Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykyään oteta nimeä pois ovesta, ennen kuin tulee uusi asukas asuntoon?

Vierailija
02.01.2020 |

Naapurimme muutti syksyllä, mutta vieläkin on sukunimi postiluukussa.
Jotenkin mystistä menoa, olen kuullut asunnon ovenkin käyvän, mutta nimi ei ole ovessa vaihtunut, enkä ole havainnut kenenkään asuntoon muuttaneen.
Ratkaiskaa te mysteeri, mistä on kyse?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihmetellyt samaa. Ostin asunnon ja pyysin huoltoyhtiötä poistamaan edellisen asukkaan nimen, mutta sitä ei tehty ennen kuin teen oman muuttoilmoituksen. Minä en kuitenkaan ole muuttamassa sinne ennen kuin kesällä. Nimeni siinä ovessa jo nyt on mielestäni outoa. 

Osaako kukaan sanoa, miksi näin toimitaan? Onhan ihmisillä sijoitusasuntojakin, joihin he eivät koskaan muuta. Miksi siis ovessa pitäisi lukea heidän nimensä?

Nykyisen asuntoni vieressä on ollut vuosikausia nimetön ovi, vaikka siellä ramppaa väkeä koko ajan. Outoa, että tässä taloyhtiössä on suostuttu poistamaan entinen nimi, eikä uutta laitettu, vaikka asunto on käytössä.

Miksi on näin kirjavia käytäntöjä eri taloyhtiöillä?

Vierailija
22/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin asunto-osakeyhtiöissä nimi pidetään ovessa tietyistä syistä, vaikka asunto olisi tyhjillään.

Ja se on täysin ymmärrettävää.

Yleensä pitää vuokrataloissa, itse pyytää huoltoyhtiötä laittamaan oma nimi oveen.

Miten muuten voi saada edes postin uuteen asuntoonsa, jos ovessa ei ole omaa nimeä.

Pelkällä osoiteellako se posti jakaa kirjeet ja lehdet, ilman asiakkaan nimeä.

No itse asiassa posti jaetaan osoitteella, ei nimen perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että mikään laki ei velvoita pitämään nimeä ovessa. Posti kulkee perille kun osoite on oikein, siihen ei tarvitse mitään nimeä mihinkään. Eli jos haluaa asua anonyymisti kerrostalossa niin nimi vain pois taulusta ja ovesta.

Vierailija
24/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanha nimi pitäisi poistaa jos kukaan uusi ei ole vielä ilmoittanut muutostaan?

Miksi siinä mielestäsi pitäisi lukea esim. jonkun kuolleen nimi?

Vierailija
25/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihmetellyt samaa. Ostin asunnon ja pyysin huoltoyhtiötä poistamaan edellisen asukkaan nimen, mutta sitä ei tehty ennen kuin teen oman muuttoilmoituksen. Minä en kuitenkaan ole muuttamassa sinne ennen kuin kesällä. Nimeni siinä ovessa jo nyt on mielestäni outoa. 

Osaako kukaan sanoa, miksi näin toimitaan? Onhan ihmisillä sijoitusasuntojakin, joihin he eivät koskaan muuta. Miksi siis ovessa pitäisi lukea heidän nimensä?

Nykyisen asuntoni vieressä on ollut vuosikausia nimetön ovi, vaikka siellä ramppaa väkeä koko ajan. Outoa, että tässä taloyhtiössä on suostuttu poistamaan entinen nimi, eikä uutta laitettu, vaikka asunto on käytössä.

Huoh, kun se on joka iikan ihan oma henkilökohtainen valinta, että meneekö nimi oveen vai ei. Mikään laki ei määrää sitä laittamaan, eli kerrostalossakin voi asua anonyymisti jos on yhtään lakitietoinen.

Vierailija
26/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja nimettömyys ei ole mikään merkki yhtään mistään paitsi siitä, että nimeä ei ole laitettu oveen. Se joko laitetaan joskus tai sitten ei ikinä.

Vierailija
27/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin ekaan omaan kotiin muuttaessani ne kirjaimet ja oon itse vaihtanut nimen tullessani ja mennessäni. Ei tullut edes mieleen, että siihenkin pitäisi apuja tai lupia kysellä. Viimeisestä muutosta on kyllä jo parikymmentä vuotta.

Ja ennen kommentteja: kyllä, olen tehnyt taloon muutosta ilmoitukset ja alakerran taulun on huoltofirma päivittänyt.

Vierailija
28/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoltoyhtiö vaihtaa nimen oveen. Jos asukas ei ilmoita huoltoyhtiölle muutosta (sisään tai ulos) niin nimi ei vaihdu ovessa. Näin ainakin isoissa vuokrayhtiöissä.

Näin se on muissakin taloyhtiöissä. Virallinen muuttoilmoitus ei kulkeudu taloyhtiölle. Jos uusi asukas ei ilmoita muutosta huoltoon, niin nimi ovessa ei vaihdu. Samoin ei onnistu oven avaus, jos on unohtanut avaimensa.

Poismuutosta ei ole tarvinnut tehdä ilmoitusta enää aikoihin.

Vierailija
29/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

A Sitä ei ole vuokrattu vielä syystä tsi toisesta

B siellä asuu uusi vuokralainen, jonka kansalaistaidot ovat heikot, eikä hän osaa ottaa yhteyttä huoltomieheen nimen vsihtamiseksi (mulla on ollut yällainen vuokrslainen kerran)

C siellä asuu joku pimeästi/vuokralainen on vuokrannut sen eteenpäin ilman vuokransntajan lupaa

D siellä on edelleen kirjoilla se vuokralainen, joka saa siihen tuet ja pitää varalla, mutta asuu kokeilumielessä jonkun puolisoehdokkaan kanssa tällä hetkellä

Vierailija
30/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanha nimi pitäisi poistaa jos kukaan uusi ei ole vielä ilmoittanut muutostaan?

Huolto poistaa kyllä edellisen asukkaan nimen pyynnöstä tai, jos asukas tekee huoltoon poismuuttoilmoituksen. Se oli ennen pakollinen, muttei enää. Huolto ei lähtökohtaisesti tiedä asuuko henkilö asunnossa, jos ei ole tehnyt poismuuttoilmoitusta ja uutta asukasta ei ole tai uusi ei ole tehnyt muuttoilmoitusta. Ei huoltoyhtiö mikään selvänäkijä ole.

Vierailija
31/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa vainoajien uhrit. Heillä voi olla tyhjä nimilaatta tai edellisen asukkaan nimi, jottei vainoaja löytäisi heitä niin helposti. Vaikka seuraisivat rapun ulkopuolelle asti niin eivät voi nimen perusteella päätellä missä asunnossa kyseinen henkilö asuu.

Vierailija
32/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, kun se on joka iikan ihan oma henkilökohtainen valinta, että meneekö nimi oveen vai ei. Mikään laki ei määrää sitä laittamaan, eli kerrostalossakin voi asua anonyymisti jos on yhtään lakitietoinen.

Oudolta kuulostaa. Varsinkin ns. yleishyödyllisissä asoy:ssa, joissa lukee ovessa joku ihan eri nimi kuin ketä siellä oikeasti asuu. Tuo haiskahtaa hämärältä, ei muuta.

Vierailija
33/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeästi vuokrattu.

Vierailija
34/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolto poistaa kyllä edellisen asukkaan nimen pyynnöstä tai, jos asukas tekee huoltoon poismuuttoilmoituksen. Se oli ennen pakollinen, muttei enää. Huolto ei lähtökohtaisesti tiedä asuuko henkilö asunnossa, jos ei ole tehnyt poismuuttoilmoitusta ja uutta asukasta ei ole tai uusi ei ole tehnyt muuttoilmoitusta. Ei huoltoyhtiö mikään selvänäkijä ole.

En minä oleta kenenkään olevan selvännäkijä. Olen tuo, joka sanoi muuttavansa uuteen asuntoon vasta joidenkin kuukausien päästä. Edellinen asukas ei ole enää kykenevä ilmoittamaan omista tekemisistään mitään. Minä pyysin huoltoa poistamaan vanhan nimen. Eivät suostuneet ennen kuin tein oman "valheellisen" muuttoilmoituksen. Miksi näin? Voisin ihan hyvin olla asuntosijoittaja, jonka vuokralainen muuttaa vasta kesällä, eikä ovessa tarvitsisi lukea tällä hetkellä nimen nimeä.  

Miksi minun pitäisi ruveta repimään kirjaimia alakerran nimitaulusta tai omasta ovestakaan? Eikö joissakin nimitauluissa ole sitä paitsi lukko, jotta ulkopuoliset eivät pääse niitä ihan helposti itse säätämään?

Vierailija
35/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin ekaan omaan kotiin muuttaessani ne kirjaimet ja oon itse vaihtanut nimen tullessani ja mennessäni. Ei tullut edes mieleen, että siihenkin pitäisi apuja tai lupia kysellä. Viimeisestä muutosta on kyllä jo parikymmentä vuotta.

Ja ennen kommentteja: kyllä, olen tehnyt taloon muutosta ilmoitukset ja alakerran taulun on huoltofirma päivittänyt.

Asunnon ulko-ovi, siis se ulompi kuuluu taloyhtiön vastuulle ja sisempi asunnon omistajan vastuulle joten periaatteessa et kai olisi saanut itse vaihtaa nimeä oveen.

36/43 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sisaruksia mahdollisesti, silloinhan pysyy sama sukunimi myös?

Vierailija
37/43 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän on tietosuojan kannalta asia? Muutimme samassa talossa eri rappuun. Nyt molemmissa lukee nimi.

Vierailija
38/43 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä nimeä ei poisteta yleensä, koska:

1. Tulee useimmin hetken päästä uusi asukas, jolloin saman työn joutuu tekemään kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä.

2. Jos asunto on pitkään tyhjänä, ei sitä haluta mainostaa mahdollisille asunnon valtaajille. Vaikka n arkkari näkee ulkoa asunnon olevan tyhjä, niin harvemmin osaa laskea mikä ovi se olisi, jos kaikissa on nimet.

Jos asuntoon muuttaa uusi ihminen, niin ei ole tehty muuttoilmoitusta isännöintiin tai isännöinti/huolto on epäpätevä. Useimmin parin päivän sisällä sisäänmuuttoilmoituksesta pitäisi tulla uusi nimi, hieman pidempään voi mennä jos ulosmuuttoilmoitusta ei ole tehty.

Vierailija
39/43 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassakin ovessani lukee edelleen jotain ihan muuta kuin oma nimeni, vaikka ostin asunnon, muutin sisään ja ilmoitin isännöitsijälle jo puolitoista vuotta sitten. Ja ilmoitin uudlleen vuosi sitten ja kolmannen kerran puoli vuotta sitten. Seuraavassa yhtiökokouksessa ajattelin kysyä, mikä isönnöitsijån mielestä olisi kohtuullinen aika nimikyltin muuttamiseen.

Mitä se isännöitsijälle kuuluu. Soita huoltofirmaan tai vaihda itse. En kyllä katsois päivääkään jonku toisen nimeä ovessa.

Vierailija
40/43 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kans monta kuukautta ovessa edellisen nimi, vaikka muuttoilmoitus oli kyllä tehty. Postilaatikkoon pistettiin nimi, mutta oveen eivät tulleet vaihtamaan, ennenkuin otin erikseen isännöintiin yhteyttä. Eivät vastanneet mitään viestiin, mutta nimi vihdoin vaihtui ovessa.

Meidän isännöitsijä firma Fluxio ei hoida hommiaan. Pistää asukkaat itse ilmoittamaan muutostaan huoltoyhtiölle. Ikinä ollut aiempien puljujen kanssa tällaista pelleilyä. En tee uutta erillistä muuttoilmoitusta. Onneksi postit tulee perille. Avsimenkin pyrin ottamaan aina mukaani sekä kuluttamaan vähemmän vettä kuin tavallisesti.