Miten kirjailijat toimivat?
Miten kirjailijat _jaksavat_ kirjoittaa pitkää tekstiä?
Onko täällä paikalla kirjailijoita nyt?
Suhtaudutteko kirjoittamiseen kuin työhön vai enemmänkin kuin harrastukseen?
Mitä, jos ei kerta kaikkiaan jaksa kirjoittaa? Pitääkö pakottaa itsensä?
Kommentit (27)
Mun unelmani on tehdä lastenkirja, kuvituksineen päivineen.
Enemmänkin olen se kuvittaja, olen opiskellut alaa. Olen todella epävarma sen tekstin kanssa. Onko konkareilla neuvoja miten minun tulisi edetä?
Puuhastelen fiktiota. Olo että ei huvita kirjoittaa on merkki siitä että juoni on jumissa. Silloin piirtelen juonikaavioita, opiskelen kirjallisuuden tulkintaa ja etsin suuria teoksia joista imeä vaikutteita ja inspiraatiota.
Minulle se on työtä. Teen sen niin, että suunnittelen projektin : kirjan aiheen, merkityksen, mitä sen on tarkoitus sanoa ja saada aikaan, mitä minun pitää tehdä ja ottaa selvää voidakseni kirjoittaa sen, missä järjestyksessä asiat kannattaa esittää, mitä hahmoja siinä on, mitä tapahtumia, mihin se päätyy, ja missä aikataulussa minä hoidan selvittämisen ja tiedonhankinnan ja itse kirjoitustyön. Jo tähän suunnitteluun menee helposti kuukauden työpäivät - ja se on homman vaikein osa. Sen jölkeen voi vaan alkaa toteuttaa itselleen antamiaan ohjeita. Tietysti aina välillä huomaa, että homma ei mennytkään niin kuin oli suunnitellut, vaan suunnitelmaa pitää vaihtaa ja kehittää, mutta se on paljon helpompaa kuin alkuvaiheen tyhjästä nyhjöiseminen.
Se varsinainen kirjoitustyö on siis aika pieni osa työtä. Mutta minä teen sen niin, että istun aamulla koneen ääreen, ja alan täyttää suunnitteluvaiheessa rakentamani luurangon osia pala kerrallaan. Pari tuntia töitä tehtyäni käyn päivällä lenkillä, sitten jatkan taas. Alkoholia ei voi käyttää kirjoituskaudella ollenkaan, ei kirjoittaessa eikä vapaalla, koska sen jälkivaikutuksen jumittavat ajatuksia. Vihreää teetä sen sijaan kuluu kannu kaupalla päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Enemmänkin olen se kuvittaja, olen opiskellut alaa. Olen todella epävarma sen tekstin kanssa. Onko konkareilla neuvoja miten minun tulisi edetä?
Hakeudu kirjoittamisen kursseille, jos kirjoittaminen on sinulle vielä vierasta. Kansalaisopisto tai avoin yliopisto tms. Lastenkirjoissa tekstiltä ei kuitenkaan vaadita vielä suurta "kirjailijuutta" (riippuu toki ikäryhmästäkin), eli perusasioilla pääset hyvin alkuun tarinan rakentamisessa. Mahdollinen kustantajakin on sitten tietysti apunasi.
Tai etsi työpari, joka hahmottelee tekstin yhteistyössä kanssasi. Sitten kun jotain on valmiina, yritä tarjota kustantajille. Jos eivät tarjoa sopimusta, omakustannekaan ei ihan vararikkoon vie, jos teet itse taitot, kannet ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu kirjoittamisen kursseille, jos kirjoittaminen on sinulle vielä vierasta. Kansalaisopisto tai avoin yliopisto tms. Lastenkirjoissa tekstiltä ei kuitenkaan vaadita vielä suurta "kirjailijuutta" (riippuu toki ikäryhmästäkin), eli perusasioilla pääset hyvin alkuun tarinan rakentamisessa. Mahdollinen kustantajakin on sitten tietysti apunasi.
Tai etsi työpari, joka hahmottelee tekstin yhteistyössä kanssasi. Sitten kun jotain on valmiina, yritä tarjota kustantajille. Jos eivät tarjoa sopimusta, omakustannekaan ei ihan vararikkoon vie, jos teet itse taitot, kannet ym.[/quote
Mielestäni paras lastenkirjallisuus on suurta.
Vierailija kirjoitti:
Käykö palstalla todellakin näin monta ihan oikeata kirjailijaa? Jotka ovat jotain julkaisseet.
Tämä on paikka, jossa voi tutkiskella ihmismielen bisarreja ilmiöitä - taiteilijalle kaikki on materiaalia.
seuraan useampaakin kirjailijaa instassa. Ainakaan heille ei ole ollut mikään ongelma vastailla myös aniota koskeviin keskusteluihin. Ehkä juuri siksi että ihmiset ymmärtäisivät ettei kirjailijanura ole mikään tie rikkauksiin.
Olin juuri vähän aikaa sitten kuuntelemassa Sofi Oksasta ja tuosta hänkin puhui.