Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laaja alaiset oppimishäiriöt murentavat minua.

Vierailija
04.01.2020 |

Olen 29v, en osaa peruskoulu matikkaa, en osaa hahmota asioita, olen hidas, uudessa työpaikassa meni 7kk ennen kun opin käyttää kalenteria.

En näytä enkä ole tyhmä. Kaikki testit tehty mutta apua tähän ei saa mistään tai se on erittäin rajallinen.

En pääse kouluihin, uuvun työelämässä, olen yksinäinen ja ulkopuolinen, en osaa ottaa ajokortin, en edes halua lisäntyä, en kestä jos lapsi saisi elää tätä helvettiä. Olen täydellinen välinputoaja tässä yhteiskunnassa.

Tässä teille lainattua tekstiä.

-Opiskelua ne haittaavat esimerkiksi puutteellisena kykynä luoda toimivia opiskelustrategioita.
-Työelämässä ne vaikeuttavat työtehtävien omaksumista ja niiden itsenäistä suorittamista.
-Myös sosiaalisten tilanteiden ja normien hahmottaminen ja niiden mukaan toimiminen vaikeutuu usein toiminnanohjauksen ongelmien takia.

Minusta on aina tykätty eikä ole ollut sen kummempaa ongelmaa, joskus vaa ihmetelty hajamielisyyttäni.

Olen aivan riekaleina henkisesti ja tällä hetkellä työtön. Haluan luovuttaa, olen 10v tehnyt töitä asian eteen. Järjestöapua, terapia, testejä... mutta yksikään ei ole istunut alas kanssani ratkoo ongelma että missä kohassa en osaa oppia.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäis empaattisuus ja hyväsydämisyys. Mitä jos oppimisvaikeuksista huolimatta olet hyvä, rakas ihminen joka tuo hyötyä? Työpaikalla olen aina ollut pidetty. Olen ahkera ja käyttäydyn hyvin, aina iloinen.

Kolmatta kertaa, älykkyyteni on mitattu 3 kerta. Neuropsykologi HUSilla, psykiatri ja yksityisellä vielä. OLEN NORMAALI ÄLYKÄS, en vain ymmärrä matematiikka! Eikö ymmärretä mitä kirjoitin?

Kyllä, olet normaalin alarajalla. Laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivien äo on 75-80, kun keskiarvo on 100. Jos äo on alle 75, on kehitysvammainen.

Oletko kysynyt, mikä älykkyysosamääräsi on?

Vierailija
22/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaa vain, minulla oli tasan 100!! Katsos kun TAJUSIN kysyä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta et osaa peruskoulun matikkaa, et kirjoittaa etkä opi kalenteria käyttämään? No sepä on kyllä erikoista!

Vierailija
24/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on mahdotonta. Jos näin olisi, sinulla ei olisi diagnoosia laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Olen keskustellut aiheesta esimerkiksi oppimisvaikeuksiin erikoistuneen psykologin kanssa. Hän sanoi, että nykyään tuo sanapari merkitsee alhaista älykkyyttä.

Vierailija
25/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta et osaa peruskoulun matikkaa, et kirjoittaa etkä opi kalenteria käyttämään? No sepä on kyllä erikoista!

Ei se ole kovin erikoista jos hänelle on oikeesti sattunut vaikka lukihäiriö, keskittymishäiriö ja hahmotushäiriö. Mikään noista ei vaikuta älykkyyteen, mutta hankaloittavat erikseenkin, saati sitten kaikki yhdessä elämää niin paljon etten yllättyisi että niputetaan laaja-alaiseksi oppimishäiriöksi.

Vierailija
26/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kognitiivisten kykyjen puute haittaa opiskelua, miksi hakkaat päätä seinään? Moni monen tutkinnon opiskellut ei pääse unelmiensa uraputkeen, joten et ole ainut!! Pyri työkokeiluihin työkkärin ja sosiaalitoimen kautta ja yritä löytää sopiva käytännön ala. Samoin pyri kuntouttavaan työtoimintaan, jossa työn määrä ja laatu eivät ole korkeimmalla tasolla.

Vierailija
27/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole kovin erikoista jos hänelle on oikeesti sattunut vaikka lukihäiriö, keskittymishäiriö ja hahmotushäiriö. Mikään noista ei vaikuta älykkyyteen, mutta hankaloittavat erikseenkin, saati sitten kaikki yhdessä elämää niin paljon etten yllättyisi että niputetaan laaja-alaiseksi oppimishäiriöksi.

nimenomaan! Kiitos että ymmärsit. Älykkyydellä ei ole mitään tekemistä näiden asioiden kanssa. Olen todella taitava ihmisuhteissa, käsitöissä, kasvi ja puutarha asioissa ja olemalla ihminen. En tajuu tätä digi ja matemaattinen maailma.

Vierailija
28/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nimenomaan! Kiitos että ymmärsit. Älykkyydellä ei ole mitään tekemistä näiden asioiden kanssa. Olen todella taitava ihmisuhteissa, käsitöissä, kasvi ja puutarha asioissa ja olemalla ihminen. En tajuu tätä digi ja matemaattinen maailma.

Onko äidinkielesi jokin muu kuin suomi?

Vierailija
29/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä tarvitaan nykyään juuri noita taitoja. Ajantaju on jo matematiikkaa, puhumattakaan töistä, jossa ollaan kassalla tai muussa aspa-työssä, jossa tehdään tilauksia tai raportteja. Edelleenkin työkkäri ja sossu ovat nyt paikkoja, joista mahdollisia työpolkuja ja harjoittelupaikkoja tai työpajaa hakemaan.

Vierailija
30/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on ap asiat hyvin. On ystäviä, työpaikka yms. Olet sinkku ja saat tehdä, mitä haluat. On meitä vanhempia ja vaikeampiakin tapauksia. T. Ammattivalittaja

Vierailija
31/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaja-alaisille oppimisvaikeuksille on tyypillistä se, että henkilöllä on vaikeuksia kaikissa uusissa tilanteissa, hänellä ei ole ongelmanratkaisukykyä eikä juuri oppimiskykyä. Työtehtävien pitää siis olla yksinkertaisia ja aina samanlaisina toistuvia.

Vierailija
32/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n äidinkieli muu kuin suomen kieli? Se selittäisi kielelliset vaikeudet. Laaja-alaiset oppimisvaikeudet tarkoittavat samaa kuin tietty äo, joka on siis keskimääräistä alempi.

Silloin keskivertoihmisille helpot perusjututkin kuormittavat ihmistä todella paljon. Matalampi äo ei tarkoita sitä, että ihminen olisi vähemmän arvokkaampi; hän vain soveltuu tehtäviin, jotka eivät ole älyllisesti niin kuormittavia. Testiälykkyys on vain yksi osa ihmistä muutenkin.

Kannattaa hakeutua tosiaan nepsy-kuntoutuksen pariin ja miettiä työtehtäviä esim. tehtaasta, maataloudesta, ruokalasta/keittiöstä tai jostain käsityöammatista -- siis sellaista, jossa on tietyt, hyvin rajatut työvaiheet ja erittäin selkeät ohjeet.

Vierailija
33/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullahan on ap asiat hyvin. On ystäviä, työpaikka yms. Olet sinkku ja saat tehdä, mitä haluat. On meitä vanhempia ja vaikeampiakin tapauksia. T. Ammattivalittaja

Onko nyt niin, että aloitus onkin ammattivalittajan itsestään tekemä ja ketjua nostaakseen nyt kommentoi itselleen? Ovelaa, eiks je?

Vierailija
34/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nykyään erilainen oppija. Kai voisit olla päiväkotiapulainen, keittiöapulainen, vanhusten hoidossa. Niissä selviää maalaisjärkeä käyttämällä ja kun perehdytetään. Osaat kai auttaa lasta pukemaan ja katsoa perään. Kerro rehellisesti rajoitteistasi, kun olet työnhakijana.

Vierailija
35/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä fyysistä työtä. Sain siitä rasitusvamman. Keho ei vaa kestä, järkyttävän tylsää, sellaista suorittava työ.

Nautin olla fiksujen ja älykkäiden kansa. Yhteiskuntatieteet ja oikeustiede ovat lähellä sydäntä. Katson dokumentteja ja luen paljon.

Olen näissä hyvä.

Vierailija
36/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä. Inhoan kaikki ihmisläheiset ammatit en kestä hajuja ja sotkua.

Tämän takia olen duunsrihommien jälkeen siirtynyt toimistohommiin. Voi pukeutua tyylikkäästi ja nätisti ja rauhassa käydä lounaalla.

Vierailija
37/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt niin, että aloitus onkin ammattivalittajan itsestään tekemä ja ketjua nostaakseen nyt kommentoi itselleen? Ovelaa, eiks je?

Ei todellakaan ole. Minä olen46v ja ap on 29v. Ihan ollaan eri ihmisiä. T. Ammattivalittaja

Vierailija
38/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta kuulostat provolta

Terv. Erityislapsen äiti

Vierailija
39/45 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden vastaavassa tilanteessa olevan henkilön. Kouluttautui lopulta oppisopimukoulutuksella. Työpaikallaa sekä koulussa otettiin oppimishäiriö huomioon ja esim kokeet koulussa olivat suullisesti koska henkilölle tuotti vaikeuksia kirjalliset sekä laskennalliset kokeet. Sai lopulta duunipaikan ja ammatillisen todistuksen.

Terveisin 80-luvulla syntynyt lapsuudessa oppimisvaikeuksista kärsinyt ja luokalle jäänyt josta opettajakin sanoi että susta ei tule ikinä mitään. Nykyään hyvä duunipaikka 80 000€ vuosiansiot

Vierailija
40/45 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut mitään ammattia opiskeltua? Minulla on nuo kaikki edellämainitut ongelmat, hahmotushäiriö, ADD ja lukihäiriö. Todella ikävä kombo, tie on ollut pitkä ja kivinen mutta yritän käydä lukion loppuun. Enää pari vuotta jäljellä. Joidenkin täytyy vain tehdä enemmän töitä pärjätäkseen ja elämään voi saada merkityksellisyyttä muilla tavoin, vaikka harrastuksista. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi