Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juoksusta jotain ymmärtävät! Nyt kaivataan apua.

Vierailija
29.12.2019 |

Olen kolmen pienen lapsen äiti, joka kovasti haluaisi alkaa harrastamaan juoksemista. Olen ollut kävelyä lukuun ottamatta enempiä liikkumatta 6 vuotta. Olen nyt itsekseni aloittanut tämän juoksuharrastuksen niin, että käyn joka toinen päivä puolen tunnin - 45 minuutin lenkillä niin, että juoksen 90 sekuntia ja kävelen 90 sekuntia vuorotellen. Tämä siksi, että aina aikaisemmin kun olen yrittänyt aloittaa juoksemisen olen sen aloittanut juoksemalla 25 minuuttia putkeen ja se on ollut niin hirveää, että olen lopettanut sen kolmen kerran jälkeen.
Kuulostaako tämä järkevältä aloitukselta? Onko minulla toivoakaan jaksaa oikeasti juosta 45 minuuttia putkeen toukokuussa?
Anni

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko jo hankkinut kaiken tarpeellisen harrastukseesi, mm juoksutrikoot tekninen alusasu merkkilenkkarit älyhärpäkkeet ranteeseen + meikit ja deodorantit. jos et ole vielä käyttänyt vähintään tuhatta euroa valmistautumiseesi niin unohda koko juttu.

Vierailija
22/29 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hankkinut. Uudehkot lenkkarit löytyy mutta muuten mennään kaikella mitä vaan kaapista löytyy.

Anni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin mahdollista, että hölkkäät 45 min toukokuussa. Ehkä jo maaliskuussa!

Huolehdi, ettei syke nouse liikaa harjoitellessa äläkä yritä mennä liian kovaa.

Vierailija
24/29 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan hyvältä! Nyt vaan maltillisesti pidennät juiksuosuutta mutta pidät kävelyt edelleen mukana. Pidä vauhti hitaana, kunhan askellus on juoksua. Jos tuntuu hyvältä, voit ottaa pieniä "pyrähdyksiä" välillä, siis ihan lyhyitä, mutta niin että syke välillä nousee kunnolla. Älä tee näitä joka lenkillä, vaan ehkä kerran viikossa. Sykevaihtelut nostaa kuntoa.

Ei missään tapauksessa pieniä "pyrähdyksiä" tässä vaiheessa. Niiden aika on aikaisintaan sitten, kun jaksaa juosta 20-30 min hitaasti yhteen menoon.

N54

Eri mieltä, pienillä pyrähdyksillä saa paikat auki. Nämä pyrähdykset ovat noin kymmenen metriä.

T. Juoksukouluja ohjaava, toista kymmentä maratonia juossut nelikymppinen äiti...

Vierailija
25/29 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos N54 vastauksestasi. Olen kokeillut sitä Porin juoksukoulua mutta en ymmärrä niitä ohjeita. Alkaen siitä ekasta päivästä. Kuinka kauan se treeni kestää? Tuntuu että siinä kävellään johonkin suuntaan kolme minuuttia ja mennään kotiin.

Anni

Porin juoksukoulun ensimmäinen harjoitus kestää yhteensä 14 minuuttia + tauko harjoituksen puolivälissä. Tarkoitus on tosiaan tehdä kirjaimellisesti niin kuin ohjelmassa lukee. Siinä tosiaan aloitetaan lyhyillä harjoituksilla (näin minimoidaan rasitusvammojen riskit ja estetään se, että harjoittelija väsähtää heti alkuunsa). Mutta yllättäen jo kuuden viikon päästä jaksetaan juosta 5 km yhteen menoon.

N54

Vierailija
26/29 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko se onnistua jo kuudessa viikossa, jos lähtee nollasta?

Vierailija
27/29 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimeen on saatavilla todella hyviä juoksuohjelmia (osa ilmaisia). Etsit hakusanalla ”run 5k” eli saat ohjelmia joissa on tarkoitus lopulta juosta 5 km. Noissa siis ääni kertoo koska juostaan ja koska kävellään. Helppoa :). Tuollaisella itse aloitin kolme vuotta sitten ja nyt on jo yksi maratonkin juostu. N43

Vierailija
28/29 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan hyvältä! Nyt vaan maltillisesti pidennät juiksuosuutta mutta pidät kävelyt edelleen mukana. Pidä vauhti hitaana, kunhan askellus on juoksua. Jos tuntuu hyvältä, voit ottaa pieniä "pyrähdyksiä" välillä, siis ihan lyhyitä, mutta niin että syke välillä nousee kunnolla. Älä tee näitä joka lenkillä, vaan ehkä kerran viikossa. Sykevaihtelut nostaa kuntoa.

Ei missään tapauksessa pieniä "pyrähdyksiä" tässä vaiheessa. Niiden aika on aikaisintaan sitten, kun jaksaa juosta 20-30 min hitaasti yhteen menoon.

N54

Eri mieltä, pienillä pyrähdyksillä saa paikat auki. Nämä pyrähdykset ovat noin kymmenen metriä.

T. Juoksukouluja ohjaava, toista kymmentä maratonia juossut nelikymppinen äiti...

Ehkäpä sinne juoksukouluusi ei ole tullut täydellisiä vasta-alkajia, vaan jo jonkin verran juoksua harrastaneita. Tai ainakin vasta-alkajat ovat uuvahtaneet parissa viikossa ja jääneet pois. Minusta neuvosi eivät sovi täysin vasta-alkajille ensimmäisten viikkojen harjoitteluun (paitsi ehkä sellaiselle, jolla on jo hyvä liikuntatausta ja kunto jostain toisesta lajista).

N54

Vierailija
29/29 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko se onnistua jo kuudessa viikossa, jos lähtee nollasta?

Harjoitus puree eri ihmisiin eri teholla. Riippuu myös siitä, millainen tausta on. Jos on joskus monta vuotta sitten harrastanut juoksua, pääsee yleensä pitkänkin tauon jälkeen nopeammin kuntoon kuin sellainen, joka ei ole koskaan ennen harrastanut.

Nollasta lähtemimenkin tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Joku väsyy jo sadan metrin kävelystä, toinen taas kävelee helposti 10 km alle 1,5 tunnissa, mutta ei jaksa juosta.

Porin juoksukoulun ohjelmassakin sanotaan, että jos joku viikko tuntuu rasittavalta, sen voi tehdä uudelleen seuraavalla viikolla ja siirtyä vasta sitten eteenpäin. Uskoisin kuitenkin ohjelman tekijöiden kokemuksen olevan se, että useimmat pystyvät etenemään ohjelman mukaan eli juoksemaan 5 km kuuden viikon harjoittelun jälkeen.

N54