Kuinka yleistä on ottaa sairaslomaa ilman syytä?
Tuntuu olevan aika suosittua omassa kaveri- ja työkaveripiirissä. Eikö tuosta jää kiinni ja ala epäilykset kasvaa kun otetaan omaa lomaa kun halutaan pitää vapaata? Ja vielä ihan yleisesti mainitaan asiasta.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkö jossain wt-duuneissa, kuten lähihoitajat, sairaanhoitajat, koneenasentajat, jne. Itse en ole koskaan ollut tiimissä, jossa kukaan olisi ollut saikulla läheskään aina edes silloin kun aihetta olisi, saati sitten aiheetta.
Tuuppa weeteilemään päin naamaa kun tulet sairaalaan ja hoidan sinua. Voi tulla vahingossa liian iso neula ruiskuun.
Paljastit itsesi, olet se ammattitaidoton wt..
No tähän voitaneen sillä tavalla, että sen verran yleisiä, että julkisella puolella mm. lähihoitajilla ja perushoitajilla on keskimäärin vaivaiset 30 vuorokautta "sairauslomia" vuodessa työntekijää kohden. Aivan äärimmäisen tarpeellisia ja välttämättömiä totta kai jokaikinen päivä.
Näissä ketjuissa vain varmistuu se että akateemiset ei järin fiksuja ole.. kuka täysjärkinen haukkuu muiden työtä wt:ksi?
Olen ollut aika paljon pois sairauksien takia. Mutta vain työnantaja tietää syyt. En minä niistä työkavereille avaudu.
Ehkä luulevat mun lintsaavan.
Ei mun sairaudet kuitenkaan heille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
No tähän voitaneen sillä tavalla, että sen verran yleisiä, että julkisella puolella mm. lähihoitajilla ja perushoitajilla on keskimäärin vaivaiset 30 vuorokautta "sairauslomia" vuodessa työntekijää kohden. Aivan äärimmäisen tarpeellisia ja välttämättömiä totta kai jokaikinen päivä.
Riittääkö sinun älykkyytesi pohtimaan syitä, miksi näin on? Tai edes ymmärtämään mistä tuo luku muodostuu?
t. lähihoitaja päiväkodissa
Vierailija kirjoitti:
Näissä ketjuissa vain varmistuu se että akateemiset ei järin fiksuja ole.. kuka täysjärkinen haukkuu muiden työtä wt:ksi?
Miksi kuvittelet että akateemiset näihin kirjoittelisivat? Eiköhän nuo ole ihan työttömiä ja mt-ongelmaisia, jotka purkavat tänne omaa katkeruuttaan. Ei heitä tarvitse ottaa vakavasti.
Minä en tajua tuota "flunssassa töihin" -mentaliteettia. Sairastun helposti ja pienikin flunssa pahentaa astmaa niin, että olen aivan tukossa, en pysty nukkumaan enkä liikkumaankaan, hengenahdistukset ovat todella pahoja. Lisäksi flunssassa ollessani olen aina erittäin väsynyt, päänsärkyinen ja nenäliinoja kuluu vuorokaudessa monta sadan pakkausta. Särkylääkkeitä ja kortisonia kuluu ja kun lopulta hengitys kulkee, saatan nukkua pari vuorokautta putkeen. En mitenkään ole työkuntoinen.
Mutta ottaa päähän, että nämä vähättelijät ja flunssassa töihin tulevat hyväkuntoiset tarttuvat meitä, joilla on perussairauksia ja joudun jatkuvasti olemaan poissa töistä. Töitäni ei pysty kukaan korvaamaan eli ne odottavat, kun tulen sairauslomalta, joten siinäkin mielessä ampuisin vain omaan jalkaani, jos jäisin tarpeettomasti pois.
Ymmärrän, että pieni nuha näin talvella ei ole mikään syy jäädä kotiin lepäämään, mutta flunssa todellakin on. Flunssassa oireina on yleensä nuhan lisäksi kurkkukipu ja kuume, monilla lisäksi yleiskunnon lasku, päänsärkyä jne. Töissä huomaan heti, kuka on tullut tartuttamaan muita, kun nenä punaisena ja ääni matalana raahustetaan yskimässä muiden niskaan ne taudit.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kuntatyöntekijä, sulla on oikeus 5 x 3 päivää ottaa saikkua, niin kai porukat ne ottaa, turhaa jättää käyttämättä.
Miten helvetissä joku voi olla näin tyhmä, että kuvittelee, että nämä ovat kuin jotain ansaittuja lomapäiviä ?? Mua suorastaan vituttaa, koska omalla työpaikallani ei voi olla edes puolikasta päivää pois ilman todistusta.Vituttaa nämä tyypit, jotka työpaikoilla pilaa kaikki hyvät edut : ennen meilläkin sai olla 3 pvää omalla ilmoituksella, nyut ei mitään. Kiitokset kuuluu näille saikuttajille, eli lintsaajille.
Ainakin aiemmin puolustusvoimat oli paikka, jossa lintsattiin tosi paljon ja härskisti. En oikein ymmärrä vieläkään miksei tuohon puututtu. Ilmeisesti "maan tapa".
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua tuota "flunssassa töihin" -mentaliteettia. Sairastun helposti ja pienikin flunssa pahentaa astmaa niin, että olen aivan tukossa, en pysty nukkumaan enkä liikkumaankaan, hengenahdistukset ovat todella pahoja. Lisäksi flunssassa ollessani olen aina erittäin väsynyt, päänsärkyinen ja nenäliinoja kuluu vuorokaudessa monta sadan pakkausta. Särkylääkkeitä ja kortisonia kuluu ja kun lopulta hengitys kulkee, saatan nukkua pari vuorokautta putkeen. En mitenkään ole työkuntoinen.
Mutta ottaa päähän, että nämä vähättelijät ja flunssassa töihin tulevat hyväkuntoiset tarttuvat meitä, joilla on perussairauksia ja joudun jatkuvasti olemaan poissa töistä. Töitäni ei pysty kukaan korvaamaan eli ne odottavat, kun tulen sairauslomalta, joten siinäkin mielessä ampuisin vain omaan jalkaani, jos jäisin tarpeettomasti pois.
Ymmärrän, että pieni nuha näin talvella ei ole mikään syy jäädä kotiin lepäämään, mutta flunssa todellakin on. Flunssassa oireina on yleensä nuhan lisäksi kurkkukipu ja kuume, monilla lisäksi yleiskunnon lasku, päänsärkyä jne. Töissä huomaan heti, kuka on tullut tartuttamaan muita, kun nenä punaisena ja ääni matalana raahustetaan yskimässä muiden niskaan ne taudit.
Tässä lähestytään ongelman ydintä yhdestä näkökulmasta. Kun työpaikalla työntekijöinä voi olla terveitä ja hyväkuntoisia sekä perussairaita ja huonokuntoisia samaan aikaan, pitäisikö terveiden ja hyväkuntoisten pidättäytyä työnteosta näitä sairaita suojellakseen joissakin tapauksissa vaikka muutoin vielä olisivat mielestään työkykyisiä ja -haluisia?
Vierailija kirjoitti:
Ehkö jossain wt-duuneissa, kuten lähihoitajat, sairaanhoitajat, koneenasentajat, jne. Itse en ole koskaan ollut tiimissä, jossa kukaan olisi ollut saikulla läheskään aina edes silloin kun aihetta olisi, saati sitten aiheetta.
Olisi kiva tietää, mitä teet ja missä olet töissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä lähestytään ongelman ydintä yhdestä näkökulmasta. Kun työpaikalla työntekijöinä voi olla terveitä ja hyväkuntoisia sekä perussairaita ja huonokuntoisia samaan aikaan, pitäisikö terveiden ja hyväkuntoisten pidättäytyä työnteosta näitä sairaita suojellakseen joissakin tapauksissa vaikka muutoin vielä olisivat mielestään työkykyisiä ja -haluisia?
Se hyväkuntoinen sairas voisi yhden päivän levolla parantua niin, että ei pärskisi sairauttaan kaikkien muiden kasvoille. Yleensä nämä hyväkuntoiset pärskivät sen viikon verran ja sairastuvat sitten flunssan jälkitauteihin ja ovat sairauslomalla sen seuraavan viikon. Ja se yhden tai kahden päivän lepo olisi voinut mainiosti riittää eikä tauti olisi levinnyt muihin.
Ihmisten moraali on erilainen.
Toiset "ottavat" omaa saikkua, vaikkei olisi tarvetta. Pitävät näitä jotenkin ansaittuina vapaapäivinä.
Toiset taas pettävät ja pitävät tätä oikeutettuna.
Vierailija kirjoitti:
No katso kun hoitajan duunissa on ihan eri juttu olla vaikka murtumasta toipuvalla jalalla kuin toimistotyössä. Perushoito vuodepotilaalle on ihan mahdotonta, jos on rannekanavaoireyhtymä tai vaikka akuutit säryt nivelrikon vuoksi, joka uhkaa aika montaa hoitajaa työuran jatkuessa. Moneen työpaikkaan EI myöskään SAA tulla, jos on tarttuva tauti, flunssaa tai vatsataudista toipuminen kesken (oireettomia päiviä oltava vähintään 2).
Osa sairauslomista johtuu myös väkivallasta, kun vammaiset, sekavat vanhukset, oireilevat nuoret tai psykoottiset asukkaat käyvät päälle.
Ei ole ihme, että hoitoalalla sairausloma päiviä siis tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuuppa weeteilemään päin naamaa kun tulet sairaalaan ja hoidan sinua. Voi tulla vahingossa liian iso neula ruiskuun.
Onneksi olkoon, todistit viestilläsi juuri, millaista wt-sakkia hoitajat ovat. Sieluni silmin näen sinut baarissa uhoamassa yhtä lailla.