Elän mielestäni ihan terveellisesti mutta en vain laihdu/pysy hoikkana
Pystyn pudottaa kiloja kun lasken kalorit vähiin ja pysyn siinä tarkalleen ja hikoilen joka päivä tunnin lenkillä. Mutta sitten aina alkaa se tavallinen elämä... syön 4 kertaa päivässä ihan tavallista, vaihtelevaa kotiruokaa. Herkkuja kerran kaks viikossa ja mielestäni aivan kohtuullisen määrän, esim karkkipussi jaetaan perheen kesken. En juo alkoholia enkä sokerisia limsoja. Liikun hengästyttävää liikuntaa pari kertaa viikossa puoli tuntia, lisäksi arkikävelyä päivittäin. Näin sitten paino alkaa taas hiipiä muutaman kilon ylöspäin ja pysähtyy yleensä johonkin n. 5-10 kg ylipainon puolella. Sanotaan että pitäisi tehdä elämäntapamuutos, mutta kun näin mä haluaisin elää. Syön terveellistä ruokaa mutta rennosti. Ja tunnen itseni muuten terveeksi, mutta näytän isolta ja sitähän minä olen, lihava! Haluaisin olla hoikka, että voin pukeutua niin kuin haluan kivoihin vaatteisiin. Tuntuu olevan työn ja tuskan takana...
Kommentit (65)
Oletko laskenut sun normaalin arkiruoan kalorit?
Toimistyöläisen kulutus on aika pientä...
Vierailija kirjoitti:
Pääsetkö vaikka työterveyteen juttelemaan asiasta?
Vaikuttaa, että elämäntavat ihan kunnossa.
Tuli mieleen, että voisiko olla PCOS tai kilpirauhasen kanssa ongelmia?
Toki jotkut ovat sanoneet, että hiilareiden vähentäminen sieltä 100-400 gr päivässä alle sataan jeesaa, koska ovat herkempiä hiilareiden aiheuttamalla verensokerin nousulle, mutta tämä ihan vaan ajatus.
Ihan vajaa on ajatus siitä, etteikö insuliini aiheuttaisi rasvan varastoitumista ja insuliiniresistentillä tai muuten verensokeria nostattavalla sitä insuliinia riittää.
Minusta liikut tosi vähän. Onko sinulla urheilukelloa, jolla seuraat päivittäistä kalorinkulutusta ja askelien/aktiivisuuden määrää?
Voi myös olla, että annoskoko on sinulla pielessä.
Entä ruokajuomat - lasketko ne mukaan? Moni juo ruoan lisäksi maitoa niin paljon että se maito yksin riittäisi päivän aterioiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Kun täyttää 40, painon pitäminen kurissa on kyllä vaikeaa, on huomattu.
Älä ajattele niin, että pitäisi kieltää itseltä mitään. Lisää mielummin ruokavalioon terveellisiä ruoka-aineita. Reilusti kasviksia ihan joka aterialla. Näin muun ruoan osuus jää pienemmäksi. Perinteine lautasmalli toimii tässä. Eli ruoalla puolet lautasesta kasviksia, aamupalalle lisäät kasviksia, marjoja ym. reilusti. Saatko tarpeeksi proteiinia? Entä hyviä rasvoja?
Lihaskuntotreeniä suosittelen minäkin. Pelkkä kävely ei riitä enää 40+ iässä. Jos et halua salille, kokeile kahvakuulaa, kehonpainoharjoittelua ym. Joka tapauksessa niin, että treeni on nousujohteista eli painot/rasitus nousee etkä hinkkaa samoilla painoilla kuukaudesta toiseen. Perusliikkeitä erilaisia kyykkyjä, penkkipunnerrusta, selkälihaksia jne.
Ei se iästä ole kiinni vaan ruuan määrästä.
Itse olen 48 ja tytär opetti ruokapäiväkirjan tekoa, siihen kirjaan päivittäin pakettien selosteista mitä kilokaloreita on minäkin viikonpäivänä tullut syötyä.
Lääkäri laski, että peruskulutukseni yhtään mitään tekemättä on noin 1850kcal per päivä. Syön jokaikinen päivä alle tuon, joskus merkittävästi vähemmän, joskus ihan siinä rajalla.
Olen laihtunut vuoden 2019 aikana yli viisitoista kiloa.
Montako vuotta olet painanut 15 kiloa enemmän kuin nyt? Vai kertyikö kilot pikkuhiljaa, kunnes vuosi sitten havahduit asiaan? Kyllä se aineenvaihdunta vain hidastuu siinä noin 4-kymppisenä, ja jos ei joko ala katsoa tarkemmin syömisiään ja/tai lisäämään liikuntaa, kilot alkaa kertyä. Ja ihan totta, ruoan määrä ratkaisee ja sen hahmottamisessa ruokapäiväkirja auttaa. Niitä on myös ilmaisina sovelluksina, jos auttaisi ap:ta tai muita asian kanssa kamppailevia.
Ihmisillä on usein jokin tietty paino, jossa keho mielellään pysyttelee eikä siitä isosti liho/laihdu. Ainakaan kovin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Kun täyttää 40, painon pitäminen kurissa on kyllä vaikeaa, on huomattu.
Älä ajattele niin, että pitäisi kieltää itseltä mitään. Lisää mielummin ruokavalioon terveellisiä ruoka-aineita. Reilusti kasviksia ihan joka aterialla. Näin muun ruoan osuus jää pienemmäksi. Perinteine lautasmalli toimii tässä. Eli ruoalla puolet lautasesta kasviksia, aamupalalle lisäät kasviksia, marjoja ym. reilusti. Saatko tarpeeksi proteiinia? Entä hyviä rasvoja?
Lihaskuntotreeniä suosittelen minäkin. Pelkkä kävely ei riitä enää 40+ iässä. Jos et halua salille, kokeile kahvakuulaa, kehonpainoharjoittelua ym. Joka tapauksessa niin, että treeni on nousujohteista eli painot/rasitus nousee etkä hinkkaa samoilla painoilla kuukaudesta toiseen. Perusliikkeitä erilaisia kyykkyjä, penkkipunnerrusta, selkälihaksia jne.
Ei se iästä ole kiinni vaan ruuan määrästä.
Itse olen 48 ja tytär opetti ruokapäiväkirjan tekoa, siihen kirjaan päivittäin pakettien selosteista mitä kilokaloreita on minäkin viikonpäivänä tullut syötyä.
Lääkäri laski, että peruskulutukseni yhtään mitään tekemättä on noin 1850kcal per päivä. Syön jokaikinen päivä alle tuon, joskus merkittävästi vähemmän, joskus ihan siinä rajalla.
Olen laihtunut vuoden 2019 aikana yli viisitoista kiloa.
Montako vuotta olet painanut 15 kiloa enemmän kuin nyt? Vai kertyikö kilot pikkuhiljaa, kunnes vuosi sitten havahduit asiaan? Kyllä se aineenvaihdunta vain hidastuu siinä noin 4-kymppisenä, ja jos ei joko ala katsoa tarkemmin syömisiään ja/tai lisäämään liikuntaa, kilot alkaa kertyä. Ja ihan totta, ruoan määrä ratkaisee ja sen hahmottamisessa ruokapäiväkirja auttaa. Niitä on myös ilmaisina sovelluksina, jos auttaisi ap:ta tai muita asian kanssa kamppailevia.
En ole hän, mutta minulla kilot kertyivät jo aikaisemmin eikä nelikymppisenä ole tullut lisää. Toivottavasti ei ala tulla viisikymppisenäkään, näissä 80 kilossa on ihan tarpeeksi.
Yleensä syynä on annoskoot. Jos on keski-ikäinen, ei-fyysistä työtä tekevä nainen niin saa oikeasti syödä aika vähän. Silloin on joko syötävä todella pieniä annoksia, tai hyvin vähäkalorista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, ruoka on vaihtelevaa. Yhtenä päivänä voin syödä ranskalaisia ja nakkeja, toisena kasviskeittoa ja kananmunia, kolmantena paistettuja muikkuja. Aamu- ja välipala on ruisleipää juustolla ja kasviksilla ja kahvia. En nimenomaan haluaisi kieltää mitään vaan nauttia monipuolisesta ruoasta. Liikunnasta vielä, minulla on crosstrainer jolla teen rasittavan treenin 2 kertaa viikossa. Muuten liikun töissä kävellen ja koiran kanssa joka ilta kävelylenkki. En ajattele että näillä elintavoilla voisin olla huippukunnossa ja timmi, mutta ihmetyttää miten vaikeaa olisi pysyä edes normaalipainon rajoissa kun minusta tavoissani ei mikään ole pahasti pielessä. Ap
Se on se ruoka mistä ne kilot tulee.... jätä esimerkiksi juusto pois leivän päältä ja muutenkin katso tarkemmin mitä syöt. Syö laadukasta ruokaa, ei mitään valmisaterioita tai tuotteita.
Onko lautasellasi puolet kasviksia ilman salaatinkastiketta?
Vierailija kirjoitti:
Kuten #10 sanoi, siinä sun "tavallisessa kotiruuassa" on liian isot kalorimäärät ja annoskoot.
Itse olen laihtunut 6 kiloa viime elokuusta, kun syön n. 1500kcal per päivä. Ei edes ole nälkä kun sisällytän tuohon paljon kuitupitoisia kasviksia, proteiinia ja mm. täysjyvää.
Tämä! Sillä on todellakin väliä, mistä koostaa sen esim. 2000 kcal/pv jolla paino pysyy vakiona.
Valkoista leipää, pastaa, riisiä ja sokeria = hiilarihöttöä = jatkuva nälkä verensokerin heitellessä ja koko aja tekee mieli lisää.
Vähärasvaista protskua (kala, liha maitotuotteet), laadukkaita rasvoja (kasviöljyt, pähkinät, siemenet), kasviksia, marjoja, täysjyvää = välillä vaikea saada tuo 2000 kcal syötyä kun on kylläinen koko ajan 😊
No minä esimerkiksi en syö koskaan (no kerran viidessä vuodessa) nakkeja ja ranskalaisia, koska se nyt vaan on sellainen kombo, minkä olen huomannut lihottavan minua erittäin tehokkaasti.
Saman tekee se, jos sallii itselleen pikkasen karkkia, keksejä tai jäätelöä, vaikkei tekisikään sitä isossa mittakaavassa vaan pikkasen vaan. Se estää laihtumisen kokonaan.
Minä aloitin VHH-ruokavalion huhtikuun alussa. Kuukaudessa paino putosi 4 kg, BMI 19. Tuossa paino on pysynyt, eikä todellakaan tee mieli hiilariherkkuja. Herkuttelen lähinnä ketogeenisillä ruuilla, esim. pohjaton pizza. Rakastan juustoja, ja niitä saa syödä niin paljon kuin haluaa. Välillä syön ketosti, välillä vhh:sti. Hiilaritkin tulee lähinnä juustosta ja porkkanasta. Ihan täysin keto en siis ole, kahviin laitan punaista maitoa.
Olo on hyvä, kroppa sutjakka. Kerran viikossa käyn rankalla jumppatunnilla, kuljen pyörällä ja kävellen joka paikkaan ja jumppaan ja venyttelen kotona. Ei ongelmana jojoilevaa painoa, eikä tarvitse rehkiä hulluna, eikä laskea kaloreita.
Jouluna tein itse vehnättömiä piparkakkuja gluteenittomista jauhoista, enkä laittanut niin paljon siirappia ja sokeria kuin ohjeessa oli. Mutta enpä jaksanut niitä paljoa syödä, kun ei sokeri enää maistu ja viljoja huvita syödä. Entisenä sokeririippuvaisena ja pullahirenä tämä muutos on kyllä TODELLA iso :)
Positiivista myös se, että kun sokeria ei enää tee mieli, niin hampaisiin ei kerry mähnäkerrosta eikä hampaita enää vihlo. Kävin kesällä hammastarkastuksessa, ja onneksi ei ollut reikiä.
Olen huomannut, että moni kuvittelee syövänsä suositusten mukaan, kun noudattaa suositeltua lautasmallia yhdellä aterialla päivässä. Se suositus koskee kuitenkin päivän koko ravinnonsaantia. Eli jos joltain aterialta puuttuu kasvikset kokonaan tai lähes kokonaan, pitää jonkun toisen aterian sitten olla pelkkiä kasviksia, jotta kokonaisuus olisi suositusten mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta liikut tosi vähän. Onko sinulla urheilukelloa, jolla seuraat päivittäistä kalorinkulutusta ja askelien/aktiivisuuden määrää?
Entä ruokajuomat - lasketko ne mukaan? Moni juo ruoan lisäksi maitoa niin paljon että se maito yksin riittäisi päivän aterioiksi.
Toi maidon juominen on kummallinen väite. En muista, milloin viimeksi olisin nähnyt aikuisen ihmisen juovan ruoan kanssa (tai muutenkaan) maitoa. Kahvissa maidon ymmärrän kyllä.
Sama juttu. Harrastan 3-4 kertaa tunnin ajan kuormittavaa hikiliikuntaa viikossa, syön normaalin aamiaisen (Jugurtti tai puuro), normaalin lounaan (yleensä tavallista kotiruokaa) ja sitten iltapalaksi voileivän. Viikonloppuisin pussi karkkia ja jonkun leivonnaisen kahvin kanssa, ei mitään megamättöjä. Siltikin painoindeksi pysyy visusti 25ssä ja vyötäröllä on pehmeää. En ymmärrä miten kovaa pitäisi rehkiä salilla ja millä kidutusruokavaliolla pitäisi elää jotta saisi hoikan vartalon ja painoindeksin pysymään 20ssa. Joskus kun oikein nipistelen syömisistä ja lisään liikuntaa saatan pudottaa pari kiloa, mutta tulevat takaisin heti kun kyllästyn jatkuvaan kalorien kyttäämiseen. No, näillä on mentävä, valitsen normaalin ruoan mielummin kuin jatkuvat keittolounaat ja laihdutuspäiväkirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi maidon juominen on kummallinen väite. En muista, milloin viimeksi olisin nähnyt aikuisen ihmisen juovan ruoan kanssa (tai muutenkaan) maitoa. Kahvissa maidon ymmärrän kyllä.
Voi olla kummallinen sinusta, mutta katsopa seuraavan kerran jonkin pikkukaupungin prismassa ihmisten kärryihin. Joillakin saattaa olla 10-15 tölkkiä maitoa. Juuri työkaverini kertoi ostavansa joka ikinen päivä viisi litraa maitoa kaksilapsiseen perheeseen. Heillä kuulemma menee sitä reilusti lähinnä ruokajuomaksi.
Ja yksi ystävä kertoi, miten hän oli pyytänyt työharjoittelijaa laittamaan kokousvieraille katettuun pöytään ruokajuomat. Harjoittelija oli kantanut kylmiöstä jokaisen ruokailijan kohdalle oman maitotölkin 😂
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Harrastan 3-4 kertaa tunnin ajan kuormittavaa hikiliikuntaa viikossa, syön normaalin aamiaisen (Jugurtti tai puuro), normaalin lounaan (yleensä tavallista kotiruokaa) ja sitten iltapalaksi voileivän. Viikonloppuisin pussi karkkia ja jonkun leivonnaisen kahvin kanssa, ei mitään megamättöjä. Siltikin painoindeksi pysyy visusti 25ssä ja vyötäröllä on pehmeää. En ymmärrä miten kovaa pitäisi rehkiä salilla ja millä kidutusruokavaliolla pitäisi elää jotta saisi hoikan vartalon ja painoindeksin pysymään 20ssa. Joskus kun oikein nipistelen syömisistä ja lisään liikuntaa saatan pudottaa pari kiloa, mutta tulevat takaisin heti kun kyllästyn jatkuvaan kalorien kyttäämiseen. No, näillä on mentävä, valitsen normaalin ruoan mielummin kuin jatkuvat keittolounaat ja laihdutuspäiväkirjat.
Sä syöt liian vähän jos ei syö mitään illalla muuta kuin iltapalan! Syö säännöllisesti laadukasta ruokaa sopivassa suhteessa liikuntaan nähden, niin kilot häviää kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Sata grammaa karkkia on 24-30 sokeripalaa ja lisäksi karkkipussi harvoin on vain sata grammaa. Koitapa olla pari kuukautta ilman karkkia, leivonnaisia tms. ja katso mitä tapahtuu. Toisaalta, jos karkki menee painon edelle prioriteeteissa, kannattaa jatkaa valitulla tiellä ja olla tyytyväinen, ettei ole oikeasti lihava.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, ruoka on vaihtelevaa. Yhtenä päivänä voin syödä ranskalaisia ja nakkeja, toisena kasviskeittoa ja kananmunia, kolmantena paistettuja muikkuja. Aamu- ja välipala on ruisleipää juustolla ja kasviksilla ja kahvia. En nimenomaan haluaisi kieltää mitään vaan nauttia monipuolisesta ruoasta. Liikunnasta vielä, minulla on crosstrainer jolla teen rasittavan treenin 2 kertaa viikossa. Muuten liikun töissä kävellen ja koiran kanssa joka ilta kävelylenkki. En ajattele että näillä elintavoilla voisin olla huippukunnossa ja timmi, mutta ihmetyttää miten vaikeaa olisi pysyä edes normaalipainon rajoissa kun minusta tavoissani ei mikään ole pahasti pielessä. Ap
Riippuu paljon iästäkin ja hormonitoiminnasta. Minulla näin 50+ ikäisenä ei voi olla kuin teelautasellinen ruokaa päivässä (ilman hiilihydraatteja) ja aamupala ja iltapala. Siltikin pitäisi liikkua rivakasti 2h päivässä että paino pysyisi nuoren tytön lukemissa. Painoa vain kertyy ja kertyy.
En osaa sanoa mitään itse ongelmasta, mutta tässä on hyvä hammastahna fluorittomaksi vaihtoehdoksi. Olen itse käyttänyt muutaman vuoden putkeen ja hampaat ovat paremmat kuin ikinä fluorihammastahnoilla.
https://www.apteekkituotteet.fi/Biorepair-Plus-Total-Protection
Olen katsonut youtubesta Secret Eaterseja ja aina ihmiset ihmettelevät silmät pyöreinä, miksi ovat niin pyöreitä ja syövät vain 1500 - 2000 kcal päivässä. No, seurantajaksossa ilmenee, että todelliset kalorit ovat yleensä 3000 - 5000 kcal päivässä. Jollain harvalla tapauksella 2 500 kcal.