Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka yleistä on ottaa sairaslomaa ilman syytä?

Vierailija
02.01.2020 |

Tuntuu olevan aika suosittua omassa kaveri- ja työkaveripiirissä. Eikö tuosta jää kiinni ja ala epäilykset kasvaa kun otetaan omaa lomaa kun halutaan pitää vapaata? Ja vielä ihan yleisesti mainitaan asiasta.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/oireide…

Vaiettu aihe, koska eihän kukaan halua jäädä vilpistä kiinni.

Vierailija
2/36 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, ettei ole kovin yleistä omassa työyhteisössä. Jos porukka kovin alkaa saikuttamaan ilman syytä, muutamat ensimmäiset päivät omalla ilmoituksella loppuvat hyvin nopsalla aikataululla ja joka risauksesta tarvitaan lupalappu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin hyvin yleistä.

Nuori työkaveri on pois koko ajan, mutta osallistuu kaikkiin juhliin. :D

Vierailija
4/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai se kohtalaisen yleistä. Sitten on toki niitäkin hölmöjä, jotka menevät sinne töihin kipeänä tartuttamaan muut.

Itse otin aikanaan aiheettomia saikkuja jonkin verran, kun työ ja olosuhteet oli niin perceestä. Kyllä niistä apua oli kun sai edes vähän tuulettaa nuppia siitä paikasta aina silloin tällöin. Sittemmin pääsin mukavampaan duuniin ja kas, eipä ole tarvinnut aiheettomia saikkuja ottaa sen jälkeen.

Vierailija
5/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kai se kohtalaisen yleistä. Sitten on toki niitäkin hölmöjä, jotka menevät sinne töihin kipeänä tartuttamaan muut.

Itse otin aikanaan aiheettomia saikkuja jonkin verran, kun työ ja olosuhteet oli niin perceestä. Kyllä niistä apua oli kun sai edes vähän tuulettaa nuppia siitä paikasta aina silloin tällöin. Sittemmin pääsin mukavampaan duuniin ja kas, eipä ole tarvinnut aiheettomia saikkuja ottaa sen jälkeen.

Tuo muiden tartuttaminen on enimmäkseen huuhaata. Pelkkä liioiteltu tekosyy.

Se henkilö joka on flunssan takia kotona joutuu myös käymään päivähoidossa, kaupassa jne. ja tartuttaa kuitenkin muita. Jokainen työkaveri käy näissä paikoissa säännöllisesti ja altistuu jonkun flunssaisen johdosta.

Toki on tehtäviä joissa niistetyn näköinen naama ja "duhaiden" ääni eivät ole suotavia mutta enimmäkseen tuo muiden tartuttaminen on bulshittiä. 

Vierailija
6/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkö jossain wt-duuneissa, kuten lähihoitajat, sairaanhoitajat, koneenasentajat, jne. Itse en ole koskaan ollut tiimissä, jossa kukaan olisi ollut saikulla läheskään aina edes silloin kun aihetta olisi, saati sitten aiheetta.

Vierailija
7/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä pakko ottaa saikkua päivä tai pari kun olot niin järkyt et meinaa pimahtaa. Vuoden olen nyt yrittänyt päästä pois tuolta mutta vielä ei oo tärpännyt.

Nytkin lomalla stressaa paluu niin et oksettaa.

Vierailija
8/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin 6. Eli wt-piirien touhua. Röökataan, ollaan juttadieetillä, katsotaan telkkarista Vain elämää, haetaan prismasta jauhelihaa, kerätään muumimukeja ja saikutellaan. Yleensä juuri nimenomaan sairaanhoitajia, kaupanmyyjiä, jne.

Vierailija
9/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman syytä ei ole kukaan ikinä pois töistä. Syynä on esimerkiksi se, että tänään ei vaan jaksanut tai huvittanut lähteä töihin. Nuo edelliset ovat varsin yleisiä syitä. Harvemmin noita kuitenkin työnantajalle kerrotaan, vaan keksitään sinne joku TEKOSYY, esim mahataiti tai selkäkipu.

Vierailija
10/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä erään kaupungin laitoksen työntekijät sopivat keskenään tulevat saikut. Eli kun he sopivat vaikka juhannuksen työvuoroista niin samalla he sopivat että pertsa ja lissu voivat olla saikulla torstain

Vierailija
11/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kuntatyöntekijä, sulla on oikeus 5 x 3 päivää ottaa saikkua, niin kai porukat ne ottaa, turhaa jättää käyttämättä.

Vierailija
12/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo muiden tartuttaminen on enimmäkseen huuhaata. Pelkkä liioiteltu tekosyy.

Se henkilö joka on flunssan takia kotona joutuu myös käymään päivähoidossa, kaupassa jne. ja tartuttaa kuitenkin muita. Jokainen työkaveri käy näissä paikoissa säännöllisesti ja altistuu jonkun flunssaisen johdosta.

Toki on tehtäviä joissa niistetyn näköinen naama ja "duhaiden" ääni eivät ole suotavia mutta enimmäkseen tuo muiden tartuttaminen on bulshittiä. 

Olen samaa mieltä. Tästä pitäisi kuitenkin saada jonkinlainen työnantajan ja/tai terveydenhuollon selkeä linjaus. Minullakin on yksi työkaveri joka on paljon sairaslomalla juurikin siksi ettei hän flunssassa ”halua tulla muita tartuttamaan”, vaikka muuten työkuntoinen olisikin. Ja kehottaa kovasti muitakin toimimaan samoin. Olisi kiva kuulla, onko tämä ok?

Vierailija
13/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi yleistä. Meidän työpaikalla sitä ei edes salailla. "Apua, vuosi lähenee loppuaan ja mulla on vielä omailmoituksia käyttämättä!"

>:(

Vierailija
14/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kuntatyöntekijä, sulla on oikeus 5 x 3 päivää ottaa saikkua, niin kai porukat ne ottaa, turhaa jättää käyttämättä.

Olen kunnalla töissä ja meillä saa 5 kertaa vuodessa 5 päivää. Itselleni ei kyllä ole tullut mieleenkään että jotain jäisi käyttämättä kun en saikuta. Ne on sairauslomapäiviä, ei lomapäiviä.

/13

Vierailija
15/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma onkin juuri siinä, että jotkut pitävät näitä ”lomapäivinä”, joita ei voi jättää käyttämättä. Kyseessä on kuitenkin maksimipäivien määrä omalla ilmoituksella tehtäville sairaudesta aiheutuville poissaoloille, minkä jälkeen sairauden todentamisvelvollisuus tiukkenee. Nämä ovat aivan eri asioita.

Vierailija
16/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on käynyt niinkin päin, että olen käväissyt lääkärissä sellaisten oireiden vuoksi, jotka eivät mielestäni ole haitanneet työntekoa, enkä ole saikkua pyytänyt, mutta lääkäri on lätkäissyt sitä silti. Olen sitten kiltisti ottanut saikkulapun vastaan ja pitänyt pari päivää lomaa.

Vierailija
17/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kukaan lintsaa, on niin hyvä henki, koska arvostamme toisiamme.

Eikä meillä juuri senvuoksi stressata , eikä siksi sairastellakaan.

Itse ollut sairauden takia pois töistä 5päivää.

Työuraa ollut 26vuotta.

Ja taatusti en mene kipeänä töihin.

Vierailija
18/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkö jossain wt-duuneissa, kuten lähihoitajat, sairaanhoitajat, koneenasentajat, jne. Itse en ole koskaan ollut tiimissä, jossa kukaan olisi ollut saikulla läheskään aina edes silloin kun aihetta olisi, saati sitten aiheetta.

Ymmärrätkö edes kuinka typerän kuvan annat itsestäsi, kun teet tälläisiä yleistyksiä?

Meidän työpaikalla on paljon sairaspoissaoloja. Tauteja pyörii ympärillä koko ajan. Vastustuskyky on kyllä siihen nähden monella terästä, muuten olisi ainakin viidet vatsataudit, kymmenet flunssat, kolmet kihomadot ja kahdet angiinat joka hemmetin vuosi. 

Mutta yhtä paljon on sitä että tullaan pää kainalossa töihin, koska ei kehdata olla enempää poissa ja ei haluta jättää työkaveria taas pulaan ja lapsia puoliheitteille. Eli ollaan aivan liian tunnollisia. 

t. lähihoitaja päiväkodissa

Vierailija
19/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut sairaslomaa vaikka olin kuumeessa ja poskiontelotulehdus. Antibiootit sain ja buranalla mentiin.

En tiedä miten joku sai 4 viikkoa sairaslomaa suonikohjuleikkauksesta ja toinen työkaveri 2 viikkoa?

Vierailija
20/36 |
03.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se ihan noinkaan mene. Muistaakseni jos vuoden aikana on kolmesti omalla saikulla, niin sitten tulee keskustelu esimiehen kanssa - joka ei siis ole rangaistus, mutta jossa käydään saikkujen syyt läpi yms. ja mietitään onko tarvetta esim. tarkemmille tutkimuksille työterveydessä. Työnantaja voi myös koska tahansa pyytää todistuksen saikusta, vaikka heti ensimmäisestä kerrasta. Jos joku on jatkuvasti saikulla, siihen puututaan kyllä aika nopeasti, vai luuletko että kunnalla on varaa katsella sellaista läpi sormien? Jos sinun joku työkaveri on jatkuvasti saikulla, niin todennäköisesti sinulle ei vain niitä todellisia syitä kerrota; ne on työntekijän ja työnantajan välisiä asioita. Ihmisillä kun voi olla ihan oikeitakin sairauksia ellet tiennyt. Toistuvat "flunssat" voi todellisuudessa olla vaikkapa masennusta, ahdistushäiriöitä, toistuvia keskenmenoja tai rintasyöpää. 

t. lähihoitaja päiväkodissa