**TIISTAIHIN SYYSYSTÄVÄT-04**
Kommentit (15)
Täällä juuri herättiin. Veetillä alkoi touhuaminen heti. Mistä sitä sais itselleen samanlailla virtaa.
T@hti missäs päin asuittekaan? (ei taas muista, huonomuistinen kuin olen). Jos sunnuntaina ootte kotosalla ja läheltä ajetaan niin voitais piipahtaa.
Kohta sinne neuvolaan (painon nousu hieman hirvittää, on taas herkut maistuneet). Sitten hoitamaan kaupat ja sitten jatkamaan pakkaamista. Mies menee nukkumaan heti kun tulee töistä niin jaksaa sitten ajaa. Hieman epäilen antaako Veeti isin nukkua. Täytynee vaikka hetkeksi lähteä puistoon tai jonnekkin.
Huh että eilennä muuten säikähdin oltiin kaupoissa ja asioilla yli 4 tuntia ja kun tultiin takaisin jotkut meijän naapurit tulivat kysymään onko meillä kotiovi auki. Paniikki iski, kyllä sen mielestäni olin laittanut kiinni. No olihan tuo ovi auki. Onneksi mitään ei ollut viety. Unohtelen tällä hetkellä kaiken mahdollisen. Jos itseni voisin hukata niin varmaan hukkaisin.
Saamuska tervetuloa takaisin. Kuulosti ihanalta reissu.
Nyt meen antaa Veetille aamupalaa.
Öttis, Veeti ja masuasukki rv29+6
Nyt näyttäisi siltä, että ihmiset alkavat pikkuhiljaa lähteä mökeille ja mummoloihin - työpäivät rauhoittuvat. Eilenkin pääsin jo klo 14 kotiin :)
Oi, Ranskan maaseutu kuulostaa ihanalta. Varsinkin tuollaisella ohjelmalla höystettynä - itse tosin arvostaisin ruokajuomana kuitenkin enemmän viiniä kuin konjakkia ;) Puhutko Saamuska ranskaa vai pärjäsikö ihan englannilla?
Ihania raparperipiirakkaohjeita. Minuun puree aina, kun jotain jo etukäteen mainostetaan mahdollisimman kaloripitoiseksi - taidetaanpa siis Pilen ohjeetta kokeilla mummolareissulla. Sunnuntain pihatalkoissa oli naapurimme aktiivinen puutarhuriäiti pyöräyttänyt purtavaksi raparperipiirasta - raparperit oli hyvin sokeroitu ja pohja ihanan mehevää. Salaisuus oli kuulemma voi, kerma ja sokeri :D
Välilähetys tässä kohtaa, pitää välillä tehdä töitäkin... Paperihommat taas kaikki hoidettu, joten ehdin joka välissä piipahtaa palstalla :)
:) :) - tea -
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7601315&p=&mpage=2&tmode=…
LiLi, jotta matkustavaiset pysyy mukana.
Kivuus ja kateus, kuinka ihanan kuuloinen Ranskan reissu. Mitäs hommia minä voisin tulla tekemään teidän firmaan?? Varmaan töissä mitään huonoja puolia...
Mietiskelin, työnteosta puheen ollen, että OPPI-piiriin kun en keksi mitään tekosyytä osallistua, voitaisiinko laittaa työntekopiiri pystyyn, jossa pohdittaisiin yleisesti omaa tapaa tehdä työtä, vaikeuksia ja voittoja?
Kuulemma ei vielä tarttis sellaisia miettiä. Työnantajani kuuluvat vauva-palstan aihepiiriin. Pomot leikkii nyt magneeteilla keskenään. Epäilisin, etteivät kauaa, joten pian asiaan.
Piletykselle kiitos raparperiohjeesta, minä tein viimeksi kermaviilillä, ja siitä tuli PAHAA. (mamman marjapiirakkatyyliin). Juuri rasvaa tuntui kaipaavan enemmän. Muistelen ihan omasta päästäni, että raparperi tarttisi hapanta maata. Äidin mukaan myös lannoitus saattaisi tehdä terää. Meilläkin on muutama varsi tuolla heinikon keskellä, siirrän ne ensi keväänä, tänä keväänä kuvittelin niitä valeraparperiksi.
Raskausosio: Touhuamisen huippua. Lähdettiin eilen Helsinkiin, kun kaikilla oli sinne asiaa. No, tällä kerralla olin unohtanut, että porukoiden piti tulla meille kaatopaikkakeikalle. Muutenkin tuntuu, että joka asiaan on sata ja yksi suunnitelmaa ja suunnitelman suunnitelmaa. Millä saa käskettyä itsensä rauhoittumaan? Jos T@hti keksit sen ennen mua, niin kerro. Ötiiksen kanssa jaan kokohuolet, en enää lain usko, että vauva on pieni. Synnyttäisin mielummin pienemmän tyypin.
Nimiä vähän makusteltiin yksi päivä. Aika yhtenäinen linja ainakin vielä. Appiporukat kyllä yllättyy taas. Niillä kun on selvät ja vahvat mielipiteet hyvistä ja oikeista nimistä, eh, eh. Top kymppi-linjalaisia ovat.
Se on mentävä nyt.
Kukkuu ja Kukkanen ja Poikanen ja Ihmeellinen lapsi masussa
Ja otsikot paranee helteiden jatkuessa...
Ruoka on uunia vaille valmiina. Ystävä tulee pian kolmen lapsensa kanssa. Ihanaa :)
Pilen raparperipiirakkaa voisi kokeilla, kuulosti maistuvalta. Vaikkapa juhannuspöytään. Kermaviiliä tosiaan kannattaa maustaa, silloin saa myös siitä maistuvaa. Ja olen samaa mieltä, ilman rasvaa ei saa hyvää :)
Työnteko-piiriin osallistun myös minä!! Se työnteko häämöttää kuitenkin tässä jo, KÄÄK, 10 viikon päästä. Yhtenä päivänä soittelin hyvälle työkaverille ja vähän tuli taas ikävä sinne. Siellä menee liian mielenkiintoisia juttuja tällä hetkellä, tarkoitan kehityshankkeita.
Saamarin Saamari miten ihanalta kuulosti Ranskan matka!! Vaikka olikin työmatka. Minä olin yhtenä kesänä opiskeluaikoinani Ranskassa Champagnen maakunnassa ja varmaan näin ollen arvaatte mitä siellä juotiin joka ruualla :) Sama linja kuin tuolla konjakin kotiseuduilla. Paikallisen yliopiston opiskelijabileissäkin juotiin sikäläisittäin halpaa shamppanjaa - tosi huvittavaa.
Jaa, ei vuoka uuniin kävele itsestään. Pitänee mennä.
Alli
Kiirus ois mut pakko tänne silti kipasta...
Maailmanmatkaajalle tervetuloa takasin :-) Ihanalta kuulosti reissu!
Ynis:Se oliki hyvä pointti et pitää kokeilla käveleekö typy valjaissa.Me on jumpassa leikitty heppaa hyppiksen kanssa ni jos typy mieltää hiomman sellaseks ja lähtee ravaamaan..ja sitten on äitin vuoro laitaa valjaat ja alkaa ravata ;-))
Öttikselle piti sanoa et meilä tuo poika on jokseenkin vilkas.Typyä oottaessa aattelin et ei ainkaa vilkkaampi enää voi olla..joopajoo!!!Et jos sul on käyny jotain sellasta mielessä ni varaudu " pahimaapn" =)
Meil on ollu päikes ongelmii,tyy nukkunu tunti 1min ja heränny väsyneenä itkien.Eilen nukku yli2tuntii ja oli pirtee viel puol11!!!!Tänää herättii 9.35 et vähä alkaa rytimi kääntyy liikaa..
laivalle lähtö mietityttää ku pitäs saada typy päikeille ennen lähtöö,mut aikaikasin...ja miehest et ole siin apuu et veis heti aamulla typyn uloa väsymää ja mä laittelisin kamoja!!
Enkeli:Olin toivonu et oisin päässy sun kans tälvkol kaupoille,mut suku sotki sen ainoon mahollisen päivän!!Ensvkolla??????
Niin typy aamulla sano et NEa tulee tänä kattoo Puu-Petee (puuha.Pete) :-) Kovasti NEasta juttelee...ikävä varmaan!
Nyt täytyy pesut,pukemiset ja ulos!
jatu
Huh, pikkuherra onkin ollut tosi taudissa. Eilen peruutin illan opetuksen ja lähdin päivystykseen kun aamulla oli 40 kuumetta ja päivän oli platkuna. Ripulia ja kuumetta ja vasta eilen - typerä typerä minä - aloin antaa osmosalia ja ruiskulla kaikkea muutakin nestettä.
Nyt on jo huomattavasti parempi (37 pintaan, hedelmäsoseet maistuu ja jaksaa innostua, vaikka onkin väsyneempi kuin normaalisti). Huomenna pitää vielä tk:ssa otattaa kontrollilabrat (trombosyyttejä ja leukosyyttejä... arvatkaan vaan mitä mun mielessä pyörii, olen jo guuglannut kaikkea mahdollista. Mä olen, Tea, karsea potilas ja potilaan äiti!!!).
Panikointia siis ollut mulla ilmassa lapsen suhteen. Ja Kukkuu, kyynel silmässä mietin kysymykseesi vastausta (mielenkiintoinen reaktio, mikä kertoo henkisestä tilastani). Vastaus kaikessa yksinkertaisuudessaan lie: laitan liikaa energiaa ulkoisen suremiseen (ulkoisten asioiden saavuttamiseen) ja pelkään että sisältö ei vastaa minkäänlaisia standardeja. Multa puuttuu hengen palo!!
Olen mukana työpiirissä!
Saamuskalla oli ihana matka. Tervetuloa kotiin!
Jatu: valjaat kuulostaa varteenotettavalta vaihtoehdolta. mullakin
käynyt pari kertaa mielessä tämän (nyt rauhallisen) pienen kohdalla.
jatkan huolehtimista. ärsyttävää, en jaksa olla tällainen...
simam.
Saamuska, tervetuloa takas armaaseen Suomen maahan! Aika mukavalle kuulosti matka juu. Jostain syystä minäkään en hingu Pariisiin vaan jonnekin maaseudulle Ranskan maalle mieluummin. Vaikka olisihan se tietysti kiva nähdä se pääkaupunnikin.
Oih, mikä yö. 2h välein Onni itki. Viideltä mies otti viereen, mittasi kuumeen ja antoi supon!!! Yritin sanoa, että höpön löpön. Onhan lapsi lämmin jos nukkumatilassa on noin 30 astetta. Eikä tosiaan kainalostakaan ollut edes 38 Onnin lämpö. Kuumuuteenhan se herää, se on selvä. Ihania nämä rintamamiestalot: talvella täällä alakerrassa on usein kuuma, kun leivinuunia lämmitetään pari kertaa viikossa ja yläkerrassa on kylmä koska siellä ollaan vain öisin. Kesällä on toisin päin.
Nukuttiin sitten 8 asti ja mies oli niin myöhässä taas töistä. Parin päivän edestä sillä on jo miinustunteja... Eilenkin meinas jäädä kotiin kun olis halunnut kylpylään... vissiin motivaatio jossain piilossa. Ajattelin, että varmaan nyt sitten menee aikataulut pilalle kun tänään pitää mennä kahden jälkeen kylään Onnin kummitätille. No ei mitään minuuttiaikataulua mutta kuitennii. Sain minä sitten tuon poikasen nukkumaan hetki sitten, enköhän uskalla 2 pintaan herätellä.
Simamin pikkuiselle paranemista. Aika hurjissa lukemissa ollut kuume.
Ayapilta kuulisi mieluusti kuulumisia! Mimmuli, @iti80, Mersu, Lempo ja Hipsukin ovat jossain piilosilla kai:)
T-P
Siitä ohjeesta jäi munien määrä pois! Montako laitan?
Aavis:)
Ihanaa kun tuulee hiukan, ei ollu aamulla edes kuuma pihalla.
Enkeli: Kiitos kysymästä, yö meni ihan hyvin, mutta illalla oli tosi levotonta ku piti mennä nukkumaan (Idan siis). Koko ajan nousi seisomaan sängyssään, pyöri ja hyöri. Ida nukkuu lastensängyssä, joten oli koko ajan tulossa pois sieltä. Lopulta rauhottui, kaksi kertaa totesi että tutti rikki, sitten nukahti. Isää huuteli kymmenen aikaan illalla, kahdelta tassutteli omasta huoneesta meidän sänkyyn ja 6.30 heräsi... Ei herätä noin aikasin yleensä, yö oli vain 9h, mutta nyt Ida otti 3tunnin päiväunet. Taas kesti rauhoittuminen hetken, mutta ei itkenyt tuttia enää. Ida ei huoli mitään unilelua, vaan alkaa leikkimään jos sille antaa nallen tms. Mietit joskus, että kumpi ensin, tutti pois vai itsekseen nukahtamisen opettelu... Mä sanoisin että ensin tutti pois, koska tutin avulla kuitenkin rauhoittuu nopeammin itsekseen... tai Ida ainakin pysyi tutin kanssa hetken omassa sängyssään, nyt jos sanon hakevani vettä niin tyttö on salamana mun perässä. Ida siis pitää nukuttaa istumalla sängyn vieressä, ehkäpä se joskus oppii nukkumaan itsekseenkin.
Jatu: Käykö Typylle tavallinen maito? Meinaan ainakin Turku-Tukholma reitillä on laivoilla ollu myynnissä sellasia Arlan 2dl-3dl maitopurkkeja, maksoivat joku 50senttiä... Idalle ne ainakin aikoinaan kelpasivat, nyt ei enää maitoa niin huolikaan. Lisäksi ollaan laivalta ostettu karjalanpiirakoita, sämpylöitä, jogurttia iltapalaksi (jostain kahvilasta tms.) Idalle ei myöskään kelpaa valmispuurot.... Tosin en nyt muista että mitä Typy sai syödä, kananmuna tais ainakin olla kiellettyä??
Meidän auto menee huomenna korjattavaksi, voi kun ei tulis isoa laskua... No tulee kuitenkin. Sit ens kuussa pitää maksaa autovakuutus ja vielä se autovero tai mikä lie... Miks kaikki maksut kasaantuu parille viikolle??? Mokoma auto!
Simamin pikkuisella on ollut hurja kuume, onneksi on jo (ilmeisesti) paranemaan päin!
Juhannuksena ollaan ilmeisesti menossa taas kerran kavereiden luo... En niin hirveän innostunut asiasta ole, kun aina siellä on ne samat kuviot ja samat ihmiset rupeaa lopuksi riitelemään. no onneksi mä en ole siinä osapuolena.
Jaahas, imuroimaan pitäis ruveta mut ensin Idalle välipalaa. Kokeillaan mehukeittoa ja muroja, et kelpaiskohan ne...
Petra ja Ida
Ai niin, kateudesta vihreänä täälläkin... johtuen Saamuskan reissusta.
juttelin kyllä äsken ystävän kanssa puoltuntia puhelimessa :-)
PÄivällä puistoiltiin.Näin yhtä puistotuttua näiltä kotivuosilta..2vuotta sitten kesällä oli selvästi laihtunu ja viimekesänä lisää ja taas..sano et 25kg lähteny!!antaa uskoa et täst löllöst vois joksus päästä!
Pojalla oli puistossa kaveri ni typy oli heti karakailemas pois ja sisälle...Ja sain taas juosta kokoajan!Poika kuitenki vähän voi jo vahtia!
Pyykkiä olen pessy ja pari mattoa ja juhannussiivousta alottanu..Pyyhin ovia ja hiki valu!
Olin jumpassa,puistossa jumpattii-ei ollu kylmä!!
Tomeralle kiitos laivavinkeistä..Kyllä typylle tavllinen maito käy,mut hyla on kätsi ku ei tarvi miettiä säilymista..ja kanamuna ei eli piirakat on vähä riski,ku oireilee viel ripulina!Ja typy ei syö leipää..tai syö pikkusen ja sit silppuaa sen lattialle-Ärsyttää!!!!Voit kyllä nuolee ensin!
Simamin pienelle paranemista!!!Hui mikä kurja tauti :-( Enhän kirjottanu ätä uuestaa,ku oon ihan varma et aamul unohtu....
Kai täytys yrittää saada väki unille...
jatu
Ranskassa ei tosiaankaan englanninkielellä koreiltu. Yllättävää oli, etteivät nuoretkaan ihmiset puhuneet sitä. Ravintolassa saatoi olla yksi englanninkielentaitoinen tarjoilija. Minä en puhu ranskaa (takana vain piskuinen ruokalistaranskankurssi menneisyydessä ;)). Cognacissa sen sijaan mukanamme oli Camuksen opas kaiken aikaa. Hän käänsi mm. tynnyrintekijän, master blenderin ja huippukokin (joka piti meille valtavan ihanan kokkikoulun) puheet. Tämäkin saattoi vaikuttaa siihen, että Cognac tuntui sympaattisemmalta :))
♥
siinäpä on tuon muutoin puheliaan poikasemme sanavarasto nykyään :/ Melkoinen tinkaaja ja inttäjä. Jokaiseen asiaan pitää tingata ja sanoa ei. Välillä pilke silmäkulmassa, mutta toisinaan taas niin tosissaan että itkuakin pukkaa. Voisin hetkeksi vaihtaa sellaiseen joo joo mieheen. Tänään pitkästä aikaa jäivät hoitoon huutaen. Pienempi kitisi jo aamun rinkkakenkiensä kanssa, tahtoisi vaan vanhan ja kuluneet PuuhaPete lenkkarit eikä mitään kesäjuttuja. Plaah. Sitten kiukuttelu tarttui isompaan hoitotätin eteisessa ja huudosta ei loppua tullut. Isompi vaati syliin ja haleja tuhat kertaa ja kun sanoin että nyt meen, alkoi ulvoa täyttä kurkkua. Siihen pienempi tunki väliin ja alkoi saman kuoron. Molemmat huusi täyttä kurkkua. Mua vaan nauratti. Hoitaja tuli lopussa ja kaappasi huutavat lapset syliinsä ja painoin oven takanani kiinni. Noh, en mä siitä stressii vedä, sattu vaan huono aamu ja itepä jäin siihen liian kauaksi.
Jotain positiivista: soitin n. 1kk sitten kaupungille, että saisivat hommata pienemmän liukumäen leikkipuistoon, sill' se keltainen kierremäki on kertakaikkiaan liian iso ja vaarallinen. Niin vain tuo liukumäki oli tänään jo paikoillaan ja ihan kuulemma mun soiton ansiosta. Soitin nimittäin perjantaina uudelleen ja kyselin onko mitään tapahtunut, meinasi että menee pystytys loppukesään kun sairaslomia jne. Vaan olivatpahan jo eilen siellä heti aamutuimaan 5 miehen voimin! ja saivat kaksi tolppaa eilen pystyyn, heh. Mutta tänään olivat " urakoineet" . kerrankin kannattee valittaa ja soittaa. Mars mammat leikkipuistojanne moittimaan :)
Koiravanhusta käytin tänään lääkärissä. tahdoin tietää yleistilan ja mielipiteen olotilasta. vaikka kuinka olen aikonut päästää hänet armeliaammille laitumille niin en siihen pysty. Viime vkolla puhuin tuon ihanan eläinlääkräin kaa eutanasiasta ja hän hyvin kauniisti puhui asiasta ja oli tukena. Mutta silti en pysty, ainakan vielä. Koira on ikään nähden virkee, sydän jakeuhkot ok. Juominen ei kai sokeritautia, kun pissassa ei sitä ollut. Patteja ja kyhmyjä on, mutta ei ilmeisesti vaivaa. Vanhus siis olkoot vielä kanssamme, onhan tuo 14 vuotta ollutkin. Nauttikoot kesästä ainakin kerran vielä vapaana tallustellessaan pihamaalla ja auringossa makoillen.
Eipäs tässä kummempia, nukkuun pitis mennä. Huomenna jos saisi väriä päähän ja raidan tynkää miehen avustuksella :/
Jussisuunnitelmat avoinna, en tiiä, kotona tai anoppilassa suvun kaa. Ei tiiä.
Nukkumatteja tarvitseville, paranemista kuumeisille ja duhaisille, rakkautta tarvitsevilla, Lundioita kammareihin, haleja yksinoleville ja kesäisiä ajatuksia taaperoille, jotka kesästä nauttivat!
Tuttis
Öttis. Laitoin sulle s-postia. Toivottavsti en oo myöhässä. Tervetuloa, jos lähistöltä ajelette, mutta voi kyllä olla, että ette mee täältä päinkään. Riippuu ihan reitistä. Keski-Pohjanmaalla asustelen, mutta s-postissa tarkemmin.
Kukkuu. Justiin mietin tuota, että mitä järkeä tässä touhussa on. Eikö voisi vain olla ja nauttia ihanista kesäpäivistä ja vauvamasusta. Voihan olla, että tämä on mullekin viimeinen raskaus ja mä vaan teen ja tohotan ja tavoittelen mahdottomia (siis just siisteyden ym suhteen). Mutta kun nälkä kasvaa syödessä eli kun yhden homman saa tehtyä, niin sitten tulee aina vain lisää, jospa sitten tuonkin...
Simamin pikkuiselle paranemisia.
Saamuska. Tervetuloa takaisin. Kiva,että reissu oli onnistunu. Samoin niillä, jotea eilen unohdin.
PILE!!! Otin viimeks neuvolasta eri esitteitä mukaani ja jossain margariinitiedotteessa sanottiin, että lapset tarvitsevat vähintään 60% rasvaa välttämättömien rasvahappojen saannin turvaamiseksi (tai jotenkin noin). Me ollaan jo jonkin aikaa käytetty levitteenä 35% kevyt Beceliä. Lisäks käytän ruuanlaitossa jonkin verran rypsiöljyä ja sinistä oivariinia (80%). Maitona rasvaton, paitsi pienemmillä 1%gefilus. Juusto Valion arkijuusto, muistakseni 24%. Mä oon aatellu, etteä ennemmin esim juusto sai olla kevyempääkin, mutta oonko väärässä??? Toki muutkin saa vastata, jos tietää, mutta huoli iski siitä, että voiko syödä " liian terveellisesti" .
Saatiin vihdoin suunnileen sovittua juhannuksesta. Aattoaamupv mennään mun kotiin syömän, mutta ei jäädä kokkoa polttamaan, vaan tullaan anoppilaan grillailemaan. Siellä on kuitenki enemmän porukkaa koolla ja pelaamassa pihapelejä ym. Seur päivänä on varmaan taas lättykestit miehen tädin luona. Ja su ois yhdet rippijuhlat, mutta sitä ei vielä päätetty, mennäänkö.
Hyvää yötä ja kauniita unia!
T@hti
Taas helle päivä tulossa, kohta puistoon. Nea syö mansikoita, on ihan hulluna nykyään marjoihin. Ihmettelin kun söi pakkasesta myös puna- ja mustaherukat mustikoiden lisäksi, vaikka ovat aika happamia. Tänään mulla vapaailta, kaverin kanssa kaupungille, ihanaa! :)
SM, ihanaa kuulla matkakuulumisia! :-)
Aavis, muropohjan päälle oon laittanut purkin kermaviiliä, 1 kananmuna, noin 1 dl sokeria, 2 tl vanilliinisokeria, tulee tosi hyvää ja mehukasta. Nyt ei vaan oo ulkomuistissa toi pohja.. Tietty voi kaupankin valmispohjan ostaa, jos kiirus! :)
Toinen helppo:
2½dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta (reilu)
1 tl soodaa (reilu)
1½dl sokeria
2 tl vanilliinisok.
Nämä sekoitetaan keskenään
75g sulat. margariinia
2dl kermaviiliä
1 muna
Nämäkin sekaisin
Sitten yhdistät seokset taikinaksi, helppo kun ei tartte mitään vatkata ja nopea. Päälle sitten raparperiä ja pakastemansikoita, voi vielä sokeria ripotella raparperin päälle, kun ovat niin kitkeriä. 200 astetta 20-30 min. Tarjoa jätsikin, vaniljavaahdon kanssa, nam! Piirakka säilyy jääkaapissakin tosi kosteana ja mehevänä. Voi myös laittaa muita marjoja, tai omenia ja kanelia, nam!
Meidän auto edelleen korjaamolla, ei tietoa millon saadaan :-( Nean vaipattomuus edelleen hyvin etenee, ei vahinkoja eilen.
Tomera, miten yö meni? Toivottavasti tutiton elämä alkaa sujumaan hyvin!
Öttis, hyvää matkaa!
Nyt ei muuta muista, pitää lopetella, aurinkoista päivää!
Enkeli1 ja Nea+minivauva rv 18+1