Luetko kirjoja
Luetteko kirjoja? Saitteko esim. joululahjaksi kirjoja ja mikä on paras lukemasi kirja? Itse luen miltei päivittäin, parasta kirjaa en varsinaisesti osaa sanoa, luen kaunokirjallisuutta, jännäreitä, dekkareita.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen, parhaillaankin. Innostun yleensä aina joksikin aikaa tietystä genrestä ja/tai kirjailijasta. Nyt menossa Jussi Adler-Olsen ja hänen Osasto Q-buumi. Sarjan 8. osa menossa, ruotsiksi, sillä suomenkielinen käännös tulee kuulemma vasta ensi kesäksi. Kysyin kustantajalta.
Itsekkin tykkäisin lukea kirjoja esim. englanniksi, lukiokielitaito päässyt ruostumaan ja kirjan lukeminen menisi opiskeluksi sanakirjan kanssa ja kestäisi kauan lukea kirja. Luen siis käännöskirjallisuutta ja toki kotimaista.
Hei, esimerkiksi Amazonin kindle e -kirjoina mikäli lukee, niissä millä luetaan eli kindle-lukijat ja mobiileihin olevat Amazon kindle -sovellukset, on sellainen toimminto, voi painaa sanaa ja saada sanallisen selityksen esim englanniksi mitä se tarkoittaa. Voi ladata laitteelle sitä varten esim US tai UK englannin sanakirjan siinä sovelluksen sisällä ja sehän se on aika hyvä opettaja. Ei siis vanhanaikaisia sanakirjoja edes tarvita. Toki jos luet luurin tai tabletin sovelluksessa, se laite käsissäsi on äärettömän helppo ja nopea mennä selaimeen ja sanakirjan kirjanmerkkiin ja tehdä haku siinä. Ilmainensanakirja piste fi on minusta ihan hyvä sen mitä itse joskus huvittaa hakea jokin erikoisempi. Niitä haen kyllä muihin tarpeisiin mutta mikään ei estä käyttämästä mihin tahansa. Samoin on melko helppo käyttää englanninkielisten printtikirjojen kanssa jos kännykkä muutenkin mukana.
Oma mielipide ja kokemus kuitenkin on ettei kukaan jaksa kaunokirjallisuutta kääntämällä joka sanaa vaan jotkin avainsanat. Niin minä aikoinaan opettelin joskus teininä. Sen kielen ja sanojen merkityksen oppii käyttötasolle koulukirjakäytön ohi mielestäni parhaiten käyttämällä kieltä aktiivisesti paljon eikä sillä tankkaamisella mitä meillä kieltenopetus oli ainakin 70- ja 80- luvuilla. Perusteet opittua pitää lähteä siitä ohi eikä jäädä junnaamaan samalla tyylillä yrittäen kääntää kuin sana sanalta opelle peläten että mitä jos joka sanaa ei nyt saanut opelle ylös. Ne oppii asiayhteydestä hyvin jos itsellä on muutoin hyvä sanavarasto ja lukeva ihminen. Toki sanakirjan käyttö netistä luurin kautta tekee siitäkin ihan erilaista kuin ennen olisi ollut käsitellä ja kantaa WSOY:n tiiliskiviä. Kyllä minullakin nekin oli, joskus 80-luvulla, ei sillä :) Enkun-tai saksankieliset printit itse suosittelen tilaamaan Saksan Amazonista Amaxon piste de. Alv on liki sama, ei tulleja, noin 40€ ostoksista ei edes postareita. Sivustin käyttöliittymän saa vaihdettua enkuksi jos tarvii. Toimii hyvin. Hyvä valikoima. Enkunkieliset e-kirjat amazon piste comista tai Scribd piste comista mistä jälkimmäisestä voi ostaa kk-tilauksen alta kympin kuu ja siihen sisältyvät sekä e-kirjat että audiot. US Amazonissa on vastaava Kindle Unlimited eli KU - kun mekin vain saisimme sitä käyttää. Tuo toinen, sieltä löytyy kyllä paljon suosittua ja klassista. Eikun reippaasti kokeilemaan.
Jäin miettimään mitä yksi ylläkirjoittanut tarkoitti kun puhui klassikoiden turhasta luvusta ja sen vuoksi koko lukemisen lopettamisesta? Siis miten oikein ja miksi? Miksi pitäisi väkisin lukea klassikkoja tai sitten ei lukea mitään mikäli jostain klassikoista välitä? En nyt rehellisesti ymmärrä. Eihän valikoina todellakaan niihin rajoitu. Eihän koulun jälkeen kukaan määrää enää ketään lukemaan mitään kuin äikän piirissä oli pakko, vaan voi vapaasti valita lukea vaikkapa pelkästään sarjiksia, tai pelkästään Raamattua tai Vartiotornia, tai Hesaria tai Savon Sanomia tai harlekiineja, fantasiaa, scifiä, dekkareita, historiallisia.
Tai aivan kaikkea mitä huvittaa tirkistellä mitä se tuokin olisi. Pakko ei ole, mutta maailmassa on hurja määrä erityyppisiä kirjoja. Eivät ne nyt johonkin Dickensiin ja Tolstoihin lopu. Enkä yhtään ihmettele, ellei joku halua lukea, mikäli luulee lukemisten on tuossa.
Eihän se minulle kuulu lukeeko joku vaiko eikö mutta en ymmärrä tuota logiikkaa, ajatuksenjuoksua. Kukahan ihme vanhempi auktoriteetti hänellekin aikoinaan antanut käsityksen, pitäisi lukea jotain ihmeen klassikkoja tasan jostain mistä lie syystä. Surullista. Niin sitä tapetaan nuoren ihmisen rakkaus lukemiseen aikuisten typeryydellä.
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään mitä yksi ylläkirjoittanut tarkoitti kun puhui klassikoiden turhasta luvusta ja sen vuoksi koko lukemisen lopettamisesta? Siis miten oikein ja miksi? Miksi pitäisi väkisin lukea klassikkoja tai sitten ei lukea mitään mikäli jostain klassikoista välitä? En nyt rehellisesti ymmärrä. Eihän valikoina todellakaan niihin rajoitu. Eihän koulun jälkeen kukaan määrää enää ketään lukemaan mitään kuin äikän piirissä oli pakko, vaan voi vapaasti valita lukea vaikkapa pelkästään sarjiksia, tai pelkästään Raamattua tai Vartiotornia, tai Hesaria tai Savon Sanomia tai harlekiineja, fantasiaa, scifiä, dekkareita, historiallisia.
Tai aivan kaikkea mitä huvittaa tirkistellä mitä se tuokin olisi. Pakko ei ole, mutta maailmassa on hurja määrä erityyppisiä kirjoja. Eivät ne nyt johonkin Dickensiin ja Tolstoihin lopu. Enkä yhtään ihmettele, ellei joku halua lukea, mikäli luulee lukemisten on tuossa.
Eihän se minulle kuulu lukeeko joku vaiko eikö mutta en ymmärrä tuota logiikkaa, ajatuksenjuoksua. Kukahan ihme vanhempi auktoriteetti hänellekin aikoinaan antanut käsityksen, pitäisi lukea jotain ihmeen klassikkoja tasan jostain mistä lie syystä. Surullista. Niin sitä tapetaan nuoren ihmisen rakkaus lukemiseen aikuisten typeryydellä.
Olen kyllä tietoinen että on muitakin kirjoja kuin vain klassikkoja. Mutta ne joko kiinnostivat klassikkojakin vähemmän tai olen jo lukenut ne kirjat joista olen oikeasti kiinnostunut.
Ehkä minun olisi pitänyt vain kirjoittaa näin:
"Ennen luin paljon kirjoja, kunnes tajusin että en minä oikeastaan niistä niin paljoa välitä. Hommasin itseäni enemmän miellyttävän harrastuksen johon käytän nyt aikani lukemisen sijaan."
Nuo kirjat nyt vaan olivat lähinnä klassikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai luen, niin paljon että parasta kirjaa on mahdoton sanoa. Tilasin kyllä itselleni joululahjaksi kirjoja, mutta ne tulevat luultavasti vasta tammikuun puolella. Adlibris oli kyllä ryhdistäytynyt viime vuodesta, jolloin joulun aikoihin tilattujen kirjojen lähettäminen kesti kaksi kuukautta. Nyt ei mennyt edes ihan kolmea viikkoa!
Viimeisin genre, josta olen innostunut on historiallinen fiktio. Ilahduttavasti siitä löytyy huomattava määrä pitkiä kirjoja. On aina vähän surullista kun kirja loppuu, joten luen mieluiten "tiiliskiviä".
Tämän takia en ymmärrä miksi enää lukea printtikirjoja. On muitakin syitä jotka liittyvät henk koht makuun ja esimerkiksi huonoihin silmiin ja laseihin ja rahan itsellä, mutta muistan vielä tuon kun A:sta ja S:stä tilailu oli kiin tervanjuontia ja painoksetkin aina loppu, tai ei saanut oikeaa painosta. Jotkin kirjat hukkuivat välille ja aspassa oli pölijiä töissä etteivät kyenneet edes teoksia toisistaan erottamaan. Jäi saamatta, rahat meni. Puhumattakaan nyt miten pitkiä aikoja kesti saada sitä mitä sai kun sai.
Nyt kun lukee eenä, sen kus klikkaa US Amazonin auki ja 1 click ja sekunneissa kirja puhelimen kindle- sovelluksessa tai kindlessä, luettavissa joka laitteessa mihin kirjautunut. Eikä toimitus maksa ja jos sen latautuminen ei toimi, jos faili viallinen, aspa auliisti hoitaa tai sen voi palauttaa. Muistan vuosien aikana kerran käyneen tasan tosin....
Kun ilmestyvästä kirjasta on PRE-Order, jos etukäteistilaa, se on aamulla sinä päivänä laitteella kun sen avaat. Ei tarvi hakea mistään eikä kytätä postinkuljettajaa. Jos lukija rikkuu tai kastuu jollet ostanut vedenpitävää lukijaa, kirjat ovat edelleen pilvessä tallessa. Sen kus ostat uuden laitteen joita saa alta satasella, tai luet luurilla tai tabletilla. Jos menevät kahvit näytölle, kirja ei mene pilalle eikä tarvitse metsästää uutta kappaletta. Jos löytyy niin hyviä suosikkeja, ne tahtoo printtinä hyllyyn ihasteltaviksi, nuuhkittaviksi ja laskettaviksi, mikään ei estä. Saat uudet kirjat heti etkä vasta vuosien tai kuukausien kuluttua ja saat ne aina sillä tahtomallasi tietyn kustantajan kansikuvalla. Et sillä, mitä joku täkäläinen pulju otti myyntiin.
Lopetetaan sanoihin hinta ja valikoima sekä kirjalaatokot muutoissa. Ja hyllytila. Ja imurointi ja tomutus tai megakalliit lasioviset hyllyt ja tila. Mutta makunsa kullakin. Se suotakoon.
Hui.
Minua ei kyllä erityisemmin haittaa tuo kirjojen odottelu Adlibriksestä. Olen tilannut sieltää vuosia ja aina se on ollut hidas. Olen kuitenkin aina saanut sieltä lopulta juuri sen mitä olen tilannutkin, ja jos tilauksen saapumisessa on mennyt huomattavan kauan, olen saanut korvaukseksi lahjakortin. Jos on kiire saada joku kirja, tiedän ostaa sen jostain muualta. Haluan kirjat kirjoina, ja viimeinen syy miksi vaihtaisin e-kirjoihin on se, että "oikeita" kirjoja joutuu välillä odottelemaan pitkäänkin.
Mitä uutuuskirjoja odotatte ilmestyväksi?
Luen.Tänä vuonna on tullut luettua tulen ja jään laulu (5 kirjaa), Sinuhe egyptiläinen ties monettako kertaa, historiallisia tietokirjoja ja tutkimuksia, Stephen Kingin it ja Terry Pratchetin hyviä enteitä. Aion lukea myös Millerin kääntöpiirit ja Enni Mustoset.
Vierailija kirjoitti:
Winds of winter by G.R.R.Martin.
Tein tänä syksynä päätöksen, että en illalla enää katso Netflixiä tai HBOta vaan luen. Olen lukenut ennen paljon ja se alkoi todella jäämään suoratoiston jalkoihin. Minulla on paljon kirjoja ja aloin lukea uudelleen vanhoja suosikkejani. Ostin Atwoodin Testamentit itselleni lahjaksi ja se on mahtava. Jo teininä luin Orjattaresi ja se on ollut kautta aikojen suosikkikirjani, hyllyssäni siitä saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Winds of winter by G.R.R.Martin.
Onko tuo luvattu ilmestyvän 2020??
Muutaman vuodessa vain. Ennen luin paljon klassikkoja, kunnes tajusin että en minä oikeastaan niistä niin paljoa välitä. Hommasin itseäni enemmän miellyttävän harrastuksen johon käytän nyt aikani lukemisen sijaan.