Voisiko joku selittää, mihin sängyn päiväpeitettä tarvitaan
Siis puhun nyt makuuhuoneesta, jossa ei päivisin oleilla. Aamulla kun olemme vaimon kanssa heränneet, kumpi sitten nouseekin viimeisenä petaa sängyn, eli levittää siihen päiväpeitteen ja latoo koristetyynyt ym. päälle. Sitten huoneessa ei yleensä edes käy kukaan koko päivän aikana. Illalla nukkumaan mennessä otetaan päiväpeitto jne. pois. Mielestäni tämä on täysin turhaa, mutta vaimoni mielestä päiväpeitolla on joku funktio... vaikkakaan ei osaa selittää mikä.
Voisiko joku auttaa?
Kommentit (98)
Kyllä se kosteus haihtuu petivaatteista jos nyt ei selkeästi kosteaa/märkää petaa. Tämä siis mikäli päiväpeitto ei ole muovia.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat tällaisia. Consumers. Tuhlaavat turhaan paskaan varojansa.
Ikävä vain, että naiset yleensä valittaa tästä consumer kulttuurista ja hyvesignaloivat, mutta itse kuitenkin kuluttavat jatkuvasti turhaan paskoon.
Kuvitteletko, että päiväpeitto on joku nykyajan villitys? Se on yksi vanhimmista kotitaloustekstiileistä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku selittää miksi ihmiset muutenkaan petaavat sänkyjään? Jos siis eivät asu yksiössä (tms missä sänky on hyvin näkyvillä) tai vietä aikaa sängyssä makoillen päivälläkin...
Itse sinkkumiehenä petaan vuoteeni ihan vain siksi, että niin o mukavamman näköistä. Mutta myös koska minusta on mukavampi mennä nukkumaan kun voin "aukaista" pedin, eli mennä vuode vaatteiden alle, jotka olen aamulla pedannu siististi; oikomalla lakanat ja tyynyt ja peittänyt ne päiväpeitolla. - Aiemmin tein tämän heti sängystä noustuani ja pukeuduttuani. Nykyään annan liinavaatteiden kuivua ja (/tai) tuulettua vasta sitten kun olen syönyt aamupalan. Oma mustapisteeni on, että huomaan toisinaan aattelevani, että miksi minun kannattaa tiskata juomalasini, ja kahvikuppini kun kuitenkin juon niistä taas kohta, näin sittensaattaa mennä iltaan tai jopa seuraavaan aamuun ennen kuin olen pessyt ne molemmat ennen seuraavaa käyttöä
Itse annan kosteuden haihtua sängystä aamupalan ajan jonka jälkeen laitan päiväpeiton. Koira tykkää päivisin nukkua siinä, ja aina siitä tippuu kuitenkin karvoja tms niin eivät sitten haittaa kun menen itse nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tuo pöly.. Sängyn päälle laskeutuu päivän aikana hirvittävä määrä pölyä. Ei ole kiva nukkua pölyn seassa. Toki lakanat täytyy vaihtaa muista syistä usein. Toki tuo siisteysasia myös. Näyttää kivemmalta. Varsinkin jos on yksittäiset peitot eikä yhtä isoa peittoa.
Ai 'hirvittävä määrä pölyä'? Ei meillä ainakaan. Ja jos sitä pölyä on teillä niin kauheasti ilmassa, että täytyy sänky peittää päiväpeitolla, niin kannattaisi ehkä olla enemmän huolissaan omasta terveydestä kuin sängyn pölyyntymisestä.
AP
Jotein mitä tulee mieleen:
-suojaa epäpuhtauksilta jos menee päivän aikana maakaamaan sängylle
-suojaa pölyltä
-näyttää paljon siistimmältä
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat tällaisia. Consumers. Tuhlaavat turhaan paskaan varojansa.
Ikävä vain, että naiset yleensä valittaa tästä consumer kulttuurista ja hyvesignaloivat, mutta itse kuitenkin kuluttavat jatkuvasti turhaan paskoon.
No just. Ihan hirveää tuhlausta, kun tuo päiväpeite on 15 vuotta vanha ja nyt alkaa näyttää siltä, että se pitäisi uusia. Maksoi aikanaan Stockkalla 120 euroa eli siitä tulee noin 2,2 senttiä per päivä. Ja tyynyjen kustannus varmasti vähemmän. Nyt varmaan vararikko uhkaa ja luottotietojen menetys.
Annan sängyn tuulettua noin tunnin ennen kuin petaan sen. Se ei muutenkaan ole märkä hiestä alkutilanteessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku selittää miksi ihmiset muutenkaan petaavat sänkyjään? Jos siis eivät asu yksiössä (tms missä sänky on hyvin näkyvillä) tai vietä aikaa sängyssä makoillen päivälläkin...
Itse sinkkumiehenä petaan vuoteeni ihan vain siksi, että niin o mukavamman näköistä. Mutta myös koska minusta on mukavampi mennä nukkumaan kun voin "aukaista" pedin, eli mennä vuode vaatteiden alle, jotka olen aamulla pedannu siististi; oikomalla lakanat ja tyynyt ja peittänyt ne päiväpeitolla. - Aiemmin tein tämän heti sängystä noustuani ja pukeuduttuani. Nykyään annan liinavaatteiden kuivua ja (/tai) tuulettua vasta sitten kun olen syönyt aamupalan. Oma mustapisteeni on, että huomaan toisinaan aattelevani, että miksi minun kannattaa tiskata juomalasini, ja kahvikuppini kun kuitenkin juon niistä taas kohta, näin sittensaattaa mennä iltaan tai jopa seuraavaan aamuun ennen kuin olen pessyt ne molemmat ennen seuraavaa käyttöä
Hyvä sinä. Minusta myös on freesimpi tunne mennä juuri "avattuun" sänkyyn kuin sellaiseen, joka on ollut siinä koko päivän esillä. Tuuletan myös petivaatteita ulkona aina silloin tällöin.
Meil on päiväpeitto mut ei käytetä sitä kui harvoin. Olen sisäistänyt mieheni rentoutuden.
No mihinkäs muualle voi sitten jättää sitä perseenhajua jos ei päiväpeittoon? Meillä ei ole sohvaa sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juomalasi/kahvikuppi on sellainen juttu mikä on vähän pakko pestä, sänkyä ei ole mikään pakko pedata. Aika turhalta kuulostaa (mikäli makkarissa ei vietä päivällä aikaa eli sitä sänkyä ei pahemmin ehdi katselemaan)... Eli aion jatkossakin olla laiska ja jättää petini petaamatta.
En petaa ollenkaan. Annan sängyn hengittää koko päivän. Pölyn voi imuroida patjalta, kun sitä on kerääntynyt tarpeeksi.
Kosteutta ei saisi ikinä peittää. Normi-ihmisellä se on se väh. 20min, mutta jos oikein hikoilee, niin tunninkin tuuletus olisi suotavaa ennen petausta.
Päiväpeittoa en ymmärrä. Mitä vikaa nukkumapeitossa on? Vähän se saattaa pölyttyä, mutta jos pahaa allergiaa ei ole, on pieni pöly hyväksi. Näen päiväpeiton samana kuin koristetyynyt: lähinnä nätteyden vuoksi.
N
Vierailija kirjoitti:
Se on siveyden ja kunnollisuuden mittari.
Tämä saattaa olla melko lähellä totuutta. Eli sänky pedataan päiväkuntoon siksi, että 'näin on tapana tehdä', ja jos näin ei tee, niin on jotenkin huono huushollinpitäjä ja/tai muuten outo tapaus.
Ihmettelin, että miksi supersiistit saksalaiset eivät käytä päiväpeittoa. Kun kuulin vastauksen, en ole koskaan enää tarvinnut ko. peittoa. Päiväpeitto edesauttaa sängyn ja eliöiden muhimista yöstä kosteassa pedissä. Kuin valmis paketti eliöille, jotka rakastavat lämmintä ja kosteaa.
Vien peitot ja tyynyt hetkeksi ulos, jos ennen töihin lähtöä ehdin. Tai sitten vain taittelen ne pedin laidalle ja annan pedin tuulettua. En koskaan enää paketoi päiväpeitolla!
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt päiväpeitteitä yli 15 vuoteen, ellei vieraita ole tulossa. Me kumpikin hikoillaan runsaasti öisin ja petivaatteet jäävät päivän ajaksi kuivumaan (tietty niitä pitää myös vaihtaa tiuhaan, mutta teen sen sitten illalla töiden jälkeen). Ei ole koiria eikä kissoja ja koti täytyy pitää mahdollisimman pölyttömänä astmaa sairastavan puolison vuoksi. En ole havainnut, että peitteet ja lakanat likaantuisivat sen kummemmin.
Oletteko ajatelleet että patjat ja peitteet ei ole teille läheskään tarpeeksi hengittäviä jos hikoilette runsaasti yöllä? Niillä on nimittäin älyttömän iso merkitys. Kannattaa lähteä patjakaupoille ja tutustua mitä on tarjolla.
Minä käytän päiväpeittoa koska se suojaa lialta ja näyttää siistiltä. Köllitään lasten kanssa välillä sängyllä ja joskus nukun päikkärit tai vetäydyn lukemaan kirjaa sängylle. En tykkää yhtään että sängyssä ollaan päivävaatteilla, siksi päiväpeitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juomalasi/kahvikuppi on sellainen juttu mikä on vähän pakko pestä, sänkyä ei ole mikään pakko pedata. Aika turhalta kuulostaa (mikäli makkarissa ei vietä päivällä aikaa eli sitä sänkyä ei pahemmin ehdi katselemaan)... Eli aion jatkossakin olla laiska ja jättää petini petaamatta.
Eipä olekaan. Kahvikuppia pakko pestä. Huuhtaista enintään mutta eipä senkaan vertaa.
Jos todella on makuuhuone, jossa ei olla eikä tehdä päivisin mitään, päiväpeittoa ei tarvita. Mitta jos siellä esimerkiksi vaihdetaan vaatteita päivän aikana janjoku heittää odottavat vaatteet sängylle, tai vastaavaa, niiden mukana sänkyyn menee murusia, pölyä ja muuta, mikä on inhottavaa nukkuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuone näyttää siistimmältä.
Niin kenen silmissä? Eihän siellä ole ketään päivällä.
AP
Tässä on ilmeisesti se sama logiikka kuin siinä, että aluslakana on asetettava siten, että päätykäännöksen käännetty pää tulee patjaa vasten. Ei sekään näy kenenkään silmiin, miten päin aluslakana on, kun reunat on käännetty patjan/petarin ALLE.
Siis selvennän vielä, että meillä
- ei ole kotieläimiä (lainkaan, saati sellaisia jotka makaisivat sängyssä)
- makuuhuonetta ei käytetä minkäänlaiseen oleskeluun, eikä siellä käy kukaan
- päivisin ei sängyssä makailla lukemassa tms. päivävaatteet päällä
Nämä olisivatkin mielestäni hyviä syitä, mutta eivät siis päde meidän tapauksessa.
AP
Eikö päikkärit voi ottaa ilman päiväpeittoa? Itse en koskaan nuku päivisin. Vaimoni joskus ottaa pienet tirsat, mutta silloin poistaa päiväpeiton ja menee ihan kunnolla nukkumaan. Eli melkein sanoisin, että nuo satunnaiset päikkärit olisivat lisäsyy miksi päiväpeitosta ei ole kuin haittaa.
AP