Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko aamupala tärkeä (laihdutus)?

Vierailija
31.12.2019 |

Pitäisi pudottaa jokunen kilo. Aamupala olisi helppo jättää välistä. Onko se järkevää? Vai hidastuuko aamupäivän aineenvaihdunta jotenkin? Tai tuleeko (muka) ahmittua lounaalla?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala on tärkeä. Keho kuluttaa energiaa koko ajan. Yön nukkumisen jälkeen on syytä täydentää energiavarastoja ja aamupala on siksi tärkeä. Sitten se, mitä päivän mittaan syödään on se, missä se kilojen pudotus tapahtuu.

Vierailija
2/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunta ei mitenkään hidastu. Sen tuleeko sinulle jossain vaiheessa liian kova nälkä ja  ahmintaa tiedät vain kokeilemalla, on yksilökohtaista. Itse en syö koskaan aamupaloja, eikä ole mitään nälkäongelmia, mutta olen muutenkin "yökyöpeli" ja syön päivän tukevimman aterian klo 21 illalla. Ihmisillä joilla elimistön ja elämän rytmi on aamupainotteisempi, voi olla helpompi jättää syömisiä pois illan päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeä!

Kaikkein tärkeintä on katsoa mitä suuhunsa silloinkin laittaa.

Ei muroja, vaaleeta leipää tms höttöhiilaria. Kuituja jotka pitävät nälän oikeasti kurissa.

Ja toinen tärkeä, liiku, liiku ja liiku.

Ihan sama mitä syöt, jos et kuluta sitä pois.

Tsemppiä!

Vierailija
4/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala on tärkeä. Keho kuluttaa energiaa koko ajan. Yön nukkumisen jälkeen on syytä täydentää energiavarastoja ja aamupala on siksi tärkeä. Sitten se, mitä päivän mittaan syödään on se, missä se kilojen pudotus tapahtuu.

Kroppa osaa kyllä käyttää sitä energiaa varastoistaankin, ja varsinkin jos on laihdutustarvetta niin kyllä siellä varastoissa käytettävää riittää. Ei tarvitse koko ajan suun kautta sisään lisäenergiaa viedä. Juuri eilen oli Hesarissa juttu siitä miten ihmiselle on hyväksi vähän pidemmät paastoajat aterioiden välillä, esim. 8 tunnin syömisikkunan aikana syöminen vuorokaudessa, eikä muutaman tunnin välein vähän syöpöttely. (Lapsille, raskaana oleville, vanhuksille, diabeetikoille tms paastojaksot ei kuitenkaan sovi)

Vierailija
5/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tärkeä!

Ei muroja, vaaleeta leipää tms höttöhiilaria. Kuituja jotka pitävät nälän oikeasti kurissa.

Tsemppiä!

Elimistö kuluttaa energiaa jatkuvasti melkoisesti vaikkei liikkuisi juuri yhtään. Lisäksi osalla liikunnasta tulee kova nälkä, ja voi olla jopa helpompi laihduttaa vähäisellä liikunnalla. 

Eikä se aamupala aikuiselle ihmiselle mikään välttämätön ole. Itse en syö sellaista koskaan ja nälkä tulee ensimmäisen kerran joskus klo 13 aikaan, jolloin menen sitten lounaalle.

Vierailija
6/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksilöllistä. Useimmilla aamupalan väliin jättäminen tarkoittaa sitä, että myöhemmin päivällä on niin kova nälkä, että tulee ahmineeksi aivan liikaa. Kokonaiskalorimäärä on siis selvästi suurempi kuin silloin, kun syö kunnon aamupalan.

Mutta osa on sellaisia, jotka eivät luonnostaan saa syötyä mitään aamulla. Jos aamulla on sellainen tunne, että ei tee mieli mitään, niin ei silloin tarvitse pakolla syödä. Mutta jos aamulla on nälkä, niin aamupalan jättäminen väliin vain hankaloittaa laihdutusta.

Vierailija
7/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokahalu kasvaa syödessä. Ei kannata ainakaan hiilareita vetää heti aamusta.

Vierailija
8/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tärkeä!

Tsemppiä!

Liikuntao laihdutuksessavain pieni lisä. Saa liikkua ihan hulluna kuluttaakseen yhden suklaapatukan.

Vierailija
9/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut pätkäpaastolla nyt pitemmän aikaa, ja aamupala on just se, jonka jätän pois. Syön aamupalan, jos mulla on joku meno, samoin syön viikonloppuisin, mutta istumatyön tekijänä pärjään hyvin ilman aamupalaa, enkä sitä oikeastaan edes kaipaa.

Vierailija
10/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut pätkäpaastolla nyt pitemmän aikaa, ja aamupala on just se, jonka jätän pois. Syön aamupalan, jos mulla on joku meno, samoin syön viikonloppuisin, mutta istumatyön tekijänä pärjään hyvin ilman aamupalaa, enkä sitä oikeastaan edes kaipaa.

Jatkan vielä: mulle se aamupalan jättäminen pois oli aluksi vaikeaa, mutta nyt keho on tottunut tähän. En ole laihtunut nopeasti, kuten monet pätkäpaastolla, mutta selvästi olen kuitenkin laihtunut.

Vierailija
11/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö aamupalaa, ekan kerran syön lounaan puolenpäivän maissa. Ja ihan hoikka olen. Elimistökin saa vähän levätä kun ei tarvi kokoajan prosessoida ruokaa.

Vierailija
12/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksilöllistä. Useimmilla aamupalan väliin jättäminen tarkoittaa sitä, että myöhemmin päivällä on niin kova nälkä, että tulee ahmineeksi aivan liikaa. Kokonaiskalorimäärä on siis selvästi suurempi kuin silloin, kun syö kunnon aamupalan.

Mutta osa on sellaisia, jotka eivät luonnostaan saa syötyä mitään aamulla. Jos aamulla on sellainen tunne, että ei tee mieli mitään, niin ei silloin tarvitse pakolla syödä. Mutta jos aamulla on nälkä, niin aamupalan jättäminen väliin vain hankaloittaa laihdutusta.

Toisaalta nyt on muotia 16:8 laihdutus jossa syödään vain 8 tunnin aikana vuorokaudesta. Jos on tottunut syömään pitkin päivää, kyllä siinä alkuun nälkä tulee ihan taatusti. Se ei kuitenkaan ole mitenkään vaarallista ja kohtuuton nälkä menee useimmilta muutamassa viikossa ohi, kun keho oppii tehokkaammin siirtymään paastoaineenvaihduntaan aterioiden välillä. Yllättävän monelle tuo 16:8 toimii, täälläkin on ketju siitä, eli aina ei ole välttämättä hyvä kuunnella nälkää ja syödä sen mukaan.

Vierailija
13/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aineenvaihdunta siitä mihinkään hidastu. Pätkäpaastolla jätetään usein juurikin aamupala syömättä ja vielä lisäksi aikaistetaan viimeinen ateria iltapäivään tai alkuiltaan ja se on todella tehokas tapa pudottaa painoa. Mikään tutkimus ei tue väitettä, että säännöllinen aamiaisen syöminen olisi tehokkaampi tapa hallita tai vähentää painoa kun aamiaisen väliin jättäminen.

Lue vaikka 16:8 pätkäpaastosta ja aloita sillä laihdutus, voin kertoa kokemuksesta että kyllä toimii!

Vierailija
14/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yleistä. Kaikille ei ruoka maistu heti aamusta. Eikä väkisin pidä sitä aamupalaa syödä.

Vierailija
15/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla aika yksilöllistä, itse yleensä keväällä pudottelen sen 6-8 kg, ja aamupalan syön aina, tosin pienennän annoskokoa, kuten lounaalla ja päivälliselläkin.

Itsellä loppuisi duunissa äkkiä virta jos en mitään aamulla söisi.

Vierailija
16/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala on muroteollisuuden ym aamupalatuotteiden valmistajien mielestä tärkeä mutta sen taustalla ei ole tieteellistä näyttöä.

Vierailija
17/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntao laihdutuksessavain pieni lisä. Saa liikkua ihan hulluna kuluttaakseen yhden suklaapatukan.

Onko sinusta 4,5 km:n kävely tai 3,5 km:n juoksu "liikkumista ihan hulluna"? Tämän verran 60 kg painava henkilö tarvitsee kuluttakseen yhden suklaapatukan. (Esim. 90 kg painavalle riittää 3 km:n kävely).

Sinänsä on kyllä totta, että mikään määrä liikuntaa ei riitä laihtumiseen, jos syöminen on täysin pielessä. Liikunnan merkitystä ei silti pidä aliarvioidakaan.

Vierailija
18/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tärkeä. Yön aikana keho on lepotilassa ja aineenvaihdunta on hidastunut. Aamupala viestittää keholle, että yön paasto on ohitse ja herättää aineenvaihdunnan. Eihän aamupalan tarvitse olla runsas, jos heti herättyä ei tee mieli syödä. Jotkut tekevät smoothien. Jotkut syövät vain esim. omenan ja muutaman saksanpähkinän. 

Vierailija
19/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä mutta ei mitenkään tärkeä. "Aamupala on tärkin ateria" on mainoslause, jonka tarkoituksena oli saada enemmän muroja myytyä. Aineenvaihdunta ei muutu mihinkään, kyllä kropan "aineet vaihtuu" ihan tasaisesti ja normaalisti koko ajan.

Aamupalan syömättä jättäminenhän on nykyään muodikkaasti kutsuttua pätkäpaastoa. Se, tarvitseeko itse syödä aamupalaa, on yksilöllistä ja paljon myös tottumuksesta kiinni. Itse syön päivän aikana paljon enemmän ja olen usein väsynytkin jos syön aamupalan.

Vierailija
20/26 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tärkeä. Yön aikana keho on lepotilassa ja aineenvaihdunta on hidastunut. Aamupala viestittää keholle, että yön paasto on ohitse ja herättää aineenvaihdunnan. Eihän aamupalan tarvitse olla runsas, jos heti herättyä ei tee mieli syödä. Jotkut tekevät smoothien. Jotkut syövät vain esim. omenan ja muutaman saksanpähkinän. 

Höpöhöpö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan