Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Oulussa hyvä asua ja elää?

Vierailija
30.12.2019 |

Niin. Siinäpä se kysymys. Töitä ei tarvi ajatella, ollaan yrittäjiä ja uskon, että tilanne töiden osalta paranisi, kun muutettaisiin isommalle paikkakunnalle, nyt siis asutaan pienellä. Lapsista nuorin on lukiossa, muut jo lähteneet muualle opiskelemaan. Ei ole kiire muuttaa, vaan tässä hissukseen etsitään uutta asuinpaikkaa. Tärkeää olisi, että on luontoa lähellä, mutta kaupungin keskustasta löytyisi hyvät palvelut, esim. hyvä ruokakauppa, teatteri, kirjasto..kauppahalli ja tori olisi plussaa. Kesämökkikin olisi haaveissa, max. 100 km asuinpaikasta.

Harkinnassa on kaikki vähän isommat kaupungit Rovaniemeltä etelään, paitsi ei Helsinki, se on meille liian kallis.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä. Oulu on tosi viihtyisä paikka asua, on vanhaa arkkitehtuuria, paljon puistoja ja vesistöjä lähellä. Kaikki täällä mainitut asiat (m a m u t, ostoskeskuksissa hengaavat teinit jne) ovat paljon isompi ongelma missä tahansa muussa Oulua isommassa kaupungissa, varsinkin pääkaupunkiseudulla. Kaikki peruspalvelut löytyy ja enemmänkin, kulttuuritarjontaa on! Talvisin saa nauttia raikkaasta talvi-ilmasta, täällä Helsingissä on ihan kamalaa miten ihmiset roskaa ja kaikkialla on likaista, ainakin näin keskustan alueella. Märkää ja pimeää. Olen itse asunut Oulussa, nyt siis Helsingissä ja muutamme heti takaisin Ouluun, kun elämäntilanne sen sallii.

Oulussa on suhteellisen vähän vanhaa arkkitehtuuria, mutta sentään jotain on jäljellä. Syynä on se, että kaupungissa on vähän vanhoja kivitaloja, aiemmin on rakennettu puusta. Keskustassa on aikanaan riehunut paljon tulipaloja, jossa suurin osa vanhoista rakennuksista on tuhoutunut. Jos ei ennen 1900-lukua, niin sitten viimeistään niitä "mystisesti syttyi" tuossa 1980-90 -luvuilla.

Mutta muuten joo ihan samaa mieltä.

Tiedän kyllä tämän, olen asunut Oulussa 25 vuotta. Se on kyllä harmi. Vanhaa puuraksilaa on jäljellä, keskustassa ja varsinkin torinrannan läheisyydessä paljon kauniita vanhoja rakennuksia. Itsellä ainakin Rovaniemellä, Jyväskylässä ja Vantaalla/Espoossa vaikuttanut huonoon viihtyvyyteen se, ettei vanhaa arkkitehtuuria ole ollenkaan. Toki jossain Turussa/Tampereella/Helsingissä on ihan eri tavalla, johtuen kaupunkien keskeisestä historiallisesta asemasta ym. Oulussa toki on paljon uutta ja ankeitakin alueita, mutta sellaisia on kaikkialla.

Vierailija
62/66 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä lestaitkua... Itse olen asunut lapsesta lähtien ensin Kempeleessä, ja sitten muualla Oulun seudulla, ja nyt Oulunsalossa (jo ennen kuntaliitosta). Omassa lapsuudessa oli ehkä enemmän vastakkainasettelua lestadiolaisten kanssa, mutta en ainakaan nykyään ole moista huomannut. Lapsikin on koko peruskoulunsa käynyt Oulunsalossa, jossa siis lestadiolaisia on rutkasti. Alakoulussa saattoi olla jopa puolet luokasta lestadiolaisia. Maailma on muuttunut vuosikymmenten saatossa, myös lestadiolaisten maailma.

En tiedä minkä ikäisenä olet Kempeleessä asunut, mutta yläasteella&lukiossa tuo kiusaaminen ja ylenkatsominen oli ihan yleinen ongelma tietyn uskonlahkon suunnasta.

Alakoulusta (kesken ala-asteen muutimme) lukion loppuun. Kyllä ne minun kiusaajat oli ihan tavallisia ei-lestadiolaisia, ennemminkin lestadiolaisten kanssa tulin toimeen.

Minun aikanani oli juuri päinvastoin. Suoraa ja epäsuoraa, ylimalkaisempaa kiusaamista, jos ei muuta niin halveksivaa tuijottelua/supinaa/tirskumista. Tämä siis kohdistui ei lahkoon kuuluviin yleisesti. Sitten oli vielä erikseen ne kiusaajat, jotka nokkivat tiettyjä henkilöitä. Heissä oli sekä lestadiolaisia että muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestamafia jyrää, pizzeriat ovat sodassa keskenään (ruumiitakin tullut) ja siellä on Suomen eniten murhia per capita.

Lestadiolaisia siellä tosiaan taitaa olla paljon, mutta onko heistä oikeasti jotain haittaa? Pizzeriat ei kiinnosta, mutta rikollisuus on tietysti aina huono juttu. Mutta eikö näitä ongelmia ala olla vähän joka kaupungissa? ap

ON! Joillakin aloilla et saa töitä, jos et ole l.e.s.t.a. L.e.s.t.a.mafia hallitsee Oulua, vaikka l.e.s.t.a.t ovatkin lukumäärältään vähemmistö. Lestoja ei siis todellakaan ole paljon, mutta haittaa niistä on sitäkin enemmän. L.e.s.t.a.t ovat pahimpia koulu- ja työpaikkakiusaajia. Ennen Ouluun muuttoani suhtauduin lestoihin neutraalisti, nykyään vihaan niitä. Joku sanoikin aika osuvasti, että muissa kaupungeissa ongelmana ovat m*.mut ja Oulussa l.e.s.t.a.t.

Vierailija
64/66 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin oululaisena suren suuresti kaupungin keskustan näivettymistä. Nuoruudessa vielä 70- ja 80-luvuilla oli vilkas keskusta ja kaupunkilainen tunnelma. Nyt tosi tylsä.

Vierailija
65/66 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta on tullut täällä talsittua ja olen ihan viihtynyt. Asun n. 5km päässä keskustasta, joten sinne pyöräilee todella näppärästi. Muutenkin pyöräreitteihin on panostettu. Palveluita on riittävästi (kaupat, kirjastot, elokuvateatterit, ravintolat ja baarit). Kesäisin ei tarvitse mennä etelään festareille, vaan täällä on niitäkin. Yllätyin iloisesti kun lempibändini 30 seconds to mars oltiin saatu tänne Qstockiin viime kesänä. Lisäksi luontoon pääsee ihan missä vaan.

Miinuspuolena sanon tuulisen sään (noh, siihen on tottunut :D). Keskusta on näivettynyt, kiitos valkean ja stockan lähdön. Keskusta ei tunnu enää samalta kuin vielä 6 vuotta sitten. Täällä on todella pienet piirit ja aina joku tuntee toisen jotain kautta. Lisäksi lestadiolaiset kiusaavat, ainakin minua kiusattiin yläasteella heidän toimestaan.

Vierailija
66/66 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykännyt kun asuin muutaman vuoden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi