Voisiko joku selittää, mihin sängyn päiväpeitettä tarvitaan
Siis puhun nyt makuuhuoneesta, jossa ei päivisin oleilla. Aamulla kun olemme vaimon kanssa heränneet, kumpi sitten nouseekin viimeisenä petaa sängyn, eli levittää siihen päiväpeitteen ja latoo koristetyynyt ym. päälle. Sitten huoneessa ei yleensä edes käy kukaan koko päivän aikana. Illalla nukkumaan mennessä otetaan päiväpeitto jne. pois. Mielestäni tämä on täysin turhaa, mutta vaimoni mielestä päiväpeitolla on joku funktio... vaikkakaan ei osaa selittää mikä.
Voisiko joku auttaa?
Kommentit (98)
Minä poistan päiväpeiton illalla ja sitten askartelen siitä vielä "pinkan" yön ajaksi. Jos joku ei satu tietämään mikä on pinkka, niin se on päiväpeitto taiteltuna neliönmuotoon ja se asetetaan sängyn jalkopäässä olevalle tuolille, Päiväpeitossa kuuluu olla sinivalkoiset ruudut, jotta pinkan saa varmasti tasan neliön muotoon siten, että pinkan kaikki kulmat ovat ruudutuksen suuntaiset. Samankaltainen ruutujen suoruussääntö on tietenkin myös varsinaisessa petauksessa.
Vaimo ihmettelee ja pitää tätä turhana touhuna.
Pinkan teko-ohjeet:
https://www.google.com/search?q=pinkka&rlz=1C1CHBF_enFI824FI824&sxsrf=A…
Enpä minä ole yksiössänikään päiväpeittoa käyttänyt aikoihin. Yleensä en edes petaa, ei se minun silmiin koske tai minua häiritse, eipä tarvi nähä vaivaa, kun pitää herätä töihin aivan liian aikaisin ja kun menee kuolemanväsyneenä nukkumaan.
Vieraiden käydessä petaan sängyn siististi, kun on kuitenkin kivan näköiset petivaatteet niin miksi niitä peittelemään. Sängyllä ei istu kukaan vieraista ja jos joku heittää siihen takin, niin siitä vaan, ei haittaa. En jaksa olla niin turhantarkka.
N32
Vierailija kirjoitti:
Minä poistan päiväpeiton illalla ja sitten askartelen siitä vielä "pinkan" yön ajaksi. Jos joku ei satu tietämään mikä on pinkka, niin se on päiväpeitto taiteltuna neliönmuotoon ja se asetetaan sängyn jalkopäässä olevalle tuolille, Päiväpeitossa kuuluu olla sinivalkoiset ruudut, jotta pinkan saa varmasti tasan neliön muotoon siten, että pinkan kaikki kulmat ovat ruudutuksen suuntaiset. Samankaltainen ruutujen suoruussääntö on tietenkin myös varsinaisessa petauksessa.
Vaimo ihmettelee ja pitää tätä turhana touhuna.
Hienoa, että palstalta löytyy huumorintajuinen mies.
Minulle on ihan vieras ajatus tämä että sängyn pitää antaa kuivua. Hikoilevatko jotkut oikeasti öisin niin paljon? Onko makuuhuoneessa liian kuuma? Minä ja mieheni emme hikoile yöllä koskaan, sänky on aamulla kyllä yhtä kuiva kuin illallakin ja meillä on viileä makuuhuone.
Mutta päiväpeitosta: petaamme sängyn vain heittämällä sileäksi sen peiton jolla nukumme (tuplaleveän täkin siis), koska makuuhuone on vintissä eikä siellä päivisin yleensä oleilla. Kokonaam petaamatta emme jätä koska silloin on jotenkin ällöä mennä nukkumaan kun kaikki on hujanhajan. Jos joku vieras tulee vaikka kahville niin ei hän sinne mene vaan pysyy alakerrassa. Jos meillä on oikein jotkut juhlat ja vieraita, niin silloin laitan päiväpeiton ja koristetyynyjä, koska ihmiset saattavat kulkea enemmän ympäriinsä talossa. Jos olisi pieni asunto ja sänky näkyvämmällä paikalla, tai jos sitä käytettäisiin muuhunkin istuskeluun niin silloin varmasti käyttäisin päiväpeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat tällaisia. Consumers. Tuhlaavat turhaan paskaan varojansa.
Ikävä vain, että naiset yleensä valittaa tästä consumer kulttuurista ja hyvesignaloivat, mutta itse kuitenkin kuluttavat jatkuvasti turhaan paskoon.
100%. Kumma kun naiset ovat niin hyvesignaloivia otuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan vieras ajatus tämä että sängyn pitää antaa kuivua. Hikoilevatko jotkut oikeasti öisin niin paljon? Onko makuuhuoneessa liian kuuma? Minä ja mieheni emme hikoile yöllä koskaan, sänky on aamulla kyllä yhtä kuiva kuin illallakin ja meillä on viileä makuuhuone.
Mutta päiväpeitosta: petaamme sängyn vain heittämällä sileäksi sen peiton jolla nukumme (tuplaleveän täkin siis), koska makuuhuone on vintissä eikä siellä päivisin yleensä oleilla. Kokonaam petaamatta emme jätä koska silloin on jotenkin ällöä mennä nukkumaan kun kaikki on hujanhajan. Jos joku vieras tulee vaikka kahville niin ei hän sinne mene vaan pysyy alakerrassa. Jos meillä on oikein jotkut juhlat ja vieraita, niin silloin laitan päiväpeiton ja koristetyynyjä, koska ihmiset saattavat kulkea enemmän ympäriinsä talossa. Jos olisi pieni asunto ja sänky näkyvämmällä paikalla, tai jos sitä käytettäisiin muuhunkin istuskeluun niin silloin varmasti käyttäisin päiväpeittoa.
Ei kuivua, vaan tuulettua. Tietenkin hikoilet yön aikana ja erität muutenkin kaikenlaista ihan huomaamattasi. Petivaatteet kerää vaikka mitä yön aikana, jos et anna niiden aamulla "hengittää".
Tässä vielä video-ohjeet pinkan taitteluun. Mikäli pinkka on huono, niin alikersattivaimo ns. "räjäytttää" sen lattialle hajalle ja sitten saa aloittaa homman alusta.
https://vivas.fi/pinkka-on-pian-historiaa-katso-videolta-miten-se-tehti…
Vierailija kirjoitti:
No ihan varmaasti hikoilette, olettaen siis että olette ihmisiä ettekä esim. liskoja. Jokainen hikoilee niin yöllä kuin päivälläkin, ja keskiverto on kai jotain luokkaa litra per henkilö. Suuri osa siitä tosin kuivuu tai muuten haihtuu jo yön aikana, siksi voit hyvinkin herätä aamulla kuivassa (tai ehkä paremminkin kuivan tuntuisessa) sängyssä. Mutta se ei todellakaan tarkoita, ettet ole yön aikana hikoillut.
* Siis 1L/hlö on pelkästään yön aikana tapahtuva hikoilu, ei koko vrk.
Päiväpeite on jäänne niiltä ajoilta, jolloin asuttiin ahtaasti eikä ollut erillisiä makuu- ja oleskelutiloja. Silloin oli tarpeen suojata vuodevaatteet päiväpeitteellä. Jos asuisin alkoovillisessa yksiössä, käyttäisin edelleen päiväpeitettä juurikin suojaamaan vuodevaatteita sekä pölyltä että vieraiden katseilta, mutta koska minulla on erillinen makuuhuone, jätän varsin usein päiväpeitteen levittämättä sängylle. Tosin jos tiedän, että on vieraita tulossa, olen sen verran silmänpalvoja, että käytän päiväpeitettä, koska mukuuhuoneen ovi on yleensä aina auki olohuoneeseen. Jos pienehkössä asunnossa sulkee väliovet, tulee helposti ahtaan paikan kammo ja ilma pääsee vapaasti kiertämään. Lapsuudesta muistan, että asuntojen väliovet pidettiin tiukasti kiinni, ettei lämpö pääse karkaamaan.
Olen sitä mieltä minäkin, että päiväpeitolla on symbolinen merkitys täällä asuu kunnon ihminen, jolla on hyvät rutiinit joista ei tingitä ja lipsuta.
Olin nuorena juuri tuollainen, oli tärkeää päiväpeitot mutta vanhemmiten olen vain huonontunut enkä piittaa moisista enää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojaa pölyltä ja lialta ja on siistimmän näköinen ja voi halutessaan ottaa päikkärit sängyllä tai käydä lukemassa kirjaa tms.
Eikö päikkärit voi ottaa ilman päiväpeittoa? Itse en koskaan nuku päivisin. Vaimoni joskus ottaa pienet tirsat, mutta silloin poistaa päiväpeiton ja menee ihan kunnolla nukkumaan. Eli melkein sanoisin, että nuo satunnaiset päikkärit olisivat lisäsyy miksi päiväpeitosta ei ole kuin haittaa.
AP
No jos menee ihan peiton alle päikkäreille, niin sitten toki. Mutta ainakin itse otan vaan 5-10 minuutin päikkärit vaatteet päällä, niin olisi tosi ikävää mennä lakanoihin farkuissa, jotka kuitenkin on olleet päällä myös ulkona loskasäässä, bussissa jne.
Päiväpeitto käytössä kyllä myös kissojen takia, en halua kissankarvoja (-oksennuksia, mitään muutakaan kissoista irtoavaa) lakanoihini. Kun on päiväpeitto, saavat nukkua sängyllä päivisin. Öisin eivät makkariin pääse.
Meillä eteinen on pimeä ja suoraan ulko-ovea vastapäätä on makuuhuoneen ovi. Makkarin ovi on valon (ja huonon ilmanvaihdon) takia aina auki, joten käytännössä ensimmäinen asia, joka kotiintullessa näkyy, on sänky. Haluan sen olevan pedattuna. Lisäksi käyn makkarissa useasti ennen iltaa, kun vaatteet on siellä.
Vierailija kirjoitti:
Suojaa pölyltä. Toisaalta, jos sen päiväpeiton laittaa heti sängystä noustessa, niin kosteus ei pääse haihtumaan.
Tosiasia on se, että sänkyyn suhtaudutaan kuten alusvaatteisiin. On ok kesällä avata vaikka bikineissä ovi. Mutta avaapa sama ovi alusvaatteissa, jotka saattavat olla paljon peittävämmät kuin ne bikinit. Se on noloa ja häpeällistä. Sama on sen sängyn kanssa. Koska siellä nukutaan muissa kuin päivävaatteissa ja tehdään ehkä jotain vielä intiimimpää, niin se paljastaa samalla tavalla kuin ne alusvaatteet.
Siksi erityisesti naisten on perinteisesti pitänyt peittää ne nukkumislakanat, jotta olisi kunnollinen ja siveä nainen. Muutenhan sitä on vain hepsankeikka tai perinteistä ammattia harjoittava nainen.
Siksi tästä on tehty kotitehtävä, joka paljastaa, että onko koti kunnollinen. Ja naisillehan on yleensä kovin tärkeää se, että on kunnollinen.
Juu, en käytä päiväpeittoa. Hirveä tarve on kuitenkin laittaa makkarin ovi kiinni, jos tulee joku vieras kotiin, koska sitä päiväpeittoa ei ole :)
Ihana näkökulma!
Vierailija kirjoitti:
Litra pelkässä yössä! Miten? :o
Vierailija kirjoitti:
Meillä eteinen on pimeä ja suoraan ulko-ovea vastapäätä on makuuhuoneen ovi. Makkarin ovi on valon (ja huonon ilmanvaihdon) takia aina auki, joten käytännössä ensimmäinen asia, joka kotiintullessa näkyy, on sänky. Haluan sen olevan pedattuna. Lisäksi käyn makkarissa useasti ennen iltaa, kun vaatteet on siellä.
Okei, ihan hyvä pointti, kiitos. Meillä makkarit on kaikki yläkerrassa, ja kyseinen makkari vielä käytävän päässä perimmäisenä. Eli sinne ei mahdolliset vierailijat näe edes vahingossa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Litra pelkässä yössä! Miten? :o
Mitä 'miten'? Luulitko, että hikirauhaset menevät jotenkin yön ajaksi tukkoon?
Jos et usko niin Googlaa itse, tuo litra yössä on varmasti yleisin (keskiverto)arvio, siis ihan perusterveellä ihmisellä.
Se peitto on tarkoitettu niihin koirankopin kokoisiin yksiöihin, missä sänky on tyyliin keskellä asuntoa.