Apua! Sain tiedoksiannon Käräjäoikeudelta vuokrasopimuksen purkamisesta, kokemuksia kaivataan!
Elikkäs long story short, tässä takana 8kk työttömyys ja sairastelu, jona aikana vuokranmaksu takkuillut. Tiedän, olen sössinyt ja pahasti, eka kerta elämässäni kun on jäänyt vuokrat maksamatta. Nyt pääsin takaisin työelämään, pystyisin taas maksaa vuokrat ajallaan. Tänään tuli postissa käräjäoikeudelta tiedoksianto "Vuokrasopimuksen purkaminen/korvaus". Voinko tässä vaiheessa vielä saada asian sovittua niin, että 2 viikon kuluessa maksan kaikki nuo erääntyneet vuokrat lisäkuluineen?? Ja tammikuun vuokran heti ajallaan? Kokemuksia kaipaisin... Oletteko saaneet asian sovittua näin vielä tässä vaiheessa?
Vuokranantaja ei ole yksityishenkilö vaan Realia.
Kommentit (208)
Vuokrafirma voi vielä perua häädön mut sun pitää nopeasti maksaa pois kaikki asumiseen liittyvät velat heille, yleensä ulosottomiehen kautta. Tuota kunnan kertaluontoista sosiaaliavustusta ei välttämättä myönnetä jos et ole työtön, mutta on mahdollista että myöntävät matalakorkoisen sosiaalilainan jonka maksat heille kuukausittain takaisin palkastasi. Ja jos haluat parantaa mahdollisuudet että avustuspäätös on myönteinen, sun pitää itse vapaaehtoisesti maksaa niin ison osan pois noista vuokraveloista ku vaan pystyt, heti, sillä osoitat muille toimijoille että otat myös itse edes osavastuuta sun omista hölmöyksistä. Eli maksuhalukkuus osoitetaan maksamalla itse sen minkä vaan pystyy, ENNEN kun saat päätöksen sossupuolelta, ja voit sitten niille soitella ja lähettä kuitin omattoimisesta maksustasi sähköpostissa, eli summa millä joutuvat sua avustamaa pienenee heille. BEEN THERE DONE THAT. Täysin samassa tilanteessa ollut, työtön , masennus, en avannut laskuja jne. Usko pois et ne jeesaa ainoastaan jos itse maksat jotain nopeasti pois ja ilmoitat heille siitä. Ite maksoin noin 600egee ja muutenkin seurasin tarkasti kaikkia saamani ohjeita sossusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omg!!!!!!! kirjoitti:
Vierailija 34678 kirjoitti:
Soita heti maanantaina käräjäoikeuteen ja vuokrarästejä hoitavaan perintäyhtiöön, eiköhän tuo järjesty... Mistä ajattelit repiä ison summan rahaan kokoon nyt? Oletan, että väh 2-3kk vuokrat rästissä?
Saan toimeentulotukea vielä kuukauden ja kunnalta haen kertaluontoista sosiaaliavustusta tuohon 3kk vuokrarästiin. Ainoa vaan että käsittelyaika siinä 7 päivää, ennenkuin tulee päätös, mutta eikö sossusta juuri tällaiseen saisi apua kun kyseessä ainoa kerta, ja pystyn osoittamaan ettei tilanne jatku (uusi työpaikka).
Onko kenelkekään käynyt niin, että huolimatta siitä että maksan kaikki velat, vuokrasopimus silti puretaan ja tulee häätö? Kauanko siinä menee?Ap
Minkä ihmeen vuoksi et ole vuokria maksanut, kun siihen on sinulle asumistukea ja toimeentulotukea maksettu? Mihin olet nuo etuudet käyttänyt?
Toivottavasti eivät sossusta maksa vuokrarästejäsi, kun itse olet saamasi etuudet muuhun käyttänyt. Miksi olet odottanut häätöpäätöstä, kun sinulle on kuitenkin maksumuistutuksia tullut? Olisit tehnyt maksusuunnitelman ajoissa ja siirtänyt tuet maksuun vuokranantajalle. Eikö Kelassakaan ole toimeentulotukea myönnettäessä seuranneet vuokran maksua? Koska sinulla on nyt tiedossa työpaikka, niin en usko sossun noita maksavan. Sinullahan on nyt varaa tehdä maksusuunnitelma veloillesi.
No toisilla nyt vaan menee rahaa kaikkeen muuhunkin elämiseen!! Ärsyttää nää syyllistävät ”mikset oo maksanut” on mulla oikeus elääkin välillä ja nauttia.
Ai että :D Tämä on niin perus toimeentulotukiasiakkaan lausahdus, kun vuokrat on maksamatta ja häätö tulossa. Toinen on, että oli paljon laskuja. Tiliotteen mukaan rahat on menneet Veikkaukselle, baarikierrokseen ja yleiseen shoppailuun.
Mä suosittelen ap nyt etsimään uuden asunnon asap, maksamaan nuo nykyiset velat pois omin avuin palkastasi ja jatkossa pitämään tiukasti kiinni vuokran maksamisesta ajallaan. Sossu tuskin sua tulee auttamaan, ja aika todnäk että nykyistä vuokrasuhdettasi ei haluta jatkaa. Nyt neuvottelet realistisen maksusuunnitelman tai koitat saada nuo 3 donaa kokoon jostain kerralla, tärkeintä ois välttää tuo tuomion täytäntöönpano, muuttaa joudut luultavasti kuitenkin mutta merkinnältä vältyt jos saat sovittua maksut ja poismuuttopäivän, luulisi että tammikuun loppuun asti max saisit armonaikaa.
Tuutko ap kertomaan miten kävi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä hieman erilainen tilanne kuin ap:llä. Mieheni oli pelannut kahden kuukauden vuokrarahat tietämättäni ja häätö uhkasi. Otin yhteyttä sosiaalitoimeen ja maksoivat nuo vuokrarästit, jotta lapsiperheenä saimme pitää katon päämme päällä. Olimme molemmat työssäkäyviä tosin ja mitään etuuksia emme tuota ennen olleet saaneet.
Olisin maksanut velan sosiaalitoimeen korkoineen takaisin osamaksulla, mutta ei tarvinnut. En osaa edes kuvata sitä helpotuksen tunnetta, minkä koin, kun virkailija kertoi myönteisestä päätöksestä. Olen vieläkin äärimäisen kiitollinen tuosta avusta, jonka saimme!
Hienoa, mutta miksi sinun olisi pitänyt maksaa rahat takaisin, kun kerran miehesi rahat vei?
Koska ei tullut mieleenkään, että niitä ei tarvitsisi maksaa takaisin. Pelkkä lainakin olisi pelastanut meidät siitä suosta. Ja ehkä ajattelen niin kuin monet suomalaiset, että joku roti kerjätessäkin.
Väistit kysymyksen, joka oli, että miksi sinä tarjouduit maksamaan takaisin, vaikka miehen itsensä olisi pitänyt tarjoutua, koska koko sotkun aiheutti. Hieno juttu, ettei tarvinnut maksaa takaisin, mutta sinä ja lapsethan olette syyttömiä miehen vastuuttomuuteen, joten se olikin ihan oikea päätös. Rahat olisi pitänyt periä mieheltä takaisin.
Nykyisin teen vain määräaikaisia vuokrasopimuksia vain osaan asuntoa siksi, että varmasti saa rahani. Jos asunto ei ole tyhjä määräpäivänä, voin muuttaa itse siihen osuuteen asuntoa, jonka olen pitänyt itselläni eikä vuokralainen voi asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirma voi vielä perua häädön mut sun pitää nopeasti maksaa pois kaikki asumiseen liittyvät velat heille, yleensä ulosottomiehen kautta. Tuota kunnan kertaluontoista sosiaaliavustusta ei välttämättä myönnetä jos et ole työtön, mutta on mahdollista että myöntävät matalakorkoisen sosiaalilainan jonka maksat heille kuukausittain takaisin palkastasi. Ja jos haluat parantaa mahdollisuudet että avustuspäätös on myönteinen, sun pitää itse vapaaehtoisesti maksaa niin ison osan pois noista vuokraveloista ku vaan pystyt, heti, sillä osoitat muille toimijoille että otat myös itse edes osavastuuta sun omista hölmöyksistä. Eli maksuhalukkuus osoitetaan maksamalla itse sen minkä vaan pystyy, ENNEN kun saat päätöksen sossupuolelta, ja voit sitten niille soitella ja lähettä kuitin omattoimisesta maksustasi sähköpostissa, eli summa millä joutuvat sua avustamaa pienenee heille. BEEN THERE DONE THAT. Täysin samassa tilanteessa ollut, työtön , masennus, en avannut laskuja jne. Usko pois et ne jeesaa ainoastaan jos itse maksat jotain nopeasti pois ja ilmoitat heille siitä. Ite maksoin noin 600egee ja muutenkin seurasin tarkasti kaikkia saamani ohjeita sossusta.
Sosiaalisen luoton ehdot eivät varmaankaan täyty, koska työpaikkaa ei vielä ole ja asuntokin menossa alta, mutta voihan sitä kokeilla.
Uusi asunto alle heti, kun häätötuomiota ei vielä ole!
Kyllä luottotiedottomallekin vuokra-asunto löytyy, kunhan on työpaikka ja takuuvuokran summa. Mutta jos tiedoissa on maksamattomia vuokria ulosotossa, tilanne onkin pahempi. En sano mahdoton, mutta sun tapauksessa suosittelen tätä nopeaa toimintaa, tottakai maksat velkarästisi jotenkin, mutta nyt kun sulla ei sitä koko summaa vielä koossa ole älä jää venaileen saatko mahdollisesti jäädä nyk asuntoosi. Uusi asunto, velat maksuun vaikka maksusuunnitelmalla ja vast edes haet apua aiemmin jos talous takkuaa.
Väistit kysymyksen, joka oli, että miksi sinä tarjouduit maksamaan takaisin, vaikka miehen itsensä olisi pitänyt tarjoutua, koska koko sotkun aiheutti. Hieno juttu, ettei tarvinnut maksaa takaisin, mutta sinä ja lapsethan olette syyttömiä miehen vastuuttomuuteen, joten se olikin ihan oikea päätös. Rahat olisi pitänyt periä mieheltä takaisin. [/quote]
Koska kumpikin on vastuussa vuokrasta. Ei sossulle kuulu miten pariskunta keskinäisen raha liikenteen hoitaa. Vaimon tehtävä olisi ollut periä ne rahat mieheltänsä, ei sossun.
Vierailija kirjoitti:
Väistit kysymyksen, joka oli, että miksi sinä tarjouduit maksamaan takaisin, vaikka miehen itsensä olisi pitänyt tarjoutua, koska koko sotkun aiheutti. Hieno juttu, ettei tarvinnut maksaa takaisin, mutta sinä ja lapsethan olette syyttömiä miehen vastuuttomuuteen, joten se olikin ihan oikea päätös. Rahat olisi pitänyt periä mieheltä takaisin.
Koska kumpikin on vastuussa vuokrasta. Ei sossulle kuulu miten pariskunta keskinäisen raha liikenteen hoitaa. Vaimon tehtävä olisi ollut periä ne rahat mieheltänsä, ei sossun.
Jokainen ymmärtää tuon, mutta ei sitä, että nainen automaattisesti ilmoittaa valmiutensa siivota miehen aiheuttama sotku. Välttämättömyyden pakosta (jos nainen oli merkitty päävuokralaiseksi, on hän asunnosta vastuussa), mutta silti.
Ap vastaileee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta, että sinulla on tilillä rahat rästien maksamiseen mutta et ole asiaa oma-aloitteisesti hoitanut kuntoon. Luulisi, että olisit saman tien rahat saatuasi maksanut vuokrat pikimmiten pois.
Kun ei ole vielä rahoja tilillä, 2.1.2020 tulee vasta... Korjaan, että aloitin työt siis vasta nyt joulukuussa, en ole vielä ekaa palkkaakaan saaanut. Siksi venähti näin pitkälle.
Ap
Olet ilmeisesti istunut kädet munissa koko tämän ajan tekemättä mitään tai neuvottelematta asiasta vuokrantajan kanssa? En usko että sossukaan noita sun rästejä suostuu maksamaan.
Oikea tapahan olisi ollut se että olisit ottanus sossuun ja vuokrantajaan yhteyttä heti kun tiesit että et pysty maksamaan vuokraa ajallaan. Silloin asiassa olisi vielä ollut joteain neuvoteltavaa.
Käräjänoikeuden päätästö voi toki vastustaa, jos olet ollut vaikka tajuttomana sairaalassa, niin se on pätevä syy jolle et ole voinut mitään, ja purku voidaan perua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ymmärtää tuon, mutta ei sitä, että nainen automaattisesti ilmoittaa valmiutensa siivota miehen aiheuttama sotku. Välttämättömyyden pakosta (jos nainen oli merkitty päävuokralaiseksi, on hän asunnosta vastuussa), mutta silti.
Pariskunta on aina yhdessä vastuussa kotinsa vuokrasta, vaikka vuokrasopimus olisi vain toisen nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin teen vain määräaikaisia vuokrasopimuksia vain osaan asuntoa siksi, että varmasti saa rahani. Jos asunto ei ole tyhjä määräpäivänä, voin muuttaa itse siihen osuuteen asuntoa, jonka olen pitänyt itselläni eikä vuokralainen voi asialle mitään.
Millä logiikalla määräaikaisuus parantaa vuokransaantivarmuutta? Päin vastoin. Toistaiseksi tehdystä asunnosta vuokralainen voi tulojen laskiessa muuttaa pois, ennen kuin rahat ei riitä, mutta määräaikaisesta ei ja rahat tosiaan ei ehkä enää riitä vuokraan ja ne jää maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariskunta on aina yhdessä vastuussa kotinsa vuokrasta, vaikka vuokrasopimus olisi vain toisen nimissä.
Niinkö? Missä noin lukee? Mielestäni kaikissa laillisissa sopimuksissa se, jonka nimi on paperissa vastaa sopimuksesta. Esimerkiksi jos puoliso ottaa lainaa, ei pankki pysty perimään velkaa kuin siltä puolisolta, joka on laittanut nimensä paperiin. Tai jos ottaa alivuokralaisen, jolla ei ole sopimusta varsinaisen vuokranantajan kanssa, vastaa silloin myös alivuokralaisen puolesta vuokran maksusta.
Mun ex-kämppis oli juuri tuollainen, "mulla ei ole varaa maksaa vuokraa, puuttuu 50€, ryyppään siis kaikki loputkin rahani enkä maksa". Ei tarvinnut paljon miettiä mistä tuon oli oppinut, kun perheensä oli päihdeongelmaisia sossun asiakkaita ja tämä nuori mies kasvanut sellaiseen asenteeseen, että sossu kyllä maksaa. Sai lopulta häädön ja asui vuosikausia kavereiden nurkissa ja vietti öitä 24h Essolla, koska ei saanut aikaiseksi hakea edes asuntoa. En tiedä mitä kaverille nykyään kuuluu, tuskin enää yli 30v kaverit ottaa sohvalle nukkumaan...
Ap:n tapaiset säätäjät antavat huonon maineen niille toimeentulotuella eläville, jotka hoitavat asiansa säntillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrasopimuksesta vastaa se, jonka nimi on paperissa.
Tule ap huomenna raportoimaan miten käy?
Voisit toimia joko varoittavana esimerkkinä muille, jos huonosti käy, tai sitten helpottaa jonkun liki samassa lirissä painelevan tuskaa, että kaikki järjestyy vielä tuossakin vaiheessa kunhan on aloitteellinen.
Itselleni kävi samoin. Vuokrasopimuksen purku tiedoksianto tuli 3kk maksamattomien vuokrien takia. Sama juttu, yllättävä 6kk kestänyt työttömyys, uuden duunin löytämisessä ja aloituksessa meni yllättävän kauan. Ei siinä vaiheessa auttanut enää, vaikka pystyin maksamaan kaikki rästit ja korot 2 viikon sisällä (osui eka palkka just siihen, oli tuntuva summa, tosin elämiseen ei tuon velanmaksun jälkeen jäänyt mitään) , vaan pois oli muutettava. Sovin vuokranantajalafkan kanssa, että maksan rästit ja muutan pois 3 viikon kuluessa (laskettuna siitä päivästä kun sain tiedoksiannon postissa kotiin).
Vältyin siis varsinaiselta tuomiolta, eikä jäänyt ulosottoon vuokrarästejä. Mullakaan ei tuolloin ollut luottotietoja, tosin vuokrat olin aina aiemmin hoitanut. Olin karvaa vaille kolmekymppinen, elämänhallinta aika hakusessa ja biletys maistui, mut jotenkin olin onnistunut käymään töissä, sitten tuli tuo työttömyys kesän korvilla ja kesä meni rillutellessa. Omaa tyhmyyttä siis, oletin saavani duunia HETI kun haen, olin jättänyt 83 hakemusta ennen lomia. 4 haastatteluun tuli kutsu lomien jälkeen, yks duuni oli jo varma kunnes tyssäs siihen, kun itellä maksuhäiriömerkintöjä. Siksi kai en aiemmin ilmoittanut vuokrien myöhästymisestä, kun oletin että hei ens kuussa mulla jo massia maksaa nää 2kk kerralla. Joopajoo. Olin vuosia ollut samassa duunissa, sama vuosittain paraneva palkka, samassa vuokrakämpässä, niin en ollut tajunnut miten paljon luottotiedottomuus voi vaikeuttaa elämää, silloin kun yllättävää sattuu eikä lainaa saa mistään.
Muutin siitä sitten kesällä tapaamani miehen luokse, myin suuren osan irtaimistostani pilkkahintaan, osan vaan vein Kierrätyskeskukseen koska kiire tuli tyhjentää asunto. Muuta vaihtoehtoa ei ollut, kuin tuo tai asunnottomuus. Maksoin miehen kanssa puoliksi hänen vuokrakulunsa heti seuraavasta kuukaudesta alkaen, molemmat säästettiin siinä lopulta kivasti ja aika pikaisesti suhde kehittyi tosi syväksi, ja lopulta kävi niin, että saatiin useampi lapsi yhdessä, muutettiin isompaan vuokra-asuntoon, mies kävi töissä ja hänen nimiin otettiin vuokrasoppariit, mä olin lasten kanssa kotona 4 vuotta, tuona aikana ne luottotietoni sitten palasivatkin (toki tätä ennen olin niitä vuosikausia palkastani maksanut ulosottoon). Nykyään vieläkin onnellisesti yhdessä ja just ostettiin eka omistusasunto! ;)
En nyt tiedä mikä pointti tässä oli, en kehoita ap:ta väkipakolla etsimään jotain randomia baarista jonka luokse muuttaa pikapikaa :D mutta elämä voi yllättää, ja itselleni toi häätö oli viimeinen niitti ja kunnon opetus, otin elämäni hallintaani oikeesti ekaa kertaa tosissani, skarppasin raha-asioissa ja elintavoissa.
Happy ending kirjoitti:
Itselleni kävi samoin. Vuokrasopimuksen purku tiedoksianto tuli 3kk maksamattomien vuokrien takia. Sama juttu, yllättävä 6kk kestänyt työttömyys, uuden duunin löytämisessä ja aloituksessa meni yllättävän kauan. Ei siinä vaiheessa auttanut enää, vaikka pystyin maksamaan kaikki rästit ja korot 2 viikon sisällä (osui eka palkka just siihen, oli tuntuva summa, tosin elämiseen ei tuon velanmaksun jälkeen jäänyt mitään) , vaan pois oli muutettava. Sovin vuokranantajalafkan kanssa, että maksan rästit ja muutan pois 3 viikon kuluessa (laskettuna siitä päivästä kun sain tiedoksiannon postissa kotiin).
Vältyin siis varsinaiselta tuomiolta, eikä jäänyt ulosottoon vuokrarästejä. Mullakaan ei tuolloin ollut luottotietoja, tosin vuokrat olin aina aiemmin hoitanut. Olin karvaa vaille kolmekymppinen, elämänhallinta aika hakusessa ja biletys maistui, mut jotenkin olin onnistunut käymään töissä, sitten tuli tuo työttömyys kesän korvilla ja kesä meni rillutellessa. Omaa tyhmyyttä siis, oletin saavani duunia HETI kun haen, olin jättänyt 83 hakemusta ennen lomia. 4 haastatteluun tuli kutsu lomien jälkeen, yks duuni oli jo varma kunnes tyssäs siihen, kun itellä maksuhäiriömerkintöjä. Siksi kai en aiemmin ilmoittanut vuokrien myöhästymisestä, kun oletin että hei ens kuussa mulla jo massia maksaa nää 2kk kerralla. Joopajoo. Olin vuosia ollut samassa duunissa, sama vuosittain paraneva palkka, samassa vuokrakämpässä, niin en ollut tajunnut miten paljon luottotiedottomuus voi vaikeuttaa elämää, silloin kun yllättävää sattuu eikä lainaa saa mistään.Muutin siitä sitten kesällä tapaamani miehen luokse, myin suuren osan irtaimistostani pilkkahintaan, osan vaan vein Kierrätyskeskukseen koska kiire tuli tyhjentää asunto. Muuta vaihtoehtoa ei ollut, kuin tuo tai asunnottomuus. Maksoin miehen kanssa puoliksi hänen vuokrakulunsa heti seuraavasta kuukaudesta alkaen, molemmat säästettiin siinä lopulta kivasti ja aika pikaisesti suhde kehittyi tosi syväksi, ja lopulta kävi niin, että saatiin useampi lapsi yhdessä, muutettiin isompaan vuokra-asuntoon, mies kävi töissä ja hänen nimiin otettiin vuokrasoppariit, mä olin lasten kanssa kotona 4 vuotta, tuona aikana ne luottotietoni sitten palasivatkin (toki tätä ennen olin niitä vuosikausia palkastani maksanut ulosottoon). Nykyään vieläkin onnellisesti yhdessä ja just ostettiin eka omistusasunto! ;)
En nyt tiedä mikä pointti tässä oli, en kehoita ap:ta väkipakolla etsimään jotain randomia baarista jonka luokse muuttaa pikapikaa :D mutta elämä voi yllättää, ja itselleni toi häätö oli viimeinen niitti ja kunnon opetus, otin elämäni hallintaani oikeesti ekaa kertaa tosissani, skarppasin raha-asioissa ja elintavoissa.
Olit siis useita vuosia asunut vuokra-asunnossasi ilman aiempia vuokranmaksuongelmia, ja SILTI vuokrasopimuksen purkua ei peruutettu? Selititkö tilanteen vuokranantajalle? Tämä osoittaa, että vuokralaisista ei ole pulaa. Ellet sitten ole elämiselläsi aiheuttanut aiemmin varoituksia tms?
Alahan ap jo pakata. Voit sitten kadulla jatkaa elämästä nauttimista. Jos on auto voit muuttaa sinne.