Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syön terveellisesti, liikun säännöllisesti ja silti masennuin. :(

Vierailija
30.12.2019 |

Tiedän että minulla on altius depressiivisyyteen.
Sen takia olenkin yrittänyt elää mhdollisimman terveellisesti. Harrastan päivittäin hikiliikuntaa, syön monipuolisesti ja terveellisesti. Painoindeksini on 21. Käyn töissä ja elämä muutenkin mallillaan, paitsi puoliso puuttuu. Lapsia kyllä on.

Nämä loma-ajat ovat minulle pahimpia kun ei ole töitä. Silloin masennus yleensä iskee, enkä oikein tiedä miksi.

Miksi aina masennun ja olen alakuloinen? Miksi en voi nauttia tästä(kään) lomasta niinkuin muut ihmiset?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliolla on suuri merkitys. Mikä on se sinun "terveellinen"?

Vierailija
2/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällaiset kysymykset entisestään masentaa. iksi et voi uskoa kun kerron, että syön terveellisesti? Eiköhän jokainen lukutaitoinen ihminen tiedä mitä terveellinen  ruokavalio pitää sisällään: siihen kuuluu hedelmiä, kasviksia, hyviä proteiinin lähteitä, kuitupitoisia tuotteita ja tietenkin vähän sokeria. Sanoinhan, että syön monipuolisesti ja terveellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään elämäntapa suojaa kaikilta sairauksilta tai ongelmilta. Muutenhan ihmiset eläisivät ikuisesti. Ehkä terveelliset elämäntapasi ovat suojanneet sinua vakavammalta masennukselta... Toivottavasti masennuksesi heltiää pian.

Vierailija
4/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vihaan lomia juuri tämän vuoksi. Käyn salilla joka päivä, ja syön hyvin terveellisesti, olen hoikka ja lihaksikas. Silti tämä masennus on vain tullut jäädäkseen. Kai tän kanssa vaan täytyy oppia elämään. Psykologit ei ole auttanut, ja vielä vähemmän lääkkeet. Niiden kanssa nukuin 23 h vuorokaudesta, ihan kauheita. Ei jakaudu nallekarkit tasan kaikille ei. 

Vierailija
5/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karppaus ei sovi kaikille. Sitä varmaan tarkoitit tuolla vihjailullasi. Mielestäni ap:n ruokavalio kuulostaa oikein hyvältä. 

Vierailija
6/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei masennus johdu yleensäkään huonoista elintavoista, vaikka joskus toki.

Vierailija
7/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällaiset kysymykset entisestään masentaa. iksi et voi uskoa kun kerron, että syön terveellisesti? Eiköhän jokainen lukutaitoinen ihminen tiedä mitä terveellinen  ruokavalio pitää sisällään: siihen kuuluu hedelmiä, kasviksia, hyviä proteiinin lähteitä, kuitupitoisia tuotteita ja tietenkin vähän sokeria. Sanoinhan, että syön monipuolisesti ja terveellisesti.

En sanonut, etten usko sinun syövän terveellisesti. Sana "terveellinen" tarkoittaa aika paljon eri asioita riippuen kenen suusta se tulee.  Jos sanoo syövänsä terveellisesti, se voi tarkoittaa ihan mitä vain.  Ei ole yhtä ainoaa "terveellistä"

Ei pidä vetää hernettä nenään, jos toinen palstalainen ei sun ajatuksia osaa lukea.

Vierailija
8/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei masennus johdu yleensäkään huonoista elintavoista, vaikka joskus toki.

Tai no ei minulla tilastoja ole miten usein masennus johtuu huonoista elintavoista mutta jos sinun kohdallasi hyvät elintavat ei auta niin oletko miettinyt mikä tarkalleen ottaen siinä masentaa erityisesti, että et ole töissä, eli siis miksi olet mieluummin töissä kuin lomalla?

Vierailija
9/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karppaus ei sovi kaikille. Sitä varmaan tarkoitit tuolla vihjailullasi. Mielestäni ap:n ruokavalio kuulostaa oikein hyvältä. 

Karppauksen vedit esiin sinä, ei kukaan muu.

Vierailija
10/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omega-3?

Vierailija
11/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen etiologiaa ei tiedetä, joten tähän ei voi vastata. Yleensä taustalla on stressitekijöitä. Neurologian näkökulmasta stressi aiheuttaa ensin solumuutoksia, jotka näkyvät tilavuusmuutoksina tyypillisesti hippokampuksessa, vasemmassa etuaivolohkossa jne. Tunnekeskukseen liittyvä corpus amygdaloideum tyypillisesti suurenee, koska joutuu käsittelemään paljon tunnetiloja. Persoonallisuuspsykologian näkökulmasta stressinkäsittelytaidot, coping jne. voivat olla kehittymättömiä, mutta myös perityt ominaisuudet, kuten neuroottisuus, pessimistisyys ja sairaudet voivat tähän vaikuttaa.

Mikäli jotain ohjetta pitäisi antaa, niin se liittyy filosofiaan. Demokritos sanoi: Se on onnellinen, joka ei sure sitä mitä hänestä puuttuu, vaan iloitsee siitä mitä hänellä on. Lucius Annaeus Seneca viittasi tähän samaan todetessaan "ei se ole köyhä, joka omistaa vähän, vaan se joka haluaa aina vain lisää". Senecan näkökulmasta "ei se haava parane, johon laitetaan koko elämä vain pelkkiä kääreitä" osuu myös hyvin tähän aikaan, sillä yhteiskunta antaa sinulle kääreitä, joilla joku toinen tekee businestä, mutta todellisuudessa ne eivät paranna sinua.

Vierailija
12/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana joka tuutista tulee sitä p***aa, että ajattele positiivisesti ja kasvata lihakset ja syö terveellisesti.

Ei kuitenkaan useimmiten ymmärretä, että kaikilla ihmisillä on erilaiset temperamenttipiirteet. Jotkut oikeasti ovat surumielisempiä kuin toiset. Lisäksi mulla on vähän sellainen kutina, että nämä ajattele positiivisesti ja käy salillä -tyypit, eivät ole kovin älykkäitä yksilöitä. Miten järkevä ihminen voi olla muka onnellinen viettäessään itsekeskeistä elämää maailmassa, jossa on ihan hirveästi ongelmia: nälänhätää, epätasa-arvoa, ilmasto-ongelmia, väkivaltaa, lasten kaltoinkohtelua ja yleensäkin paljon vihaa ja surua? 

Älykkäät ja tutnevat ihmiset masentuvat tässä ristiriitaisessa maailmassa. 

Vierailija
13/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoneista se johtuu.

Vierailija
14/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teettekö te 'oikein' toimivat asioita vain siksi, että niin kuuluu tehdä, vai saatteko niistä myös nautintoa? Jos ette saa, kannattaisi ehkä lisätä niitä elämään, ja haaveita myös. En tietenkään tarkoita että pitäisi luopua liikunnasta tai panna ranttaliksi ruoan kanssa, mutta tehdä lisäksi myös asioita joita palavasti haluaa, tuntuivat ne sitten itsestä tai muista miten hassuilta hyvänsä.

Vierailija
15/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin asia elämässäsi tekee sinut surulliseksi. Siksi masentaa.

Toivotko parisuhdetta?

Lapsuuden murheet ?

Jotain kipua jota et ole käsitellyt ?

Jos veriarvot kunnossa ja elämäntavat eikä löydy psyykkistä syytä kuten trauma , toteutumaton haave, et ole elänyt elämääsi kuten haluat vaan kuten muut ovat halunneet yms.. syy voi olla neurologinen.

Mutta jos olet esim perfektionisti ja liian ankara itsellesi , se aiheuttaa masennusta .

Tai jos olet luopunut omasta tahdosta, kokenut menetyksen , ylikuormitut töissä, joudut tekemään töitä omia arvojasi vastaan, joudut elämään omia arvojasi vastaan, nämä asiat masentaa.

Tutki näitä ja sitten neurologinen tutkimus voisi olla myös hyödyksi. Hoitamaton adhd aiheuttaa ahdistusta, uniongelmia ja käytännössä kroonista masennusta jo elimellisesti, mutta myös sitä kautta että ns epäonnistuu elämässä useammin kuin muut.

Vierailija
16/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kehitysmaissa vierailulla niin paranet.

Vierailija
17/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jokin terapia hyväksi?

Loma tuo varmaan jotain tyhjyyden tunnetta, siksi saattaa masentaa. Auttaisko jos keksisi ja suunnittelisi jotain tekemistä?

Vierailija
18/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikana joka tuutista tulee sitä p***aa, että ajattele positiivisesti ja kasvata lihakset ja syö terveellisesti.

Ei kuitenkaan useimmiten ymmärretä, että kaikilla ihmisillä on erilaiset temperamenttipiirteet. Jotkut oikeasti ovat surumielisempiä kuin toiset. Lisäksi mulla on vähän sellainen kutina, että nämä ajattele positiivisesti ja käy salillä -tyypit, eivät ole kovin älykkäitä yksilöitä. Miten järkevä ihminen voi olla muka onnellinen viettäessään itsekeskeistä elämää maailmassa, jossa on ihan hirveästi ongelmia: nälänhätää, epätasa-arvoa, ilmasto-ongelmia, väkivaltaa, lasten kaltoinkohtelua ja yleensäkin paljon vihaa ja surua? 

Älykkäät ja tutnevat ihmiset masentuvat tässä ristiriitaisessa maailmassa. 

Psykopaatit perivät maan. Tämä näkyy jo tilastoissa, sillä ylimmässä johdossa, lääkäreissä jne. tavataan eniten psykopaatteja ja he ovat myös meidän roolimallejamme, eli meidän jokaisen haaveita.

Vierailija
19/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teettekö te 'oikein' toimivat asioita vain siksi, että niin kuuluu tehdä, vai saatteko niistä myös nautintoa? Jos ette saa, kannattaisi ehkä lisätä niitä elämään, ja haaveita myös. En tietenkään tarkoita että pitäisi luopua liikunnasta tai panna ranttaliksi ruoan kanssa, mutta tehdä lisäksi myös asioita joita palavasti haluaa, tuntuivat ne sitten itsestä tai muista miten hassuilta hyvänsä.

Saan nautintoa salilla käymisestä, mutta ei se mun masennusta poista. Joskus saattaa hieman lieventää pahaa oloa, olen kuitenkin hieman "sali-addikti" joten käyn siellä ihan tavan ja endorfiinien vuoksi. Ruoasta olen huomannut että sokeri on huonoksi mulle, joten sen olen jättänyt pois, mutta ei senkään poisjättö masennusta poista. 

Vierailija
20/23 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista pitää huoli b12- vitamiinin saannista. Se puuttuu usein, vaikka muuten olisi terveellinen ruokavalio.