Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen kieli kehittyy?

Vierailija
30.12.2019 |

Olen ärsyyntynyt nykyisestä virheellisestä tyylistä jättää possessiivisuffiksi pois. Jopa mediassa näkee muotoiluja tyyliin: "minun auto". Oikea muoto on kuitenkin "minun autoni".

Huoh. Opetelkaa nyt edes yksi kieli kunnolla. Hyvä vaihtoehto voisi olla vaikka oma äidinkieli?

https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/kieli-ikkuna_…

Seuraava evoluutioaskel lienee se, että "minu pizza" tai "mitä sinä sanoa" tulevat yleisesti hyväksytyiksi kirjakielen muodoiksi.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielioppi miliiseillä on raskas elämä. Se ei kyllä oikeasti haittaa  yhtään. Suomessa kun on oikeitakin ongelmia ja vääryyksiä korjattavaksi.

Kielioppimiliisiäkö tarkoitit?🤗

Vierailija
42/45 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä ei sentään olla saavutettu Mikael Jungnerin fantasiaa, jossa suomen kielen sijamuodot heitetään romukoppaan.

https://www.talouselama.fi/uutiset/mikael-jungner-ehdottaa-valtavia-muu…

Sori kaksoispassiivista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalaisperäisten kielenkäytöstä saa ärsyyntyä olematta rasisti.

Tietty lause, jota toistetaan vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen virheellisesti. Useissa kielissä verbi taipuu, eikä tarvitse kuin kerran opetella oikein: MItä (sinä) sanoit?

Toki hyvä, että ylipäätään puhutaan suomea eikä käytetä englantia.

t. Eri

Teet itsekin virheitä. Esimerkiksi ylipäätään. Se on ylipäänsä.

En tiedä, onko suomea toisena kielenä puhuvien kielioppivirheistä ärsyyntyminen välttämättä rasismia, mutta äärimmäisen typerää se on. On myös äärimmäisen typerää sanoa, että tuon yhden asian nyt oppii helposti. Joo, mutta kun niitä asioita, ilmiöitä ja sääntöjä on aika paljon muitakin. Eikä Suomi todellakaan ole maailman helpoin kieli oppia! Kaikki kunnia niille, jotka sitä toisena kielenä käyttävät!

No olet väärässä ja saat oppia juuri nyt, että ylipäätään on myös oikea muoto.

Vierailija
44/45 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla oli aikaisemmin tänään aloitus "Noi peniskokotilastot on oltava valehtelua" tjsp. Eikö sen pitäisi olla "peniskokotilastojen"?

Tuollaisiin virheellisiin rakenteisiin törmää palstalla jatkuvasti. Miksi moiset muodot ovat yleistyneet? Onko kyse laiskuudesta vai osaamattomuudesta?

Vierailija
45/45 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Possissiivisuffiksin käyttämättömyys lehdissä ym. raivostuttaa mua alvariinsa! Kuten myös kielten ja kansallisuuksien isolla alkukirjaimella kirjoittaminen lauseen keskellä. 🤯😵

En ole muuten vielä toipunut siitä, että nykyään hyväksytään muoto 'alkaa tekemään'. Silkkaa v*ttumaisuuttani usein itse tahallani puhuessani painotan mielestäni ainoaa oikeaa tapaa: 'alkaa tehdä'.

Alkaa tekemään on just oikein! Hyvä, että sekin virallistettiin lopulta. Minusta on koko ajan ollut ihan kielen vastaista sanoa alkaa tehdä ...

Nyt tuntuu niin hyvältä kun minunkin äidinkieleni on lopultakin hyväksytty!

Kiitän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi