Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä asiallista terapeutilta?

Vierailija
28.12.2019 |

Tapasin miellyttävän oloisen psykoterapeutin, joka on Kelan terapeutti ja Kela maksaakin osan terapiastani. Terapeutti on nyt kuitenkin alkanut puhumaan mielestäni liikaa sellaisista asioista, joita ihmettelen ja ahdistaa mennä hänen käynnilleen, kun nämä asiat otetaan aina esille. Terapeutti tuo kielteisenä esille esimerkiksi sen, että asun avoliitossa. Tupakointia hän ei myöskään hyväksy. Tai, että käyn joskus baarissa. Hän perustelee nämä asiat vahingollisina ihmiselle. Ne aiheuttavat hänen mielestään pahaa tuhoa ihmiselle. Tottakai tupakointi on huono tapa, tiedän sen itsekin. Alkoholiakin kuluu joskus festareilla jonkin verran. Mutta tuo avoliitto. Sitä ihmettelen, miksi se aiheuttaisi tuhoa elämääni? Naimisiin menoa en ole edes harkinnut ja tästä olen pitänyt kiinni. Mutta kuuluuko terapeutin nillittää tällaisesta asiasta ja syyllistää siitä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu puuttua ellet ole itse nostanut keskusteluun. .Etsi uusi terapeutti.

Vierailija
2/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ottaen ei. Mutta liittyyko tuo avoliitto/avopuolisosi jotenkin niihin syihin miksi käyt terapiassa? Toisaalta siinäkin tapauksessa kuvittelisin terapeutin suosittelevan pariterapiaa sen sijaan että kyseenalaistaa terapoitavan aviosäädyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella erikoiselta kuulostaa.

Vierailija
4/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kuulu. Terppa kuulostaa paitsi epäammattimaiselta niin myös auttamatta kelkasta pudonneelta. Kuka enää tänä päivänä pitää avoliittoa jotenkin paheksuttavana, jos ei ole siis fundisuskovainen kyseessä? Ja eiköhän jokainen aikuinen tiedä, että tupakointi ja alkoholin käyttö eivät ole tavoista niitä terveellisimpiä, mutta aivan varmasti terapeutiltakin löytyy vastaavia tapoja. Kenties hän vetää 200 g suklaalevyn per päivä, ei lankaa hammasvälejään ikinä ja trollaa av-palstalla kaikki vapaapäivänsä.

Vierailija
5/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu avopuoliso mitenkään siihen, että käyn terapiassa. Syyt ovat aivan toiset.

Terapeutin mielestä seksi ilman avioliittoa ja avoliitto ovat väärin. En ymmärrä miksi.  Hänen mielestään meidän pitäisi mennä naimisiin. Siis miksi ihmeessä? 

Vierailija
6/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu avopuoliso mitenkään siihen, että käyn terapiassa. Syyt ovat aivan toiset.

Terapeutin mielestä seksi ilman avioliittoa ja avoliitto ovat väärin. En ymmärrä miksi.  Hänen mielestään meidän pitäisi mennä naimisiin. Siis miksi ihmeessä? 

Nuo asiat eivät sille terapeutille kuulu, kuten useampikin on tässä ketjussa sulle jo kertonut. Miksi siis vielä aiheesta jankutat?

Vierailija
7/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt hihhulitutka huutaa niin, että naapurit häiriintyy. Uskovainen voi myös olla asiansa osaava ja erinomainen psykoterapeutti mutta omaa vakaumustaan ei koskaan, missään tilanteessa saa asiakkaalle tyrkyttää. Sitä paitsi terapeutin toimenkuvaan ei kuulu asiakkaan intiimielämän mestarointi ja tuomitseminen.

Sinuna tekisin valituksen tästä terapeutista. Ei kuulosta nyt lainkaan ammattitaitoisen henkilön toiminnalta.

Vierailija
8/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli terapeutti, joka kertoi mulle jopa omista unilääkityksistään. Vertaili minun ja omia lääkityksiään kuinka saa hyvin unta. Hitto, että ahdisti tuollainen, kun luulin päässeeni ammattilaisen luo. Lisäksi kertoi kaikkea mahdollista omasta elämästään. Mietin pitkään kuuluuko nämä terapiaan, josta maksan. Lopetin terapian ja löysin sen jälkeen huomattavasti paremman terapeutin. On näilläkin eroa. Lyhytkoulutukset harvoin tekee hyviä terapeutteja. Kannattaa etsiä terapeutti, jolla on vähintään psykologin pohjakoulutus. 

Vierailija
9/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän terapeutti saa tuoda terapiassa esille omaa uskontoaan? Vai saako? Ja jos saakin niin entäpä, jos se terapeutin uskonto eroaa paljonkin siitä asiakkaan uskonnosta? Saako se terapeutti silti vetää omat mielipiteensä asioista esiin?

Vierailija
10/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että kukaan laillistettu psykoterapeutti ottaisi esim. tuohon avoliittoasiaan kantaa. Asiakkaan itsemääräämisoikeus ja hänen näkemystensä kunnioittaminen on aivan a ja o kaikessa terapiatyössä.

Joko tämä on provo, tai sitten terapeutti erittäin epäammatillinen. Epäilen ensimmäistä.

Vierailija
11/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tää on tositarina niin sun terapeutti on avun tarpeessa, terapoi nyt itseään sinun avulla. Huh.

Vierailija
12/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapeuttejakin on hyvin monenlaisia. Kuten muitakin ammattilaisia. Joskus vaan puurot ja vellit menee sekaisin. Kai jokainen voi psyykeltään sairastua. Oli ammatti mikä tahansa. 

Vierailija
13/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että kukaan laillistettu psykoterapeutti ottaisi esim. tuohon avoliittoasiaan kantaa. Asiakkaan itsemääräämisoikeus ja hänen näkemystensä kunnioittaminen on aivan a ja o kaikessa terapiatyössä.

Joko tämä on provo, tai sitten terapeutti erittäin epäammatillinen. Epäilen ensimmäistä.

Minä en ikävä kyllä usko tätä provoksi. Niin omalle kuin ystävieni kohdalle on sattunut epäammattimaisesti toimivia psykoterapeutteja. Lievimmillään hieman höperöitä ja jotenkin hitaalla käyviä mutta pahimmat tapaukset ovat olleet tällaisia asiakkaan moralisoijia ja ei-pyydettyjen elämänohjeiden tyrkyttäjiä. Osa myös on vaikuttanut projisoineen asiakkaaseen omia tuntojaan ja epävarmuuksiaan, mikä on jo todella vakava juttu.

Vierailija
14/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda terapeuttia ja maksa se itse, valitse sellainen jonka haluat.

Vierailija
15/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt taidat kyllä narrata

Vierailija
16/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aloittaja, mutta minulla on vähän vastaavanlainen kokemus. 

Terapeutti oli aluksi sydämellinen ja sain hänestä hyvän käsityksen. Ajan kuluessa hän valitettavasti alkoi arvotella elämääni ja jopa omaisiani. Hän asetti heille diagnooseja kuten minullekin. Erilaisia kuin lääkäri.  Ja kun minua ahdisti mennä hänen luokseen, hän kertoi sen olevan vain merkki onnistuneesta terapiasta. Ahdistunut olin hänen luota lähtiessänikin. Terapeutti kehotti minua hakemaan rauhoittavaa lääkitystä. En hakenut. En halua riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä. Kerroin hyvälle ystävälleni tästä asiasta ja uskalsin lopettaa terapian. Yllätyksekseni nyt voin paljon paremmin. En tarvitse uneen mitään lääkettä ja masennuslääkitystäni on vähennetty. 

Vierailija
17/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa joltain todella vanhoilliselta ja varmaan kuuluu johonkin lahkoon ja tuskin ehkäisyäkään hyväksyy

Tollasia voi kyllä olla oikeasti ainakin tietyillä seuduilla

Vierailija
18/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta minulla on vähän vastaavanlainen kokemus. 

Terapeutti oli aluksi sydämellinen ja sain hänestä hyvän käsityksen. Ajan kuluessa hän valitettavasti alkoi arvotella elämääni ja jopa omaisiani. Hän asetti heille diagnooseja kuten minullekin. Erilaisia kuin lääkäri.  Ja kun minua ahdisti mennä hänen luokseen, hän kertoi sen olevan vain merkki onnistuneesta terapiasta. Ahdistunut olin hänen luota lähtiessänikin. Terapeutti kehotti minua hakemaan rauhoittavaa lääkitystä. En hakenut. En halua riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä. Kerroin hyvälle ystävälleni tästä asiasta ja uskalsin lopettaa terapian. Yllätyksekseni nyt voin paljon paremmin. En tarvitse uneen mitään lääkettä ja masennuslääkitystäni on vähennetty. 

Ohis, anteeksi siitä.

Onkohan tuo lääkkeiden suosittelu kuinka yleistä? Läheisen terapiataivalta seuranneena jäi aikoinaan ihmetyttämään, kun terapia aloitettiin ilmeisestikin juuri siksi, että saataisiin aiheita käsiteltyä niin, että voisi asteittain luopua käyttämistään lääkkeistä. Vuoden sisään vanhan listan jatkoksi oli ilmestynyt kaksi uutta lääkettä, ja ripakopallinen ehdotuksia siitä mitä muita nappeja voisi noiden lisäksi vielä ottaa.

Elämäntilanne muuttui ja terapia jäi, ensin tauolle, ja lopulta pysyvästi pois. Samalla omaehtoisesti purki lääkityksen hiljaa hivuttamalla, ja on kertonut että kokee olonsa nyt "selväpäisenä" huomattavasti paremmaksi kuin mitä oli ennen lääkerumbaa.

Vierailija
19/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli terapeutti, joka kertoi mulle jopa omista unilääkityksistään. Vertaili minun ja omia lääkityksiään kuinka saa hyvin unta. Hitto, että ahdisti tuollainen, kun luulin päässeeni ammattilaisen luo. Lisäksi kertoi kaikkea mahdollista omasta elämästään. Mietin pitkään kuuluuko nämä terapiaan, josta maksan. Lopetin terapian ja löysin sen jälkeen huomattavasti paremman terapeutin. On näilläkin eroa. Lyhytkoulutukset harvoin tekee hyviä terapeutteja. Kannattaa etsiä terapeutti, jolla on vähintään psykologin pohjakoulutus. 

Luulin, että terapiassa käydään yhteiskunnan piikkiin. Mukavaa, että maksoit terapiastasi.

Vierailija
20/26 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutin tehtävä on käsitellä sinun kanssasi niitä asioita, jotka häiritsevät elämääsi, tai muusta asiasta josta sinä haluat puhua. Päämääränä on, että pystyt elämään elämääsi käsitellen vastaantulevat asiat omin päin. Jos sulla on jokin sairaus tai häiriö jonka vuoksi käyt, terapeutin tehtävä on auttaa sinua pärjäämään elämässä sairautesi ja/tai häiriösi kanssa. 

Hyvä terapeutti tähtää siihen, että tarvitset häntä koko ajan vähemmän. Hyvä ja ammattitaitoinen terapeutti ei myöskään jakele mielipiteitä elämäsi valinnoista, vaan auttaa sinua pääsemään terveisiin lopputuloksiin omin päin. Terapeutin tehtävä ei ole saarnata, eikä purnata elämäsi valinnoista. Itse asiassa hyvä terapeutti on sellainen, jolle koet voivasi kertoa mitä vain, mutta et käytännössä tiedä hänestä yhtään mitään muuta kuin koulutustaustan, nimen ja ehkä iän (jos sitäkään). Hänen kuuluukin jäädä omalta taholtaan hieman etäiseksi, jotta hän pystyy pitämään tapaamiset ammattimaisina ja ikäänkuin erillään omasta minästään.

Vaihda terapeuttia. Ammattitaitoisen ja sopivan löytäminen on sen arvoista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi