Naiset, saitteko lapsena käyttää housuja?
Tuli mieleen kun työpaikallani yksi kollegani kertoi ettei saanut käyttää lapsena housuja, vain mekkoja tai hameita. Ihmettelin kovasti. Kuinka yleistä tällainen on?
Kommentit (23)
Olen aina saanut käyttää housuja, mutta äitini ikäluokassa ei välttämättä saatu, joten en ihmettele kysymystä.
Äitini on kertonut, että kouluun olisi tytöillä pitänyt olla hame. Myös talvella, kun äitini ja siskojensa piti hiihtää kouluun yli 5 km, olipa pakkasta kuinka paljon tahansa. Tietä ei ollut.
Mutta äidilläni oli onneksi napakka isä, joka kävi koululla hieman _keskustelemassa_ opettajan kanssa, ja niinpä äitini ja siskonsa saivat hiihtää ja olla koulussa housut jalassa.
Äitini oli muuten kova hiihtäjä ja osaava ja uskalias mäenlaskija suksilla. Päihitti kaikki koulun pojat, ja sekös poikia harmitti.
Eiköhän se yleisempää ole, ettei tytöille ei edes osteta muuta kuin housuja.
Saada/ei saada on vähän hassu termi, kun vanhemmat yleensä päättää lasten vaatteet eikä lapsilla mitään omia ajatuksia asiasta ole monesti vielä teini-ikäisenäkään. Sitten vaan on eri esimerkit keitä matkitaan.
Olen -59 syntynyt ja oisin varmasti saanut pitää housuja.Äiti oikein yritti saada minut pitämään,ja suurella vaivalla sai jotenkin pihaleikkihousut ja haalarit päälle.Mutta missään muuten en halunnut pitää koska äiti ei pitänyt eikä tuntemani naapurien tädit.Sitten vähän suostuin kun tajusin,että talon emäntä,jossa isäni oli töissä,käytti pitkiksiä tehdessään ulkotöitä vasikoiden ym. kanssa.
Kouluun en olisi millään laittanut pitkiksiä,ulkoliikuntatunneillakin pompin hame päällä.
Vanhemmat sai sitten jotenkin järkeä päähäni.
Keskikoulussa olikin sitten yksi kiusaamisen syy,kun en näin 70-luvun "kultaisen farkkukaudenkaan" aikana pitänyt paljon pitkiksiä.Toki pidettiin hameitakin,muistan ihanat sen ajan paksuhkot maksihameet ja paksupohjaiset saapikkaat,mutta ne oli paremmin "perjantaivaatteita".
Nyt pidän kyllä aika paljonkin pitkiksiä,mutta leninki/hame on kuitenkin mun ykkösvaate parempana vaatetuksena ja menovaatteena.