Kuinka paljon sait rahaa säästöön / sijoituksiin vuonna 2019?
Mikä oli bruttotulosi ja millä summalla lyhensit velkaa?
Mieleeni tuli Julia Thurénin 10k säästöprojekti ja laskin sitten huvikseni, että sain itse säästöön ja sijoituksiin lähes 11k muuttamatta elintapojani. Vuoteen 2018 nähden tuloni olivat lisääntyneet ja bruttotuloni olivat 28,5k viime vuonna (vrt. 20k v. 2018). Minulla oli opintolainaa joku 1250€, jonka maksoin kokonaan pois.
Säästämisen on mahdollistanut edulliset asumiskulut, velattomuus sekä suht säästäväinen elämäntapa. Syön hyvää ja edullista kotiruokaa, mutta käyn myös ulkona baareissa ja ravintoloissa ja ostan kotiin viiniä. Matkustelen ulkomailla, mutta kaukokohteissa en ole käynyt muutamaan vuoteen. Minulla on kissoja, joiden ruoat tilaan verkosta ja lisäksi ne syövät lihaa, jota usein ostetaan punalaputettuna. Käyn säännöllisesti elokuvissa ja viime vuonna tuli käytyä myös teatterissa ja festareilla. Minulla on bussikortti, jonka jätin kesällä ostamatta kun kuljin töihin pyörällä. Suurimmat hankintani viime vuonna olivat uusi polkupyörä sekä iPad.
En koe joutuvani tinkimään elämänlaadusta. Minulla ei myöskään ole mitään varsinaista säästökohdetta. Pieni puskuri on säästetty ja lisäksi varallisuuteni on ASP-tilillä, rahastoissa ja osakkeissa. Ehkä tänä vuonna voisi säästämisen ja sijoittamisen lisäksi toteuttaa kaukomatkan ja laittaa enemmän rahaa hyväntekeväisyyteen.
Kommentit (51)
Mulla brutto n. 50k ja miehellä 30k. Kaksi lasta. Asuntolainaa lyhensimme n. kymppitonnilla ja rahastoihin meni viitisen tonnia.
Omat nettutulot olivat €95 000. Sain velkoja lyhennettyä erittäin mukavasti, mikä oli itselleni tärkein tavoite.
Ruokaan käytän kyllä liikaa rahaa. Tavoitteena edelleen on oppia arjessa yhä säästäväisemmäksi.
Tulot olit viime vuonna 15 000 ja säästöön sain 1700 euroa.
Bruttopalkka noin 1700, säästöön satasia vuodessa. Lainoja noin 10 000.
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka noin 1700, säästöön satasia vuodessa. Lainoja noin 10 000.
Siis velkaa jäljellä vai saitko lyhennettyä 10k reilu 20k tuloilla?
Aika moni keskusteluun osallistuneista on kovatuloisia, saisiko lisää vastauksia keskituloisilta?
Ikityöttömänä ei ole varaa laittaa ku joku 12000-15000e/v suoriin osakeomistuksiin. Suurin osa siitä rahasta tulee osingoista. Joku 500e/kk jää yli tuista ja osa aika palkoista.
Tuhlasin joku 5 rahaa enempi korteilla kuin 2018, jos noihin Nordea Wallet appin lukuihin on luottamista. Lainoja lyhensi noin 13 rahaa, osakkeisiin meni uutta rahaa+osingot eli vain noin 5 rahaa. Sijoitukset tuottivat loistavasti, mutta 2019 alussa oli pörssit vapaassa pudotuksessa eli kahdelle vuodelle laskettuna sijoitusten tuotto oli edelleen hyvä mutta ei poikkeuksellisen loistava.
Tänä vuonna hieman vähemmän kulutusta (ei isoja kodinkoneostoja yms.) vähemmän lainan lyhennystä ja enemmän sivuun käteistä rempparahastoksi ja harkiten sijoituksia tilanteen mukaan.
Bruttotulot töistä 37k€, sijoituksista 8k€, säästöön/sijoituksiin jäi 22-25k€ en ole vielä laskenut tarkkoja summia. Asun vanhemmilla vielä.
Tuhat euroa, joku 200 e rahastoon. Tosin en yhdessä vuodessa, säästän 50 e aina 7. päivä.
Mun ja miehen tulot nettona yht. 5500 kuukaudessa, vuodessa noin 65000. Omaa asuntolainaa lyhennetty vuodessa 6000 euroa, sijoitusasuntojen laina lyhentynyt 12000 (käytännössä vuokralaiset maksaa) ja osakkeisiin ja rahastoihin laitettu 9000 euroa. Käytännössä oma omaisuus on kasvanut siis lähet puolet siitä mitä saadaan käteen vuodessa. Sijoitussalkku nousi +21 %. Eläköön asunnot, nousevat kurssit ja velkavipu! Eläkeikä viiskymppisenä lähempänä kuin koskaan!
Ja ennen kuin joku alkaa nillittää riskistä, meillä on jo toistakymmentä asuntoa ja laina-aste on noin 40 %.
Brutto vähän päälle 60 000, netto noin 40 000- Säästöprosentti 60% eli säästöön jäi noin 24 000 . Liäsäksi sijoitusasunnosta vuokratuloa muutama satanen nettona /kk. Muita pääomatuloja/ sijoitusten nousua en ole katsonut.
Säästin 30 % tuloista. Sijoituksista tuli n. 6 % tuotto (ennen veroja).
Laitoin viime vuonna säästötilille 6500 €. Bruttotulot ovat vuodessa 23 000, netto vajaa 1500 € kuussa. Muita tuloja ei ole, kun lapsilisätkin loppuivat, mutta ei myöskään lainoja.
Lainoja lyhentelin noin 20 000 €, Osakkeissa on 60 000€ enemmän kuin vuosi sitten.
Työttömän tulot, mitä ne nyt on jotain 15 000e/v bruttona. Säästöön sain 2000e, tuhlasin uuteen sohvaan reilun tonnin. Olen tyytyväinen. Tai mieluummin olisin töissä mutta näillä mennään nyt. Ei velkaa, kaksi pientä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni keskusteluun osallistuneista on kovatuloisia, saisiko lisää vastauksia keskituloisilta?
Täällä yksi. Netto 25k/v. Viime vuonna meni ei-välttämättömiin hankintoihin 13k. Toki noista puolet on sellaisia, jotka ovat olleet toivelistalla viimeiset 10 vuotta. Jouduin pitkäksi aikaa pätkätyöhelvettiin ja sain vasta edellisenä vuonna maksettua opintolaina (15k) pois kokonaan. En halunnut kitua, siksi tein nuo pitkään haluamani ylellisyyshankinnat, vaikka järki sanoo, että olisi ollut viisaampaa sijoittaa. Tuottoa tuli matalariskisistä kohteista nettona 60e.
Nyt ei puutu enää mitään. Tavoitteena on säästää/sijoittaa tänä vuonna vähintään 15k ja tehdä päätyön ohella satunnaisia sivukeikkoja.
-1700€ luottolaskuja, ja opintolainaa n. 23 000
T. Opiskelija
Tienasin vajaa 40 000. Lainat jo maksettu pois ja okt edulliset asumiskulut. Pihistin 15 000 yhtä ostosta varten, joka ei sitten toteutunutkaan. Nyt laitellut nordnetissä osakkeisiin, mutta ei ole mitään selkeää kohdetta, mihin säästäisin.