Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies tarvitsee autolla ajaessa silmälasit.

Vierailija
02.01.2020 |

Mies tarvitsee autolla ajaessa silmälasit ja vaatii minua maksamaan puolet niiden hinnasta, koska hänen mielestä se kuuluu auton kustannuksiin. Suostuisitko tähän?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies itse sanoi että Kela maksaa niistä puolet (sen hänen osuuden) ja minun pitäisi maksaa loput. Ei ole mun mielestä kohtuullista.

T. Ap

Hitto vie, minäkin haluan lasit, jotka Kela maksaa puoliksi. Tai edes osittain.

nimim. rillipää vuodesta 1988 lähtien

Muistan kun silmälasien hinnan sai vähentää verotuksessa. Oi niitä aikoja.

Vierailija
22/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos terveyskeskuslääkäri toteaa että ihminen tarvitsee näönkorjausta/vahvemmat lasit, maksaako Kela oikeasti niistä puolet. Uskomaton juttu, mulla ollut huono näkö 30 vuotta ja lasien uusiminen maksaa aina vähintään 400€ - ne ovat aina päässäni joten panostan sopiviin kehyksiin. Nuo 400€ ovat Specsaver -laatua eli jos menen sellaisesta optikkoliikkeestä hakemaan jossa on laadukkaammat tuotteet (näön heikkenemisen takia lasini pitää uusia 1-2 vuoden välein eli mulla on ollut liki 15 lasit) ne kyllä kestävät ne kehykset pari vuotta hyvinä. Specsaversin tuotteet vuodessa nuhjuisia vaikka olen lasien kanssa hyvin tarkka ja huollan oikein. Olisipa kiva jos jostain saisi pienituloisena näihin apua kun velkaa en voi ottaa.

Ei maksa kuin korkeintaa toimeentulotukiasiakkaille ja siinäkin hyvin halvat lasit.

Kela voi maksaa osittain alaikäisen lasit joidenkin tiettyjen sairauksien yhteydessä, joissa näön heikkeminen johtuu siitä perussairaudesta jonka hoito on korvauksen piirissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustusvoimat maksoi ensimmäiset lasini 1991. Korvaussuma oli sellainen että sillä sai optikkoliikkeen halvimmat lasit. Kaikki loput on kyllä pitänyt maksaa ihan itse, eikä niihin ole kelata saatu tukea. Puoliso sai yhdet lasit opiskeluaikana toimeentulotuesta.

Vierailija
24/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies itse sanoi että Kela maksaa niistä puolet (sen hänen osuuden) ja minun pitäisi maksaa loput. Ei ole mun mielestä kohtuullista.

T. Ap

Itsellä jäävä  osuus oli silloin kuitenkin moninkertainen nykyhintoihin verrattuna. Silmälasit olivat vielä Suomessa joskus 80-luvulla aivan jäätävän kalliita.

Vierailija
25/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksai enää montaa sataa euroa ylimääräistä hintaa laseista, jotka saa Suomen ulkopuolelta kolmanneksella siitä mitä ne täällä maksavat.

Vierailija
26/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytölle (silloin n. 9-vuotias) korvattiin ensimmäiset lasit kokonaan ennen syntymää otetusta lapsivakuutuksesta. Ehdoissa kyllä luki, ettei korvata, mutta kun soitettiin ja kysyttiin asiaa, niin virkailija sanoi että voivat he silti ekat lasit korvata. Ja niin tekivät.

Vierailija
27/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Itsellä jäävä  osuus oli silloin kuitenkin moninkertainen nykyhintoihin verrattuna. Silmälasit olivat vielä Suomessa joskus 80-luvulla aivan jäätävän kalliita.

Ei kaikki pääse nykyäänkään halvalla.

Toisaalta silloin ennen ei monitehojakaan edes ollut, ja kaksitehoissa oli näkyvät rajat.

Vierailija
28/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ajautui tämä keskustelu sivuraiteelle kun halusin keskustella siitä mitä kuuluu laskea auton kuluihin.

T. Ap

Vierailija
29/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman ajautui tämä keskustelu sivuraiteelle kun halusin keskustella siitä mitä kuuluu laskea auton kuluihin.

T. Ap

AUTON kuluihin ei kuulu KULJETTAJAN kulut, sillä miehesi autoa voi kuljettaa joku muukin kuin se sinun miehesi ja vastaavasti miehesi voisi silmälasit päässä ajaa mitä tahansa autoa.

Vierailija
30/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen kautta voi lasit saada, silloin ne maksetaan kokonaan halvimman vaihtoehdon mukaan. Kela ei korvaa mitään ajolaseja.

Vierailija
31/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet myös menevät terveyskeskukseen ja feikkaavat lasien tarpeen ja tilaavat netistä mahdollisimman kalliit lasit joista Kela maksaa puolet jonka jälkeen he palauttavat lasit ja saavat koko summan esim. Paypalin kautta takaisin omalle tililleen. Luin tästä Vartiotorni lehdestä joka jopa epäsuorasti kehotti näin tekemään.

Näin olen pari kertaa itsekin toiminut. Tosin tarvitsen laseja, mutta olen vain jatkanut vanhojen käyttöä ja palauttanut uudet.

Vierailija
32/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen kautta voi lasit saada, silloin ne maksetaan kokonaan halvimman vaihtoehdon mukaan. Kela ei korvaa mitään ajolaseja.

Kyllä käytännössä korvaa tietyille ihmisryhmille jotka ovat verkostoituneet viisaasti, esim. lestadiolaiset, vapaamuurarit, jehovantotistajat yms. jos heillä on omat luottohenkilöt sopivissa viroissa.

Vierailija
33/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet myös menevät terveyskeskukseen ja feikkaavat lasien tarpeen ja tilaavat netistä mahdollisimman kalliit lasit joista Kela maksaa puolet jonka jälkeen he palauttavat lasit ja saavat koko summan esim. Paypalin kautta takaisin omalle tililleen. Luin tästä Vartiotorni lehdestä joka jopa epäsuorasti kehotti näin tekemään.

Näin olen pari kertaa itsekin toiminut. Tosin tarvitsen laseja, mutta olen vain jatkanut vanhojen käyttöä ja palauttanut uudet.

Monessa firmassa ne asiakaspalautukset menevät suoraan roskikseen. Tuskin niitä siellä kukaan vertailee ovatko ne palautetut lasit edes samat kuin tilatut. Joskus olen vaan palauttanut jotkut kadulta löydetyt vanhat aurinkolasit ja silti saanut rahat takaisin.

Vierailija
34/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuskin silmälasit eivät ole auton kuluja. En maksaisi mitään ellen sitten muutenkin elättäisi puolisoa ja siinä tapauksessa hän kyllä saisi vähintään toimia kuskinani aina kun sitä toivon.

Vierailija
35/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se köyhä ja sokea surkimus.

36/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun -8-9 ei o mitään varastotavaraa. Eli kaikki hionnat ja muut tulee. Kehykset syksyllä -80%. Tosin itse maksoin käteisellä 385 €.

Vierailija
37/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
38/38 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksai enää montaa sataa euroa ylimääräistä hintaa laseista, jotka saa Suomen ulkopuolelta kolmanneksella siitä mitä ne täällä maksavat.

Tulee aika kalliiksi hakea lasit ulkomailta. Ensin yksi matka, jolla selvitetään vahvuudet ja tilataan lasit. Sitten toinen matka, kun haetaan lasit ja sovitetaan ne alustavasti ja sitten kolmas matka, kun sovitus korjataan lopulliseksi.