Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäitini puhui aina kapioista

Vierailija
31.12.2019 |

Edesmennyt mummoni sanoi aina, että kun menen naimisiin niin Minun pitää ottaa kapioita, tai siis kerätä. En ymmärtänyt mitä v.ttua Hän niillä tarkoitti. Vasta myöhemmin tajusin mistä Hän puhui. Taisi vaan isoäiti elää vielä jotain sota-aikaa.

Nykyään nuoret eivät edes tiedä koko sanasta mitään.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen. Keräsin kapioita itselleni. Kummut ja mummot auttoivat.

Vierailija
2/12 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle annettiin nuorena perintönä kapiokirstu. Siis arkku johon näitä kapioita kerättiin. Ja sitten esimurrosikäisestä muuta en lahjaksi saanutkaan kuin kippoa ja rättiä. Tosi kivaa oli lapsena, not. Osa asioista edelleen käytössä, vaikka en tuosta lapsena valitusta setistä pidäkään. Mutta ei järkeä vaihtaakaan, kun nyt täysi astiasto sitä on. Mutta kaikki tekstiilit ja sekalaiset rojut ovat aikoja sitten päätyneet kirppikselle, kun mauttomia ja eriparisiakin tuli.

80-luvulla syntynyt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain jo teini-ikäisenä äitini kapiokirstun jonka sen isä oli sille tehnyt. Huvikseni aloin tilaamaan HH:sta kattiloita, astiasarjoja, liinavaatteita, pyyhkeitä ym kodin sälää kesätyö ym rahoillani. Kun muutin ekaan omaan kotiin mulla oli ihan kiva pieni starttipaketti jo kasassa.

Vierailija
4/12 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tallessa 1870- luvulla syntyneen isomummuni ja 1918 syntyneen mummuni käsin nimikoituja ja pitsein koristeltuja kapioita. Aarteita.

Vierailija
5/12 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä on varautua tulevaan vanhempien kodista muuttoon. ei sitten kerralla tarvitse kaikkea ostaa vaan on jo valmiina.

Vierailija
6/12 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tallessa 1870- luvulla syntyneen isomummuni ja 1918 syntyneen mummuni käsin nimikoituja ja pitsein koristeltuja kapioita. Aarteita.

Mulla 1898 syntyneen isoäidin itse kudottuja lakanoita ja tyynynpäällisiä, joissa tietysti itse virkatut pitsit ja nimikoinnit.

Käytän lakanoita, kun lapsenlapseni nukkuu luonani. Ja pesen käsin.

Vierailija
7/12 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pojalleni kirstun. Laitoin sinne viinaa ja kortsuja, annoin kun täytti 18 v. Se kirstu on pojalla vieläkin olkkarissa, on nyt 35 v. Sisältö on vaihtunut...

Vierailija
8/12 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hyvä on varautua tulevaan vanhempien kodista muuttoon. ei sitten kerralla tarvitse kaikkea ostaa vaan on jo valmiina.

Nykyään saa esim Ikeasta niin halvalla kaikki. Mulle kerättyä astiasarjaa ei valmistettu enää sitten kun ekan kupit meni käytössä rikki. Muutenkin maku muuttuu 10 vuodessa

Vierailija
9/12 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä heitin vastaavat roskiin, koska oli kyllästetty tupakanhajulla =(

Vierailija
10/12 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia lakanoita pitäisi nimikoida tai koristella? Kauniita lakanoita kaupat täynnä.

Vierailija
11/12 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mitään kapiokirstua ollut, mutta kyllä isoäiti oli mulle muutamat pyyhkeet ja lakanat hommannut etukäteen.

Mun lapsille keräsin ns kaiken etukäteen, ja kun muuttivat omilleen, ei ollut perushankintoja tehtävänä ollenkaan, isompaa vaan. Ja mun lapset myös tuntevat ko sanan, ovat 90- ja 00-luvuilla syntyneitä.

Vierailija
12/12 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keräsin pojalleni kaiken mahdollisen särkylääkkeitä myöten omaa kotia varten. Oli kiitollinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme