Minkäikäiselle lapsellesi on tullut ensimmäinen reikä hampaisiin?
Just katoin oman 3veen suuta ja näköjään on ehtinyt hammaspeikko asialle vaikka pestään hampaita..
Mitenköhän ne hampaat hoidetaan lääkärissä, paikkaamalla?
Saakohan nyt kesällä hyvin aikoja, koska googletin just meidän alueen hammashoitolan ja siellä luki, että suljetaan 26.6-30.7.. :(
Kommentit (34)
Minä ja sisarukset kaikki aikuisia ja reikiä nolla.
Itsellä välillä ollut kausia jolloin en ole hampaita päivittäin pessyt.
Hammaslääkäri sanoi, että on hyvin todennäköistä, että siihen hampaaseen tulee jossain vaiheessa reikä.
Että semmoisia satuja meidän hammaslääkäri kertoi :)
Vierailija:
Suoraan sanon teille, et jos lapsillanne on reikiä alle kouluikäisenä ja senkin yli..siis siihen saakka kun te huolehditte pesun niin reikien tulo on teidän vika! Kannattaa siis panostaa hammashygieniaan. Mua naurattaa vanhemmat jotka selittää huonosta hammasluustosta jne..se on satua..
T:Suuhygienisti
Ilmeisesti riittää, kun osaa näyttää niillä jättitekareilla kuinka hampaat pestään ja sitten syyllistää ja saarnata yksisilmäisesti päälle. Tieto ei näytä ainakaan päätä pakottavan.
Meillä on kolme lasta, joiden hampaat aikuinen on pessyt joka ilta ja aamu. Kahdella ei ole reiän reikää, yhdellä on kolme ja hammaslääkäri sanoi, että vielä yhdessä hampaassa on sellainen heikko kohta, että vaikka sitä harjaisikin, siihen tulee hyvin herkästi reikä. Hän totesi, että lapsen suusta näkee, että hampaat on hyvin harjattu pidemmälläkin aikavälillä. Hampaissa on vain sellaisia vaurioita, joita joillakin vain on. Ei tiedetä, mistä johtuvat.
Itselläni ei ollut yhtään reikää, kunnes jouduin aloittamaan erään lääkityksen. Lääkityksen aikana reikiä tuli muutama. Hammaslääkäri totesi, että sinulla on sellaisen pedantin naisen suu, että ienraja on jo hieman vaurioitunut liiasta ja liian kovasta harjaamisesta.
kyllähän se vaikuttaa paljon reikiintymiseen, että tuleeko sylkeä runsaasti vai tosi niukasti. Kuivassa suussa reikiintyy hampaat helpommin. Sitten taas monilla, joilla runsas syljeneritys, tulee hammaskiveä mutta ei reikiä. Toki voi tulla molempia.
Jos ei ole saanut lapsena mutans-tartuntaa, niin reikiä ei tule vaikka hampaat jäisi välillä pesemättä... Tietenkin likainen suu kuhisee muita bakteereita, mutta mutans aloittaa reikiintymisen (muut bakteerit jatkavat kun mutans on aloittanut).
Mä olen pienenä jostain saanut mutansin, koska mulla oli ala-asteella kaksi pientä reikää. Mutta nyt niitä ei enää tule, kun harjaan hampaani huolellisesti. Monilla siskoillani ei sitä mutansia ole, koska heillä ei yhtäkään reikää (yksi sisko 34v ja yksi 25v). Sitä ei tiedä, mistä sen olen saanut. Ehkäpä imaissut jonkun mutans-miljonäärin tuttia joskus?
Ei niille tehdä mitään ennenkuin ne rupeaa vaivaamaan, valitettavasti.
Pojallani on tosiaan monta reikää vaikka pesemme säännöllisesti hampaat ja hän käyttää myös xylitoli purukumia ruokailun jälkeen.
Hampaita pestiin ahkerasti, mutta oli tullut kuitenkin. Se paikattiin vaikkei vaivannutkaan. Paikkaus sujui tosi hyvin. Puudutettiin kyllä.
Nyt kurkkasin suuhun ja luulenpa, että siellä on reikä jälleen ja ikää nyt 6v :(
Suoraan sanon teille, et jos lapsillanne on reikiä alle kouluikäisenä ja senkin yli..siis siihen saakka kun te huolehditte pesun niin reikien tulo on teidän vika! Kannattaa siis panostaa hammashygieniaan. Mua naurattaa vanhemmat jotka selittää huonosta hammasluustosta jne..se on satua..
T:Suuhygienisti
Eikö reikiä aiheuta bakteeri joka on suussa. Esim äiti nuolaisee lapsen tuttia ja näin siirtää bakteerin lapseen?
Tartunta tapahtuu yleensä varhaislapsuudessa sylkikontaktista esim. kokeilemalla ruuan lämpötilaa tai puhdistamalla tuttia aikuisen suussa. Myös sokeripitoinen ruokavalio, tiheät nauttimiskerrat ja epäsäännöllinen hampaiden harjaaminen edistävät bakteereiden asettumista lapsen suuhun.
Onko sitä lusikkaa pakko käyttää omassa suussa? Ja suurin riski on se kun ei niitä hampaita pestä kunnolla..annetaan vaan lapsen purra harjaa. Jos sitä lusikkaa on itse maistellut niin sillon se pesu on tärkeää. En halua saarnata, mut huolehtikaa hyvät vanhemmat. On jopa tullut mun luokse sellaisia lapsia jotka on sitten pitänyt nukuttaa ja repiä 10 " mätää" hammasta pois. Tää tietty ääripää, mut ei ollenkaan harvinainen sellainen.
Nyt 6-v, ja reikiä lähes joka hampaassa. :(
Pikkuveli 3-v, ja hampaita hoidettu ihan samalla tavoin (pesu aamuin illoin), ja reikiä toistaiseksi nolla.
Minulla on esimerkiksi Sjögrenin syndrooman vuoksi sylkeä erittynyt erittäin vähän sylkirauhasista ja sekin vähä sylki on erittäin hapanta. Pienenä kun sain reikiä melkein joka hampaaseen, olivat sekä hammaslääk. että äiti aivan ihmeissään. Äiti jopa raivoissaan, koska en ilmiselvästi pessyt hampaita hyvin. Siinä sitten itkeskelin että kyllä pesen hampaat joka päivä 2-3 krt päivässä, eikä silti auta :(
Hammaslääkäri voi testata tuon syljen erityksen määrän ja happamuustason helposti.
Xylitoli-purkan jauhaminen lisää syljen eritystä, joka taas saa aikaan vähän neutraalimpaa sylkeä.
Toivottavasti hampaat jatkossa pysyvät paremmassa kunnossa...