Harmittaa kaupungin keskustan näivettyminen. Ei sieltä löydä enää mitään :(
Asun siis Jyväskylässä. Asun keskustastassa ja olen autoton. Keskustasta on lopettanut paljon liikkeitä ja ei täällä kohta ole kuin pubeja ja pari S-ketjun ravintolaa.
Kommentit (469)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä liikkeitä Jyväskylän keskustasta on poistunut? Anttila tulee mieleen, mutta se oli eri syistä kuin keskustan näivettymisestä. Tännehän tuli hiljattain iso H&M ja New Yorker ja Carslon.
Itsekin olen toistaiseksi löytänyt kaiken tarvittavan keskustasta. Onhan noissa ostoskeskuksissa moni liike lopettanut, mutta kyllä keskustassa vielä liikkeitäkin on. Käyn mieluummin keskustassa kuin vaikka Sepässä.
Anttilan häviäminen Jkl:n katukuvasta sekä Sokoksen alasajo (tai muuttaminen kauppakeskukseksi) vaikuttavat tosiaankin meidän autottomien keskusta-asujien arkeen. Enää ei ole sellaista all-round tavarataloa josta saa esimerkiksi isompia kodintarvikkeita ja sisustustuotteita. Kaikki pitää hakea Keljon tai Seppälän marketeista, ja ostosten raahaaminen bussilla tai fillarilla on aika jäätävää hommaa. Uudistuva Tokmanni on pieni toivon pilkahdus tässä suhteessa, isompi myymälä on erittäin tervetullut juttu.
Eipä keskustan ostoskeskuksissa viitsisi muutenkaan käydä, kun joutuu sitten viiden ostoskassin kanssa kävelemään sieltä keskustasta pois, autolle tai asuntoon. Sivummalla olevien ostoskeskusten eteen saa auton lähelle ja kärrystä suoraan ostokset autoon. Kaupungin laidalla sijaitsevien ostoskeskusten pihassa ei myöskään pyöri kerjäläisiä kuppiensa kanssa, kuten vaikka Jyväskylän keskustassa.
Keskustan kaupat pitäisi rakentaa halvoiksi asunnoiksi ja palveluiksi sinne riittäisi muutama Alepa, kahvilat, ja baarit.
Tulepa Mikkeliin! Anttila lopetti, Gina Tricot lopetti, Br lelu lopetti. Keskustan kaupat on kierretty tunnissa. Pari kultasepänliikettä, Sokos, H&m, New Yorker, Tiimarin tyylinen sekatavarakauppa... nämä siis yhteensä kahdessa keskustan isossa kauppakeskuksessa! Nykyään ei huvita lähteä kaupungille vain sen takia, että saisi kävellä H&m:n läpi ja sitten juoda ylihintaisen laten.
Vierailija kirjoitti:
Käy Kouvolan keskustassa niin Jyväskylä tuntuu sen jälkeen koko Fennoskandian kuumimmalta bailumekalta!
:D No varmaan, mutta kyllähän tämä keskusta tuntuu rupuiselta, kun Jyväskylä on kuitenkin suht iso kaupunki. Yliopisto ja ammattikorkeakin löytyy. Keskustelun alue sopii ehkä enemmän opiskeluaikaiseen asumiseen, kun baarit on lähellä, mutta näin työssäkäyvänä kolmikymppisenä alkaa joku Palokka vaikuttamaan ihan kivalta ratkaisulta. Halvemmat vuokratkin ja ei tarvitse katsella päihdeongelmaisten örveltämistäkään. Onneksi Jyväskylässä on sentään hyvä teatterivalikoima, kun niistä tykkään. Nyt kuitenkin ostoslistallani on uudet tyynyt ja peitot ja tuntuu hullulta, että niiden takia minun pitää matkustaa bussilla monen kilometrin päähän. Tokmannilta saa joo jotain.
Unohdin ihan torin. Se vasta onkin säälittävä näky. Kaipaisin kesäisin kivaa torialuetta kahviloineen, mutta Jyväskylän tori on yksi vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskusta slummiutuu kun työssäkäyvät ja ostovoimaiset muuttavat ulos. Keskustaan jää vain harvat rikkaat ja suuri joukko tuilla eläviä. Vihreä unelma.
Helsingin keskustassa on kyllä ihmisiä, mutta ne on kaikki turisteja. Aasiasta suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Tulepa Mikkeliin! Anttila lopetti, Gina Tricot lopetti, Br lelu lopetti. Keskustan kaupat on kierretty tunnissa. Pari kultasepänliikettä, Sokos, H&m, New Yorker, Tiimarin tyylinen sekatavarakauppa... nämä siis yhteensä kahdessa keskustan isossa kauppakeskuksessa! Nykyään ei huvita lähteä kaupungille vain sen takia, että saisi kävellä H&m:n läpi ja sitten juoda ylihintaisen laten.
Me kävimme alkuviikosta siellä ihmettelemässä tyhjiä liiketiloja ja autiota kävelykatua, varsinaista elämysmatkailua:D
Vierailija kirjoitti:
Olen itseasiassa kotoisin Mikkelista ja muutin Jyväskylään muutama vuosi sitten. Käyn Mikkelissä välillä moikkaamassa vanhempia ja surettaa kyllä Mikkelinkin kohtalo.
Tässä pikkukaupungissa, seudun keskuksessa, oli joitain vuosia sitten vielä vaikka mitä palveluita, yli 100 erikoisliikettä, ravintoloita ja kahviloita. Nyt ei ole kuin tyhjiä liiketiloja, kämäisiä kebabravintoloita ja parturi-kampaamoja. Surkeaa ja surullista.
Tule tänne Helsinkiin. Täällä keskusta on eläväinen ja vilkas ja jokaiselle löytyy jotakin. Helppo liikkua kävellen, polkupyörällä, julkisilla ja omalla autolla. Lämmintä pysäköintitilaakin löytyy autoileville yllin kyllin.
Vierailija kirjoitti:
Anttilan häviäminen Jkl:n katukuvasta sekä Sokoksen alasajo (tai muuttaminen kauppakeskukseksi) vaikuttavat tosiaankin meidän autottomien keskusta-asujien arkeen. Enää ei ole sellaista all-round tavarataloa josta saa esimerkiksi isompia kodintarvikkeita ja sisustustuotteita. Kaikki pitää hakea Keljon tai Seppälän marketeista, ja ostosten raahaaminen bussilla tai fillarilla on aika jäätävää hommaa. Uudistuva Tokmanni on pieni toivon pilkahdus tässä suhteessa, isompi myymälä on erittäin tervetullut juttu.
Eiköhän ole ihan laskettu että isommat kodinkoneet ei mene samallalailla kaupaksi keskustassa kuin sivummalla. Pondeläiset ei viitisi tulla keskustaan ostamaan pesukonetta ja raahaamaan sitä sitten pitkin parkkihallien kerroksia autolleen.
Itse pyrin tekemään ostokset nykyään keskustassa. Siis vaate tms. Inhoan markettejen ja keskusten ruuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tule tänne Helsinkiin. Täällä keskusta on eläväinen ja vilkas ja jokaiselle löytyy jotakin. Helppo liikkua kävellen, polkupyörällä, julkisilla ja omalla autolla. Lämmintä pysäköintitilaakin löytyy autoileville yllin kyllin.
Niin mutta siellä onkin vihreät vallassa.
Kylläjän se keskustojen autioituminen harmittaa, mutta silti tulee kaikki mahdollinen tilattua netin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Itse pyrin tekemään ostokset nykyään keskustassa. Siis vaate tms. Inhoan markettejen ja keskusten ruuhkaa.
Minä ihnoan sellaisen perus Cittarin ja Prisman valikoimaa, jossa ei ole mitään pitkälle ja pyöreämmälle ihmiselle. Vaatteet loppuu kokoon L
Jotenkin tuntuu hullunkuriselta kun puhutaan kaupungistumisesta ja sitten keskustojen autioitumisesta?
Toisaalta monella ei ole varaa asua keskustassa, joten tuskin on monella liikkeelläkään varaa maksaa vuokraa liiketiloistaan. Myynnin pitää olla varmasti paljon suurenpaa kuin jossain vähän syrjemmällä.
Sama Kokkolassa. Keskustassa on lopettanut moni liike. Entinen Anttilan talo on tyhjillään. Kahdelta lauantai-iltapäivänä keskusta on aivan autio. Kaikki on keskittynyt kaupungin laitamille, jossa on hypermarkettia yms.
Itsekin tilaan aika paljon netistä. Töiden jälkeen en jaksa tai ehdi kaupoille. Viikonloppuna en jaksa lähteä shoppailemaan. Joskus nuorena jaksoi lähteä joka lauantai kiertelemään, mutta nyt ahdistaa ajatuskin. Olen kai tullut vanhaksi.
Kai tiedätte että ongelma poistuisi sekunnissa jos kaupunginhallitus tekisi oikean päätöksen (mitä se ei tee koska vhervassareita kaikki): ILMAINEN PYSÄKÖINTI. Mutta ehei, vouhottavat autovapaasta vihreästä jyväskylästä.
Mä meen vaan sinne minne saan auton ilmaseen parkkiin, eli Seppälään. En keskustaan.
Ilmainen pysäköinti toisi varmaan satoja työpaikkoja kun keskusta elpyisi taas.
T. Myös JKLstä
Turussa ei mennyt riittävän huonosti, niin joku keksi toriparkin. Jos sekään ei riitä, niin vedetään kadut auki ja pistetään raiteet!
Kyllä me näille liikkeille näytetään! Nih!
Itsekin asun Jyväskylässä, n. 1,5km päässä keskustasta, ja minusta Jyväskylässä on ihan tarpeeksi kaikkea.
Olen myöskin autoton, ja todella kätevästihän sitä pääsee kaupungin joka kolkkaan 3 eurolla.