Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verotietäjät, asuminen, ensiasunnon osto... hjälp

Vierailija
01.01.2020 |

Minulla on mielikuva, että olen nähnyt verohallinnon sivuilla tietoa että jos ei muutakaan ensiasunnoksi suunniteltuun asuntoon ja palauttaa siihen liittyvän veroetuuden (ts maksaa varainsiirtoverot) olisi sen jälkeen oikeutettu "uudestaan" ensiasunnon ostajaksi ja esim avaamaan asp-tilin. Muistelenko omiani tai löytäisikö joku tällaista tietoa/linkkiä. En ole onnistunut itse tietoa uudelleen löytämään.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

täälä kukaan veroista tiiä näköjään :)

Vierailija
2/6 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä nostan

Vierailija
4/6 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on kertaluontoinen etuus  ENSIASUNNON ostajalle, jota ei voi perua kaupanteon jälkeen.  Eli harmitse mitä ostat ja minkä ikäisenä.

Vierailija
5/6 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on kertaluontoinen etuus  ENSIASUNNON ostajalle, jota ei voi perua kaupanteon jälkeen.  Eli harmitse mitä ostat ja minkä ikäisenä.

Ei ole selvää, tarkoittiko AP, että on jo ostanut asunnon muttei muutakaan siihen, vai ettei alkujaankaan osta. Veikkaisin jälkimmäistä, mutta voin olla väärässä (ja sinä oletuksinesi oikeassa).

Vierailija
6/6 |
02.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin lain kohtia tähän liittyen ja jos oikein tulkitsen, tuo voisi toteutua lähinnä silloin, jos asunto ei ole asumiskelpoinen asumisaikana: Eli esim. keskeneräinen rakennus, joka myydään edelleen ennen kuin siinä voi asua tai vaikka umpihomeessa oleva viranomaisten asumiskieltoon asettama mummonmökki. Toinen mahdollisuus on silloin, jos kauppa peruuntuu esim. sopimusrikkomuksen vuoksi.

Muuten käytännössä mikä tahansa asunnon omistaminen (50% tai yli) vie mahdollisuuden ensiasunnon verovähennykseen eli esim. sijoitusasunto, jossa ei ole asunut päivääkään itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän