Laaja alaiset oppimishäiriöt murentavat minua.
Olen 29v, en osaa peruskoulu matikkaa, en osaa hahmota asioita, olen hidas, uudessa työpaikassa meni 7kk ennen kun opin käyttää kalenteria.
En näytä enkä ole tyhmä. Kaikki testit tehty mutta apua tähän ei saa mistään tai se on erittäin rajallinen.
En pääse kouluihin, uuvun työelämässä, olen yksinäinen ja ulkopuolinen, en osaa ottaa ajokortin, en edes halua lisäntyä, en kestä jos lapsi saisi elää tätä helvettiä. Olen täydellinen välinputoaja tässä yhteiskunnassa.
Tässä teille lainattua tekstiä.
-Opiskelua ne haittaavat esimerkiksi puutteellisena kykynä luoda toimivia opiskelustrategioita.
-Työelämässä ne vaikeuttavat työtehtävien omaksumista ja niiden itsenäistä suorittamista.
-Myös sosiaalisten tilanteiden ja normien hahmottaminen ja niiden mukaan toimiminen vaikeutuu usein toiminnanohjauksen ongelmien takia.
Minusta on aina tykätty eikä ole ollut sen kummempaa ongelmaa, joskus vaa ihmetelty hajamielisyyttäni.
Olen aivan riekaleina henkisesti ja tällä hetkellä työtön. Haluan luovuttaa, olen 10v tehnyt töitä asian eteen. Järjestöapua, terapia, testejä... mutta yksikään ei ole istunut alas kanssani ratkoo ongelma että missä kohassa en osaa oppia.
Kommentit (45)
Saisitko apua neuropsykologisesta kuntoutuksesta? Oletko opiskellut mitään ammattia?
On olemassa järjestöjä, jotka tukevat työhönpaluussa. Sinun kanssasi juttelee mm. psykologi ja osaamistasi selvitetään. Joku auttaa sinua ihan varmasti.
Juttelisin tilanteesta työvoimaviranomaisten kanssa.
Älykkyytesi on alhainen. Ei auta kuin hyväksyä totuus. Jotkut ovat sokeita, jotkut elävät kivuissa, toisilla ei ole jalkoja. Sinulla ei ole kognitiivisia kykyjä.
Yritä työllistyä helpoimmalle alalle tai yritä eläkkeelle. Jos olet lähellä kehitysvammaisuuden rajaa ja jaksamisen äärirajoilla, se voi lopulta onnistua.
Jaksaisitko kokeilla oppimisesi ongelmia sillä kun korjaat tekstisi oikeammaksi? Onko sinulla liian vähän kärsivällisyyttä? Vaikeuksia hahmottaa sanamuotoja? "En osaa ottaa ajokortin", voisit vaikka aloittaa siitä. Mikä tekee mielessäsi olevan asian vaikeaksi ilmaista? Ajatteletko noilla sanoilla vai mielikuvilla? Mihin ajatus jää, miksi muoto ei ole järkevä jne.
Älykkyyteni on täysin normaali!
Kaipaan sellaista apua jossa joku näyttää kädestä pitäen miten pänttätän, lasketaan laskuja ja katottaisi missä on vika.
Kuten jo mainitsin olen jo tehnyt kaikkeni mutta kun ei asia auta puhua vaan pitäisi konkreettisesti harjoitella niitä laskuja.
Ikäkuin aivoni sammuu, en ole enää läsnä. Kun oikein keskityn niin tulee päänsärkyä.
https://opintopolku.fi/wp/ammatillinen-koulutus/%EF%BB%BFammatilliseen-…
Oletko tutustunut Valma-koulutukseen? Tämä voisi sopia sinulle, saisit tukea ja apua vahvuuksiesi löytämiseen ja oman alan etsintään.
Älä menetä toivoa, löydät kyllä varmasti sopivan ja työn ja ammattialan kunhan vain saat siihen apua! Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan sellaista apua jossa joku näyttää kädestä pitäen miten pänttätän, lasketaan laskuja ja katottaisi missä on vika.Kuten jo mainitsin olen jo tehnyt kaikkeni mutta kun ei asia auta puhua vaan pitäisi konkreettisesti harjoitella niitä laskuja.
Ikäkuin aivoni sammuu, en ole enää läsnä. Kun oikein keskityn niin tulee päänsärkyä.
Oletko koskaan lukenut, mitä laaja-alaiset oppimisvaikeudet tarkoittavat? Aiheesta on mm. Wikipedia-artikkelu. Tuo termi tuli korvaamaan heikkolahjaisuutta, mikä tarkoittaa keskimääräistä selvästi alempaa älykkyyttä.
Kyse ei ole siitä, että sinua opetetaan väärin vaan siitä, että yrität opetella asioita, joihin kapasiteettisi ei riitä. Meillä kaikilla se raja tulee jossain vastasi, sinulla jo peruskoulun matikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan sellaista apua jossa joku näyttää kädestä pitäen miten pänttätän, lasketaan laskuja ja katottaisi missä on vika.Kuten jo mainitsin olen jo tehnyt kaikkeni mutta kun ei asia auta puhua vaan pitäisi konkreettisesti harjoitella niitä laskuja.
Oletko koskaan lukenut, mitä laaja-alaiset oppimisvaikeudet tarkoittavat? Aiheesta on mm. Wikipedia-artikkelu. Tuo termi tuli korvaamaan heikkolahjaisuutta, mikä tarkoittaa keskimääräistä selvästi alempaa älykkyyttä.
Kyse ei ole siitä, että sinua opetetaan väärin vaan siitä, että yrität opetella asioita, joihin kapasiteettisi ei riitä. Meillä kaikilla se raja tulee jossain vastasi, sinulla jo peruskoulun matikassa.
Tuliko hyvä mieli tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko hyvä mieli tästä?
Sen olen itsekin oppinut elämässäni, että itsetuntemus ja totuuden hyväksyminen ovat ainoa tie. Ei, siitä ei tule hyvä mieli vaan se on usein todella katkera kalkki juotavaksi. Mutta muuten ei voi päästä eteenpäin. Varsinkin itsetuntemus on tärkeää. Muuten elämä kuluu hukkaan.
Aivan käsittämätöntä että sanotaan että ei ole älykkyyttä. Tässä syy miksi nykymaailma on niin typerä ja sivistymätön.
Yhteiskunta perustuu lyhytnäköisiin totuuksiin eikä hyväksytä yhtään sen enempää.
Kun kerran olen sitten hyödytön ja ylimääräisenä niin miksi en saa eutanasian?
Minä taas pelkään ihmisiä, joten en saa töitä. Tasan ei ole mennyt onnen lahjat meillä ap.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran olen sitten hyödytön ja ylimääräisenä niin miksi en saa eutanasian?
Samaa mietin minä ap. T. Ammattivalittaja
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittämätöntä että sanotaan että ei ole älykkyyttä. Tässä syy miksi nykymaailma on niin typerä ja sivistymätön.
Yhteiskunta perustuu lyhytnäköisiin totuuksiin eikä hyväksytä yhtään sen enempää.
No sanotaanhan täällä heti, jos ei ole kauneutta malliksi asti tai laulajan lahjoja jne. Miten tämä eroaa? Laaja-alaiset oppimisvaikeudet tarkoittavat heikkolahjaisuutta, mikä tarkoittaa alhaista älykkyyttä. Se ei ole mielipidekysymys. Kaikki ihmiset eivät ole älykkäitä. Miksi kielessä edes olisi sana tyhmä, jos kukaan ei olisi tyhmä? Niin kuin laulajan urasta haaveilevan sävelkuuron pitää hyväksyä totuus, niin myös heikkolahjaisen ihmisen, niin ikävää kuin se onkin.
Ihmisarvo on silti kaikilla sama. Pitää vain keskittyä siihen, mikä on mahdollista.
Jos sinusta pidetään eikä kummempia sosiaalisia ongelmia eikä psyykkisiäkään ongelmia ole, kognitiivisten rajoitteiden huomioiminen riittää?
Ehkä ammatinvalintapsykologin kanssa voisit miettiä työnkuvan, joka sopisi juuri sinulle, ja sitten yrittää päästä opiskelemaan ammattiin. Nykyäänhän on mahdollisuus työkokeiluihin yms., joissa voi konkreettisesti selvittää, onko työ sopiva itselle.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Entäis empaattisuus ja hyväsydämisyys. Mitä jos oppimisvaikeuksista huolimatta olet hyvä, rakas ihminen joka tuo hyötyä? Työpaikalla olen aina ollut pidetty. Olen ahkera ja käyttäydyn hyvin, aina iloinen.
Kolmatta kertaa, älykkyyteni on mitattu 3 kerta. Neuropsykologi HUSilla, psykiatri ja yksityisellä vielä. OLEN NORMAALI ÄLYKÄS, en vain ymmärrä matematiikka! Eikö ymmärretä mitä kirjoitin?
Voimia sinulle, Ap ❤. Varmasti tuntuu pahalta kun joutuu tämmöisiä asioita jatkuvasti miettimään. Valma kuulostaa minunkin mielestäni hyvälle paikalle. Toivottavasti löydät oikean avun. Olet arvokas, muista se ❤.
Voi olla joku kiva kombo, lukihäiriö nyt ehkä ainakin tekstin perusteella, ja keskittyminen kuulostaa ADD tyyppiseltä, luultavasti myös hahmotushäiriö, kun ajokortti takkuaa. Toivon että löydät oman paikkasi hidasteista huolimatta, ja oikeat diagnoosit, tsemppiä!
Joku?