Laaja alaiset oppimishäiriöt murentavat minua.
Olen 29v, en osaa peruskoulu matikkaa, en osaa hahmota asioita, olen hidas, uudessa työpaikassa meni 7kk ennen kun opin käyttää kalenteria.
En näytä enkä ole tyhmä. Kaikki testit tehty mutta apua tähän ei saa mistään tai se on erittäin rajallinen.
En pääse kouluihin, uuvun työelämässä, olen yksinäinen ja ulkopuolinen, en osaa ottaa ajokortin, en edes halua lisäntyä, en kestä jos lapsi saisi elää tätä helvettiä. Olen täydellinen välinputoaja tässä yhteiskunnassa.
Tässä teille lainattua tekstiä.
-Opiskelua ne haittaavat esimerkiksi puutteellisena kykynä luoda toimivia opiskelustrategioita.
-Työelämässä ne vaikeuttavat työtehtävien omaksumista ja niiden itsenäistä suorittamista.
-Myös sosiaalisten tilanteiden ja normien hahmottaminen ja niiden mukaan toimiminen vaikeutuu usein toiminnanohjauksen ongelmien takia.
Minusta on aina tykätty eikä ole ollut sen kummempaa ongelmaa, joskus vaa ihmetelty hajamielisyyttäni.
Olen aivan riekaleina henkisesti ja tällä hetkellä työtön. Haluan luovuttaa, olen 10v tehnyt töitä asian eteen. Järjestöapua, terapia, testejä... mutta yksikään ei ole istunut alas kanssani ratkoo ongelma että missä kohassa en osaa oppia.
Kommentit (45)
Jos ap haluaa yhteiskuntatieteitä tai oikeustiedettä lukea, voi etsiä harrastuksia niiden aiheiden parista.
Vierailija kirjoitti:
En kestä fyysistä työtä. Sain siitä rasitusvamman. Keho ei vaa kestä, järkyttävän tylsää, sellaista suorittava työ.
Nautin olla fiksujen ja älykkäiden kansa. Yhteiskuntatieteet ja oikeustiede ovat lähellä sydäntä. Katson dokumentteja ja luen paljon.
Olen näissä hyvä.
Voithan kokeilla avoimen yliopiston kursseja ja katsoa pystytkö opiskelemaan niitä. Noilla aloilla pitää hallita täsmällinen kirjoitus, koska esim. korkeimman hallinto-oikeuden tapausanalyysiä ei voi kirjoittaa vähän sinne päin. Silloinhan faktat muuttuvat hutuksi.
Lukihäiriö tms. voi ainakin olla. Onko tutkittu?
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriö tms. voi ainakin olla. Onko tutkittu?
Huokaus. Jos ihminen on saanut tuollaisen diagnoosin, kaikki on tutkittu. Tietenkin.
On muuten ihan tyypillistä, että lukihäiriö esiintyy yhdessä alhaisen älykkyyden, hahmotus- ja tarkkaavuushäiriöiden yms. kanssa. Sitten takerrutaan kuitenkin siihen lukihäiriö-termiin, joka muka selittää kaiken. Ei, en ole tyhmä, minulla vain on lukihäiriö.
Itse asiassa voi olla sekä tyhmä että lukihäiriöinen. Se on varsin todennäköistäkin.
Toki on myös ihmisiä, joilla on vain lukihäiriö, jonka takia he suhteessa älykkyyteensä alisuoriutuvat koulussa. Heillä ei kuitenkaan yleensä ole suuria ongelmia työelämässä tai elämänhallinnassa, koska he ovat fiksuja, vaikka ehkä tekevätkin kirjoitusvirheitä tms. Heillä ei ole vikaa ongelmanratkaisu- tai päättelykyvyssä.
40 lisää että mukavaa lisämaustetta tähän soppaan tuo myös asperger, ulospäin vaikutan todella typerältä ja yksinkertaiselta, siis vielä tyhmemmältä kuin oikeasti olen. Haluaisin opiskella jotain missä on mahdollisimman vähän vastuuta tai teoriaa. Siivoustyö olisi ainakin sopivan rutiininomaista, mutta vanhempani eivät hyväksy diagnoosejani eivätkä pidä niitä tekosyynä matalaan koulutustasoon, joten lukiossa kituutan vielä useamman vuoden alle seiskan keskiarvolla eikö puhettakaan korkeakouluopinnoista.
Eräällä ystävälläni on todella pahoja oppimisvaikeuksia, hän ei osaa kirjoittaa selkeitä lauseita eikä edes yksittäisiä sanoja ilman kirjoitusvirheitä, hänen tekstiään on mahdoton lukea eikä hän ole ikinä pärjännyt missään aineissa koulussa. Hän on tehnyt maataloustöitä ja opiskelee nyt nuorisotyötä.
Oppimisvaikeudet eivät ole tekosyy laiskotteluun, silloin on vain tehtävä enemmän töitä. Tutustu erilaisten oppijoiden liiton toimintaan, sieltä voit saada vertaistukea.