Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Sain tiedoksiannon Käräjäoikeudelta vuokrasopimuksen purkamisesta, kokemuksia kaivataan!

Omg!!!!!
28.12.2019 |

Elikkäs long story short, tässä takana 8kk työttömyys ja sairastelu, jona aikana vuokranmaksu takkuillut. Tiedän, olen sössinyt ja pahasti, eka kerta elämässäni kun on jäänyt vuokrat maksamatta. Nyt pääsin takaisin työelämään, pystyisin taas maksaa vuokrat ajallaan. Tänään tuli postissa käräjäoikeudelta tiedoksianto "Vuokrasopimuksen purkaminen/korvaus". Voinko tässä vaiheessa vielä saada asian sovittua niin, että 2 viikon kuluessa maksan kaikki nuo erääntyneet vuokrat lisäkuluineen?? Ja tammikuun vuokran heti ajallaan? Kokemuksia kaipaisin... Oletteko saaneet asian sovittua näin vielä tässä vaiheessa?
Vuokranantaja ei ole yksityishenkilö vaan Realia.

Kommentit (208)

Vierailija
141/208 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut NetPostiin kirjeet juuri lauantaisin.

Aika anteliasta, jos kunta maksaa noin isot rästivuokrat. Meillä päin joutuu kaapimaan ainakin osan kasaan itse. Sitten pääsee aikuissosiaalityön asiakkaaksi, jossa seurataan ettei elämä enää luisu vanhoille raiteille. Uskokaa pois, ei se sossu niin vain kaikkea maksa.

Sossutantta

Vierailija
142/208 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietit siis vielä, että kannattaako maksaa rästissä olevat velkasi kuluineen ja sitten ihmettelet, että miksi vuokranantaja haluaa päästä kaltaisestasi luuserista eroon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/208 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastailee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan hakenut toimeentulotukea, joten siihen liittyvät käytännöt ovat vieraita. Toimiiko järjestelmä ihan oikeasti niin, että jos jättää vuokrat maksamatta, voi tuosta noin vain pyytää kelaa tai sosiaalitoimistoa maksamaan ne?

Sain ap:n viestistä käsityksen, että hän aikoo maksaa vuokrarästit saadusta palkasta, mutta suunnitelmana onkin harkinnanvaraisen toimeentulotuen hakeminen eli mitään varmuutta rahojen saamisesta ei edes ole. En kyllä itse kehtaisi käräjäoikeudelta tulleen häädön jälkeen pyytää vuokranantajalta joustoa sillä perusteella, että suunnitelmissa on hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea.

Voisin lyödä vaikka vetoa ettei onnistu. Sossulta tulee kirje, että olisi pitänyt maksaa aiemmin kun vuokriin on myönnetty tukea. Ehdotuksena todennäköisesti myös, että nyt kun on työpaikka niin voit hakea lainaa pankista. Lisäksi jos ap:lla on vaikkapa auto, se pitää myydä ensin pois. Ei ne myönnä mitään tuollaista työssäkäyvälle ihmiselle. Jos asut jo sossun eli kaupungin kämpässä, sinulla ei ole mitään omaisuutta eikä tuloja, olet täysi alkkis/narkkari ja rahat menneet viinaan tai huumeisiin niin ehkä siinä tapauksessa sossu maksaisi, sillä ehdolla että olet menossa hoitoon. Olen ollut sossun asiakas ja sieltä ei suomalainen työssäkäyvä saa mitään. Ei ole olemassa mitään kertaluonteisia avustuksia siellä, vaan pitää olla sossun asiakas ja siellä oma sossu joka tekee tarpeen arvioinnin. Siinä prosessissa menee kuukausia vaikka laki sanoisi mitä. Kun itse siellä asioin niin mun edellä oli juuri joku joka raivosi siellä lakipykälistä.

Minulla ei ole luottotietoja, siksi en voi lainaa hakea.

Apua, eli todella on niin ettei tällaiseen tilanteeseen saa apua sossusta, pitäisi olla ihan kunnolla rappiolla??!

Ap

No kyllä sä olet aika rappiolla jo kun olet saanut Kelalta tukia, mutta olet käyttänyt ne johonkin muuhun kuin vuokranmaksuun. Miten ihmeessä voi antaa mennä vuokrarästit noin pitkälle, ennenkuin alkaa miettimään asiaa? En ymmärrä.

Vierailija
144/208 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta tuli mieleen, että olisi kiinnostavaa tietää, millä kaikilla tavoilla ihmisiä autetaan. Näin nimittäin sattumalta kotikaupunkini rautatieasemalla revityn kirjekuoren ja sen vieressä paikallisen sosiaalitoimiston päätöksen. Uteliaana ihmisenä en malttanut olla lukematta, mistä on kyse. Päätös koski harkinnanvaraisena toimeentulotukena (tai jonakin sellaisena, en tunne aiheen termistöä) maksettavaa junalippua päätöksen vastaanottajan kotipaikkakunnalle. Päätös koski nimen ja hetun perusteella noin 25-vuotiasta miestä, joka osoitteen perusteella asui naapurikaupungissa. Tuli mieleen, että kaveri on lähtenyt toiselle paikkakunnalle juopottelemaan ja tuhlannut rahansa. Jos ei ole sossun vakioasiakas, ei kai tuollaista tulisi edes mieleen hakea, ja jos kyse ei olisi päihteistä, tuskin tulisi leviteltyä virallisia päätöspapereita ympäriinsä.

Yllätyin, että tuollaista avustusta voidaan ylipäänsä myöntää ja vielä eri paikkakunnalla. Jos joku olisi kertonut minulle tämän jutun, en olisi uskonut.

Kelasta voidaan myöntää maksusitoumus junalippuun esim. johonkin terveydehuollon matkaan, päihdekuntoutukseen tai muuhun kuntoutukseen, lapsen tapaamiseen ja sen sellaiseen. Mihinkään juopottelukotimatkoihin niitä ei todellakaan myönnetä. En tiedä, millä perusteila sossussa myöntävät, mutta en usko, että sieltäkään tuolla perusteella. T. Kelassa töissä

Työhaastattelua varten on myös myönnetty junalippurahat. 

Vierailija
145/208 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä hieman erilainen tilanne kuin ap:llä. Mieheni oli pelannut kahden kuukauden vuokrarahat tietämättäni ja häätö uhkasi. Otin yhteyttä sosiaalitoimeen ja maksoivat nuo vuokrarästit, jotta lapsiperheenä saimme pitää katon päämme päällä. Olimme molemmat työssäkäyviä tosin ja mitään etuuksia emme tuota ennen olleet saaneet.

Olisin maksanut velan sosiaalitoimeen korkoineen takaisin osamaksulla, mutta ei tarvinnut. En osaa edes kuvata sitä helpotuksen tunnetta, minkä koin, kun virkailija kertoi myönteisestä päätöksestä. Olen vieläkin äärimäisen kiitollinen tuosta avusta, jonka saimme!

Hienoa, mutta miksi sinun olisi pitänyt maksaa rahat takaisin, kun kerran miehesi rahat vei?  

Koska ei tullut mieleenkään, että niitä ei tarvitsisi maksaa takaisin. Pelkkä lainakin olisi pelastanut meidät siitä suosta. Ja ehkä ajattelen niin kuin monet suomalaiset, että joku roti kerjätessäkin.

Vierailija
146/208 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä hieman erilainen tilanne kuin ap:llä. Mieheni oli pelannut kahden kuukauden vuokrarahat tietämättäni ja häätö uhkasi. Otin yhteyttä sosiaalitoimeen ja maksoivat nuo vuokrarästit, jotta lapsiperheenä saimme pitää katon päämme päällä. Olimme molemmat työssäkäyviä tosin ja mitään etuuksia emme tuota ennen olleet saaneet.

Olisin maksanut velan sosiaalitoimeen korkoineen takaisin osamaksulla, mutta ei tarvinnut. En osaa edes kuvata sitä helpotuksen tunnetta, minkä koin, kun virkailija kertoi myönteisestä päätöksestä. Olen vieläkin äärimäisen kiitollinen tuosta avusta, jonka saimme!

Ja edelleen olet tuollaisen miesperseen kanssa?

Missä näin sanottiin?

Vierailija
147/208 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on tuomitsevia ja ilkeitä vastauksia tietämättä edes tarkemmin mistä on kyse ap; n tilanteesta. Mitäpä, jos itse sairastuisit ja olisit vaikka puolivuotta kykenemätön hoitamaan asioitasi? Esim. Mielenterveysongelmat tai läheisen kuolema tms. Silloinko olisi ihan oikein että sinut jätettäisiin heitteille ja vielä saisit v..tuilua, että oma moka.

Anteeksi nyt mutta mun mies kuoli vuosi sitten ja silti olen maksanut vuokran. Ja jos joutuu vaikka suljetulle tai on koomassa niin, ettei omaisia löydetä, eikös silloin ole jotkut sos.työntekijät sairaaloissa selvittämässä ko. henkilön asioita? Näin olen ymmärtänyt. 

Vierailija
148/208 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on tuomitsevia ja ilkeitä vastauksia tietämättä edes tarkemmin mistä on kyse ap; n tilanteesta. Mitäpä, jos itse sairastuisit ja olisit vaikka puolivuotta kykenemätön hoitamaan asioitasi? Esim. Mielenterveysongelmat tai läheisen kuolema tms. Silloinko olisi ihan oikein että sinut jätettäisiin heitteille ja vielä saisit v..tuilua, että oma moka.

Anteeksi nyt mutta mun mies kuoli vuosi sitten ja silti olen maksanut vuokran. Ja jos joutuu vaikka suljetulle tai on koomassa niin, ettei omaisia löydetä, eikös silloin ole jotkut sos.työntekijät sairaaloissa selvittämässä ko. henkilön asioita? Näin olen ymmärtänyt. 

Näin on. Ja jos yksinäinen ihminen saa vakavan sairaskohtauksen tai joutuu onnettomuuteen missä teholla pidetään tajuttomana pitkään. Niin sitten kun on takaisin tässä maailmassa voi yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa jutella vuokranantajan ja muiden laskuttajien kanssa miksi ei ole maksanut. Ja se toimii.

Vierailija
149/208 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi vähän samoin kun sairauden myötä jäin pois töistä ja masennuin, oli rästissä vuokrat useammalta kuukaudelta ja häätö tuli. Otin heti yhteyttä vuokranantajaan ja sain lisäaikaa maksuille, mutta eihän mulla ollut rahaa maksaa vaikka olin jo palannut töihinkin, koska palkka 2300€/kk ja vuokrarästejä siinä vaiheessa melkein tuplasti tuo. Soitin sosiaalitoimeen samantien, auttoivat maksuissa ja sain talouden tasapainoon.

Mutta tärkeintä on että toimit heti! Varaa aika sossuun että saan heiltä apua rästeihin ja neuvottele lisäaikaa vuokranantajalta. Jos jätät asiat roikkumaan niin tilanne ehtii mennä liian pitkälle.

Tsemppiä AP, sä selviät kyllä, etkä ole ainoa samaan tilanteeseen joutunut! :)

Tää on sinänsä hauska neuvo, että tärkeintä on toimia heti vasta, kun todella mennyt asiat persiilleen :D miksei nihiin vuokranantajiin ikinä voi ottaa jo hyvissä ajoin? Ihminen yleensä jotakuinkin tietää lähikuukausien tulonsa. Saa yt:ssä kenkää kuukauden päästä: ahaa, seuraavat kuukaudet tekee tiukkaa, joten otampa yhteyttä vuokranantajaan ja kerron tilanteeni vs. en puhu kellekään mitään ja olen vielä isommassa hädässä, koska jälkikäteen on usein turha selitellä.

Been there, done that. Ollessani viimeksi vuokralla (okt) tiesin, että kolmessa seuraavassa kuussa mulla tulee vuokrat jäämään maksamatta syystä x. Ilmoitin vuokranantajalle tilanteeni pohjamutia myöten, ja hän antoi siunauksensa. Olin maksanut 2 vuotta vuokraa jo säntillisesti aina ajallaan ja pitänyt hyvää huolta talosta, joten ehkäpä uskalti jo luottaa.

Ja kyllä, olin silloin vieläpä luottotiedoton ollut jo melkein 10 vuotta, eli kokemusta siitäkin. Luottotiedottomuus ei kuitenkaan ole mikään 50kg paino jalassa, joka lamaannuuttaa elämän täysin, jos vaan elää ja hoitaa jatkossa asiat fiksummin. Vuokra-vesi-sähkö: nämä pitää olla aina maksettu tai vähintäänkin sopia asioista ennen, kuin on liian myöhästä.

Jotkut kunnat tarjoaa sosiaalista luottoa ja seurakunniltakin saa pientä rahallista avustusta.. ap:n tilanne tosin vaikuttaa siltä, että kattele uutta asuntoa.

Vierailija
150/208 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, läheisiäni on kuollut. Ja silti aina olen pystynyt hoitamaan asiani.

Silloin sitä vasta pitikin hoitaa asioita, kun piti järjestää hautajaiset ja perunkirjoitukset sekä kaikki muut asiat siihen päälle. 

Vierailija
151/208 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne ap on kadonnut?

Vierailija
152/208 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietit siis vielä, että kannattaako maksaa rästissä olevat velkasi kuluineen ja sitten ihmettelet, että miksi vuokranantaja haluaa päästä kaltaisestasi luuserista eroon?

Ap nimenomaan yrittää maksaa rästit, sen käsityksen sain, huoli tässä taisi hänellä olla pikemminkin se, tuleeko häätö maksusta huolimatta ja miten se eyenee, kuinka pian on muutettava pois?

Itse en ole koskaan vastaavassa tilanteessa ollut niin en osaa auttaa. Se mututuntuma kyllä on, että käräjäoikeuden tuomiossa menee se 2-3 viikkoa ainakin. Siinä ehtii jo paljon. Ei ketään voi heittää ulos päivän varoitusajalla, kyllä sieltä tulee ilmoitus jossa lukee viimeinen päivämäärä jonka jälkeen asunnon oltava tyhjä.

Vierailija
153/208 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palauta tiedoksiantotodistus. Soita käräjöoikeuteen, he myöntävät noin 2 vkoa lisäaikaa asian hoitamiseen. Sitten soitat asian kantajalle ja sovit maksusta ennen tuon käräjäoikeuden määräajan kulumista umpeen. Määräajan aikana asiasta ei tehdä yksipuolista tuomiota. Jos maksat määräajan kuluessa, kantaja tulee peruuttamaan kanteen ja silloin asian käsittely loppuu käräjäoikeudessa, asiasta tehdään sillensäjättämispäätös.

Teen töitä näiden asioiden parissa, mutta en ole mikään tuomari. Tässä vinkit

Vierailija
154/208 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan näissä tilanteissa ymmärtänyt sitä, että miksi AP ei ole vuokranantajaan ottanut yhteyttä jo silloin kuin huomasi että vuokranmaksussa tulee ongelmia. Parempi se on ilmoittaa heti, että hei en pysty maksamaan seuraavan kuun vuokraa kerralla. Jos voisi sopia esim. että maksaisi vain puolet vuokrasta ja sitten kun taloudellinen tilanne paranee, maksaa ne toiset puolikkaat myös pois. Ei niin että ei sanota mitään ja jätetään maksamatta.

Vierailija
155/208 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, läheisiäni on kuollut. Ja silti aina olen pystynyt hoitamaan asiani.

Tietysti ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, esim. tt-tuella ollessa on vaikeaa säästää, mutta itse varaudun tässä läheiseni kanssa asuessani siihen, että jos hän tuosta kuolisi ja joutuisin äkkiä hoitamaan vuokran yksin. Hänen kuolemansa olisi niin raskas isku, etten välttämättä pystyisi edes töihin. Joten säästötilillä on useamman kuun vuokra. Hän on iäkäs, joten todennäköisesti se olen minä, joka aikanaan tähän jää yksin.

Vierailija
156/208 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muata tuntuu... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap nimenomaan yrittää maksaa rästit, sen käsityksen sain, huoli tässä taisi hänellä olla pikemminkin se, tuleeko häätö maksusta huolimatta ja miten se eyenee, kuinka pian on muutettava pois?

Itse en ole koskaan vastaavassa tilanteessa ollut niin en osaa auttaa. Se mututuntuma kyllä on, että käräjäoikeuden tuomiossa menee se 2-3 viikkoa ainakin. Siinä ehtii jo paljon. Ei ketään voi heittää ulos päivän varoitusajalla, kyllä sieltä tulee ilmoitus jossa lukee viimeinen päivämäärä jonka jälkeen asunnon oltava tyhjä.

Käräjäoikeus ei ilmoita mitään pvm, milloin asunnon oltava tyhjä. Käräjäoikeus vahvistaa vuokrasopimuksen puretuksi ja velvoittaa vastaajan muuttamaan asunnosta omalla kustannuksellaan häädön uhalla. Käräjäoikeus toimittaa (yksipuolisen) tuomion kantajan käyttöön, joka halutessaan siirtää sen ulosottoon. Ulosottoviranomainen toimeenpanee häädön. Tästä tulee merkintä luottotietoihin + häätömerkintä.

Vierailija
157/208 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan näissä tilanteissa ymmärtänyt sitä, että miksi AP ei ole vuokranantajaan ottanut yhteyttä jo silloin kuin huomasi että vuokranmaksussa tulee ongelmia. Parempi se on ilmoittaa heti, että hei en pysty maksamaan seuraavan kuun vuokraa kerralla. Jos voisi sopia esim. että maksaisi vain puolet vuokrasta ja sitten kun taloudellinen tilanne paranee, maksaa ne toiset puolikkaat myös pois. Ei niin että ei sanota mitään ja jätetään maksamatta.

Ehkä tämä on yleistys, mutta hirveän usein ne, joilla on vaikeuksia vuokranmaksussa, vaikka olisi kaikki tuet, ovat niitä, jotka eivät ilmoittele ongelmista vaan välttelevät vuokranantajan yhteydenottoa, vaikka se olisi molemmille se helpoin tie.

Vierailija
158/208 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muata tuntuu... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräjäoikeus ei ilmoita mitään pvm, milloin asunnon oltava tyhjä. Käräjäoikeus vahvistaa vuokrasopimuksen puretuksi ja velvoittaa vastaajan muuttamaan asunnosta omalla kustannuksellaan häädön uhalla. Käräjäoikeus toimittaa (yksipuolisen) tuomion kantajan käyttöön, joka halutessaan siirtää sen ulosottoon. Ulosottoviranomainen toimeenpanee häädön. Tästä tulee merkintä luottotietoihin + häätömerkintä.

Vierailija
159/208 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omg!!!!!!! kirjoitti:

Vierailija 34678 kirjoitti:

Soita heti maanantaina käräjäoikeuteen ja vuokrarästejä hoitavaan perintäyhtiöön, eiköhän tuo järjesty... Mistä ajattelit repiä ison summan rahaan kokoon nyt? Oletan, että väh 2-3kk vuokrat rästissä?

Saan toimeentulotukea vielä kuukauden ja kunnalta haen kertaluontoista sosiaaliavustusta tuohon 3kk vuokrarästiin. Ainoa vaan että käsittelyaika siinä 7 päivää, ennenkuin tulee päätös, mutta eikö sossusta juuri tällaiseen saisi apua kun kyseessä ainoa kerta, ja pystyn osoittamaan ettei tilanne jatku (uusi työpaikka).

Onko kenelkekään käynyt niin, että huolimatta siitä että maksan kaikki velat, vuokrasopimus silti puretaan ja tulee häätö? Kauanko siinä menee?

Ap

Minkä ihmeen vuoksi et ole vuokria maksanut, kun siihen on sinulle asumistukea ja toimeentulotukea maksettu? Mihin olet nuo etuudet käyttänyt?

Toivottavasti eivät sossusta maksa vuokrarästejäsi, kun itse olet saamasi etuudet muuhun käyttänyt. Miksi olet odottanut häätöpäätöstä, kun sinulle on kuitenkin maksumuistutuksia tullut? Olisit tehnyt maksusuunnitelman ajoissa ja siirtänyt tuet maksuun vuokranantajalle. Eikö Kelassakaan ole toimeentulotukea myönnettäessä seuranneet vuokran maksua? Koska sinulla on nyt tiedossa työpaikka, niin en usko sossun noita maksavan. Sinullahan on nyt varaa tehdä maksusuunnitelma veloillesi.

No toisilla nyt vaan menee rahaa kaikkeen muuhunkin elämiseen!! Ärsyttää nää syyllistävät ”mikset oo maksanut” on mulla oikeus elääkin välillä ja nauttia.

Vierailija
160/208 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omg!!!!!!! kirjoitti:

Vierailija 34678 kirjoitti:

Soita heti maanantaina käräjäoikeuteen ja vuokrarästejä hoitavaan perintäyhtiöön, eiköhän tuo järjesty... Mistä ajattelit repiä ison summan rahaan kokoon nyt? Oletan, että väh 2-3kk vuokrat rästissä?

Saan toimeentulotukea vielä kuukauden ja kunnalta haen kertaluontoista sosiaaliavustusta tuohon 3kk vuokrarästiin. Ainoa vaan että käsittelyaika siinä 7 päivää, ennenkuin tulee päätös, mutta eikö sossusta juuri tällaiseen saisi apua kun kyseessä ainoa kerta, ja pystyn osoittamaan ettei tilanne jatku (uusi työpaikka).

Onko kenelkekään käynyt niin, että huolimatta siitä että maksan kaikki velat, vuokrasopimus silti puretaan ja tulee häätö? Kauanko siinä menee?

Ap

Minkä ihmeen vuoksi et ole vuokria maksanut, kun siihen on sinulle asumistukea ja toimeentulotukea maksettu? Mihin olet nuo etuudet käyttänyt?

Toivottavasti eivät sossusta maksa vuokrarästejäsi, kun itse olet saamasi etuudet muuhun käyttänyt. Miksi olet odottanut häätöpäätöstä, kun sinulle on kuitenkin maksumuistutuksia tullut? Olisit tehnyt maksusuunnitelman ajoissa ja siirtänyt tuet maksuun vuokranantajalle. Eikö Kelassakaan ole toimeentulotukea myönnettäessä seuranneet vuokran maksua? Koska sinulla on nyt tiedossa työpaikka, niin en usko sossun noita maksavan. Sinullahan on nyt varaa tehdä maksusuunnitelma veloillesi.

No toisilla nyt vaan menee rahaa kaikkeen muuhunkin elämiseen!! Ärsyttää nää syyllistävät ”mikset oo maksanut” on mulla oikeus elääkin välillä ja nauttia.

Oletko provo? Jos et ole, ei, asumistukea ei ole tarkoitettu elämiseen ja jos asenne on tuo, silloin hyväksyt, ettei sinulla ole asuntoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän