Kunnan kotiapu - onko se vain lasuperheille?
Olemme tukiverkoton, isovanhemmaton perhe ja välillä on ollut tiukkoja paikkoja. Emme ole koskaan saaneet lapsiperheen kotipalvelua. KENELLE se oikein on tarkoitettu? Ohjeistus on että sitä saa äkilliseen sairauteen, uupumukseen tms. Mulla ollut esim seuraavia tapauksia:
- mursin ranteenl, kipsi, ei saanut nostella vaivaa tai taaperoa 3 viikkoon. Ei sastu kotiapua, piri palkata kallis yksityinen hoitaja 41e/h
- ennen synnytystä sairastuin, siis n. 2 vko ennen, sairauteen jonka takia olin liikuntakyvytön ja taapero oli kotona kotihoidossa. Ei saati kotiapua, mies joutui ottamaan 2 vkoa palkatonta töistä, ”vaimon hoitamiseen” ei saa palkallista päivääkään. Tämä oli paha rasti koska puolen kuun palkkatulot menettiin miehen palkasta.
- olin selän takia salraslomalla (jota ei tietenkään voi pitää kun ei kukaan tule hoitamaan lapsia vaikka olisi miten kipeä) ja mies joutui lähtemään pakkotyömatkalle. Haimme 5 päivän ajalle apua lasten ulkoilutukseen, kahdeksi tunniksi päivässä. Ei saatu.
Vähän v*tuttaa kun Helsingissä saa kotiavun ihan muuten ilman tarvetta, syyksi siellä riittää tukoverkottomuus. Mun kunnassa sitä ei saa millään. Olen kuullut että lasu-perheet kyllä saa kotiapua runsain mitoin.
”Kivaa” että ns. kunnon perhe ei saa mitään apua mistään.
Nyt onneksi palasin töihin ja on helpompa, mutta kotona oleva vanhempi tippuu kaikkien yhteiskunnan tukiverkkojen läpi kovaan maahan. Sairaslomiakaan ei voi pitää ja lapset hoidettava liikuntakyvyttömänä ja raaja murtuneena ;)
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Eli kannattaa AINA tehdä lapsia yli oman kantokyvyn ja huutaa yhteiskunta apuun. Näin tulee kaikki pelit ja pensselit perheelle.
Ja kypsemmllä iälläkin, niin on lapsilla diagnooseja. Sitä helpommin saat omaa aikaa omasta helvetistäsi.
Mulla murtui onnettomuudessa selkä ja sitten sairastuttiin sikainfluenssaan, minä ja lapset.
Mies 7 viikon työmatkalla Etelä-Amerikassa.
Hoidin lapset, kodin, firman.
Ei se ollut kyllä enää mitään elämää mutta saatana selvisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kannattaa AINA tehdä lapsia yli oman kantokyvyn ja huutaa yhteiskunta apuun. Näin tulee kaikki pelit ja pensselit perheelle.
Ja kypsemmllä iälläkin, niin on lapsilla diagnooseja. Sitä helpommin saat omaa aikaa omasta helvetistäsi.
Mulla murtui onnettomuudessa selkä ja sitten sairastuttiin sikainfluenssaan, minä ja lapset.
Tämmösiin hetkiin sitä apua kaipaa. Ärsyttää kun kaikki rääkyy että mitäs teet liikaa lapsia sosialitapaus.
Maksan veroja 30ke vuodessa ja edes KERRAN ELÄMÄSSÄ hädän hetkellä olisi kiva saada apua.
En ole siis tää jota lainasin mutta saman kokenut.
Ja ei tietenkään tässä kukaan ilmaista apua odottanut vaan ylipäätään APUA, sillä hädässä on vaikea saada äkkiä edes yksityiseltä ostettua apua mistään.
Kuka vaan voi murtaa selän, lonkan, sääriluun. Tuntuuko kivalta jos sulle sanotaan että omillas olet, missään ei auteta, pärjäile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa millä perusteella tää meidän kunnassa evättäisi: ”ei ole kriteereiden mukainen äkillinen tai yllättävä tilanne, miehen työmatka ollut tiedossa etukäteen”.
Mulle annettiin sama perustelu kun raskauden loppuvaiheessa sairastuin äkisti ja pahasti liikuntakyvyttömäksi. Ei ole äkillinen kun raskaus tiedossa :)
Näinhän se menee! Tossa äskeisessä se selän murtuma ja possunuha oli varmaan vaan ”huonoa organisointia”. Siis kunnan mielestä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näissä katsomaan myös taloudellista tilannetta. Kirjoitit, että olette "työssäkäyvä perhe, akateemiset vanhemmat, kunnon sakkia", joten olisiko syy siinä, että on itsellä varaa palkata apua? Ei kai yhteiskunnalla voi ihan kaikkea maksattaa. Oletetaan kuitenkin, että ihmisillä itsellä on sen verran turvaverkkoa, että tuollaisista selviytyy ystävien, sukulaisten tai vaikka rahan voimin.
Palveluseteli ainakin minun kunnassa lasketaan tulojen mukaan. Mekin keskituloinen perhe maksoimme enemmän kuin vaikkapa kotona lapsiaan hoitava yh. Ja näin sen kuuluukin mennä.
-äskeinen
Kyllä, mutta suuritulosenkin maksu on jotain max 16e tunti. Vähän eri kuin yksityisfirman 50e tunti alveineen. Laske huviksesi mitä maksaa 40h kunnan kotiapua vs 40h yksityisen apua!
21 tarkoittaakin n 4-12 lasta, joista osa jo tehty kun elämä vinksvonks. Tätä ajan takaa, enkä kiusata yhteiskuntakelpoista työssäkäyvää perhettä järkevällä lapsiluvulla. Mutta meni tuo viestin sanoma monelta ohisektorille näköjään...
Olen tosi pahoillani puolestasi. Apua saavat he, joilla ei ole edes aikomustakaan tehdä mitään korjausliikettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa millä perusteella tää meidän kunnassa evättäisi: ”ei ole kriteereiden mukainen äkillinen tai yllättävä tilanne, miehen työmatka ollut tiedossa etukäteen”.
Mulle annettiin sama perustelu kun raskauden loppuvaiheessa sairastuin äkisti ja pahasti liikuntakyvyttömäksi. Ei ole äkillinen kun raskaus tiedossa :)
Näinhän se menee! Tossa äskeisessä se selän murtuma ja possunuha oli varmaan vaan ”huonoa organisointia”. Siis kunnan mielestä.
Ap
Miehen työmatka olikin tiedossa, sikainfluenssa ei. Se saatiin vanhimman lapsen koulusta lapsen opettajan Kanadan-tuliaisena. Sairastuttiin ensimmäisten joukossa, jolloin kukaan Suomessa ei vielä edes tiennyt koko taudista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näissä katsomaan myös taloudellista tilannetta. Kirjoitit, että olette "työssäkäyvä perhe, akateemiset vanhemmat, kunnon sakkia", joten olisiko syy siinä, että on itsellä varaa palkata apua? Ei kai yhteiskunnalla voi ihan kaikkea maksattaa. Oletetaan kuitenkin, että ihmisillä itsellä on sen verran turvaverkkoa, että tuollaisista selviytyy ystävien, sukulaisten tai vaikka rahan voimin.
Palveluseteli ainakin minun kunnassa lasketaan tulojen mukaan. Mekin keskituloinen perhe maksoimme enemmän kuin vaikkapa kotona lapsiaan hoitava yh. Ja näin sen kuuluukin mennä.
-äskeinen
Kyllä, mutta suuritulosenkin maksu on jotain max 16e tunti. Vähän eri kuin yksityisfirman 50e tunti alveineen. Laske huviksesi mitä maksaa 40h kunnan kotiapua vs 40h yksityisen apua!
Niin minun viestini idea oli siis se, että sen itse kotiavun kriteeri ei ole (eikä tule olla) perheen vähäiset tulot. Vaan tulosidonnaisuus näkyy vasta siinä palvelusetelin suuruudessa.
Ihan totta tuo viestisi on, ja en ole millään tavalla siitä eri mieltä. Kyllä ilman palveluseteliä kotiapu on kallista. Kotiapu palvelusetelillä ei siltikään ole yhdessäkään kunnassa tarkoitettu vain pienituloisille - ei ainakaan jos lakia noudatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-äskeinen
Niin minun viestini idea oli siis se, että sen itse kotiavun kriteeri ei ole (eikä tule olla) perheen vähäiset tulot. Vaan tulosidonnaisuus näkyy vasta siinä palvelusetelin suuruudessa.
Ihan totta tuo viestisi on, ja en ole millään tavalla siitä eri mieltä. Kyllä ilman palveluseteliä kotiapu on kallista. Kotiapu palvelusetelillä ei siltikään ole yhdessäkään kunnassa tarkoitettu vain pienituloisille - ei ainakaan jos lakia noudatetaan.
Lisään vielä, että jos kotiapu on esim. 30e/h niin ei niillä suurituloisillakaan perheillä ole tuosta vaan laittaa 1200e kotiapuun. Ei ainakaan Suomen veroilla, missä 5000 palkasta jää puolet käteen.
Ongelmahan tässä palvelussa on, että se on tarkoitettu väliaikaiseksi jeesaukseksi kun on paha tilanne juuri johtuen vaikka siitä jalan murtumisesta tai vaikka toisen vanhemman kuolemasta. Kuitenkin sinne jää aina niitä roikkujia, jotka jumittavat palvelun. Kun se äidin masennus ei vielä kolmantenakaan vuotena helpota niin, että saisi itse siivottua kotinsa tai se suurperhe, joka ei pärjää entistenkään kanssa, hankkii aina vielä uuden vauvan. Millään kunnalla ei ole loputtomiin resurssia ottaa uusia asiakkaita kun näistä vanhoista ei vastaavasti päästä eroon.
Epäreilua on. Jokainen tarvii joskus jeesiä ja kaikilla ei vaan ole sukua apuna.