Tätä se ilmaston lämpeneminen saa aikaan. Oulun leveysasteilla Hailuodossa ei ole tammikuussa lunta!
Te, jotka vain päästelette päästöjä, suhaatte jatkuvasti lentokoneella ja olette pikamuodin suurkuluttajia, Gretan sanoin: How dare you?
Katsokaapa alla olevaa kelikamerakuvaa. Hailuodossa, saarella, joka on yhtä pohjoisessa kuin Oulu, ei ole tammikuussa lunta! Eli talvien lumettomuus ei suinkaan koske enää vain Etelä-Suomea ja Lounais-Suomea, vaan on levinnyt jo Oulun korkeudelle asti.
Tuolla näkyy, kuinka lumipeitteen osalta sanoo 0 cm.
https://ilmatieteenlaitos.fi/saa/hailuoto
Ja tuossa taas se kelikamerakuva Hailuodosta tältä päivältä klo 14.
https://liikennetilanne.tmfg.fi/tilannekuvawsproxy?imageId=C12611012020…
Kelikamerat kokonaisuudessaan Traffic Management Finland sivulla:
https://liikennetilanne.tmfg.fi/
Mutta ei. Monet varmaan edelleen huutavat, kuinka ilmasto ei lämpene, noin on ollut varmasti joskus ennenkin, joten ihan normaalia, että välillä noin tapahtuu, kuinka minun teoillani ei ole mitään vaikutusta ilmastoon jne.
Kommentit (19)
Kannattaisiko lukea joskus uutisia?
Aika moni meteorologi on jo selittäny poikkeuksellisen lämpöpiikin.
Ja ei, se ei liity mitenkään ilmastonmuutokseen.
Huomenna alkaa jo pakastaa. Ollos huoleti ilmastohörhö.
Lauhat talvet eivät ole harvinaisia, mutta raju lämpötilojen heittely on. Tänään Oulussa oli 7 astetta lämmintä ja myrskyä, huomiseksi on luvattu yli 5 pakkasastetta. Ensi viikolla tulevat taas vesisateet.
Ennen joulua oli eräänä päivänä yli 5 astetta lämmintä ja vesisadetta, seuraavana päivänä 20 astetta pakkasta ja sitä seuraavana päivänä taas +5 ja vesisadetta... Ei tämä normaalia ole ja siitä pitäisi olla huolissaan.
Niin. Pienen ihmisen teoilla ei ole juurikaan mitään vaikutusta, valitettavasti.
Sinä asut ilmeisesti siellä Oulussa, minä asun Helsingissä malmin lentokentän lähellä.
Oman ja perheen ekologinen elämäntäpa (hiilijälki mulla n. 3000 kgco2), eli pyrkimys elää rauhassa ja sovussa maailman kanssa sai kovan kolahduksen, kun täällä päättäjät ja kaupungin virkamiehet ovat suunnittelemassa tuota verkkoaidan takaista malmin lentokentän ottamista asuntorakentamis käyttöön.
Lapsiperheen äitinä en oo aiemmin paljon seurannut enkä kiinnittänyt huomiota noihin suunnitelmiin (aiemmat vuodet) . Mutta syksystä alkaen havahduin, kun silmiini sattui tuo suomen Kuvalehden juttu kentän rakentamisen, pohjanvahvistuksen, hiilijalanjäljestä. Se on aivan järkyttävä, 350 000 000 kg co2, eli tuo tulee siitä, kun kenttä on savea ja se pitää sementillä vahvistaa... Että, miksi noita taloja ei rakenneta, suunnitella kovalle maaperälle? Eikö kukaan välitä?
Eli oon paljon miettinyt sitä, mitä järkeä omilla teoilla on, kun naapurissa noin. Että, mitä ihminen voi tehdä?
Politikot voivat tehdä ja ne, joilla on valta.
Kaikessa pitäisi ottaa päätöksen teossa huomioon nuo hiilijalanjälki vaikutukset. Ihan kaikessa.
Oma motivaatio meinaa vaan laskea.
Kierrätykseen, kävelyyn, eko elämään siis. Yksilön tasolla. Kun en mä voi millään kompensoida ees noita naapurin päästöjä.
Silti kai se on yritettävä. Jatkettava samaa linjaa...
Päättäjillä valta kirjoitti:
Niin. Pienen ihmisen teoilla ei ole juurikaan mitään vaikutusta, valitettavasti.
Sinä asut ilmeisesti siellä Oulussa, minä asun Helsingissä malmin lentokentän lähellä.Oman ja perheen ekologinen elämäntäpa (hiilijälki mulla n. 3000 kgco2), eli pyrkimys elää rauhassa ja sovussa maailman kanssa sai kovan kolahduksen, kun täällä päättäjät ja kaupungin virkamiehet ovat suunnittelemassa tuota verkkoaidan takaista malmin lentokentän ottamista asuntorakentamis käyttöön.
Lapsiperheen äitinä en oo aiemmin paljon seurannut enkä kiinnittänyt huomiota noihin suunnitelmiin (aiemmat vuodet) . Mutta syksystä alkaen havahduin, kun silmiini sattui tuo suomen Kuvalehden juttu kentän rakentamisen, pohjanvahvistuksen, hiilijalanjäljestä. Se on aivan järkyttävä, 350 000 000 kg co2, eli tuo tulee siitä, kun kenttä on savea ja se pitää sementillä vahvistaa... Että, miksi noita taloja ei rakenneta, suunnitella kovalle maaperälle? Eikö kukaan välitä?
Eli oon paljon miettinyt sitä, mitä järkeä omilla teoilla on, kun naapurissa noin. Että, mitä ihminen voi tehdä?
Politikot voivat tehdä ja ne, joilla on valta.
Kaikessa pitäisi ottaa päätöksen teossa huomioon nuo hiilijalanjälki vaikutukset. Ihan kaikessa.Oma motivaatio meinaa vaan laskea.
Kierrätykseen, kävelyyn, eko elämään siis. Yksilön tasolla. Kun en mä voi millään kompensoida ees noita naapurin päästöjä.Silti kai se on yritettävä. Jatkettava samaa linjaa...
Ja vinkiksi kaikille, syökää silakkaa, se puhdistaa Itämeren fosforikuormaa... Sinilevää vähentää. Se on ekologista. Ja terveellistä...
Hai kuorossa on aina ollut lumetonta kuten Oulussakin tai sitten se on ihan normaalia vaihtelua.
Se föhn tuuli, norjan lämpötilat. Kyllä nekin kertoo ilmastonmuutoksesta. Ja Australian ja Kalifornian palot...
Siellä Oulussa varmaan on viisaampia päättäjiä, kuin Helsingissä? Suunnitteleeko ne siellä mitään "jätti epäekologisia" kaavoja?
Vierailija kirjoitti:
Lauhat talvet eivät ole harvinaisia, mutta raju lämpötilojen heittely on. Tänään Oulussa oli 7 astetta lämmintä ja myrskyä, huomiseksi on luvattu yli 5 pakkasastetta. Ensi viikolla tulevat taas vesisateet.
Ennen joulua oli eräänä päivänä yli 5 astetta lämmintä ja vesisadetta, seuraavana päivänä 20 astetta pakkasta ja sitä seuraavana päivänä taas +5 ja vesisadetta... Ei tämä normaalia ole ja siitä pitäisi olla huolissaan.
Tätä olen itsekin sukulaisten kanssa puinut. Olen elänyt pohjois-Suomessa joko 72 vuoden ikäni, eikä ikinä tällaista heittelyä ole ollut. Kertaakaan. Kuten nyt on ollut, että paukkupakkaset vaihtuvat 12 tunnin sisällä +5 vesisateeksi.
Helsingissä, kun tehdään yhden kaupunginosan kaava, niin, jos se on täysin epäekologinen, niin sen ympäristö vaikutukset on ihan hirveän suuret. Vastaa tuollaista pientä, keskisuurta kaupunkia. Kun kokoluokka täällä on niin iso.
Tuosta malmin lentokenttä alueen kaavasta on olemassa ekologisiin syihin perustuva adressi, jossa siitä alueesta yritettäisiin tehdä luonnonsuojelu alue. Suomen luonnonsuojelu liitto suosittelee adressia. Kansalaisaloite palvelussa.
Mutta ei se näytä saavan nimiä tarpeeksi.
Ei täällä Helsingissä kukaan välitä päästöistä...
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan että on lämpimämpää.
No ei ole. Lunta ei ole pihalla enää yhtään, kaikki on ihan märkää. Ensi viikolla tulee pakkaset ja mitä luulet että puutarha tykkää kun märkänä jäätyy? Näillä korkeuksilla suojaava lumipeite on aika ehdoton kasveille ja myös eläimille. On tämä kamalaa ja ihmiset vaan öyhöttää että ei mitään muutosta ole. No kyllä on. Ottakaa se pää persiistä pois.
Äläs nyt on täällä Oulussa ennenkin ollut lumettomia talvia ja viimeisin oli 2013-2014. Viime vuonna oli niin kipakka pakkanen et ihan jeppis kun ei tarvitse palella välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen itsekin sukulaisten kanssa puinut. Olen elänyt pohjois-Suomessa joko 72 vuoden ikäni, eikä ikinä tällaista heittelyä ole ollut. Kertaakaan. Kuten nyt on ollut, että paukkupakkaset vaihtuvat 12 tunnin sisällä +5 vesisateeksi.
Myös viime kesän sää oli ihan ihmeellinen, joko aivan sairaan kylmä (10+ astetta keskellä kesää) tai sitten helle. Ei ollut sellaisia normaaleja +22 asteisia kesäpäiviä varmaan yhtään, korkeintaan yksi tai kaksi. En muista koskaan olleen tuollaista säiden ääripäiden vaihtelua koko kesän ajan, ja ikääkin on yli viisikymmentä.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/031c6053-f13f-48cb-a817-12fcb8585483
Hurja raekuuro iski Meksikossa kesken 30 asteen helteiden - viiden miljoonan ihmisen kaupunki peittyi lumeen ja jäähän
Viime kesänä (2019) koko kaupunki peittyi kesken 30 asteen helteiden lumeen ja jäähän. Vanhuksetkaan eivät olleet eläessään nähneet lunta ennen tuota friikkitapahtumaa.
Mutta jatkakaa toki uskottelua itsellenne että nämä sääilmiöt ovat normaaleja.
Niin, juuri siksi kaikenlaisia hiilidioksidi päästöjä pitäis vähentää ja ottaa tosissaan. Ja päätöksiä, joita on tehty, ennenkuin ilmastonmuutoksesta välitettiin, pitäis. Pystyä muuttamaan ja harkitsemaan uudestaan päästöjen kannalta.
Niin kuin tuo malmin lentokentän rakentaminen asuntoalueeksi (= jätetään se rakentamatta),
Niinkuin auto strategia ja "kehitysnäkymät", kun teslat ei oo yleistyneet toivotussa tahdissa (= pikaisia pakotteita, rajoitteita, veroja lisää autoilijoille),
Jne........ ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Etelä-Suomessa koko ikäni (39 v) ja nää nykykelit ovat ihan syvältä. Kun muutin Helsinkiin vuonna 2000 oli siellä vielä oikeita talvia ja hyytävän kylmiä sellaisia. Jäällä tuli talsittua useamman kerran. Sitten lähempänä 2010-lukua kelit vain muuttuivat vetisiksi ja harmaiksi. Nyt asun taas kotiseudullani Päijät-Hämeessä ja täälläkään eivät kelit enää ole sellaisia kuin ennen! Muistan hyvin lapsuuden talvet 1980-90-luvuilla ja sen pakkasen ja lumen määrän! Joulukuusi haettiin metsästä traktorin ja reen avulla, nyt ei meinannut päästä edes pellon poikki traktorilla ja metsäkärryllä kun se upposi sinne mutaan. Jos tämä talvi ei tästä nyt talviinnu, niin ihmettelen kuivuvatko nuo pellot edes toukotöille ja päästäänkö niitä ajoissa tekemäänkään... Ojissa ja puroissa on sateiden jäljiltä vettä kuin keväällä. Ensin kärsitään kuivuudesta ja sitten ylimärkyydestä ja tulvista.
Aivan sekopäistä. Kaikki viime talvet pensaat ovat puskeneet aina joulukuussa silmuja ja luonto yrittänyt heräillä, kun on niin lämmintä. Omassa lapsuudessa marraskuussa oli niin kylmää, että vesistöt jäätyivät kirkkaaseen jäähän. Ei tarvitse olla vanhakaan kun jo huomaa tämän muutoksen ja sen, ettei se ole mitään parin vuoden poikkeumaa, ei todellakaan. Tilanne vain pahenee vuosi vuodelta. :-(
Koettelee, vaan ei hylkää Herra. Luoja on ennenkin puhdistanut tekemäänsä maailmaa luonnovoimien avulla. Uskossaan vahvoilla ei ole mitään syytä huoleen, kyllä Herra omistaan huolen pitää.
Tuuli vienyt luodolta lumet.