Elän mielestäni ihan terveellisesti mutta en vain laihdu/pysy hoikkana
Pystyn pudottaa kiloja kun lasken kalorit vähiin ja pysyn siinä tarkalleen ja hikoilen joka päivä tunnin lenkillä. Mutta sitten aina alkaa se tavallinen elämä... syön 4 kertaa päivässä ihan tavallista, vaihtelevaa kotiruokaa. Herkkuja kerran kaks viikossa ja mielestäni aivan kohtuullisen määrän, esim karkkipussi jaetaan perheen kesken. En juo alkoholia enkä sokerisia limsoja. Liikun hengästyttävää liikuntaa pari kertaa viikossa puoli tuntia, lisäksi arkikävelyä päivittäin. Näin sitten paino alkaa taas hiipiä muutaman kilon ylöspäin ja pysähtyy yleensä johonkin n. 5-10 kg ylipainon puolella. Sanotaan että pitäisi tehdä elämäntapamuutos, mutta kun näin mä haluaisin elää. Syön terveellistä ruokaa mutta rennosti. Ja tunnen itseni muuten terveeksi, mutta näytän isolta ja sitähän minä olen, lihava! Haluaisin olla hoikka, että voin pukeutua niin kuin haluan kivoihin vaatteisiin. Tuntuu olevan työn ja tuskan takana...
Kommentit (65)
Onko nuo tunnin lenkit siis lähinnä hölkkää/juoksua? Luulisi että silloin riittäisi. Oon itse huomannut, ettei enää riitä että kävelen paljon vaikkakin reippaasti, vaan minulle pitää olla lisäksi 4-6 tuntia viikossa jotain sellaista liikuntaa missä lihakset rasittuvat kunnolla ja hiki valuu että vartalo pysyy hyvänä. Lisäksi pitää oikeasti syödä aika paljon kunnon ruokaa ja juoda vettä että aineenvaihdunta pysyy hyvänä. Olen siis kolmekymppinen nainen.
No nyt huomasinkin että kirjoititkin että silloin paino pysyy kurissa KUN teet noita lenkkejä ja muuten ei :D Ei sitä oikotietä onneen varmaan ole, omalla kohdalla toimii kun löysin lajeja joista oikeasti tykkään (kiipeily ja tanssi) ja joissa aika kuluu nopeasti kavereiden kanssa.
T. 3
Kerrohan tarkemmin mitä tuo "terveellinen ruoka" on?
2 x 30 min arkikävelyä rasittavampaa liikuntaa on kovin vähän, ihan terveydelliseltäkin kannalta.
Käy puntilla muutaman kerran viikossa niin huomaat eron muutamassa kuukaudessa
Kannattaa mennä salille. Lihas vie vähemmän tilaa kuin läski ja kuluttaa enemmän energiaa levossa. Tosin sapuskahan se lopulta määrittää paljolti terveyttä ja kropan koostumusta.
"Ihan tavallinen arkiruoka" voi olla mitä vaan.
Kävimme työkaverini kanssa töiden jälkeen ruokakaupassa ostamassa "kotiin jotain tavallista arkiruokaa". Hän osti itselleen ja miehelleen iltaruoaksi HK:n sinisen lenkin, kaksi pussillista pakasteranuja ja 2x1,5 l limua. Minä ostin kanasuikaleita ja pakastevihanneksia wokkiin..
Keski-ikäisenä miehenä olen huomannut, että ilmeisesti oma "ominaispaino" on hieman alle 10 kg painoindeksin suositusten yläpuolella. Eli aktiivisella laihduttamisella painon saa normaalin puolelle, mutta ns. normaalilla syömisellä ja elämisellä hiljalleen paino nousee takaisin entisiin lukemiin, mutta ei siitä yli. Kuulostaa naurettavalta, mutta näin se on ollut jo parikymmentä vuotta.
Kuten sanoin, ruoka on vaihtelevaa. Yhtenä päivänä voin syödä ranskalaisia ja nakkeja, toisena kasviskeittoa ja kananmunia, kolmantena paistettuja muikkuja. Aamu- ja välipala on ruisleipää juustolla ja kasviksilla ja kahvia. En nimenomaan haluaisi kieltää mitään vaan nauttia monipuolisesta ruoasta. Liikunnasta vielä, minulla on crosstrainer jolla teen rasittavan treenin 2 kertaa viikossa. Muuten liikun töissä kävellen ja koiran kanssa joka ilta kävelylenkki. En ajattele että näillä elintavoilla voisin olla huippukunnossa ja timmi, mutta ihmetyttää miten vaikeaa olisi pysyä edes normaalipainon rajoissa kun minusta tavoissani ei mikään ole pahasti pielessä. Ap
Todennäköisesti syöt enemmän kuin kulutat. Kenties vielä syöt usein jolloin inskat on koholla lähes jatkuvasti ja varastointi on taattua.
Ruokaa 4 kertaa päivässä?? Se on liikaa. Minä syön lounaalla oikeastaan kuinka osljon vaan mahtuu (toki terveellistä perus ruokaa, esim kalaa / perunaa / kananmunaa/ salaattia / raejuustoa / näkkileipää..) ja sitten iltapäivällä välipalan klo.17 joka sekin on aika runsas, mutta muuten juon vaan vettä ja kahvia. Jos lisään tähän yhdenkin ruuan, alan lihoa.
Pääsetkö vaikka työterveyteen juttelemaan asiasta?
Vaikuttaa, että elämäntavat ihan kunnossa.
Tuli mieleen, että voisiko olla PCOS tai kilpirauhasen kanssa ongelmia?
Toki jotkut ovat sanoneet, että hiilareiden vähentäminen sieltä 100-400 gr päivässä alle sataan jeesaa, koska ovat herkempiä hiilareiden aiheuttamalla verensokerin nousulle, mutta tämä ihan vaan ajatus.
Laske kalorit muutaman päivän aterioista. Todennäköisesti syöt enemmän kuin kulutat ja siinä on syy.
Ylikaloreilla paino nousee hiljalleen ja kun saavutat painon, jolla kulutat syömäsi määrän, painonnousu lakkaa. 80kg painolla peruskulutus on enemmän kuin 70kg painolla
Kuten #10 sanoi, siinä sun "tavallisessa kotiruuassa" on liian isot kalorimäärät ja annoskoot.
Itse olen laihtunut 6 kiloa viime elokuusta, kun syön n. 1500kcal per päivä. Ei edes ole nälkä kun sisällytän tuohon paljon kuitupitoisia kasviksia, proteiinia ja mm. täysjyvää.
Minkä ikäinen olet? Kun täyttää 40, painon pitäminen kurissa on kyllä vaikeaa, on huomattu.
Älä ajattele niin, että pitäisi kieltää itseltä mitään. Lisää mielummin ruokavalioon terveellisiä ruoka-aineita. Reilusti kasviksia ihan joka aterialla. Näin muun ruoan osuus jää pienemmäksi. Perinteine lautasmalli toimii tässä. Eli ruoalla puolet lautasesta kasviksia, aamupalalle lisäät kasviksia, marjoja ym. reilusti. Saatko tarpeeksi proteiinia? Entä hyviä rasvoja?
Lihaskuntotreeniä suosittelen minäkin. Pelkkä kävely ei riitä enää 40+ iässä. Jos et halua salille, kokeile kahvakuulaa, kehonpainoharjoittelua ym. Joka tapauksessa niin, että treeni on nousujohteista eli painot/rasitus nousee etkä hinkkaa samoilla painoilla kuukaudesta toiseen. Perusliikkeitä erilaisia kyykkyjä, penkkipunnerrusta, selkälihaksia jne.
Lataa jokin laihdutusappi ja punnitse ruokasi viikon parin ajan ja laske kalorit. Tulet luultavasti yllättymään ja samalla saat selityksen liikakiloillesi.
Jos minä söisin 4 kertaa päivässä ns ison aterian, kierisin kuin pallo.
Olen hoikka ja syön kerran päivässä lämpimän aterian. Aamulla syön voileivän. Iltapäivästä toisen voikkarin ja illasta ehkä vielä yhden. Ja kerran päivässä syön yhden omenan.
Lämpimällä aterialla otan sitä lämmintä ruokaa niin, että voisin olettaa siinä olevan riittävästi energiaa. En ahda sillä napaani täyteen, vaan sitten "tilkitsen raot" tuoreella vihreällä, joka sitten usein on ateriasta sen 50%.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Kun täyttää 40, painon pitäminen kurissa on kyllä vaikeaa, on huomattu.
Älä ajattele niin, että pitäisi kieltää itseltä mitään. Lisää mielummin ruokavalioon terveellisiä ruoka-aineita. Reilusti kasviksia ihan joka aterialla. Näin muun ruoan osuus jää pienemmäksi. Perinteine lautasmalli toimii tässä. Eli ruoalla puolet lautasesta kasviksia, aamupalalle lisäät kasviksia, marjoja ym. reilusti. Saatko tarpeeksi proteiinia? Entä hyviä rasvoja?
Lihaskuntotreeniä suosittelen minäkin. Pelkkä kävely ei riitä enää 40+ iässä. Jos et halua salille, kokeile kahvakuulaa, kehonpainoharjoittelua ym. Joka tapauksessa niin, että treeni on nousujohteista eli painot/rasitus nousee etkä hinkkaa samoilla painoilla kuukaudesta toiseen. Perusliikkeitä erilaisia kyykkyjä, penkkipunnerrusta, selkälihaksia jne.
Ei se iästä ole kiinni vaan ruuan määrästä.
Itse olen 48 ja tytär opetti ruokapäiväkirjan tekoa, siihen kirjaan päivittäin pakettien selosteista mitä kilokaloreita on minäkin viikonpäivänä tullut syötyä.
Lääkäri laski, että peruskulutukseni yhtään mitään tekemättä on noin 1850kcal per päivä. Syön jokaikinen päivä alle tuon, joskus merkittävästi vähemmän, joskus ihan siinä rajalla.
Olen laihtunut vuoden 2019 aikana yli viisitoista kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäisenä miehenä olen huomannut, että ilmeisesti oma "ominaispaino" on hieman alle 10 kg painoindeksin suositusten yläpuolella. Eli aktiivisella laihduttamisella painon saa normaalin puolelle, mutta ns. normaalilla syömisellä ja elämisellä hiljalleen paino nousee takaisin entisiin lukemiin, mutta ei siitä yli. Kuulostaa naurettavalta, mutta näin se on ollut jo parikymmentä vuotta.
Tästä on kyse. Apn kilomäärä hakee itselle ominaiseen painoon, jonka alla pysyy vain kituuttaen.
Se pysyy samana, joskin sairaudet, lääkkeet, vaihdevuodet voi muuttaa kuviota.
Ihan realistinen ajatus, että BMI on noin 27, kun syö reippaanlaisesti, ei harrasta liikuntaa ja syö sokerijuttuja 1-2 kertaa viikossa.
Aikuisen ei kannattaisi syödä karkkia oikeastaan koskaan. Sokerin sietokyky elimistössä laskee iän myötä eivätkä ne toki ole lapsillekaan mitään terveysruokaa.
Onkohan sinulla monirakkulaiset munasarjat? Minulla oli samaa ongelmaa ja sieltähän se selitys sitten löytyi. Laihdutus auttoi ongelmaan, ja se kun aloin harrastaa voimaharjoittelua.