Sisustuksesta: Joka seinällä värikäs tapetti?
Meillä 60-luvun maalaistalo. Alakerrassa tapetoitavana tupa, keittiö, makuuhuone, vessa osaittain sekä harrastehuone.
Olen miettinyt, että hauaisin tapetoida jokaisen huoneen jollain värikkäällä tapetilla, lähinnä perinteisillä paperitapeteilla. Ja nimenomaan niin, että kaikki huoneen seinät tapetoidaan samalla.
Tässä suosikit:
Tapettitehtaalta vaaleansininen juhannusruusu, koboltinsininen kiurujen yö, punainen tunturikukka, sininen hyasintti tapetti, sekä boråstapeterin flora tummapohjaisena.
Olen aika varma että hyvältä näyttää. Vaan kaikki joille olen suunnitelmistani puhunut, ovat lähinnä kauhistelleet. Että ihan _varmasti_ kyllästyn vuodessa tai parissa, liian riski tapetoida kaikkialta noin kirjavilla. Oetteko tehneet tällaista ratkaisua kotonanne?Tuntuu, että enempi olen kyllästynyt pliisuihin seiniin.
Kommentit (17)
Kieltämättä tuntuu villiltä tapetoida kaikki samalla. Entä jos maalaisit? Herkullisia persikan värejä ollut nyt, tummaa oranssia, harmaaseen taittavaa sinistä. Musta noi olis ihania isoina pintoina ja monella seinällä.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä tuntuu villiltä tapetoida kaikki samalla. Entä jos maalaisit?
Siis ei samalla tapetilla, vaan joka huoneeseen oma värikäs tapetti tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Tapetoi ihmeessä! Meillä on joka huoneessa erilaiset, eriväriset tapetit ja rakastan niitä! Nopeammin olen kyllästynyt valkoisiin seiniin, värikkäitä en ole katunut hetkeäkään.
Niin ja joka seinä tietenkin tapetoitu niin kuin ennenvanhaan tehtiin, ei tehosteseinätyyliin.
Sama
Itsellä jugend-ajan hirsitalo, jonka seinät on tapetoitu kyseisen aikakauden paperitapeteilla. Väriä ja kuvioita riittää, mutta Pihlgren ja Ritolan tapeteissa on ihanan pehmeät sävyt, ja huoneissa on itseasiassa todella rauhoittava tunnelma. Suosittelen lämpimästi, mutta ehkä kannattaisi miettiä tapeteille jokin yhdistävä tekijä, esim. juuri aikakausi. Näin kokonaisuudesta ei tule levoton.
Varsinkin vanhempiin taloihin sopii tapetoinnit, laita vaan jos mielesi tekee.
Katso, että tapetit sointuvat toisiinsa. Näyttää levottomalta, jos huoneesta toiseen näkyy yhteensopimattomat tapetit. Värikkäät tapetit myös pienentävät huonetta visuaalisesti ja tumma tapetti voi syödä valoisuutta.
Nuo kun huomioit niin väriä voi kyllä laittaa tapetin muodoissa.
Vierailija kirjoitti:
Katso, että tapetit sointuvat toisiinsa. Näyttää levottomalta, jos huoneesta toiseen näkyy yhteensopimattomat tapetit. Värikkäät tapetit myös pienentävät huonetta visuaalisesti ja tumma tapetti voi syödä valoisuutta.
Millä lailla niiden kuuluisi olla yhteensopivat?
Voimakkaat tapetit vaativat sen, että huonekalut ja talo itsessään ovat niiden tyyliin sopivat ja yhtenäiset, muuten tulee levoton sekamelska.
En ymmärrä, miksi haluat esimerkiksi tuon 50-lukulaisen tunturikukkatapetin yhdistää vuosisadan alun hempeisiin juhannusruusuihin? Pysy aikakauden tyylissä, nuo kaksi eivät sovi lähekkäin ainakaan.
Ja varmista, että sävyt eivät riitele varsinkaan sellaisissa peräkkäisissä huoneissa, joissa ovet ovat auki ja näkymä yhtenäinen. Jos esimerkiksi sinulla on kaksi salia, välissä jatkuvasti auki oleva iso ovi ja toisessa tuo punainen erityylinen tunturikukka ja toisessa vaikka koboltinsininen, erityylinen kiurujen yö, niin EI!
Jos muuten kysyt mielipidettä, ole avoin kuulemaan se. Eikä kuten aloituksessasi, "olen aika varma että hyvältä näyttää" jne.
Väriä voi luoda monella tapaa sisustukseen, tekstiileillä, väreillä, kalusteilla, tauluilla, tapeteilla... jos haluaa kokonaisuuden olevan harmoninen värikkyyden ohella, kannattaa valita värit ja tyylilajit yhteensopiviksi. Minua liian päällekäyvät tapetit ahdistavat, mutta isossa vanhassa maalaistalossa aikakauteen kuuluvien huonekalujen kanssa ne voivat olla toki toimivatkin.
Minä ehdotan kompromissia: osta niitä sinulle mieluisia tapetteja 1-2 rullaa per malli. Sitten käytä niitä sisustuksessa esimerkiksi hyllyn taustaseinässä tai kehystämällä tauluksi ( tuo tauluhomma esimerkiksi niin, että laitat kolme samankokoista isoa kehystettyä palaa vierekkäin ja samaan tilaan eri seinälle pääkuvio vaikka soikeassa "muotokuvaksi").
Saat haluamiasi teemoja kotiin, mutta ei liian isoina annoksina.
Ilman kuvia ei voi toki sanoa mitään varmaan, mutta raaka totuus on se, että 60-luvun rakennusten mittasuhteet, nykyajan tavaramäärä ja runsaskuovsiset tapetit on potentiaalinen kammotusyhdistelmä.
Minä en suht uuteen maalaistaloon panisi selkeästi eri aikakaudelta olevia tapetteja, vaan joko neutraalimman ja modernin tai sitten reippaasti 60-lukua. Jälkimmäista edustaa esimerkiksi Paratiisi, Rock n' roll, Batiikki ja Gobeliini - ja huom., 60-luvulla nimenomaan harrastettiin tehosteseiniä, eli tapettia ei tällätty kaikille seinille, muihin voi valita hyvinkin värikkään maalin tapetin kuvioista.
Kuten joku jo sanoikin, Tunturikukka on eri sarjaa noista valitsemistasi. Juhannusruusu esimerkiksi on selkeästi varhaisempaa ja hempeämpää tyyliä.
Itse sanoisin, että anna mennä ja laita tasan niitä tapetteja mitä haluat ja minne haluat. Olen itsekin suunnittelemasaa uuden asuntoni seiniä ja vaikka tiedostan hillityn maalin olevan nykyaikaisesti tyylikäs, rakastan värikkäitä printtejä ja tapetteja ja olen päättänyt vähät välittää nykyaikaisesta tyylikyydestä. Oma on kotini.
Ihmisillä on joku omituinen mielikuva, että väreihin tai kuvioihin kyllästyy. En tiedä mistä sellaista ovat päähänsä saaneet, erityisesti kun sitä saa kuulla ihmisiltä, jotka eivät ole edes kokeilleet. Ennemminkin tylsään valkoiseen kyllästyy nopeammin, siitä on kyllä kokemusta. Ihanaa, että aletaan käyttää enemmän värejä ja kuvioita seinillä, kuviolliset ja värikkäät tapetit ovat aivan ihania pienessäkin tilassa, monet eivät vain uskalla.
Nämä ovat täysin makuasioita, ne valkoisen sisustuksen ystävät varmasti kyllästyisivät kuvioituun tapettiin ja taas me värejä paljon käyttävät kyllästytään nopeasti valkoisiin seiniin.
Tapetoi ihmeessä.
Meillä on värikkäitä tapetteja (pip studio) joka huoneessa. Muutama seinä on maalattu, mutta suurin osa tapetoitu ja tapetteja yhdistelty ennakkoluulottomasti.
Tapetit ovat edellisen asukkaan valitsemat enkä itse olisi uskaltanut yhtä rajuja valintoja tehdä, mutta lopputulos on mielettömän ihana.
10 vuotta olen niitä tapetteja katsellut, ja pidän niistä edelleen todella paljon. Kyllästynistä ei ole tapahtunut. Nämä ovat itse asiassa ensimmäiset seinät joihin en ole kyllästynyt.
Valkoisiin seiniin olen aina kyllästynyt viikoissa, eikä siihen ole auttanut taulut eikä tekstiilit. Siksi en ymmärrä miksi niin moni neuvoo, että värikkäisiin ja kuviollisiin seiniin kyllästyy ja siksi pitäisi valita valkoinen. Ainakin itse olen usein kuullut tämän neuvon.
Minusta on ihana kun joka huoneessa on oma teemansa ja/tai värinsä. Meillä on mm tuvassa ja keittiössä morrisin kukka/kasvitapetit ja makkarissa täysin eri tyylinen, japanilaishenkinen tapetti. Ihania kaikki. Laitetaan sitä mitä itse halutaan katsella seinillämme.
Minusta melkeinpä mikä vain sävy seinillä on parempi kuin valkoinen, valkean voisi laittaa yhteen huoneeseen jos olisi myös koristepanelointia. Tapeteilla saa tylsästä mielenkiintoisemman, varsinkin kun valitsee oikeasti kauniin tapetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla niiden kuuluisi olla yhteensopivat?
Sävy...aihe...aikakausi...on totta että nayttää levottomalta,jos näkymä eri huoneisiin ja jokaisesta näkyy erityylinen tapetti.
Mutta jos huoneet kookkaita,tapetit sopii hyvin ja on ihania!
Tapetoi ihmeessä! Meillä on joka huoneessa erilaiset, eriväriset tapetit ja rakastan niitä! Nopeammin olen kyllästynyt valkoisiin seiniin, värikkäitä en ole katunut hetkeäkään.