Kuinka paljon sait rahaa säästöön / sijoituksiin vuonna 2019?
Mikä oli bruttotulosi ja millä summalla lyhensit velkaa?
Mieleeni tuli Julia Thurénin 10k säästöprojekti ja laskin sitten huvikseni, että sain itse säästöön ja sijoituksiin lähes 11k muuttamatta elintapojani. Vuoteen 2018 nähden tuloni olivat lisääntyneet ja bruttotuloni olivat 28,5k viime vuonna (vrt. 20k v. 2018). Minulla oli opintolainaa joku 1250€, jonka maksoin kokonaan pois.
Säästämisen on mahdollistanut edulliset asumiskulut, velattomuus sekä suht säästäväinen elämäntapa. Syön hyvää ja edullista kotiruokaa, mutta käyn myös ulkona baareissa ja ravintoloissa ja ostan kotiin viiniä. Matkustelen ulkomailla, mutta kaukokohteissa en ole käynyt muutamaan vuoteen. Minulla on kissoja, joiden ruoat tilaan verkosta ja lisäksi ne syövät lihaa, jota usein ostetaan punalaputettuna. Käyn säännöllisesti elokuvissa ja viime vuonna tuli käytyä myös teatterissa ja festareilla. Minulla on bussikortti, jonka jätin kesällä ostamatta kun kuljin töihin pyörällä. Suurimmat hankintani viime vuonna olivat uusi polkupyörä sekä iPad.
En koe joutuvani tinkimään elämänlaadusta. Minulla ei myöskään ole mitään varsinaista säästökohdetta. Pieni puskuri on säästetty ja lisäksi varallisuuteni on ASP-tilillä, rahastoissa ja osakkeissa. Ehkä tänä vuonna voisi säästämisen ja sijoittamisen lisäksi toteuttaa kaukomatkan ja laittaa enemmän rahaa hyväntekeväisyyteen.
Kommentit (51)
Netto 1960 €/kk, säästän 1000 €/kk. Mies tienaa huomattavasti enemmän ja maksaa lainanlyhennytkset ja suurimman osan laskuistakin.
Säästötilillä on rahaa 1.14 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin sijoittaa, mutta se tuntuu kusetukselta.
"tuntuu kusetukselta"???
Miten voi tuntua kusetukselta esimerkiksi että ostat Koneen osaketta, (eli alat koneen omistajaksi) ja saat tätä kautta jatkossa osuuden koneen voitoista. Halutessasi voit omistuksesi myydä jollekin toiselle, jos et enää halua olla omistaja.
Ansaitsen noin 3500 bruttona, nettona tonnin vähemmän. Olen pienen lapsen yksinhuoltaja. Lyhensin asuntolainaa viime vuonna 9000 e, vähän nopeammin kuin pankki vaatisi, koska haluan vaihtaa asuntoa lähivuosina. Säästän lisäksi joka kuukausi n 500 e, josta 300 menee rahastoihin ja loput säästöön. Lapsen tilille säästän 50 e / kk. Asumismenot on kalliit, asun Helsingissä ihan hyvällä alueella.
Minä keskityn vain ja ainoastaan asuntolainan lyhennyksiin.
Mieheni on työtön ja minulta loppuu työt n 5 v sisällä.
Tykkään työstäni tosi paljon ja en tiedä mitä menisin opiskelemaan. Ja täytin 50 v.
Nyt lainaa on jäljellä n 60 000 e.
Asunto on n 1 miljoonan arvoinen.
Kaikki ylimääräinen irtaimisto on myyty, myös auto ja kesämökki.
Onneksi miehen liiton rahat lähtivät taas pyörimään. Loppukesästä jäi työttömäksi.
Peruslyhennys on tonnin kk, yhtiövastike 400 euroa.
Palkkaa saan käteen n 2200 e.
Miehen tulot menevät ruokaan, muutamaan laskuun mitä tulee ja vapaa-aikaan.
Tällä hetkellä laitan koko palkan lyhennyksiin.
Minulla on puskurirahastossa tonni.
Päivää ennen palkkapäivää siirrän kaikki rahat tililtä lainatilille.
Lisätuloja saan mm myymällä tarpeetonta.
Viime kesänä mieheni tyhjensi ystäväni äidin asunnon.
Kaiken fiksun myytävän toi kotiin, 2 isoa säkkiä, sai tuotua nokkakärryillä ja huonekalut myi paikanpäällä ja teki pienen pintaremontin, siivosi takapihan jne.
Noita ollaan nyt sitten myyty siitä asti.
Joka viikko jotain menee kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Bruttotulot 52 000 euroa, säästöjen ja sijoitusten arvo nousi vuoden aikana 27 000 euroa. Tämä ei ole läheskään kokonaan palkkatuloista säästettyä rahaa, vaan ainakin puoleksi sijoitusten tuottoja ja arvonnousuja. Nyt rupeaa jo oikeasti huomaamaan, kuinka sijoitukset tekevät uutta rahaa kuin itsestään.
Laskin vielä vähän tarkemmin: itse asiassa olen viime vuoden aikana siirtänyt palkkarahoja säästöön/sojoituksiin 7200 euroa. Loput lähes 20 000 ovat vanhojen sijoitusten tuottoa tai arvonnousua.
Kyselyyn vastanneista suurin osa sai säästöön 2501-5000 euroa: https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/yli-2-0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tuntuu kusetukselta"???
Miten voi tuntua kusetukselta esimerkiksi että ostat Koneen osaketta, (eli alat koneen omistajaksi) ja saat tätä kautta jatkossa osuuden koneen voitoista. Halutessasi voit omistuksesi myydä jollekin toiselle, jos et enää halua olla omistaja.
Esim Kone saisi maksaa nykyisentasoisia osinkoja seuraavan 53 vuoden ajan, ennen kuin sijoituksesta saisi nykyhinnalla edes omansa pois. Itse en uskalla ihan noin pitkäksi aikaa noin huonolla tuotto-odotuksella laittaa rahojani mihinkään. On paljon edullisempiakin osakkeita tarjolla.
Nettotuloja oli viime vuonna 22500 euroa, josta lainanlyhennyksiin 1500 euroa ja säästöön 13000 euroa. Eli aika vähäisellä kulutuksella selvisin.
Tänä vuonna ei tule yhtä paljon rahaa, mutta eipä paljon tarvitse tullakaan, koska näköjään selvitään ihan hiluillakin. Asuntolainaakaan ei ole enää kuin kymppitonni jäljellä.
Asun yksin, nettotulot n. 45000 / vuosi. Siitä siirsin käyttööni vuoden aikana 18000 josta sitten oli jäänyt käyttämättä tilille reilu 3000 eli säästöön nekin meni. Matkustan työssäni kohtuullisen paljon ja päivärahat laitan suoraan säästöön, niistä tuli muutama tonni eli säästöön jäi yhteensä 25000 viime vuonna.
Säästöt on hajautettu ja siellä ne vanhojen säästöjen kanssa tuottaa minkä tuottaa, ainakin inflaation päihittää.
Mitään erikoisia menoja ei ollut, vanhan prätkän vaihdoin uuteen loppukesästä mutta nekin rahat tuli autonmyynnistä koska siirryin työsuhdeautoon.