Hoitoala vaatimassa taas isoja palkankorotuksia
Kuntasektorilla sairaanhoitajien kokonaisansioiden keskiarvo on 3045e/kk ja yksityissektorilla 2951e/kk. Valtion palveluksessa olevilla sairaanhoitajilla on korkein keskimääräinen kokonaisansio 3427e/kk. Vuorotyötä tekevän sairaanhoitajan kokonaisansiosta suuri siivu koostuu vuorotyölisistä. Kokonaisansio sisältää muun muassa kokemus-, vuorotyö- ja erillislisät sekä ylityökorvaukset.
https://sairaanhoitajat.fi/2019/sairaanhoitajan-palkka-on-suomessa-pohj…
Ei tuo nyt mikään huono palkka ole. Aika moni duunari Suomessa tienaa tuon verran. Ja sairaanhoitaja/hoitaja voi lisätä palkkaansa tekemällä kalliita vuoroja kuten yö/iltavuoroa tai vaikka viikonloppua. Monilla muilla aloilla iltatyöt on joustoa eli palkkaa ei tule yhtään sen enempää. Ja moni hoitoalalla tienaa vielä enemmän, nuo luvut on vain keskiarvoja.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse työskentelen työterveyshoitajana ja peruspalkkani on 2430 euroa/kk.
Sairaanhoitajat, terveydenhoitajat ja lähihoitajat ovat todellakin palkankorotuksensa ansainneet.
Nykyään lääkäriaines on aika heikkoa ja kielitaidotonta, niin työ on myös muuttunut entistä vastuullisemmaksi ja oikeasti usein jopa neuvomme kokemattomia tohtoreita!Kuinka paljon sun pitäisi mielestäsi saada? Saan itse akateemisen loppututkinnon suorittaneena vähän yli 200e enemmän bruttona
Arvatenkin joku matkailumaisteri ja toimit kausitöissä poroajeluttajana, jota kyllä voisi ihan yhtä hyvin hoitaa ilman mitään koulutustakin.
Ei vaan koulutuksena on DI ja olen töissä opetusalalla
Ammattikouluopettajien keskipalkka on 3800€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jaksatte aina tätä samaa?
Sillä, onko hoitajan palkka teidän elämäMkoululaisten mielestä hyvä vai huono, ei ole väliä. Sillä on väliä onko meillä tulevina vuosikymmeninä enää toimivaa terveydenhoitojärjestelmää vai ei. Tätä menoa ei ole ja tähän on syynä hoitajapula. Muualla Euroopassa ollaan jo todellisessa kriisissä (esim. Saksa, Iso-Britannia, Puola yms.) ja hoidon puutteeseen kuoleminen on arkea. Vaikka täällä arvostetaan lääkäreitä niin lääkäri ei pysty hoitajan puutetta paikkaamaan.Jokainen voi tahollaan miettiä miten tämä tilanne ratkaistaan, miten koulutetut hoitajat saadaan pysymään alalla ja nuoret kiinnostumaan alalle kouluttautumisesta. Ulkomaalaisia hoitajia ei kiinnosta tänne tulla koska muissa Pohjoismaissa ja Euroopassa hoitajia arvostetaan ja kunnioitetaan enemmän ja palkka on parempi. Suomeen saadaan korkeintaan ne kielitaidottomat jotka eivät muualle kelpaa tai joilla on joku muu syy tulla tänne.
Te jotka hoitajien palkkaa kadehditte niin tervemenoa hoitoalalle, töitä on enemmän kuin tekijöitä. Mol:sta voi käydä katsomassa kuinka paljon paikkoja on auki. Itse olen onnellinen koska hoitotyön on osaltani tehty ja olen päässyt muihin töihin.
Höpsis. Terveydenhuolto olisi pitänyt yksityistää kokonaan. Yksityisenä yrityksenä olisi tehokkuus, työnteko ja menokuri kohdillaan.
Höpsistä vaan höpönassulle. Millä lailla yksityistäminen ratkaisee sen ettei työntekijöitä ole riittävästi? Jos et tiedä niin yksityisellä sektorilla on ihan yhtä suuri pula ammattitaitoisista hoitajista, paikoin vielä kovempi. Yksityinen sektori on pääosin huonon työnantajan maineessa eikä syyttä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien peruspalkka on huono ja se kostautuu varsinkin niille hoitajille, jotka työskentelee virka-aikana.
Sen sijaan vuorolisäthän ovat hyviä, harvalla alalla saa yövuorsta 40% korotettua palkkaa.
Mutta se olisi parempi systeemi että lisiä jopa pienennettäisiin ja peruspalkkaa nostettaisiin ja ennen kaikkea siihen pitäisi saada korotuksia osaamisen ja työn vaativuuden mukaan. Nythän hoitajat saa lähes samaa palkkaa erittäin helpoista tai erittäin vaativista töistä ja se on väärin.
No jaa... Olen ollut kesätöissä yhdellä tehtaalla 3-vuorotyössä ja se työ oli hyvinkin yksinkertaista "paina nappulaa" ja ohjaa vähän linjastoa ja palkka oli ihan eri alaa opiskelevalla kesätyöntekijällä reippaasti yli 2000€. Voin vaan kuvitella, että ne vakityöntekijät vähän monipuolisemmalla työllä ikälisineen ilman kummempaa koulutusta pääsevät vähintään samoihin ansioihin, kuin sairaanhoitaja 3-vuorotyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Se ammattitaito ja erikoisosaaminen päivätyötä tekevillä poliklinikkahoitajilla on ihan omaa luokkaansa. Minusta se 2500€/kk ei todellakaan ole riittävä palkka siitä työstä mitä he tekevät. Ihan oikeasti kannattaa ottaa selvää asioista ennen, kuin puhutaan esimerkiksi hoitajien helposta työstä... Sitä se ei todellakaan ole. Toki joissain paikoissa hoitajat pääsevät paljon helpommalla, kuin toisaalla ja palkka sama, niin sitä suuremmalla syyllä pitäisi maksaa lisää liksaa sen erikoisosaamisen ja työn vaativuuden perusteella.
Työn vaativuuden mukaan palkkaaminen on hemmetin vaikeaa sellasella allalla jossa ensinnäkään olla tekemissä rahan kanssa ja jossa ei operoida omilla rahoilla.
Myyjistä on helppoa katsoa että kuka myy parhaiten ja ansaitsee parhaan palkan ja myyjän tuotosta voidaan laskea, paljonko siitä voidaan lohkaista palkkoihin.
Hoitoalalla ei ole helppoja mittareita työn vaativuudelle tai tehokkuudelle ja rahaa ei ole koskaan, koska ala ei tuota helposti mitattavaa voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan työ on sikaraskasta ja vastuullista. Kyllä ne on korotuksen ansainneet!
Mulla on perushoitajan koulutus mutta en suin surminkaan enää siihen työhön menisi kun pois olen päässyt.
Saman palkan ja enemmänkin saa tosi monesta paljon mukavammasta ja kevyemmästäkin työstä.
Tietäisitpä kuinka sikaraskasta ja vaativaa on poliisin työ tai palomiehen työ. Tai sen insinöörin työ kun on vastuussa esim. siitä että se silta pääväylällä ei romahda kesken kunnostustöiden kun ihmiset ajavat autolla siitä koko työn ajan. Perheet lapsineen farmariautoissaan, jos silta romahtaisi, kymmeniä kuolisi/loukkaantuisi. Tai ne IT-asiantuntijat jotka korjaavat potilasjärjestelmiä, pankkijärjestelmiä, lentokoneiden ohjausjärjestelmiä. Mietipäs kuinka vastuullista työtä he tekevätkään, yleensä pitkää päivää ilman lisiä, pomo ja asiakkaat hiillostaen ja kirittäen. Tai lastenhoitajat päiväkodissa jonne viet lapsesi päivittäin. Tai lääkärit jotka osaamisellaan pelastavat ja vastaavat ihmishengistä. Tai maanviljelijät jotka kasvattavat ruoan sinunkin pöytääsi.
Tai lentäjät jotka vastaavat satojen ihmisten hengestä joka päivä, siinä vasta stressaava ja vaativa ammatti. Listaa voisi jstkaa loputtomiin. Mutta vain sairaanhoitajat ja lähihoitajat ovat niitä jotka joka vuosi valittavat ja vaativat ja suureen ääneen nostavat itseään jalustalle. Ja tätä kuulee ihan arkipäivissä hoitajien suusta, tätä loppumatonta itsekehua ja oman tärkeytensä toitottamista ja kuinka se työnteko on raskasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien peruspalkka on huono ja se kostautuu varsinkin niille hoitajille, jotka työskentelee virka-aikana.
Sen sijaan vuorolisäthän ovat hyviä, harvalla alalla saa yövuorsta 40% korotettua palkkaa.
Mutta se olisi parempi systeemi että lisiä jopa pienennettäisiin ja peruspalkkaa nostettaisiin ja ennen kaikkea siihen pitäisi saada korotuksia osaamisen ja työn vaativuuden mukaan. Nythän hoitajat saa lähes samaa palkkaa erittäin helpoista tai erittäin vaativista töistä ja se on väärin.
No jaa... Olen ollut kesätöissä yhdellä tehtaalla 3-vuorotyössä ja se työ oli hyvinkin yksinkertaista "paina nappulaa" ja ohjaa vähän linjastoa ja palkka oli ihan eri alaa opiskelevalla kesätyöntekijällä reippaasti yli 2000€. Voin vaan kuvitella, että ne vakityöntekijät vähän monipuolisemmalla työllä ikälisineen ilman kummempaa koulutusta pääsevät vähintään samoihin ansioihin, kuin sairaanhoitaja 3-vuorotyöstä.
Kun itse olin tehtaassa töissä, niin palkka määräytyi tehtävän mukaan ja opiskelijat sai silloin käytännössä lähes samaa palkkaa kuin vakituiset. Koulutus nosti palkkaa ja insinööriopiskelija saattoi saada jopa parempaa palkkaa kuin kaksivuotisen ammattikolun käynyt vakituinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan työ on sikaraskasta ja vastuullista. Kyllä ne on korotuksen ansainneet!
Mulla on perushoitajan koulutus mutta en suin surminkaan enää siihen työhön menisi kun pois olen päässyt.
Saman palkan ja enemmänkin saa tosi monesta paljon mukavammasta ja kevyemmästäkin työstä.
Tietäisitpä kuinka sikaraskasta ja vaativaa on poliisin työ tai palomiehen työ. Tai sen insinöörin työ kun on vastuussa esim. siitä että se silta pääväylällä ei romahda kesken kunnostustöiden kun ihmiset ajavat autolla siitä koko työn ajan. Perheet lapsineen farmariautoissaan, jos silta romahtaisi, kymmeniä kuolisi/loukkaantuisi. Tai ne IT-asiantuntijat jotka korjaavat potilasjärjestelmiä, pankkijärjestelmiä, lentokoneiden ohjausjärjestelmiä. Mietipäs kuinka vastuullista työtä he tekevätkään, yleensä pitkää päivää ilman lisiä, pomo ja asiakkaat hiillostaen ja kirittäen. Tai lastenhoitajat päiväkodissa jonne viet lapsesi päivittäin. Tai lääkärit jotka osaamisellaan pelastavat ja vastaavat ihmishengistä. Tai maanviljelijät jotka kasvattavat ruoan sinunkin pöytääsi.
Tai lentäjät jotka vastaavat satojen ihmisten hengestä joka päivä, siinä vasta stressaava ja vaativa ammatti. Listaa voisi jstkaa loputtomiin. Mutta vain sairaanhoitajat ja lähihoitajat ovat niitä jotka joka vuosi valittavat ja vaativat ja suureen ääneen nostavat itseään jalustalle. Ja tätä kuulee ihan arkipäivissä hoitajien suusta, tätä loppumatonta itsekehua ja oman tärkeytensä toitottamista ja kuinka se työnteko on raskasta...
Ja paljokos se lentäjän palkka on? Sehän on luokkaa 10.000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä, onko hoitajan palkka teidän elämäMkoululaisten mielestä hyvä vai huono, ei ole väliä. Sillä on väliä onko meillä tulevina vuosikymmeninä enää toimivaa terveydenhoitojärjestelmää vai ei. Tätä menoa ei ole ja tähän on syynä hoitajapula. Muualla Euroopassa ollaan jo todellisessa kriisissä (esim. Saksa, Iso-Britannia, Puola yms.) ja hoidon puutteeseen kuoleminen on arkea. Vaikka täällä arvostetaan lääkäreitä niin lääkäri ei pysty hoitajan puutetta paikkaamaan.Jokainen voi tahollaan miettiä miten tämä tilanne ratkaistaan, miten koulutetut hoitajat saadaan pysymään alalla ja nuoret kiinnostumaan alalle kouluttautumisesta. Ulkomaalaisia hoitajia ei kiinnosta tänne tulla koska muissa Pohjoismaissa ja Euroopassa hoitajia arvostetaan ja kunnioitetaan enemmän ja palkka on parempi. Suomeen saadaan korkeintaan ne kielitaidottomat jotka eivät muualle kelpaa tai joilla on joku muu syy tulla tänne.
Te jotka hoitajien palkkaa kadehditte niin tervemenoa hoitoalalle, töitä on enemmän kuin tekijöitä. Mol:sta voi käydä katsomassa kuinka paljon paikkoja on auki. Itse olen onnellinen koska hoitotyön on osaltani tehty ja olen päässyt muihin töihin.
Höpsis. Terveydenhuolto olisi pitänyt yksityistää kokonaan. Yksityisenä yrityksenä olisi tehokkuus, työnteko ja menokuri kohdillaan.
Höpsistä vaan höpönassulle. Millä lailla yksityistäminen ratkaisee sen ettei työntekijöitä ole riittävästi? Jos et tiedä niin yksityisellä sektorilla on ihan yhtä suuri pula ammattitaitoisista hoitajista, paikoin vielä kovempi. Yksityinen sektori on pääosin huonon työnantajan maineessa eikä syyttä.
Yksityisen hotoalan ongelmat on tosiaan vielä suurepia kuin julkisen ja siellä käytetään paljon epäpätevää henkilöstöä ja alimiheityst jne. Yksityistäminen ei todellakaan ratkaise ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitajat ovat ainoa ammattiryhmä joka valittaa pienestä palkasta ja huonoista työoloista ja tätä tekevät "kaikki" hoitajat, niin voisiko näillä väitteillä ajatella olevan jotain perää? Vai uskotko että kaikki hoitajat ovat jonkun joukkoharhan vallassa?
Samaan aikaan saamme lukea lehdistä ja kuulla uutisista miten hoitajista on pulaa, osastoja suljetaan, sairauslomat ja työssä uupuminen lisääntyvät ja miten parhaassa työiässä olevat hoitajat vaihtavat alaa.
Kuka valehtelee sinun mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajat ovat kyllä palkka kuopastakin alempana. Olet vastuussa aika monesta ihmishengestä, mitään lisiä tai ylenemisiä ei ole eikä tule,joten vedät sillä ~2000 palkalla urasi alusta loppuun ja mitään arvostusta ei ole sen sijaan saat kuulla olevasi työssä jota kuka tahansa voisi tehdä ilman koulutustakin. Ja jos ajatellaan ,että ollaan kuitenkin aika ratkaisevassa asemassa muiden työssäkäyntiä ajatellen ja vastuussa monen ihmisen tärkeimmästä asiasta niin ei tämä missään kyllä näy.
Aina perustellaan ,että onhan lisät joilla palkan saa nostettua ihan mukavalle tasolle ,mutta unohdetaan sitten nämä jotka eivät niitä lisiä saa. Aina ollaan niin mukana ja empaattisia jos joku muu kuin hoitaja lakkoilee ja aina on varaa kaikkeen muuhun paitsi hoitajien palkankorotuksiin. Pitäis vaan kylmän viileästi meidän hoitajien pitää yhtä ja kävellä ulos työpaikoilta,sittenpähän saisi nekin jotka aina vähättelevät kokeilla sitä paska duunia josta ei mitään tarvitse maksaa.
Mulla oli vielä joku aika sitten sympatiat hoitajien puolella, mutta tämä ettei mikään riitä ja aina valitetaan, on alkanut syödä heidän uskottavuuttaan. Ja sitten pitäisi vielä miettiä, että kuka heidän palkankorotuksensa maksaa. Mistä otetaan rahat?
Hieman palkkakeskustelusta poikkeavaa, mutta välillä pohdituttaa nämä asiat. Ajatuksia vain...
Katsotaan mitä tästä tulee vuosien saatossa, kun korkeat ikäluokat siirtyvät nauttimaan eläkepäivistä. Eikä enää alalle valmistuvia saada tai lähtevät muille aloille. Kyllä varmasti sairaanhoitajan peruspalkalla saadaan ulkomaalaisia hoitajia kasapäin tänne Suomeen, koska heille 2500e/kk on hyvä raha.
Ennen kuin kielitaito on hyväksyttävällä tasolla, eli C1 esim. erikoissairaanhoidossa, vie aikaa. Miksi näin korkea? Olisihan se mukava lääkärinkin saada osaava ja yhteistä kieltä ymmärtävä työpari leikkaussaliin hätätilanteissa, ja potilaan tulla ymmärretyksi omalla kielellä. Samat vaatimukset ovat myös niillä, jotka lähtevät Suomesta ulkomaille työskentelemään. Ja se määrä tulee olemaan iso, jos jatkuu samalla tyylillä.
No niinhän mä just sanoin kirjoitti:
Ei edetä. Opiskelet yliopistossa terveystieteitä aluksi maisteritasolle, jolloin voit työskennellä osastonhoitajana. Ylihoitajaksi vaaditaan lisensiaatin/tohtorin pätevyys. Ei voi päästä ylihoitajaksi vain olemalla vaikkapa 15 v. alalla ilman lisäkoulutusta.
Tuntemus kenttätyöstä (5-10v) auttaa johtamaan.
Höpö höpö, ylihoitajan vakanssiin riittää terveystieteiden maisterin tutkinto, siihen ei mitään lisurin saati tohtorin papereita tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verrataanpa nyt ihan rehellisesti yksityisen ja tervryskeskuksen eroja.
Soitan yksityiselle puhelimella, puheluun vastataan ja saan ajan tarvitsemalleni lääkärille, tarvitessani myös erikoislääkärille. Ja yleislääkärille saan ajan aina samalle päivälle, erikoislääkärille menoa voi joskus joutua muutama päivä odottamaan. Käyn lääkärissä, verkokeissa yms. tutkimuksissa, sairaus todetaan, saan lääkkeet ja hoito ja paraneminen alkaa. Diagnoosi ja lääkitys alkaa useimmiten jo samana päivänä.
Soitan terveyskeskukseen puhelimella, siihen ei vastaa kukaan. Ja jos vastaa, vastaus on, tule tänne jonottamaan. Menen terveyskeskukseen, otan automaatista jonotuslappusen ja menen 10 muun ihmisen joukkoon aulaan odottamaan. Istun siinä noin 2 tuntia, sitten hoitaja ottaa vastaan ja ei osaa mitään. Ehkä jos hoitaja ei ole hirvittävän änkyrä (useimmiten ovat), hän laittaa minut jonoon sairaanhoitajan arvioon. Jos hoitaja on änkyrä, hän lähettää minut takaisin kotiin ja sanoo tule huomenna uudestaan. Sairaanhoitajalle pitää ottaa uusi lappu jonotusautomaatista ja taas istua pari tuntia aulassa. Jos huonsti käy, sairaanhoitaja sitten toteaa että lääkärinaikoja ei ole enää vapaana tälle päivälle ja lähettää kotiin ja pyytää tuleen huomenna uudestaan. Ehkä jos aikoja on ja sairaanhoitaja ei ole hirvittävän änkyrä (useimmiten ovat), hän laittaa minut jonoon lääkärin arvioon. Jos sairaanhoitaja on änkyrä, hän lähettää minut takaisin kotiin ja sanoo tule huomenna uudestaan. Jonotan taas tunnin tai pari. Lääkäri ottaa vastaan, on hirvittävän kiireinen ja ehtii ehkä 5-10 minuuttia arvioida asiaa ja sanoo tod.näk. kiireisenä Tule huomenna uudestaan jos olo ei ole parempi. Ja seuraavana päivänä en enää jaksa uudestaan terveyskeskushoitajien nöyryytettäväksi, jonka seurauksena joudun viikonloppuna menemään sairaalaan yhteispäivystykseen ja sieltä erikoissairaanhoidon piiriin.
Mietipä hetki kumpaakin tosielämän scenaariota. Kumpi on tehokkaampi? Ja mikä on hoitajien/sairaanhoitajien panos tässä???
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vielä joku aika sitten sympatiat hoitajien puolella, mutta tämä ettei mikään riitä ja aina valitetaan, on alkanut syödä heidän uskottavuuttaan. Ja sitten pitäisi vielä miettiä, että kuka heidän palkankorotuksensa maksaa. Mistä otetaan rahat?
Mulla aivan sama. Aiemmin riitti sympatiaa, mutta enää en jaksa kuunnella tuota valitusta huonosta palkasta. Kun se palkka on erittäin kohtuullinen.
Työolot sen sijaan on se, mitä varmasti pitäisi tuolla alalla kohentaa. Hoitajien jaksaminen työssään on tärkeää. Eikä sitä jaksamista auta tai työuupumusta ehkäise palkankorotus. Vaan niiden työolojen parantaminen. Rahaa voisi suunnata lisähoitajien palkkaamiseen. Tämä vähentäisi hoitajien työkuormaa, ylitöitä, tuplavuoroja jne. Toki tässäkin tulee vastaan se kysymys, että mistä rahat otetaan? Mutta tällä olisi suurempi vaikutus työtyytyväisyyteen ja työssäjaksamiseen kuin palkankorotuksella. Vai onko sittenkin niin, että halutaan ne ylityö- ja tuplavuorolisät mielummin ja jatketaan valitusta?
Sitä ihmettelen kyllä missä helvetissä rivisairaanhoitajan peruspalkka on 3000€ luokkaa. Itse olen tasan kerran saanut tota palkkaa ja siinäkin listassa tein poikkeuksellisesti 9 yövuoroa päivävuorojen lisäksi. Ei tuollaisia summia saada kuin vaan rahavuoroja tekemällä. Virheellistä uutisoida tuollaisia keskipalkkoja, kun ne eivät taatusti todellisuutta kuvaa.
Hoitaja, pian ex-sellainen kirjoitti:
2040e/kk kokopäivätyöstä on lähihoitajan brutto. Siitä jää käteen alle 1600e/kk. Jos menen yksityiselle niin brutto on 200e pienempi!! Sillä ei enää elä nykypäivän Suomessa, kun on vieläpä kaksi lasta. Ja joka vuosi ostovoima vaan heikkenee lisää.
Jos ei tule palkankorotuksia niin sit on saatava asumisen, sähkönsiirron, ruuan ja autoilun kulut alas. Hoitajista on jo nyt pula.
Jos saatte palkankorotuksia niin eläminenkin kallistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitajat ovat ainoa ammattiryhmä joka valittaa pienestä palkasta ja huonoista työoloista ja tätä tekevät "kaikki" hoitajat, niin voisiko näillä väitteillä ajatella olevan jotain perää? Vai uskotko että kaikki hoitajat ovat jonkun joukkoharhan vallassa?
Samaan aikaan saamme lukea lehdistä ja kuulla uutisista miten hoitajista on pulaa, osastoja suljetaan, sairauslomat ja työssä uupuminen lisääntyvät ja miten parhaassa työiässä olevat hoitajat vaihtavat alaa.
Kuka valehtelee sinun mielestäsi?
Höpsis, etkö ole huomannut että myös muissa ammateissa uuvutaan yhtälailla, yrityksiä menee konkurssiin, on irtisanomisia ja osaavista työntekijöistä on pulaa. Vai etkö lue lehtiä?
Lääkärit tekee ihan hemmetisti muuta kuin potilastyötä. Niille on varattu aikaa opiskeluun ja tutkimustyöhön. Yksi lääkäri ei loppupeleissä hoida montakaan potilasaikaa viikossa.