan, jos sydän palaa kehittymään jossain itselle tärkeässä jutussa. Mutta tässä tapauksessa ei taida olla näin...
Mutta voi olla myös tilanne että lapsi haluaa harrastaa vaikka kuinka paljon, eikä itse huomaa ylirasitustaan/väsymystään. Silloin on vanhemman tehtävä huolehtia lapsen jaksamisesta ja vähentää tarvittaessa harrastamista vaikka lapsi kuinka haluaisi harrastaa.
Kyllä minä ainakin uskon omastani näkeväni milloin menee liian väsyneeksi. On useampi lapsi ja ihan erilaisia ovat tuon puolesta, mitä jaksavat.
Mitä tällaisella harrastamisella ajetaan takaa? Että ei tarvitse viettää aikaa lapsen kanssa? Näyttämistä muille? Ammattilaisuutta aikuisena? Että ei ole joutilaita hetkiä?
Terveeltä ei kuulosta, jos lapsi käy äidin kimppuun, kun ei jaksa harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Mikä soitin kyseessä?
Veikkaanpa viulua.
Huh. Meillä tokaluokkalainen käy kerran viikossa koulun jälkeen tenniskerhossa, ja nyt pähkäilen että jaksaakohan hän oikeasti yhtenä arki-iltana viikossa toivomaansa luistelukoulua (pääsee tottakai kokeilemaan ja kannustetaan). Yleensä on iltaisin väsynyt koulusta, ulkoilusta, läksyistä ja kavereiden kanssa vietetystä ajasta illalla haluaa vain olla jossain omissa näpertelypuuhissa tai perheen parissa. Että niin ne on erilaisia nämä lapset, kottikärryillä saisi viedä jos meidän tytön haluaisi tuollaiseen rumbaan.