Miksi pojat puetaan siistimmin ja panostetummin, kuin tytöt?
Olen jo pitkään kiinnittänyt huomiota siihen, että pojat ovat yleensä arjessa ja juhlassa tyttöjä paremmin puettuja. Oli kyse sitten vauvasta tai teinistä. Selittyykö asia kenties sillä, että tytöt haluavat enemmän valita vaatteet itse ja pojat antavat enemmän äidin valita?
Pojilla on myös useammin siisti yksivärinen alaosa ja neutraalit sukat ja värikäs paita, jolloin koko asu on hienompi. Tytöillä näkee enemmän kuosiövereitä ja miljoona eri väriä ja kuosia sekaisin.
Koulujen ja päiväkotien juhlissakin pojilla on yleensä kauluspaita, siisti neule tms ja farkut, chinot tms. Tytöillä nukkaiset ja kulahtaneet sukkikset tai legginsit eri kuoseilla ja sitten taas riemunkirjavalla kuosilla täysin alaosaan sopimaton mekko. Välillä näkee sitten taas näitä tylliunelmia röyhelöillä ja nätillä paidalla, mutta vähintään sukkikset on sitten ihan eri maata kaiken muun asun kanssa.
Mulla on kolme tyttöä ja tytöille lyötyy todella edullisesti ja helposti vaatteita. Ei pitäisi olla vaikeaa tai kallista saada tytöt puettua. Eikä arjessa tarvitse mitään niin ihmeellisiä olla tokikaan. Mulla on myös yksi poika ja poikien juhlavaatteet ovat paljon kalliimpia ja poikien vaatteet kalliimpia ja valikoima pienempi. Itse panostan jokaisen lapsen vaatteisiin yhtä paljon. Poika on meillä vasta 1v ja tytöt 2v,6v 7v ja 13v.
Kommentit (49)
Mulla on vain yksi lapsi. Tyttö 6v ja hän on todella villi lapsi. Tänä talvena on jo kolmannet toppahousut menossa. Neiti siis saa vaatteensa rikki ja kestolikaan heti. Hän on sellainen Hulda huoleton, ettei mikään pysy hyvänä. Tykkää kyllä näteistä ja tyttömäisistä vaatteista. Juhliin on omat asut aina ja lapsi on aina siisti ja juhlallinen, kun on tarpeen. Tosi neiti on niin menevä luonne, että juhlissakin se ihana mekko saattaa olla mullinmallin hyvin nopeasti. Paikallaan tuota tyttöä ei pitele mikään. Tälläkin hetkellä on ulkona ja ottaa ensin vauhtia ja liukuu jäätä pitkin polvillaan.
Mun mielestä ovat ihan yhtä puettuja tai pukemattomia. Saman perheen lapset ovat yleensä samantasoisesti puettuja. Oli tyttö tai poika.
Meillä 8v poika pukee kiltisti ne vaatteet, mitä olen valmiiksi katsonut. Eli on siksi asiallisemmin puettu. Hän on myös jokseenkin rauhallisempi luonne, kuin 7v siskonsa. Tästä syystä siskon vaatteet voivat satunnaisesti olla vähän "kulahtaneempia". Molemmille ostan yhtä paljon, yhtä nättiä ja yhtä laadukasta.
Tytön kanssa en jaksa vääntää vaatteista joka päivä. Meillä siis neiti saattaa olla juuri noissa kuosiövereissä. Aina on silti ehjät ja asianmukaiset vaatteet.
Ei varmaankaan ole sukupuolista kiinni, vaan perheestä. Jos mietin omia tuttuja yms, niin kyl sanoisin et enempi kii just vanhemmista. Osassa perheistä vaatteet on isommas roolis, ku toisis.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ovat ihan yhtä puettuja tai pukemattomia. Saman perheen lapset ovat yleensä samantasoisesti puettuja. Oli tyttö tai poika.
Näin on. Olen kolmen lapsen äiti ja olen katsonut niin kotona kuin lukuisissa päiväkodin ja koulujen juhlissa asiaa.
Niin tytöistä kuin pojistakin löytyy näitä huolettomia ja huoliteltuja lapsia. Tytöillä vaatteet ovat ehkä enemmän oikean kokoisia, kun taas pojilla näkee aika usein liian isoja puvun takkeja.
Kaiken kaikkiaan ainakin tämän seudun lapset ja nuoret ovat mielestäni oikein kivasti pukeutuneet juhlien ajatuksen mukaan. Övereitä ei paljoa ole ja alipukeutumista näkyy vain niiden samojen tiettyjen perheiden lapsilla.
Väittäisin että tytöt on paremmin puettuja ja mitä vanhempia lapsia niin sitä suurempi ero tyttöjen pukeutumisen eduksi. Jotain kaksitoista vuotiasta voi olla mahdoton saa mihinkään juhlavaatteisiin, kun tytöt taas on varsin mielellään näteissä mekoissa. Mutta kirjo on laaja ja ylilyöntejä puoleen ja toiseen sekä tytöissä että pojissa.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Meillä päin ainakin parin perheen lapset ovat juhlasta toiseen kouluvaatteissaan, eli farkuissa ja jossakin paidassa, oli kyse sitten itsenäisyyspäivän juhlasta tai kevätjuhlasta. Osalla on taas aina viimeisen päälle kauniit ja silitetyt vaatteet juhlissa, suurimmalla osalla taas juhlalliset ja siistit, kyllä sen alkaa nopeasti huomaamaan. Tytöillä ja pojilla ei ole eroa millään tavoin.
Panosvyö ja konekivääri?
Panostetaan varusteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Olen kolmen lapsen äiti ja olen katsonut niin kotona kuin lukuisissa päiväkodin ja koulujen juhlissa asiaa.
Niin tytöistä kuin pojistakin löytyy näitä huolettomia ja huoliteltuja lapsia. Tytöillä vaatteet ovat ehkä enemmän oikean kokoisia, kun taas pojilla näkee aika usein liian isoja puvun takkeja.
Kaiken kaikkiaan ainakin tämän seudun lapset ja nuoret ovat mielestäni oikein kivasti pukeutuneet juhlien ajatuksen mukaan. Övereitä ei paljoa ole ja alipukeutumista näkyy vain niiden samojen tiettyjen perheiden lapsilla.
En ole asiaan kiinnittänyt huomiota, mutta voi olla totta. Hommasin siskoni häihin lapsille kunnon juhlavaatteet. Halvin poikien tumma puku löytyi Halpa-Hallista 50e, halvin vyö 8e, halvin kravatti 7e, halvin kauluspaita h&m 17,90 ja halvimmat pikkukengät citarista 34.90.
Tytölle halvimmat juhlaballerinat h&m 7.90, juhlamekko Lindex 24.90, sukkikset halpa-halli 1.90e.
Eli poikien juhlavaatteet, etenkin puku ovat huomattavasti kalliimpia. Ymmärrän hyvin, miksi ovat mahdollisesti vähän väärän kokoisessa puvussa.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin että tytöt on paremmin puettuja ja mitä vanhempia lapsia niin sitä suurempi ero tyttöjen pukeutumisen eduksi. Jotain kaksitoista vuotiasta voi olla mahdoton saa mihinkään juhlavaatteisiin, kun tytöt taas on varsin mielellään näteissä mekoissa. Mutta kirjo on laaja ja ylilyöntejä puoleen ja toiseen sekä tytöissä että pojissa.
Eipä taida olla enää. Olen yläkoulussa ja lukiossa opettajana ja sen ikäisillä nuorilla asia on nykyään toisinpäin. Pojat ovat nykyään todella kiinnostuneita ulkonäöstään ja tavallisena koulupäivänä yllättävän trendikkäitä. Tytöillä on oikeastaan jotenkin arkisempi tyyli. Juhlissa en asiaan kiinnitä huomiota, koska on niin paljon muuta.
Omat lapseni ovat aina juhlissa nätisti puettuja ja jokaisen vaatteista olen tarkka. Minulla on kaksi tyttöä ja yksi poika. Kaikki alakouluikäisiä.
Pojat on tärkeämpiä ja yhteiskuntia eteenpäin vieviä siksi varmaa
Tietyn perheen lapset ovat tietyllä tavalla puettuja. Asia on kiinni perheestä, eikä lapsesta, tai saati sukupuolesta. Mun mielestä päiväkodin ja koulun juhlissa lähes jokainen lapsi on asiallisesti puettuja.
Riippuu perheestä. Meillä on tyttö ja poika, jotka molemmat puetaan nätisti. Lasten mielipiteitä toki kuunnellaan. Sitten on perheitä, joissa lasten vaatteilla ei niin pidetä väliä. Kivoja ihmisiä hekin. Mutta huomaa kyllä, että näissä perheissä lasten vaatetukseen ei tuhlata aikaa eikä rahaa.
Mulla on myös tuttu, joka sanoo pukevansa lapsensa tahallaan huonoihin vaatteisiin. Sitä logiikkaa en oikein ymmärtänyt, että miksi näin.
Sanoit sen itsekkin: poikien vaatevalikoima on pienempi. SIeltä on helpompi valita sopiva juhlaan kuin juhlaan. Tytöillä taas on vaikka kuinka paljon vaihtoehtoja, unohtamatta miten etenkin teini-iässä halutaan melkein jokaiseen juhlaan uusi mekko.
No joo. Mua ärsyttää nämä ketkä luulevat hinnan ratkaisevan onko joku juhlavaate vai ei. Trikoosta, collegesta jne valmistetut Gugguut,Paput, Vimmat sun muut vastaavat EIVÄT OLE JUHLAVAATTEITA. Kamalia virityksiä näkyy välillä, kun johonkin trikoopaitaan on laitettu joku rusetti. Voi hel... sentään kun on rumaa. Meillä noita vaatteita käytetään ihan arjessa ja ei tulisi mieleenkään laittaa niitä lapsille johonkin ristiäisiin tai häihin. Kaverisynttäreille sopivat just ja just.
Mun mielestä riippuu perheestä. Yleensä tytöt on tosi laitettuja. Pojista löytyy enemmän epäsiistiä tai arkista pukeutumista. Pojille on tosi vähän vaihtoehtoja. Ja kun olen koittanut myydä kirppiksellä poikien juhlavaatteita, niin ei mene kaupaksi.
Olemme suurituloisia, joten olisi varaa ja mahdollisuuksia pukea lapset POPin, Gantin jne vaatteisiin. Mua ei kiinnosta. Enkä mä osaa katsoa mikä sopii mihinkin. Lasten isä on vähän tarkempi ja varmaan esteettisempi. Mulla ei ole silmää pukeutua. En siis osaa katsoa mitkä sukkahousut sopii mihinkin mekkoon. Mulle farkut on farkut, vaikka puntti olisi vähän liian lyhyt. Toisaalta mua vähän "etoo" kaikki hienostelu, joten yritän tehdä kaikkeni, ettei mun tytöstä tulisi hienostelija.
Itse olen joskus ihmetellyt yksiä kaksosia (tyttö ja poika, nyt ovat 6v), kun tyttö on aina tavallaan selvästi lapsellisemmin puettu. Esim. poika siirtyi kaksiosaiseen toppapukuun, tyttö jatkoi haalarin käyttöä. Tytölle laitetaan kurahousut, pojalle ei jne. Vaikka käytännössä tyttö on noista se kiltimmin ja vähemmän riehakkaasti leikkivä.
Meillä on pojat olleet aina kiinnostuneempia vaatteista ja ulkonäöstään. Tykkäävät molemmat käydä vaateostoksilla, ovat tarkkoja vaatteistaan sukkia myöten, asuvat suihkussa iltaisin, jynssäävät hampaitaan vaikka kuinka kauan. Pojat 16v ja 13v. Meidän 15v tyttö ei ole koskaan piitannut shoppailusta. Joku prinsessavaihe oli lapsena, mutta siihen jäi. Edelleen pukee hyvin paljon sitä, mitä ostan lahjaksi. Toki ihan perussiisti on aina.
8v tyttömme on perheen rymyäjä. Hän siis on kaikkein vilkkain luonne ja vaatteet hajoaa tai sotkeentuu helposti. On juuri siinä iässä, että rakastaa kuoseja. Eli: varmaan lapsesta kiinni.
Juhliin olen aina huolehtinut jokaiselle asianmukaiset vaatteet.