Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa!!!

20.06.2006 |

Nyt suorastaan vituttaa.. me ollaan vasta hoitojen alkutaipaleella eli siis varsinaisia hoitoja ei ole vielä edes alotettu.. on ihan sairaan turhautunut olo.. oon vihanen kaikille.. meillä hoidot alotetaan aikasintaan viikolla 50.. vasta viikolla 50.. voi tätä epäoikeudenmukaisuutta.. oon vasta 23.. lapsettomuudesta kärsivä.. todellakin kärsivä.. ahdistaa kattoo kun iäkkäät nuoret parit tulee ostamaan lastenvaunuja (oon siis vielä lastentarvikealalla hommissa) esikoisilleen.. hei herätkää.. ehkä olis kannattanu harkita sitä lasten hankkimista sillon kun se vielä olis ollu mahdollista luomusti!

mikäköhän mahtaa olla lapsettomuushoitojen yläikäraja.. no oli mikä tahansa se pitäis laskea ainakin 35 vuoteen.. mieluusti alle.. nelikymppisenä pitäis jo ruveta miettimään mummoutumista.. me ollaan yritetty jo noin kaks vuotta tulla raskaaks.. turhaan.. jos en olis tämmönen jästipääjäärä ja olisin hakeutunu tutkimuksiin jo sillon kaks vuotta sitten, tietäisin että mun synnynnäisen rakkoekstrofian takia mulla on putket tukossa.. missään muussa ei pitäis olla mitään vikaa.. ensikäynnille lapsettomuusklinikalle sentään päästiin suht nopeesti lähetteen pistämisen jälkeen, mutta toi hoitojonon pituus stressaa ihan helvetisti..

tässä sitä nyt sit ollaan ja ihmetellään että mikä on homman nimi.. mitään ei ole kunnolla vielä kerrottu.. ei ole tarkkaa tietoa mitä tulevan pitää.. sen tiedän että pääsen piikittämään itteeni ja koeputkihedelmöitys on tiedossa, mutta that' s it.. jos ne sit syyskuussa valaisis hieman enemmän.. ja koska oon tämmöinen hieman spesiaalitapaus mun on aika turha lueskella muitten kertomuksia ja kokemuksia näistä hoidoista, koska veikkaan ettei mun jutut mee ihan ohjekirjan mukaan.. keltä muulta puuttuu noin 10 senttiä luuta lantiolta keskeltä edestä..

mun on pakko purkaa tätä pahaa oloa jonnekin.. en mä pahalla ketään yksittäistä kohtaan näitä tuntojani pura.. tää on ihan yleistä vittuuntuneisuutta.. joskus on vaan vaikee tajuta miks yksityisellä puolella hoitoihin pääsis heti ja kunnallisella pitää jonottaa yli puol vuotta.. onko se raha mikä ratkasee? jos mulla olis heittää muutama tonni ylimäärästä niin kyllä mäkin menisin yksityiselle.. mut sit taas koska tää mun lapsettomuus ei oo itseaiheutettua enkä oo vetkutellu ja tullu vanhaksi niin koen että oon oikeutettu kunnalliseen hoitoon.. mä en tarvii muuta kun sen että joku kiltti lääkäri ohittaa sen tukoksen ja muu hoituu itekseen.. näin mä ainakin toivon.. mikä siinä voi niin kauan kestää..

eikä mua ahista pelkästään tää että hoitojonot on niin pitkät vaan myös tieto siitä että lapsiluku rajottuu.. no tällä hetkellä olisin tyytyväinen yhdestäkin pikkunyytistä, mutta entä jos haluan enemmän kuin kolme.. mun suurperhehaaveet kariutuu siihen.. kai sitä sit pitäis olla oman/omien lasten kavereittenkin äiti..

kommentoikaa.. mieluusti..

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuit tuossa heti kättelyssä loukkaamaan aika montaa keskustelupalstalaista. Tuliko mieleen, että kaikki " iäkkäät nuoretparit etsimässä lastenvaunuja esikoiselleen" ei välttämättä omasta halustaan ole tulleet vanhemmiksi vasta siinä vaiheessa? Minä esimerkiksi olen halunnut äidiksi viimeiset 13 vuotta, sinä aikana olen yrittänyt yksin ja kumppanin kanssa lukemattomia kertoja ja tuloksena yksi klamydia ja yksi PAS-keskenmeno. Onko mun lapsettomuus sun mielestä " itseaiheutettua" ?

Että jos ihan vaan heräät keskenäsi omaan itsekkyyteesi ja kasvat vähän aikuisemmaksi ennen kuin edes yrität lasta saada. Tai ainakin voisit mennä raivoamaan johonkin muualle kuin tänne, jossa moni kirjoittaja on lapseton yli 35-vuotias ja siitä kovasti kärsii. Kyllä kuule sullakin varmaan perspektiivi muuttuu kunhan kolmekymppiä lähestyy.

Niin ja siitä että pääsee yksityisellä ilman jonottamista - raha tosiaan ratkaisee. Me päätettiin puolison kanssa myydä asunto ja muutettiin vuokralle jotta on varaa hoitoihin. Joo, puoliso on kohta 35 joten ehkä sekin on sun mielestä liian vanha vanhemmaksi, mutta olipa ainakin kämppä mikä myydä. Vertailun vuoksi, meillä yksi PAS maksaa tommosen tonnin luokkaa, itse tulet selviämään poliklinikkamaksuilla. Nää on valintoja, hyvä lapsi! Isona sullakin saattais olla rahaa yksityiselle.

Ja koska oot tommonen spesiaalitapaus niin tosiaan, turhaan varmaan luet muiden kokemuksia piikittelystä ja punktiosta koska varmaan se sulla menee

ihan eri tavalla

ja tuntuu susta

ihan erilaiselta

kuin meistä muista.

Että vaikket muka ketään yksittäistä kohtaan pura tuntojasi niin voisit vähän miettiä kuitenkin mitä sanot. Täältä saa tukea jos sitä pyytää mutta jos tulet v*ttuillen ja haukkuen niin saat varautua siihen että metsä vastaa niin kuin kuin sinne huudetaan (kuten vanhat sanoo).

Vierailija
2/12 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tekstistäsi pystyy hyvin aistimaan sen minkä kerroit jo otsikossa:ahdistaa!!!

Tännehän näitä ajatuksia saa purkaa, sitähän varten nämä palstat ovat:)

Itselleni " pisti korvaan" tuo miten kärkkäästi suhtuduit näihin " iäkkäisiin nuoriin pareihin" , jotka tulevat ostamaan vaunuja esikoisilleen.....ja se miten mielestäsi 35 ikävuoden jälkeen pitäisi jo ruveta ajattelemaan " mummoutumista" , hmmm....

Olen kanssasi siinä kohtaa samaa mieltä, että monet lykkäävät lasten hankkimista tuonnemmaksi koulutuksen, töiden yms. (mielestäni sivuseikkojen) vuoksi, mutta on MONIA sellaisia pareja, jotka voivat joutua käymään JOPA 10 vuotta hoidoissa ennen kuin saavat kaivatun pikkuisen.

Tilanteesi kuulostaa kovin ikävältä ja uskonkin, ettei täällä ole montaa ihan samassa tilanteessa olevaa, mutta lapsettomuus on sinänsä kaikille kuitenkin aivan yhtä koskettava ja arka asia-huolimatta syistä tai sen kestosta! Kyllä täällä pyörii monia ikäisiäsi jopa nuorempiakin.

Itse tosin kuulun niihin, joiden pitää ruveta miettimään sitä mummoutumista jo viiden vuoden kuluttua...hui, itse kyllä ajattelin, etten ihan kuitenkaan vielä silloin :D

Ja noista jonoista....Kyllä se kuules on hyvin pitkälle niin, että rahalla saa ja hevosella pääsee mikä ON todella väärin :( Julkisella puolella jonot voiva paikkakunnasta riippuen olla hyvinkin pitkiä!! Itse aloitimme aikoinaan julkisella puolella, jonka jälkeen 2. hoito tehtiin yksityisellä(sinä aikana kun jonotimme toiseen hoitoon julkiselle), 3. hoito tehtiin julkisella, 4. taas yksityisellä, 5. julkisella, 6. ja 7. yksityisellä.... Kaikkeen tuohon suttaantui 4-5 vuotta aikaa enkä edes tullut raskaaksi :( Rahaa paloi, mutta niitä ei ainakaan meidän perheessä tuossa tilanteessa voitu laskea!!! Kaikkemme teimme, vaikkei tulosta hoidoilla saatukaan aikaan!!

Mikäli et ole valmis lähtemään yksityiselle puolelle, jossa hoitoa saa nopeasti IKÄÄN katsomatta ( tai tosiaan 40 v. taitaa olla tuo raja), niin sitten ei kai taida olla muita vaihtoehtoja kuin odottaa.

Odottaminen on todella ikävää, sen tietää jokainen, joka täällä pyörii. Kaiken haluaisi tapahtuvan HETI, koska lapsen kaipuu on valtava ja tuntee, ettei aikaa ole hukattavaksi.

Toivon kaikkea hyvää Sinulle ja Aurinkoista kesää!

Terkuin: Je_Ni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistavaahan se on, että maailman luonnollisin asia ei tapahdu luonnollisesti. On myöskin ahdistavaa joutua odottamaan mahdollisia hoitoon pääsyä. On ahdistavaa huomata kuukausi kuukauden perään, että kuukautiset tulevat aina ajallaan. Aikaa kuluu ja syli on tyhjä.

Ikäväähän kaikki tämä on, mutta jokaisella meillä on tarina takana ja mahdollisesti syykin siihen että vieläkään vaikka yli kolmikymppiseksi on jo päästy ei ole edes ensimmäistä lasta. Onneksi hoitojen rajaaminen toivomallasi tavalla ei kuulu tämänpäivän yhteiskunnan oikeudenmukaisuus periaatteisiin tällä hetkellä - toivottavasti ei myöskään jatkossa. Näin ollen meilläkin ehkä on mahdollisuus saada se nyytti.. Mutta toisaalta, emme suinkaan ole jonoja kasvattamassa. Ainakin tällä kolmikymppisparilla on koulutus ja ammatti, jolloin hoitojen kustantaminen on myös mahdollista omasta kukkarosta. Onko sekään oikein, että niin tarvitsee lähinnä niiden jonojen takia tehdä - siihen en ota kantaa.

Leia - jo yli kolmikymppinen

Vierailija
4/12 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehoittaisin sinua vaihtamaan työpaikkaa mahdollisimman nopeasti. Ei ole reilua työnantajaa, asiakkaita eikä itseäsi kohtaan olla työpaikassa mikä aiheuttaa ahdistusta ja jossa asenne asiakkaita kohtaan on tuollainen.

Toisekseen kysyisin sinulta: jos aletaan lokeroimaan ihmisiä (nelikymppisten pitää olla jo " mummoluokassa" jne.) niin valaisisitko hieman millä perusteella haluat rajoittaa hoitoja julkisella ja potkia muita pois edestäsi jonosta: terve 36-vuotias, vuosia lasta yrittänyt 37-vuotias, ei syytä löydetty, endosta kärsivä 37-vuotias, sokeat, eplieptikot? Muuta synnynäistä vikaa potevat? Uuups...

Itse olen sitä mieltä että ennen lapsen hankintaa jokaiselle pitäisi tehdä vanhemmuus testi: miten aiot lapsesi kasvattaa, miten aiot lapsestasi huolehtia, suvaitsevaisuus muita ihmisiä kohtaan jne. (tosin kukahan ne kriteerit loisi, toivottavasti ei sellainen joka pistää nelikymppisen mummokaartiin). Ehkä moni kaksikymppinen pantaisiin vielä kasvamaan muutamaksi vuodeksi... Kun taas toinen samanikäinen on täysin kypsä vanhemmuteen. Ehkäpä ei aina olekaan niin huono asia nuo jonot, siinä on aikaa pohtia omaa kysyyttään, asenteita muita ihmisiä kohtaan ja kaiken kaikkiaan omaa mahdollista vanhemmuuttaan.

Toivottavasti pääset katkeruudestasi ja ahdistuksestasi ja kaikesta huolimatta toivotan sinulle ja puolisollesi onnea tällä pitkällä taipaleella.

Älä anna muiden aiheuttaa lisävitutusta tässä muutenkin niin vaikeassa tilanteessa. En minäkään anna kenenkään rajoittuneen lastenvaunumyyjän, joka ei tiedä yhtään minun elämästäni, irvistellä selän takana jos joskus niin onnellisesti käy että sinne vaunuhankintoihin asti pääsen.

Tällä palstalla kun loppujen lopuksi kaikki niissä samoista jonoista tai samoista yksityispuolen maksuista, hoidoista, lääkityksistä, toiveista ahdistuksista, pettymyksistä syystä tai toisesta kärsitään.

Vierailija
5/12 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nunnu83 olen melkein samanikäinen kuin sinä ja nuori siis. Kyllä välillä ahdistaa ja ottaa päähän mitä tyhmemmätkin syyt tässä lapsettomuudessa. Ymmärrän että suusta pääsee sammakoita ( varsinkin silloin kun niitä saa muilta kuulla omaan lapsettomuuteen), mutta täytyy ymmärtää ettei kannata lähteä paikassa jossa voi antaa ja saada tukea niin ihan mitä tahansa laukomaan. Meitä on täällä moneen ikään, tapaan, ja kansalaisuuteen ihmisiä ja mikä ainakin omasta mielestä on hieno asia. Joka löytää tukea jostain. Sitä kai me täältä eniten haemme. Jaksamista kestää koko lapsettomuus.

Myönnän joskus oikein ahdistaa kaikki " ihanat" ihmiset vauvamahoineen ja vaunuineen, varsinkin omista arvoista poikkeavat ihmiset. Itse ainakin koen pahan kaikki alkoholistit ja narkkarit. Niitä kun työssäni tapaan mahoineen. Kyllä joskus tekisi oikein mieli " kaapata" lapsi ja sulkea se syliin turvaan. MUTTA vain AJATUKSISSA siis. Enkä silti voi mennä heille huutelemaan ja loukkaamaan. Päin vastoin yritän auttaa, se on paras apu myös lapselle.

Olen ainakin itse tosi onnellinen siitä että täällä uskaltaa purkaa ja käydä keskustelua. Ja toivon että se niin saa jatkuakin ihan aikuisten juttuina.

[color=blue] Jaksamista ja voimia kaikille lapsettomille [/color]

Vierailija
6/12 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä harmituksesi ja katkeruutesi: totta kai haluaisit hoitoon nopeasti, niin kuin varmasti jokainen meistä lapsettomuudesta kärsivä. Toivottavasti hoidot tepsivät nopeasti sitten kun hoitoon pääsette!

Tällä palstalla monet ovat joutuneet käymään vuositolkulla hoidoissa ikään katsomatta. Itselläni todettiin pco (tietynlainen hormoniepätasapainotila) jo 19-vuotiaana, eikä luomutärppeihin ole ikinä ollut mahdollisuutta. Sen kummemmin tässä erittelemättä voin mainita että elämä on kuljettanut minua siihen malliin että vasta yli 35-vuotiaana minulla on ollut mahdollisuus aidosti toivoa lasta. Kuulun siis tuohon kovasti halveksumaasi ikäryhmään, olen jopa yli 40. En kuitenkaan usko, että olen tulppana sinun hoidoillesi. Viimeisimmät hoidot (tuhansia euroja lääkkeineen) olemme maksaneet mieheni kanssa täysin omasta pussista, enkä tiedä korvaako Kela niistä senttiäkään. Meistäkin olisi ollut toki mukavampaa raskautua ilmaiseksi, joten siinä olemme sinun kanssasi samoilla linjoilla! :)

Meillä lopulta tärppäsi, enkä aio pyytää sitä anteeksi nuoremmilta naisilta, vaikka sydämestäni toivon että jokainen lasta toivova ikään katsomatta sen myös saisi!

Jaksamista myös valitsemallesi alalle, vaikka meitä ¿iäkkäitä nuoria pareja¿ siellä kiusanasi pyöriikin!

intiaX

Vierailija
7/12 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä epäoikeudenmukaisuutta!

Tämä on toki se palsta, mistä löytyy lapsettomuudesta kärsiville ja ahdistuville vertaistukea, mutta kannattaisi ehkä hieman miettiä, miten asiansa ilmaisee. Muistuta minua, että tulen sanomaan sinulle, kun olet yrittänyt seuraavat 15 v saada lasta, että " mitäs et hankkinut lapsia silloin kun olisit saanut niitä luomusti!" Vai lopettaisitko tosiaan hoidoissa käymisen tai toivomisen pelkästään sen takia, että ' mummoikä' lähestyy?

Kuten joku tuolla aikaisemmin jo mainitsikin, näillä mummoikää lähestyvillä on ne vakituiset tulot, joista maksaa yksityisellä käyminen. Kyse on valinnoista. Kaikki eivät valitse yli kolmikymppisinä lapsensaamista, toisilla saattaa kestää raskaaksi tuleminen vain kauan. Mistä oletkaan saanut päähäsi, että yli 35 vuotiaat olisivat lapsettomia ikänsä takia = itseaiheutetusti? Koen tämän todella ylimielisenä ja loukkaavana ajatuksena.

Tosiaan kannattaisi ensin ehkä hieman katsoa sinne peiliin ja etsiä semmoista aikuista asennoitumista ja elämänkokemusta ennenkuin alkaa loukkaamaan muita. Kirjoituksesi luettuani ensimmäinen ajatus oli, että tämän on pakko olla provo, tai ainakin tarkoituksella kärjistetty reaktioiden herättämiseksi. Jos näin on, niin kiitos siitä, että tulet tänne loukkaamaan muutenkin vereslihalla olevia. Tietysti sinun on helppo tulla tänne huutelemaan, kun olet spesiaalitapaus, etkä jatkossa tarvitse siis vertaistukea niissä pisteilyissä ynnä muissa.

Toivotan sinulle voimia hoitoihin ja muutenkin elämään. Todennäköisesti elämä muokkaa asenteitasi, jahka vielä vähän kasvat ja kypsyt.

-v-

Vierailija
8/12 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saman ikäinen kuin kirjoittaja. En voi uskoa että tuo tarina on edes totta. Jos todella on noin lapsellinen, niin ei ehkä kannattaisi yrittää hankkia niitä lapsia vielä. Ehkä sitten " mummona" olet tarpeeksi aikuinen.

Luuletko todella että muille tämä asia on helppo!?!?! Ja varmasti ne kaikki ihmiset siellä jonossa on ihan yhtä ansaitusti siellä.

Huh huh, kaikkea sitä joutuu lukemaan...

Vierailija
9/12 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan iästä riippumatta. Vanhempien on parempi olla aikuisia.

t. illuusio (37 v) ja ivf-poika 7kk

ps. sorry, mutta oli vähän pakko purkautua.

Vierailija
10/12 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua ahdistaa suunnattomasti lapsettomuutenne? Silti kieltäisit lapsettomuushoidot muilta, jotka ovat jonossa edelläsi? Luuletko, että näitä kutsumiasi " iäkkäitä" pareja ei ole koskaan lapsettomuus ahdistanut? Itse haluat hullun lailla oman vauvan, mutta et välttämättä soisi sitä muille.. :o

Vierailija
11/12 |
22.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n kirjoitus on todellinen, mutta jos niin sattuisi olemaan, niin kyllä se elämä opettaa.....

Sääli, jos tämä palsta pilataan provoilla. Täällä on mielestäni ollut hyvä " palstahenki" ikään tai sairauteen katsomatta.

Hyvää juhannusta ja plussaonnea kaikille!!

T: M ja paspoika 1v

Vierailija
12/12 |
23.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kommentit olivat tervetulleita ja toivottuja.. olenkin aina halunnut tietää mikä ajaa ihmiset odottamaan myöhemmälle iälle tämän asian kanssa.. nyt ehkä ymmärrän sitä hieman..

Olin todella ahdistunut tekstiäni kirjoittaessa.. en saanut koko yönä nukuttua.. ehkä aikaisemmin päivällä käymäni keskustelu erään tuttavani kanssa sai ajatukset valloilleen..

Tahdon pyytää anteeksi niiltä joita loukkasin.. kerroin vain mitä itse ajattelen ja miltä minusta tuntuu kun ahdistaa.. äitiys ei ole iästä kiinni se on asenteessa.. toisten mielestä olen täysi kakara enkä ansaitse äitiyttä.. kukapa sen ansaitsee.. se on jotain minkä saamme.. toiset luojan lahjana ja toiset lääkärin antamana.. adoptoidut lapset ovat kasvaneet sydämissä..

Tämä on meidän kaikkien tällä palstalla vierailevien asia.. en väheksy sitä lainkaan.. jokainen tuntee omana aikanaan olevansa valmis äitiyteen.. ehkä sinulla se on vasta huomenna, minulla se on tänään..

Koulun penkillä olen istunut jo useamman vuoden.. nyt jo toinen ammattitutkinto lukion jälkeen tähtäimessä.. työtäni en vaihtaisi mistään hinnasta.. rakastan sitä.. vaikka välillä ahdistaa se menee ohi.. ketäpä ei oma työnsä joskus ahdistaisi.. ja olen minä onnellinen niitten asiakkaitten puolesta.. haluan myydä heille vain parasta.. minusta jokainen uusi elämä on ansainnut parhaat ainekset ja parhaat vaunut ja parhaan turvakaukalon.. hoivaan ja suojelen näitä kaikkia pieniä sitä kautta.. antamalla heille hyvän paikan köllötellä ja nukkua sekä mahdollisuuden matkustaa turvallisesti.. voiko sitä enempää antaa..

Hauskaa juhannusta teille kaikille.. jokaiselle tasapuolisesti..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi