Tiestitkö: Vegaanin hiilijalanjälki jopa kolminkertainen sekasyöjään nähden!
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Ok. Olen vegaani eläinoikeussyistä, en ilmaston takia, joten tämäkään avauksesi ei heilauta minua suuntaan eikä toiseen.
Se taas ei kiinnosta minua yhtään pätkää. Säädän ruokavalioni parhaani mukaan ilmastoystävälliseksi, ja se tarkoittaa sekaruokavaliota, joka suosii lähivesien kalaa, lähiniittyjen lihaa sekä riistaa ja kotimaisia juureksia.
Minulle tänä on aivan riittävän eläinoikeusystävällistä. Sinä voit olla piittaamatta ilmastosta, jos haluat.
t. ei ap
Jos haluatte tehdä ympäristötekoja, suosikaa kotimaista hunajaa ja laidunlihaa, esimerkiksi kotimaista karitsaa tai pientuottajien nautakarjaa. Mehiläiset ja muut pölyttäjät kiittävät, kun mehiläistarhaus ja perinnemaisemaniityt kukoistavat.
Yllätys että taas tähänkin keskusteluun tulevat sekasyöjät on niitä jotka syö vaan riistaa ja onkimiaan kaloja, munatkin tulee onnellisilta kanoilta omasta kanalasta, silti tehotuotetun lihan määrä on ihan valtava jo pelkästään suomessa, mutta kukaan ei julkisesti myönnä ostavansa nauta-sikaa marketista.
Vierailija kirjoitti:
Esim. riisi on ympäristön kannalta hyvin epäekologista. Mutta eihän sitä saa sanoa.
On ja ei.
Pitää miettiä mihin sitä haluaa verrata. Riisi on todella satoisa kasvi. Tuolla lämpimissä maissa saavat jopa kolme satoa vuodessa. Tämä tarkoittaa sitä, että samalla pinta-alalla pystytään viljelemään moninkertainen määrä ruokaa Suomalaiseen maatilaan verrattuna. Ympäristökuormaa syntyy, mutta saadaan paljon ruokaa ihmisille. Riisi on yksi tärkeimmistä ravintokasveista koko maailmassa. Ellei jopa tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Yllätys että taas tähänkin keskusteluun tulevat sekasyöjät on niitä jotka syö vaan riistaa ja onkimiaan kaloja, munatkin tulee onnellisilta kanoilta omasta kanalasta, silti tehotuotetun lihan määrä on ihan valtava jo pelkästään suomessa, mutta kukaan ei julkisesti myönnä ostavansa nauta-sikaa marketista.
Onko sinulle todella yllätys, että ympäristötietoiset ihmiset ovat yliedustettuna ruoan ympäristövaikutteita koskevassa keskustelussa?
Vierailija kirjoitti:
Linkki
Ei siis ole mitään tiettyä tilastoa, mihin viittaan, mutta mielestäni vegaanit ovat tekopyhiä. Jos pitää pilata toisten ilo syödä hyvä pihvi, niin täytyy olla jotain päässä vialla.
Ap
Paksua ja suonikasta lihaa sen pitää olla!
Sellaista paksua ja suonikasta lihaa missä on punertavia karvoja puoleen varteen...omnomnomnomnom...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki
Ei siis ole mitään tiettyä tilastoa, mihin viittaan, mutta mielestäni vegaanit ovat tekopyhiä. Jos pitää pilata toisten ilo syödä hyvä pihvi, niin täytyy olla jotain päässä vialla.
Ap
Miksi kuvittelet, että mielipiteesi olisi jollain tasolla kiinnostava tai merkityksellinen muille kuin itsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino lienee sanalla voi olla. Ihan varmasti on mahdollista jos alkaa syömään pelkästään lentokoneella tuotuja trooppisia hedelmiä.
Yleensä kuitenkin kasvisruoka kuormittaa ympäristöä paljon vähemmän.
Tämä on melkoinen harha, jota käytetään, koska kokonaisuutta ei haluta ottaa laskelmissa huomioon. Esimerkiksi ilman lannoittamista tapahtuva viljely edellyttää, että maa "lepää" muutaman vuoden välein. Jos laskelmissa otetaan keinolannoitteet huomioon, kasvisruuan hiilijalanjälki kasvaa välittömästi.
Missäs se eläinten rehu kasvaa, jossei pellossa?
Tietysti innokkaasti autoilevalla ja ympäri maailmaa innokkaasti lentokoneella sukkuloivalla vegaanilla voi olla sekasyöjää suurempi hiilijalanjälki. Ruuan osalta sekasyöjää suurempaa hiilijalanjälkeä on vaikea vegaanin saavuttaa, vaatii järjetöntä ruokavaliota, joka valitaan maksimaalinen hiilijalanjälki mielessä.
Pellossa pellossa, mutta ei ihminen syö siitä kaurasta kuin ne siemenet, korret yms menee rehuksi. Ja kai tiedät, että eläinten jätökset on hyvää lannoitetta? Vegaaneillehhan se ei kelpaa.
Ei tuotantoeläimet pelkästään niillä korsilla tai nurmirehulla elä. Luonnonvarakeskuksen nettisivuilla sanotaan mm.: "Suomen omavaraisuus runsaasti valkuaista sisältävien täydennysrehujen osalta vain noin 15 prosenttia, sillä käytämme runsaasti ulkomaisia soija- ja rapsipohjaisia rehuja. Tutkimuksen avulla valkuaisomavaraisuutta pyritään parantamaan."
Eläinten jätökset kävisivät kyllä varmasti valtaosalle vegaaneista lannoitteeksi, jos ne lehmät saisivat onnellisina tuoda "oman osuutensa" ravintotalouteen. Niin kauan kun luonnon lanta on todennäköisesti vain koko elämänsä kidutettuna olevan lehmän sivutuotetta, josta karjatalous kerää lisävoittoja, ei kovinkaan moni vegaani halua olla sitä tukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Olen vegaani eläinoikeussyistä, en ilmaston takia, joten tämäkään avauksesi ei heilauta minua suuntaan eikä toiseen.
Minusta on hauskaa kun siat syövät toisiaan karsinoissa ja kuolleita sikoja jätetään muiden sekaan mätänemään. Oppivatpa tapoja ka olemaan kiitollisia saamastaan ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki
Ap
Miksi kuvittelet, että mielipiteesi olisi jollain tasolla kiinnostava tai merkityksellinen muille kuin itsellesi?
No siis on tässä tullut jo yli 30 vastausta, niin kai sillä on merkitystä. Ja siis esim. riisi tai soija tuodaan kaukomailta, mutta Suomessa valmistettua lihaa ja riistaa saa kaupasta.
Miten kukaan jaksaa enää näitä vegaani -viha provoja? Ne jotka ovat oikeasti perehtyneet kyseiseen ruokavalioon tietävät mikä on ero lihantuotannon ja kasvipohjaisen ruuan tuotannon välillä. Miksi lähdette näihin aloituksiin mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan jaksaa enää näitä vegaani -viha provoja? Ne jotka ovat oikeasti perehtyneet kyseiseen ruokavalioon tietävät mikä on ero lihantuotannon ja kasvipohjaisen ruuan tuotannon välillä. Miksi lähdette näihin aloituksiin mukaan?
Minusta on kiva seurata kun perssuolinkaiset kirkuvat ja oksentelevat pahaa oloaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hauskaa kun siat syövät toisiaan karsinoissa ja kuolleita sikoja jätetään muiden sekaan mätänemään. Oppivatpa tapoja ka olemaan kiitollisia saamastaan ruuasta.[/quote
Minusta olisi ihana elää ihmislapsen lihalla:) Myös nautin suuresti kun kuulen lapsille tapahtuneista kärsimyksistä ja onnettomuuksista, koska mulla ei niitä ole niin samapa se :) :) :) Nönnönnöööö
Vierailija kirjoitti:
Oon oikeesti ite vegaani. Musta on vaan kiva provoilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Näissä ketjuissa on samaa viehätystä kuin kissanpennun leikittämisessä narunpätkällä. Kissanpentu voi eläytyä viettiensä vietäväksi hyppiessään innokkaasti narun perässä ja sitä innokkuutta ja hyppelyä on kiva katsella. Samalla logiikalla näitä vegaaniviha-, mmuuttohysteria-, sähköauto-, naisviha- jne. höpsötysketjuja on mukava seurata.